Test: Volvo S60 dostalo motory, aké mu patria

Vyskúšali sme štvorvalcové motory novej generácie. Nerobia hluk, majú dosť výkonu a slušnú spotrebu. Nie však takú, ako sľubuje Volvo.

Bývalé päťvalce i šesťvalec nahradili motorové stavebnice s maximálne štyrmi valcami. Volvo S60 postavené pre strednú triedu už nemá motor s vyšším počtom valcov.(Zdroj: Tomáš Kelement)

Severská značka predstavila úplne novú generáciu štvorvalcových motorov. Spolu s pohonnými jednotkami novej koncepcie prišla nová osemstupňová automatická prevodovka.

Rozsah inovácií vysvetľuje, prečo sme museli na nové motory nejaký čas čakať. Doteraz sme totiž ohŕňali nosom najmä nad hlučnosťou naftových motorov a tiež nad automatickou prevodovkou vo verzii D5.

Diesel a benzín majú k sebe blízko

Volvo úplne prepadlo štvorvalcovým motorom a v rámci zjednodušovania výroby i navrhovania áut predstavilo doslova skladačku motorov.

Benzín a diesel nemali nikdy k sebe tak blízko ako teraz. Dvojlitrový benzín aj diesel majú rovnaké rozstupy medzi valcami, rovnaké vŕtanie aj zdvih a množstvo ďalších dielcov.

Sedadlá oboch verzií sú absolútna špička. Už sme to raz hovorili, ale musíme to zopakovať, lebo ponúkajú dobrý pomer medzi bočným vedením a komfortom.

Novú skladačku motorov volvo označuje ako Volvo Engine Architecture (VEA).

Pochopiteľne motory vyrábajú v jednej továrni a okrem jednoduchej spoločnej stavby môžu konštruktéri počítať s rovnakým zapracovaním do auta bez ohľadu na to, či to bude benzín, diesel a výkon 100 kW alebo 220 kW.

Vyradením päť a šesťvalcov sa možno dočkáme väčšieho vnútorného priestoru budúcej generácie Volva S60.

O výkone rozhodne preplňovanie

Štvorvalce novej kategórie sú si bez ohľadu na palivo podobné aj v kľukovom hriadeli a automobilka ich v princípe rozdeľuje na dve kategórie.

Slabšie, orientované na spotrebu, a silnejšie pre čo najvyšší výkon. O tom, do ktorej kategórie budú patriť, rozhoduje prepĺňanie.

Toto nie je veľmi kreatívny svetelný podpis pomocou LED. Vyzerá ako doplnok kúpený na čerpacej stanici.

Napríklad úsporné verzie naftových motorov majú taký nízky tlak v spaľovacom priestore ako benzínový motor.

Široké spektrum výkonu pri rovnakom vonkajšom tvare a priestorovej náročnosti motora vraj prinesie zjednodušenie stavby podvozka.

Konštruktéri budú mať rovnaké miesto pod kapotou vo verzii T5 aj T6.

Znižovali trenie a odpory

Štvorvalce novej stavebnice majú okrem zjednodušenia výroby priniesť čo najlepší pomer medzi objemom valcov, výkonom a spotrebou. Výrobca preto znižoval trenie a odpor okolitých zariadení.

Napríklad remenica vačky má valivé ložisko a benzín aj diesel majú rovnaký typ mazania. Napríklad mazanie nechladí dno piestov striekaním oleja, ak to nie je potrebné.

Obeh chladiacej kvapaliny zabezpečuje jedno hlavné a dve pomocné čerpadlá pre krátke okruhy. Nás však zaujímalo, čo vo výsledku prinesú konštrukčné inovácie a použitie oleja 0W20 v praxi.

Rozdiely boli v motoroch

V prípade dvoch testovacích kúskov Volvo S60 išlo naozaj len o porovnanie motorov, pretože obe autá mali úplne rovnaké obutie aj typ karosérie.

Jedno s doplnkami R-Design poháňal benzínový motor T5 (180 kW) a druhé vozidlo rovnako veľký naftový agregát D4 (133kW).

Kto chce Volvo, ten musí akceptovať kontrast futuristického displeja a konzervatívnej prístrojovej dosky. Zrozumiteľný displej by mal mať väčšie písmená.

