SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Jedno auto ide rýchlo, druhé vchádza na diaľnicu. Ak sa zrazia, kto je vinný?

Mohol niektorý z vodičov urobiť niečo, aby sa nestala dopravná nehoda?

Alex: "Nedávno sme rozoberali s kamarátmi modelovú situáciu.

Auto A sa pripája na diaľnicu z pripájacieho pruhu a dodržiava pritom predpísanú rýchlosť. Použije aj smerovky, aby dal najavo zmenu smeru jazdy a to, že sa pripája na diaľnicu do pravého pruhu v rýchlosti približne 100 km/h.

Auto B ide po diaľnici v pravom pruhu rýchlosťou 180 km/h. Auto B zozadu narazí do auta A a skončí mu v kufri.

Kto je vinný za túto nehodu? Auto A, lebo nedalo prednosť autu B alebo auto B, lebo značne prekročilo predpísanú maximálnu rýchlosť 130 km/h."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vodič auta B porušil prepisy závažným spôsobom. Rýchlosť prekročil o 50 km/h. Aj vodič auta A na prvý pohľad závažne porušil dopravné pravidlá tým, že nedal prednosť v jazde.

Treba si ale zároveň položiť otázku: mohol niektorý z vodičov urobiť niečo, aby sa nestala dopravná nehoda?

Vodič, ktorý urobí všetko preto, aby neporušil dopravné pravidlá, nemôže byť zodpovedný za vznik dopravnej nehody. Napríklad, ak jazdí predpísanou a zároveň primeranou rýchlosťou, alebo ak dá prednosť v jazde očakávateľnému vozidlu.

"Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Dať prednosť ale môžete len vtedy, ak existuje ten, komu ho musíte dať. Musíte o ňom vedieť. Ak sa zrazu prirúti "odnikiaľ" a vy ste už vchádzali do jeho jazdnej dráhy, nemôžu vás brať na zodpovednosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Rýchla jazda ako príčina nehody

Rýchla jazda vodiča B by teda bola príčinou nehody v prípade, ak by vodič A nemal dosť času správne zareagovať. Napríklad, ak by sa vodič B vyrútil z neprehľadnej zákruty až potom, čo vodič A začal vchádzať na diaľnicu.

Vodič vozidla B by bol vinný aj vtedy, ak by sa autá zrazili za hranicou križovatky a vozidlo A by celým svojim objemom prešlo z odbočovacieho do pravého pruhu diaľnice.

Za križovatkou alebo ak vozidlo už prejde celým objemom do vedľajšieho pruhu, prestáva preňho platiť predchádzajúca povinnosť dať prednosť v jazde.

Križovatkou je aj miesto, kde sa cesty spájajú. Tou je aj spojnica diaľnice s pripájacou cestou. Hranicou križovatky je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj nedanie prednosti v jazde môže byť príčinou havárie

Nedanie prednosti v jazde by bolo príčinou nehody, ak by vodič vchádzajúci na diaľnicu videl alebo mohol vidieť, že sa k nemu blíži rýchle auto, no napriek nezareagoval správne a vošiel do jeho jazdnej dráhy.

Zároveň by musela byť splnená aj jedna z týchto podmienok:

  • ak by sa autá zrazili v križovatke a dopravným značením by bola určená vedľajšia a hlavná cesta, alebo
  • ak by auto B neprešlo celým objemom do pravého pruhu diaľnice z odbočovacieho pruhu.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 908
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 156
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 899
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 730
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 442
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 801
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 891
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 121
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 071
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 885
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Ilustračné foto.

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Komentár Petra Schutza

Významná časť národa už dávno žije v osobnom lockdowne

Medzi tmami a hmlami.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric