Severská značka predstavila úplne novú generáciu štvorvalcových motorov. Spolu s pohonnými jednotkami novej koncepcie prišla nová osemstupňová automatická prevodovka.
Rozsah inovácií vysvetľuje, prečo sme museli na nové motory nejaký čas čakať. Doteraz sme totiž ohŕňali nosom najmä nad hlučnosťou naftových motorov a tiež nad automatickou prevodovkou vo verzii D5.
Diesel a benzín majú k sebe blízkoVolvo úplne prepadlo štvorvalcovým motorom a v rámci zjednodušovania výroby i navrhovania áut predstavilo doslova skladačku motorov.
Benzín a diesel nemali nikdy k sebe tak blízko ako teraz. Dvojlitrový benzín aj diesel majú rovnaké rozstupy medzi valcami, rovnaké vŕtanie aj zdvih a množstvo ďalších dielcov.
Sedadlá oboch verzií sú absolútna špička. Už sme to raz hovorili, ale musíme to zopakovať, lebo ponúkajú dobrý pomer medzi bočným vedením a komfortom.
Novú skladačku motorov volvo označuje ako Volvo Engine Architecture (VEA).
Pochopiteľne motory vyrábajú v jednej továrni a okrem jednoduchej spoločnej stavby môžu konštruktéri počítať s rovnakým zapracovaním do auta bez ohľadu na to, či to bude benzín, diesel a výkon 100 kW alebo 220 kW.
Vyradením päť a šesťvalcov sa možno dočkáme väčšieho vnútorného priestoru budúcej generácie Volva S60.
O výkone rozhodne preplňovanieŠtvorvalce novej kategórie sú si bez ohľadu na palivo podobné aj v kľukovom hriadeli a automobilka ich v princípe rozdeľuje na dve kategórie.
Slabšie, orientované na spotrebu, a silnejšie pre čo najvyšší výkon. O tom, do ktorej kategórie budú patriť, rozhoduje prepĺňanie.
Toto nie je veľmi kreatívny svetelný podpis pomocou LED. Vyzerá ako doplnok kúpený na čerpacej stanici.
Napríklad úsporné verzie naftových motorov majú taký nízky tlak v spaľovacom priestore ako benzínový motor.
Široké spektrum výkonu pri rovnakom vonkajšom tvare a priestorovej náročnosti motora vraj prinesie zjednodušenie stavby podvozka.
Konštruktéri budú mať rovnaké miesto pod kapotou vo verzii T5 aj T6.
Znižovali trenie a odporyŠtvorvalce novej stavebnice majú okrem zjednodušenia výroby priniesť čo najlepší pomer medzi objemom valcov, výkonom a spotrebou. Výrobca preto znižoval trenie a odpor okolitých zariadení.
Napríklad remenica vačky má valivé ložisko a benzín aj diesel majú rovnaký typ mazania. Napríklad mazanie nechladí dno piestov striekaním oleja, ak to nie je potrebné.
Obeh chladiacej kvapaliny zabezpečuje jedno hlavné a dve pomocné čerpadlá pre krátke okruhy. Nás však zaujímalo, čo vo výsledku prinesú konštrukčné inovácie a použitie oleja 0W20 v praxi.
Rozdiely boli v motoroch V prípade dvoch testovacích kúskov Volvo S60 išlo naozaj len o porovnanie motorov, pretože obe autá mali úplne rovnaké obutie aj typ karosérie.
Jedno s doplnkami R-Design poháňal benzínový motor T5 (180 kW) a druhé vozidlo rovnako veľký naftový agregát D4 (133kW).
Kto chce Volvo, ten musí akceptovať kontrast futuristického displeja a konzervatívnej prístrojovej dosky. Zrozumiteľný displej by mal mať väčšie písmená.
Akurát diesel mal výbavu Summum. Ide presne o ukážku toho, čo môžete mať za rovnaké peniaze do Volva.
Či trochu lepšie vybavený diesel s orientáciou na komfort alebo silnejší benzín so športovými doplnkami ale bez niektorých prvkov vybavenia.
