Jedno auto ide rýchlo, druhé vchádza na diaľnicu. Ak sa zrazia, kto je vinný?

Mohol niektorý z vodičov urobiť niečo, aby sa nestala dopravná nehoda?

Alex: "Nedávno sme rozoberali s kamarátmi modelovú situáciu.

Auto A sa pripája na diaľnicu z pripájacieho pruhu a dodržiava pritom predpísanú rýchlosť. Použije aj smerovky, aby dal najavo zmenu smeru jazdy a to, že sa pripája na diaľnicu do pravého pruhu v rýchlosti približne 100 km/h.

Auto B ide po diaľnici v pravom pruhu rýchlosťou 180 km/h. Auto B zozadu narazí do auta A a skončí mu v kufri.

Kto je vinný za túto nehodu? Auto A, lebo nedalo prednosť autu B alebo auto B, lebo značne prekročilo predpísanú maximálnu rýchlosť 130 km/h."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič auta B porušil prepisy závažným spôsobom. Rýchlosť prekročil o 50 km/h. Aj vodič auta A na prvý pohľad závažne porušil dopravné pravidlá tým, že nedal prednosť v jazde.

Treba si ale zároveň položiť otázku: mohol niektorý z vodičov urobiť niečo, aby sa nestala dopravná nehoda?

Vodič, ktorý urobí všetko preto, aby neporušil dopravné pravidlá, nemôže byť zodpovedný za vznik dopravnej nehody. Napríklad, ak jazdí predpísanou a zároveň primeranou rýchlosťou, alebo ak dá prednosť v jazde očakávateľnému vozidlu.

"Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Dať prednosť ale môžete len vtedy, ak existuje ten, komu ho musíte dať. Musíte o ňom vedieť. Ak sa zrazu prirúti "odnikiaľ" a vy ste už vchádzali do jeho jazdnej dráhy, nemôžu vás brať na zodpovednosť.

Rýchla jazda ako príčina nehody

Rýchla jazda vodiča B by teda bola príčinou nehody v prípade, ak by vodič A nemal dosť času správne zareagovať. Napríklad, ak by sa vodič B vyrútil z neprehľadnej zákruty až potom, čo vodič A začal vchádzať na diaľnicu.

Vodič vozidla B by bol vinný aj vtedy, ak by sa autá zrazili za hranicou križovatky a vozidlo A by celým svojim objemom prešlo z odbočovacieho do pravého pruhu diaľnice.

Za križovatkou alebo ak vozidlo už prejde celým objemom do vedľajšieho pruhu, prestáva preňho platiť predchádzajúca povinnosť dať prednosť v jazde.

Križovatkou je aj miesto, kde sa cesty spájajú. Tou je aj spojnica diaľnice s pripájacou cestou. Hranicou križovatky je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Aj nedanie prednosti v jazde môže byť príčinou havárie

Nedanie prednosti v jazde by bolo príčinou nehody, ak by vodič vchádzajúci na diaľnicu videl alebo mohol vidieť, že sa k nemu blíži rýchle auto, no napriek nezareagoval správne a vošiel do jeho jazdnej dráhy.

Zároveň by musela byť splnená aj jedna z týchto podmienok:

  • ak by sa autá zrazili v križovatke a dopravným značením by bola určená vedľajšia a hlavná cesta, alebo
  • ak by auto B neprešlo celým objemom do pravého pruhu diaľnice z odbočovacieho pruhu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 574
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 341
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 987
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 289
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 651
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 743
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 586
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 083
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 498
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop