Alex: "Nedávno sme rozoberali s kamarátmi modelovú situáciu.
Auto A sa pripája na diaľnicu z pripájacieho pruhu a dodržiava pritom predpísanú rýchlosť. Použije aj smerovky, aby dal najavo zmenu smeru jazdy a to, že sa pripája na diaľnicu do pravého pruhu v rýchlosti približne 100 km/h.
Auto B ide po diaľnici v pravom pruhu rýchlosťou 180 km/h. Auto B zozadu narazí do auta A a skončí mu v kufri.
Kto je vinný za túto nehodu? Auto A, lebo nedalo prednosť autu B alebo auto B, lebo značne prekročilo predpísanú maximálnu rýchlosť 130 km/h."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Vodič auta B porušil prepisy závažným spôsobom. Rýchlosť prekročil o 50 km/h. Aj vodič auta A na prvý pohľad závažne porušil dopravné pravidlá tým, že nedal prednosť v jazde.
Treba si ale zároveň položiť otázku: mohol niektorý z vodičov urobiť niečo, aby sa nestala dopravná nehoda?
Vodič, ktorý urobí všetko preto, aby neporušil dopravné pravidlá, nemôže byť zodpovedný za vznik dopravnej nehody. Napríklad, ak jazdí predpísanou a zároveň primeranou rýchlosťou, alebo ak dá prednosť v jazde očakávateľnému vozidlu.
"Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Dať prednosť ale môžete len vtedy, ak existuje ten, komu ho musíte dať. Musíte o ňom vedieť. Ak sa zrazu prirúti "odnikiaľ" a vy ste už vchádzali do jeho jazdnej dráhy, nemôžu vás brať na zodpovednosť.
Rýchla jazda ako príčina nehody
Rýchla jazda vodiča B by teda bola príčinou nehody v prípade, ak by vodič A nemal dosť času správne zareagovať. Napríklad, ak by sa vodič B vyrútil z neprehľadnej zákruty až potom, čo vodič A začal vchádzať na diaľnicu.
Vodič vozidla B by bol vinný aj vtedy, ak by sa autá zrazili za hranicou križovatky a vozidlo A by celým svojim objemom prešlo z odbočovacieho do pravého pruhu diaľnice.
Za križovatkou alebo ak vozidlo už prejde celým objemom do vedľajšieho pruhu, prestáva preňho platiť predchádzajúca povinnosť dať prednosť v jazde.
Križovatkou je aj miesto, kde sa cesty spájajú. Tou je aj spojnica diaľnice s pripájacou cestou. Hranicou križovatky je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.
Aj nedanie prednosti v jazde môže byť príčinou havárie
Nedanie prednosti v jazde by bolo príčinou nehody, ak by vodič vchádzajúci na diaľnicu videl alebo mohol vidieť, že sa k nemu blíži rýchle auto, no napriek nezareagoval správne a vošiel do jeho jazdnej dráhy.
Zároveň by musela byť splnená aj jedna z týchto podmienok:
- ak by sa autá zrazili v križovatke a dopravným značením by bola určená vedľajšia a hlavná cesta, alebo
- ak by auto B neprešlo celým objemom do pravého pruhu diaľnice z odbočovacieho pruhu.