Diesel urobil veľký pokrokNaftový štvorvalec D4 má vďaka dvojstupňovému preplňovaniu dvomi turbodúchadlami výkon 133 kW a naozaj veľmi dobrú odozvu v nízkych otáčkach.
Občas rýchla reakcia motora predbehla aj samotnú prevodovku. Po stránke kultivovanosti a odhlučnenia je nový diesel o dve triedy lepší ako predchodca.
Vďaka skráteným okruhom chladiacej kvapaliny pomerne rýchlo naberá pracovnú teplotu a aj filter pevných častíc je blízko ústia turbodúchadla, aby sa stihol rýchlejšie ohriať.
Predstavte si, že pri benzínovom aj naftovom motore je ústie turbodúchadiel na tom istom mieste.
Zrejme malý počet kilometrov a elektronikou kontrolovaný štart spôsobili, že výrobcom deklarované zrýchlenie sme ani raz nedosiahli.
To isté platí o spotrebe predpísanej výrobcom. Nový diesel však ukázal všetky drobné vlastnosti a pri dvoch turbodúchadlách a výkone 133 kW je aj dosiahnutá spotreba potešujúca.
Reálny priemer nám vychádzal okolo 5,8 litra.
Benzín berie všetkoKým diesel nadchol a ukázal pokrok, benzín je víťazom nášho porovnania. Síce tiež zaostáva za zrýchlením aj predpísanou spotrebou, ale vzhľadom na výkon 245 koní má dobrú spotrebu.
Je lahodne tichý a vo vysokých otáčka vystrčí rožky a ukáže silu. Pocitovo sa nám zdá rovnako dobrý ako 328i od BMW avšak je o niečo úspornejší.
Veľkým motorom s vyšším počtom valcov odzvonilo. Diesel z novej série je podstatne lepší, ale k charakteru volva S60 pasuje benzínový pohon.
Verzia T5 už nie je päťvalec ale štvorvalec s jedným turbodúchadlom a rýchlou reakciou na plyn. Motor si zachoval povestný tichý ťah benzínových motorov Volvo a hlavne je úspornejší v normálnom režime jazdenia.
Dokonca nemá ani taký turboefekt na spotrebu ako sa dnes stáva. S týmto silným sedanom strednej triedy môžete spokojne jazdiť s osemlitrovou spotrebou. V technických parametroch uvedená spotreba 6,0 je čistá utópia.
Majú potenciálPo stránke výkonu aj spotreby sú nové motory konečne na úrovni auta a s rezervou postačia aj budúcej generácii modelu Volvo S60.
Napriek neodškriepiteľným kvalitám ich nepreceňujte v spotrebe udávanej výrobcom. Pri rovnakom obutí nám opakovane benzínová verzia brzdila lepšie.
Pri cenovej kategórii, kde sa testované autá pohybujú, by sme neváhali a vybrali si benzínovú verziu.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model
Volvo S60
Volvo S60
Verzia
T5 Drive-E R-Design Momentum
D4 Drive-E Summum
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
28.990/44.090/50.270
28.990/41.040/51.740
Motor
(benzínový štvorvalec; 1969 (cm3); prepĺňanie turbodúchadlom; hliníkový blok aj hlava, uložený naprieč pozdĺžnej osi vozidla;
(naftový štvorvalec; 1969 (cm3); dvojstupňové prepĺňanie dvomi turbodúchadlami; hliníkový blok aj hlava, uložený naprieč pozdĺžnej osi vozidla;
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
180 (245)/5500
133(181)/4250
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
350/1500-4800
400 Nm/1750-2500
Typ prevodovky/počet stupňov
automatická / 8
automatická / 8
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
6,4/7,16
7,4/9,3
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
37,41
39,97
70 – 100 km/h (s) na 3. stupni
3,18
3,68
70 – 100 km/h (s) na 4. stupni
4,23
4,19
Presnosť tachometra 50/90/130 km/h
48/87/128
46/87/127
Stav tachometra (km)
1860
2828
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
6,0 / 7,7 - 10,2
4,2/5,2-6,3
Objem palivovej nádrže (l)
67,5
67,5
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
705
-
Typ a rozmer pneumatík
Continental ContiSportContact3 235/40 R18
Continental ContiSportContact3
235/40 R18
Hmotnosť pohotovostná (kg)
1664
-
