Kia Sportage
2.0 CRDi 4x4
Spotreba v teste:
7,4 l/100 km
Cena verzie od:
17.350 eur
NÁŠ NÁZOR: Aj slabšia verzia motora 2,0 CRDi Kii úplne postačuje. Zvládnete s ním predbiehanie a ponúka slušné dynamické vlastnosti. V kabíne cítiť lepšie odhlučnenie a menej vibrácií.
Vonkajšie zmeny karosérie po omladzovacej kúre takmer nevidieť.
Už reklamné video ukazovalo, že je nutný detailný pohľad na jej prednú masku pre rozoznanie vynoveného modelu.
Vnútri nás viac ako lesklé časti interiéru potešili sedadlá, ktoré nemajú až také výrazné bočné vedenie, ale sú pohodlné.
Pozitívne hodnotíme lakťovú opierku, ktorá okrem plnenia svojej funkcie neprekáža pri preraďovaní, ako sa to stáva v nejednom aute.
Do kabíny prenikne menej hluku a vibráciíVýhľad šoféra smerom dopredu a do strany je dobrý. Horší je prehľad o situácii za autom pri manévrovaní v úzkych priestoroch.
Cez menšie zadné okno toho šofér veľa nevidí, preto odporúčame verziu s cúvacou kamerou, alebo aspoň parkovacími senzormi.
Počas testu sa nám potvrdili skúsenosti z prvej jazdy ohľadne lepšieho odhlučnenia kabíny od okolitého sveta.
Takisto vibrácie preniknú k posádke v podstatne menšej miere, ako tomu bolo v prípade predchodcu. Kia si dala záležať na akustickom komforte.
To platí na asfaltovej aj štrkovej ceste. Presne takto sa má prejaviť facelift na aute.
Pre identifikáciu modernizovanej Kii Sportage je nutný detailný pohľad na prednú masku.
Foto: Tomáš Kelement
Kii stačí aj slabšia verzia motoraO pohon testovaného modelu sa starala slabšia verzia naftového agregátu 2,0 CRDi. S výkonom 100 kW a s krútiacim momentom 320 Nm si motor bez problémov poradil pri predbiehaní a plne postačuje pre dynamickú jazdu.
Dobrá reakcia na plyn sa tak, ako je to u dieselov bežné, dostaví už v nízkych otáčkach. Je to tiež jedna z výrazných zmien u značky Kia.
Preto nás prekvapil ukazovateľ radenia, ktorý nezriedka odporučil podradiť pri plynulej jazde na udržiavanie rýchlosti už pri 1700 otáčkach.
Týkalo sa to piateho a šiesteho stupňa manuálnej prevodovky. Kulisa radiacej páky je presná a v tomto smere nemáme čo prevodovke vyčítať.
Presné radenie príde vhod aj v teréne, kde pri bočnom náklone alebo prejazde nerovností nemá šofér ideálnu polohu tela na radenie.
V interiéri sme našli kvalitné materiály a ergonomické usporiadanie ovládačov. Interiér je silnou stránkou auta.
Foto: Tomáš Kelement
Sportage chcel viac palivaMínusom je výrazne vyššia spotreba v teste, ako uvádza výrobca na papieri.
V priebehu týždňa sme vyskúšali dynamické vlastnosti motora a Kiu sme potrápili aj v ľahšom teréne, ale konečný údaj 7,4 l/ 100 km bol pre nás aj tak miernym sklamaním.
Spotrebu ťahala hore najmä jazda po diaľnici, kde atakovala hranicu ôsmich litrov. Priblížiť k príslušným papierovým spotrebám sa nám nedarilo ani v meste, ani mimo mesta.
O veľkosti vnútorného priestoru svedčí, že sme do Sportageu zmestili surf dĺžky 2,6 metra.
Foto: Tomáš Kelement
V teréne sa nestratíV ľahkom teréne brzdila Kiu v rozlete nižšia svetlá výška. Pre vynútenú pomalú jazdu pri zdolávaní nerovností bol prvý prevodový stupeň prirýchly a spojka dostávala zabrať.
