Auto Google, ktoré jazdí bez šoféra, získalo v roku 2012 vodičák amerického štátu Nevada.
Záznamy zo skúšky, ktoré sa na internete objavili minulý týždeň, ukázali, že inšpektori boli na Google auto dobrí a nechali ho naplánovať si trasu.
Za dva roky sa ale samojazdiace vozidlo mnohému naučilo a zvláda už aj prejazd železničným priecestím. Ukazujú to aj tohtoročné videá z tréningu auta na kalifornských cestách, píše idnes.cz.
Jazdilo tajne v Kalifornii Robotické autá Google jazdili po Kalifornii tajne ešte skôr, než bolo oficiálne známe, že na tejto technológií Google pracuje.
V októbri 2010 oznámil internetový gigant, že jeho autá už bez vodičov najazdili štvrť milióna kilometrov. Odštartovalo to veľký záujem médii i právnikov.
Čo to vlastne znamená, keď sa auto vedie samo? Môže dostať vodičský preukaz, pokutu, zaviniť nehodu? Na tieto otázky zatiaľ neexistujú jednoznačné odpovede. Technológia zas predbehla právo.
Nezvládol niektoré prekážky Prvý štát, ktorý oficiálne povolil jazdu autonómnych áut bez vodiča, bola Nevada. Tá s Kaliforniou susedí. Google vtedy zažiadal o špeciálnu licenciu a 4. mája 2012 ju aj dostal. Ako prvý na svete.
Magazín IEEE Spectrum sa po dvoch rokoch dostal k zápisu inšpektora z jazdy. Bol ním Bruce Breslow, politik, moderátor a v tej dobe aj šéf Oddelenia pre motorové vozidlá za štát Nevada.
Dokument ukazuje, že jazda neprebehla úplne štandardne. Išlo však o prvú jazdu tohto typu vôbec.
Odborníci zo spoločnosti Google vybrali trasu, ktorú potom inšpektor len schválil. Auto sa tak napríklad vyhlo kruhovým objazdom a železničným priecestiam, ktoré vtedy ešte nezvládalo.
"Nemôžeme žiadateľov o vodičský preukaz vyhodiť za neschopnosť prejsť kruhovým objazdom, ak žiadateľ hovorí, že to jeho auto zatiaľ nevie," uviedol v internom e-maily Breslow.
V USA nie sú kruhové objazdy bežné.
Inšpektor si tiež poznamenal:
v normálnej prevádzke sa auto chová veľmi dobre a plynule, dáva pozor na chodcov a správe sa radí do pruhov, pri príchode k semaforom je auto možno až príliš opatrné, testované vozidlo správne reagovalo na cyklistu a dalo mu dostatok priestoru, auto naopak nezvládlo práce na ceste - úplne zastavilo, preplo sa do manuálneho režimu a daný úsek musel odšoférovať operátor. Napriek nedostatkom auto "prešlo" a stalo sa prvým držiteľom zlatej poznávacie značky AU 001.
Pre Google ale daný "robotický vodičák" zrejme veľa neznamenal. Firma sa netají tým, že väčšinou testuje tieto autá v Kalifornii. Keď nevadský vodičák v roku 2013 vypršal, Google si ho nepredĺžil.
Tento článok publikujeme v spolupráci s redakciou iDNES.cz.
Autor: Pavel Kasík, technet.idnes.cz