Severská značka predstavila úplne novú generáciu štvorvalcových motorov. Spolu s pohonnými jednotkami novej koncepcie prišla nová osemstupňová automatická prevodovka.
Rozsah inovácií vysvetľuje, prečo sme museli na nové motory nejaký čas čakať. Doteraz sme totiž ohŕňali nosom najmä nad hlučnosťou naftových motorov a tiež nad automatickou prevodovkou vo verzii D5.
Diesel a benzín majú k sebe blízko
Volvo úplne prepadlo štvorvalcovým motorom a v rámci zjednodušovania výroby i navrhovania áut predstavilo doslova skladačku motorov.
Benzín a diesel nemali nikdy k sebe tak blízko ako teraz. Dvojlitrový benzín aj diesel majú rovnaké rozstupy medzi valcami, rovnaké vŕtanie aj zdvih a množstvo ďalších dielcov.

Novú skladačku motorov volvo označuje ako Volvo Engine Architecture (VEA).
Pochopiteľne motory vyrábajú v jednej továrni a okrem jednoduchej spoločnej stavby môžu konštruktéri počítať s rovnakým zapracovaním do auta bez ohľadu na to, či to bude benzín, diesel a výkon 100 kW alebo 220 kW.
Vyradením päť a šesťvalcov sa možno dočkáme väčšieho vnútorného priestoru budúcej generácie Volva S60.
O výkone rozhodne preplňovanie
Štvorvalce novej kategórie sú si bez ohľadu na palivo podobné aj v kľukovom hriadeli a automobilka ich v princípe rozdeľuje na dve kategórie.
Slabšie, orientované na spotrebu, a silnejšie pre čo najvyšší výkon. O tom, do ktorej kategórie budú patriť, rozhoduje prepĺňanie.

Napríklad úsporné verzie naftových motorov majú taký nízky tlak v spaľovacom priestore ako benzínový motor.
Široké spektrum výkonu pri rovnakom vonkajšom tvare a priestorovej náročnosti motora vraj prinesie zjednodušenie stavby podvozka.
Konštruktéri budú mať rovnaké miesto pod kapotou vo verzii T5 aj T6.
Znižovali trenie a odpory
Štvorvalce novej stavebnice majú okrem zjednodušenia výroby priniesť čo najlepší pomer medzi objemom valcov, výkonom a spotrebou. Výrobca preto znižoval trenie a odpor okolitých zariadení.
Napríklad remenica vačky má valivé ložisko a benzín aj diesel majú rovnaký typ mazania. Napríklad mazanie nechladí dno piestov striekaním oleja, ak to nie je potrebné.
Obeh chladiacej kvapaliny zabezpečuje jedno hlavné a dve pomocné čerpadlá pre krátke okruhy. Nás však zaujímalo, čo vo výsledku prinesú konštrukčné inovácie a použitie oleja 0W20 v praxi.
Rozdiely boli v motoroch
V prípade dvoch testovacích kúskov Volvo S60 išlo naozaj len o porovnanie motorov, pretože obe autá mali úplne rovnaké obutie aj typ karosérie.
Jedno s doplnkami R-Design poháňal benzínový motor T5 (180 kW) a druhé vozidlo rovnako veľký naftový agregát D4 (133kW).

Akurát diesel mal výbavu Summum. Ide presne o ukážku toho, čo môžete mať za rovnaké peniaze do Volva.
Či trochu lepšie vybavený diesel s orientáciou na komfort alebo silnejší benzín so športovými doplnkami ale bez niektorých prvkov vybavenia.
Diesel urobil veľký pokrok
Naftový štvorvalec D4 má vďaka dvojstupňovému preplňovaniu dvomi turbodúchadlami výkon 133 kW a naozaj veľmi dobrú odozvu v nízkych otáčkach.
Občas rýchla reakcia motora predbehla aj samotnú prevodovku. Po stránke kultivovanosti a odhlučnenia je nový diesel o dve triedy lepší ako predchodca.
Vďaka skráteným okruhom chladiacej kvapaliny pomerne rýchlo naberá pracovnú teplotu a aj filter pevných častíc je blízko ústia turbodúchadla, aby sa stihol rýchlejšie ohriať.
Predstavte si, že pri benzínovom aj naftovom motore je ústie turbodúchadiel na tom istom mieste.
Zrejme malý počet kilometrov a elektronikou kontrolovaný štart spôsobili, že výrobcom deklarované zrýchlenie sme ani raz nedosiahli.
To isté platí o spotrebe predpísanej výrobcom. Nový diesel však ukázal všetky drobné vlastnosti a pri dvoch turbodúchadlách a výkone 133 kW je aj dosiahnutá spotreba potešujúca.
Reálny priemer nám vychádzal okolo 5,8 litra.
Benzín berie všetko
Kým diesel nadchol a ukázal pokrok, benzín je víťazom nášho porovnania. Síce tiež zaostáva za zrýchlením aj predpísanou spotrebou, ale vzhľadom na výkon 245 koní má dobrú spotrebu.
Je lahodne tichý a vo vysokých otáčka vystrčí rožky a ukáže silu. Pocitovo sa nám zdá rovnako dobrý ako 328i od BMW avšak je o niečo úspornejší.

Verzia T5 už nie je päťvalec ale štvorvalec s jedným turbodúchadlom a rýchlou reakciou na plyn. Motor si zachoval povestný tichý ťah benzínových motorov Volvo a hlavne je úspornejší v normálnom režime jazdenia.
Dokonca nemá ani taký turboefekt na spotrebu ako sa dnes stáva. S týmto silným sedanom strednej triedy môžete spokojne jazdiť s osemlitrovou spotrebou. V technických parametroch uvedená spotreba 6,0 je čistá utópia.
Majú potenciál
Po stránke výkonu aj spotreby sú nové motory konečne na úrovni auta a s rezervou postačia aj budúcej generácii modelu Volvo S60.
Napriek neodškriepiteľným kvalitám ich nepreceňujte v spotrebe udávanej výrobcom. Pri rovnakom obutí nám opakovane benzínová verzia brzdila lepšie.
Pri cenovej kategórii, kde sa testované autá pohybujú, by sme neváhali a vybrali si benzínovú verziu.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Volvo S60 | Volvo S60 |
Verzia | T5 Drive-E R-Design Momentum | D4 Drive-E Summum |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 28.990/44.090/50.270 | 28.990/41.040/51.740 |
Motor | (benzínový štvorvalec; 1969 (cm3); prepĺňanie turbodúchadlom; hliníkový blok aj hlava, uložený naprieč pozdĺžnej osi vozidla; | (naftový štvorvalec; 1969 (cm3); dvojstupňové prepĺňanie dvomi turbodúchadlami; hliníkový blok aj hlava, uložený naprieč pozdĺžnej osi vozidla; |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 180 (245)/5500 | 133(181)/4250 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 350/1500-4800 | 400 Nm/1750-2500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatická / 8 | automatická / 8 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 6,4/7,16 | 7,4/9,3 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 37,41 | 39,97 |
70 – 100 km/h (s) na 3. stupni | 3,18 | 3,68 |
70 – 100 km/h (s) na 4. stupni | 4,23 | 4,19 |
Presnosť tachometra 50/90/130 km/h | 48/87/128 | 46/87/127 |
Stav tachometra (km) | 1860 | 2828 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 6,0 / 7,7 - 10,2 | 4,2/5,2-6,3 |
Objem palivovej nádrže (l) | 67,5 | 67,5 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 705 | - |
Typ a rozmer pneumatík | Continental ContiSportContact3 235/40 R18 | Continental ContiSportContact3 235/40 R18 |
Hmotnosť pohotovostná (kg) | 1664 | - |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 | 380 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2776; 4635; 1865; 1484 | 2776; 4635; 1825; 1484 |
Motor | lahodný chod motora; naozaj široké spektrum činných otáčok; príjemná špička; spotreba vzhľadom na výkon slušná ale rozhodne nie taká, ako sľubuje výrobca; zvuk príliš syntetický | diesel nenadchol tak ako benzín; avšak oproti starým motorom D4 a najmä D5 obrovský krok vpred v kultúre chodu; citeľne lepšia spätná väzba v spodných otáčkach; konečne diesel čo korešponduje kultúrou s deklarovanou úrovňou značky |
Prevodovka | veľký pokrok oproti predchodcovi, intuitívne preraďovanie, celkom dobre sa opiera o krútiaci moment motora, pracuje tak, že ju nevnímate a to je dobre; v benzínovej alternatíve sa nám páčila viac, v kombinácii s naftovým motorom je občas nerozhodná | |
Podvozok | tradične vyšší štandard jazdy, avšak obutie predsa robí svoje, na zlých cestách je príliš tvrdý; veľmi príjemné riadenie a na normálnom asfalte a diaľnici nízka úroveň hluku od cesty; opäť sa nám lepšie javila benzínová verzia | |
Interiér | dobré odkladacie priestory v lakťovej opierke a celkovo prakticky využiteľný stredový panel, slabšie boxy vo dverách, užívateľsky príjemné obsluha klimatizácie | |
Posed vodiča a výhľad | fantasticky tvarované sedadlá, dobrý posed, možnosť sedieť aj nízko aj vysoko pre všetky typy postáv; dobrý výhľad dopredu | |
Ovládanie palubného systému/navigácie | páčka pod volantom funguje celkom intuitívne a správne; otočný ovládač na centrálnej konzole je na dlhú ruku, teda príliš ďaleko | |
Jazyk auta/navigácie | SVK/SVK | |
Grafika displejov a zobrazovanie | pekná grafika, príjemná na pohľad, mohlo by byť väčšie písmo, pre tých, čo nosia okuliare na čítanie | |
Predné svetlá technika a účinok | aktívne bixenónové svetlomety, účinok a osvetlenie cesty bežné na strednú triedu; postačujúce avšak nie lepšie ako BMW a Mercedes | |
Odomykanie/vstup do auta | diaľkové ovládanie centrálneho zamykania; kľúč | bezkľúčový vstup do auta |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | pohodlné nastupovanie dopredu; dozadu sa nastupuje ľahšie; k verzii s elektrickým nastavovaním sedadla by sa patrilo urobiť automatické odsunutie pri nastupovaní; Zadné sedadlá sú posunuté mierne dopredu voči dverám a hlboká vnútorná hrana prahov | |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | mechanické vrátane výškového nastavovania; výborná poloha sedadla oproti volantu a pedálom | elektrické nastavovanie sedadla vodiča |
sklápanie operadiel v druhom rade | asymetricky delené zadné operadlá možno sklopiť aj z batožinového priestoru; strop kufra ostal neočalúnený a to sa nepatrí na značku ako je Volvo | |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | otvor do priestoru pre posádku je limitovaný nosníkom karosérie, v batožinovom priestore sú štyri oká a vyklápacia časť dna kufra má gumu; po stranách sú dva vyklápacie háčiky | |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca súprava namiesto rezervného kolesa | |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | tankovanie klasicky uzáver, prahy ostávajú čisté vďaka dvom tesniacim gumám |
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 670 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 110 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 940/1300 |
výška kufra po roletu (mm) | - |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 450/940 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 960/ |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1450 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1515 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 990 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 515 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1390 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1465 |
výška krajné sedadlá (mm) | 900 |
výška stredné sedadlo (mm) | 880 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 435/410 |