Jedno auto ide rýchlo, druhé vchádza na diaľnicu. Ak sa zrazia, kto je vinný?

Mohol niektorý z vodičov urobiť niečo, aby sa nestala dopravná nehoda?

Alex: "Nedávno sme rozoberali s kamarátmi modelovú situáciu.

Auto A sa pripája na diaľnicu z pripájacieho pruhu a dodržiava pritom predpísanú rýchlosť. Použije aj smerovky, aby dal najavo zmenu smeru jazdy a to, že sa pripája na diaľnicu do pravého pruhu v rýchlosti približne 100 km/h.

Auto B ide po diaľnici v pravom pruhu rýchlosťou 180 km/h. Auto B zozadu narazí do auta A a skončí mu v kufri.

Kto je vinný za túto nehodu? Auto A, lebo nedalo prednosť autu B alebo auto B, lebo značne prekročilo predpísanú maximálnu rýchlosť 130 km/h."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič auta B porušil prepisy závažným spôsobom. Rýchlosť prekročil o 50 km/h. Aj vodič auta A na prvý pohľad závažne porušil dopravné pravidlá tým, že nedal prednosť v jazde.

Treba si ale zároveň položiť otázku: mohol niektorý z vodičov urobiť niečo, aby sa nestala dopravná nehoda?

Vodič, ktorý urobí všetko preto, aby neporušil dopravné pravidlá, nemôže byť zodpovedný za vznik dopravnej nehody. Napríklad, ak jazdí predpísanou a zároveň primeranou rýchlosťou, alebo ak dá prednosť v jazde očakávateľnému vozidlu.

"Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Dať prednosť ale môžete len vtedy, ak existuje ten, komu ho musíte dať. Musíte o ňom vedieť. Ak sa zrazu prirúti "odnikiaľ" a vy ste už vchádzali do jeho jazdnej dráhy, nemôžu vás brať na zodpovednosť.

Rýchla jazda ako príčina nehody

Rýchla jazda vodiča B by teda bola príčinou nehody v prípade, ak by vodič A nemal dosť času správne zareagovať. Napríklad, ak by sa vodič B vyrútil z neprehľadnej zákruty až potom, čo vodič A začal vchádzať na diaľnicu.

Vodič vozidla B by bol vinný aj vtedy, ak by sa autá zrazili za hranicou križovatky a vozidlo A by celým svojim objemom prešlo z odbočovacieho do pravého pruhu diaľnice.

Za križovatkou alebo ak vozidlo už prejde celým objemom do vedľajšieho pruhu, prestáva preňho platiť predchádzajúca povinnosť dať prednosť v jazde.

Križovatkou je aj miesto, kde sa cesty spájajú. Tou je aj spojnica diaľnice s pripájacou cestou. Hranicou križovatky je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Aj nedanie prednosti v jazde môže byť príčinou havárie

Nedanie prednosti v jazde by bolo príčinou nehody, ak by vodič vchádzajúci na diaľnicu videl alebo mohol vidieť, že sa k nemu blíži rýchle auto, no napriek nezareagoval správne a vošiel do jeho jazdnej dráhy.

Zároveň by musela byť splnená aj jedna z týchto podmienok:

  • ak by sa autá zrazili v križovatke a dopravným značením by bola určená vedľajšia a hlavná cesta, alebo
  • ak by auto B neprešlo celým objemom do pravého pruhu diaľnice z odbočovacieho pruhu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 408
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 647
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 300
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 218
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 126
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 284
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 117
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 063
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 297
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 292

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie ĽSNS je normálnou obrannou reakciou spoločnosti, nech sú jej nositelia akokoľvek nedôveryhodní.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.