Akurát diesel mal výbavu Summum. Ide presne o ukážku toho, čo môžete mať za rovnaké peniaze do Volva.

Či trochu lepšie vybavený diesel s orientáciou na komfort alebo silnejší benzín so športovými doplnkami ale bez niektorých prvkov vybavenia.

Diesel urobil veľký pokrok

Naftový štvorvalec D4 má vďaka dvojstupňovému preplňovaniu dvomi turbodúchadlami výkon 133 kW a naozaj veľmi dobrú odozvu v nízkych otáčkach.

Občas rýchla reakcia motora predbehla aj samotnú prevodovku. Po stránke kultivovanosti a odhlučnenia je nový diesel o dve triedy lepší ako predchodca.

Vďaka skráteným okruhom chladiacej kvapaliny pomerne rýchlo naberá pracovnú teplotu a aj filter pevných častíc je blízko ústia turbodúchadla, aby sa stihol rýchlejšie ohriať.

Predstavte si, že pri benzínovom aj naftovom motore je ústie turbodúchadiel na tom istom mieste.

Zrejme malý počet kilometrov a elektronikou kontrolovaný štart spôsobili, že výrobcom deklarované zrýchlenie sme ani raz nedosiahli.

To isté platí o spotrebe predpísanej výrobcom. Nový diesel však ukázal všetky drobné vlastnosti a pri dvoch turbodúchadlách a výkone 133 kW je aj dosiahnutá spotreba potešujúca.

Reálny priemer nám vychádzal okolo 5,8 litra.

Benzín berie všetko

Kým diesel nadchol a ukázal pokrok, benzín je víťazom nášho porovnania. Síce tiež zaostáva za zrýchlením aj predpísanou spotrebou, ale vzhľadom na výkon 245 koní má dobrú spotrebu.

Je lahodne tichý a vo vysokých otáčka vystrčí rožky a ukáže silu. Pocitovo sa nám zdá rovnako dobrý ako 328i od BMW avšak je o niečo úspornejší.

Veľkým motorom s vyšším počtom valcov odzvonilo. Diesel z novej série je podstatne lepší, ale k charakteru volva S60 pasuje benzínový pohon.

Verzia T5 už nie je päťvalec ale štvorvalec s jedným turbodúchadlom a rýchlou reakciou na plyn. Motor si zachoval povestný tichý ťah benzínových motorov Volvo a hlavne je úspornejší v normálnom režime jazdenia.

Dokonca nemá ani taký turboefekt na spotrebu ako sa dnes stáva. S týmto silným sedanom strednej triedy môžete spokojne jazdiť s osemlitrovou spotrebou. V technických parametroch uvedená spotreba 6,0 je čistá utópia.

Majú potenciál

Po stránke výkonu aj spotreby sú nové motory konečne na úrovni auta a s rezervou postačia aj budúcej generácii modelu Volvo S60.

Napriek neodškriepiteľným kvalitám ich nepreceňujte v spotrebe udávanej výrobcom. Pri rovnakom obutí nám opakovane benzínová verzia brzdila lepšie.

Pri cenovej kategórii, kde sa testované autá pohybujú, by sme neváhali a vybrali si benzínovú verziu.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Volvo S60

Volvo S60

Verzia

T5 Drive-E R-Design Momentum

D4 Drive-E Summum

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

28.990/44.090/50.270

28.990/41.040/51.740

Motor

(benzínový štvorvalec; 1969 (cm3); prepĺňanie turbodúchadlom; hliníkový blok aj hlava, uložený naprieč pozdĺžnej osi vozidla;

(naftový štvorvalec; 1969 (cm3); dvojstupňové prepĺňanie dvomi turbodúchadlami; hliníkový blok aj hlava, uložený naprieč pozdĺžnej osi vozidla;

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

180 (245)/5500

133(181)/4250

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

350/1500-4800

400 Nm/1750-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická / 8

automatická / 8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

6,4/7,16

7,4/9,3

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

37,41

39,97

70 – 100 km/h (s) na 3. stupni

3,18

3,68

70 – 100 km/h (s) na 4. stupni

4,23

4,19

Presnosť tachometra 50/90/130 km/h

48/87/128

46/87/127

Stav tachometra (km)

1860

2828

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

6,0 / 7,7 - 10,2

4,2/5,2-6,3

Objem palivovej nádrže (l)