Objem batožinového priestoru (l)
380
380
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2776; 4635; 1865; 1484
2776; 4635; 1825; 1484
Motor
lahodný chod motora; naozaj široké spektrum činných otáčok; príjemná špička; spotreba vzhľadom na výkon slušná ale rozhodne nie taká, ako sľubuje výrobca; zvuk príliš syntetický
diesel nenadchol tak ako benzín; avšak oproti starým motorom D4 a najmä D5 obrovský krok vpred v kultúre chodu; citeľne lepšia spätná väzba v spodných otáčkach; konečne diesel čo korešponduje kultúrou s deklarovanou úrovňou značky
Prevodovka
veľký pokrok oproti predchodcovi, intuitívne preraďovanie, celkom dobre sa opiera o krútiaci moment motora, pracuje tak, že ju nevnímate a to je dobre; v benzínovej alternatíve sa nám páčila viac, v kombinácii s naftovým motorom je občas nerozhodná
Podvozok
tradične vyšší štandard jazdy, avšak obutie predsa robí svoje, na zlých cestách je príliš tvrdý; veľmi príjemné riadenie a na normálnom asfalte a diaľnici nízka úroveň hluku od cesty; opäť sa nám lepšie javila benzínová verzia
Interiér
dobré odkladacie priestory v lakťovej opierke a celkovo prakticky využiteľný stredový panel, slabšie boxy vo dverách, užívateľsky príjemné obsluha klimatizácie
Posed vodiča a výhľad
fantasticky tvarované sedadlá, dobrý posed, možnosť sedieť aj nízko aj vysoko pre všetky typy postáv; dobrý výhľad dopredu
Ovládanie palubného systému/navigácie
páčka pod volantom funguje celkom intuitívne a správne; otočný ovládač na centrálnej konzole je na dlhú ruku, teda príliš ďaleko
Jazyk auta/navigácie
SVK/SVK
Grafika displejov a zobrazovanie
pekná grafika, príjemná na pohľad, mohlo by byť väčšie písmo, pre tých, čo nosia okuliare na čítanie
Predné svetlá technika a účinok
aktívne bixenónové svetlomety, účinok a osvetlenie cesty bežné na strednú triedu; postačujúce avšak nie lepšie ako BMW a Mercedes
Odomykanie/vstup do auta
diaľkové ovládanie centrálneho zamykania; kľúč
bezkľúčový vstup do auta
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
pohodlné nastupovanie dopredu; dozadu sa nastupuje ľahšie; k verzii s elektrickým nastavovaním sedadla by sa patrilo urobiť automatické odsunutie pri nastupovaní; Zadné sedadlá sú posunuté mierne dopredu voči dverám a hlboká vnútorná hrana prahov
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
mechanické vrátane výškového nastavovania; výborná poloha sedadla oproti volantu a pedálom
elektrické nastavovanie sedadla vodiča
sklápanie operadiel v druhom rade
asymetricky delené zadné operadlá možno sklopiť aj z batožinového priestoru; strop kufra ostal neočalúnený a to sa nepatrí na značku ako je Volvo
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
otvor do priestoru pre posádku je limitovaný nosníkom karosérie, v batožinovom priestore sú štyri oká a vyklápacia časť dna kufra má gumu; po stranách sú dva vyklápacie háčiky
Rezervné koleso - prístup
lepiaca súprava namiesto rezervného kolesa
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
tankovanie klasicky uzáver, prahy ostávajú čisté vďaka dvom tesniacim gumám
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm)
670
nakladacia hrana dnu (mm)
110
šírka kufra min./maximálna (mm)
940/1300
výška kufra po roletu (mm)
-
nakladací otvor výška/šírka(mm)
450/940
dĺžka kufra min./max (mm)
960/
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm)
1450
šírka lakte vpredu (mm)
1515
výška na hlavu šofér max. (mm)
990
dĺžka sedáku šofér (mm)
515
šírka v ramenách vzadu (mm)
1390
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1465
výška krajné sedadlá (mm)
900
výška stredné sedadlo (mm)
880
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
435/410