Tiež plastov na podvozku by mohlo byť menej a hlavne predný spojler verzie 4x4 by mal byť vyššie nad zemou.
Zvolením rozumných nájazdov zvládne Sportage pomerne dosť, ale miestami to pripomína trápenie auta.
Poznáme aj SUV s lepším pohonom 4x4, ale vzhľadom na mestský vzhľad auta zvládne v teréne prekvapivo veľa.
Čo nezvláda pri krížení náprav medzinápravová spojka, s tým pomôže ESP. Vďaka tomu má auto potrebnú trakciu aj na troch kolesách.
Sportage nás potešil kultúrou jazdy. Práca konštruktérov na jeho odhlučnení a znížení vibrácii priniesla výsledky.
Agregát ponúka dobré dynamické vlastnosti a pohon všetkých kolies dobrú trakciu pri krížení náprav. V konkurencii sa určite nestratí, mínusom je nižšia hospodárnosť.
Čo nezvláda pri krížení náprav medzinápravová spojka, s tým pomôže ESP. Vďaka tomu má auto potrebnú trakciu aj na troch kolesách.
Foto: Tomáš Kelement
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Kia Sportage
Verzia
CRDi 4x4
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
17 350/22 490/ (zvýhodnená akciová cena)
Motor
diesel; štvorvalec; 1 995 cm3; priame vstrekovanie common-rail
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
100(136)/4000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
320/1800-2500
Typ prevodovky/počet stupňov
manual/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
11,3/nemerané
Stav tachometra (km)
6835
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
5,7/7,4
Objem palivovej nádrže (l)
58
Typ a rozmer pneumatík
Hankook Optimo 225/60 r17
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1663/2140
Objem batožinového priestoru (l)
465
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2 640;4 440;1 855;1 630
Motor
ťahá od 1700 - 4200, dobra reakcia na plyn, najmä v nižších otáčkach; mínusom je vyššia reálna spotreba oproti papierovej; motor je dobre odhlučnený
Prevodovka
presné radenie, ukazovateľ radenia odporúča jazdiť v mierne vyšších otáčkach (na päťke a šestke) ako je u dieselov v súčasnosti bežné, (1800); pocitovo motor zvláda jazdu aj v nižších otáčkach bez vibrácií; prvý prevodový stupeň je pre prejazd terénnych nerovností prirýchly
Podvozok
dobre odhlučnený, drží stopu, náchylný na prepruženie pri prejazde vĺn; mierne sa nakláňa v zákrutách; pohon 4x4 dobre pracuje v teréne
Interiér
po modernizácii sa veľmi nezmenil, nové sú budíky tachometra a otáčkomera; pozitívne hodnotíme stredovú konzolu s lakťovou opierkou, ktorá nezavadzia a plní svoj účel; menší displej na palubnej doske v noci silno svieti, našťastie sa dá vypnúť
Posed vodiča a výhľad
sedadla príjemné aj na dlhšie trasy; výhľad dozadu obmedzený malým zadným oknom; odporúčame verziu s cúvacou kameru.
Ovládanie palubného systému/navigácie
dotykový displej nezareagoval vždy podľa očakávania a niekedy sme preto príkazy dotykom museli opakovať
Jazyk auta/navigácie
anglický jazyk/nemá
Grafika displejov a zobrazovanie
vzhľadom na menší displej je grafika plne postačujúca
Predné svetlá technika a účinok
stretávacie xenóny; diaľkové halogény; obe majú postačujúci účinok
Odomykanie/vstup do auta
diaľkové centrálne odomykanie
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
vzhľadom na kategóriu auta príjemné nastupovanie
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
manuálne ovládanie, sedadlo šoféra nastaviteľné aj výškovo
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kabíny, delené v pomere 2:1
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
v kufri nám chýbajú praktické riešenie
Rezervné koleso - prístup
plnohodnotná rezerva v kufri
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
tankovanie - uzáver, vnútorné prahy čisté aj po jazde v teréne; užšie ale dostupné hrdlo