67,5

67,5

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

705

-

Typ a rozmer pneumatík

Continental ContiSportContact3 235/40 R18

Continental ContiSportContact3

235/40 R18

Hmotnosť pohotovostná (kg)

1664

-

Objem batožinového priestoru (l)

380

380

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2776; 4635; 1865; 1484

2776; 4635; 1825; 1484

Motor

lahodný chod motora; naozaj široké spektrum činných otáčok; príjemná špička; spotreba vzhľadom na výkon slušná ale rozhodne nie taká, ako sľubuje výrobca; zvuk príliš syntetický

diesel nenadchol tak ako benzín; avšak oproti starým motorom D4 a najmä D5 obrovský krok vpred v kultúre chodu; citeľne lepšia spätná väzba v spodných otáčkach; konečne diesel čo korešponduje kultúrou s deklarovanou úrovňou značky

Prevodovka

veľký pokrok oproti predchodcovi, intuitívne preraďovanie, celkom dobre sa opiera o krútiaci moment motora, pracuje tak, že ju nevnímate a to je dobre; v benzínovej alternatíve sa nám páčila viac, v kombinácii s naftovým motorom je občas nerozhodná

Podvozok

tradične vyšší štandard jazdy, avšak obutie predsa robí svoje, na zlých cestách je príliš tvrdý; veľmi príjemné riadenie a na normálnom asfalte a diaľnici nízka úroveň hluku od cesty; opäť sa nám lepšie javila benzínová verzia

Interiér

dobré odkladacie priestory v lakťovej opierke a celkovo prakticky využiteľný stredový panel, slabšie boxy vo dverách, užívateľsky príjemné obsluha klimatizácie

Posed vodiča a výhľad

fantasticky tvarované sedadlá, dobrý posed, možnosť sedieť aj nízko aj vysoko pre všetky typy postáv; dobrý výhľad dopredu

Ovládanie palubného systému/navigácie

páčka pod volantom funguje celkom intuitívne a správne; otočný ovládač na centrálnej konzole je na dlhú ruku, teda príliš ďaleko

Jazyk auta/navigácie

SVK/SVK

Grafika displejov a zobrazovanie

pekná grafika, príjemná na pohľad, mohlo by byť väčšie písmo, pre tých, čo nosia okuliare na čítanie

Predné svetlá technika a účinok

aktívne bixenónové svetlomety, účinok a osvetlenie cesty bežné na strednú triedu; postačujúce avšak nie lepšie ako BMW a Mercedes

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové ovládanie centrálneho zamykania; kľúč

bezkľúčový vstup do auta

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

pohodlné nastupovanie dopredu; dozadu sa nastupuje ľahšie; k verzii s elektrickým nastavovaním sedadla by sa patrilo urobiť automatické odsunutie pri nastupovaní; Zadné sedadlá sú posunuté mierne dopredu voči dverám a hlboká vnútorná hrana prahov

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanické vrátane výškového nastavovania; výborná poloha sedadla oproti volantu a pedálom

elektrické nastavovanie sedadla vodiča

sklápanie operadiel v druhom rade

asymetricky delené zadné operadlá možno sklopiť aj z batožinového priestoru; strop kufra ostal neočalúnený a to sa nepatrí na značku ako je Volvo

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

otvor do priestoru pre posádku je limitovaný nosníkom karosérie, v batožinovom priestore sú štyri oká a vyklápacia časť dna kufra má gumu; po stranách sú dva vyklápacie háčiky

Rezervné koleso - prístup

lepiaca súprava namiesto rezervného kolesa

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

tankovanie klasicky uzáver, prahy ostávajú čisté vďaka dvom tesniacim gumám

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

670

nakladacia hrana dnu (mm)

110

šírka kufra min./maximálna (mm)

940/1300

výška kufra po roletu (mm)

-

nakladací otvor výška/šírka(mm)

450/940

dĺžka kufra min./max (mm)

960/

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1450

šírka lakte vpredu (mm)

1515

výška na hlavu šofér max. (mm)

990

dĺžka sedáku šofér (mm)

515

šírka v ramenách vzadu (mm)

1390

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1465

výška krajné sedadlá (mm)

900

výška stredné sedadlo (mm)

880

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

435/410

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 871
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 591
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 522
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 446
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 282
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 899
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 287
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 684
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 957
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 566

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop