SME

Denné svietidlá smú svietiť aj slabo, ale len so stretávačkami

Slabo svietiace denné svietidlá za dažďa bez stretávačiek môžu znamenať pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Andrej: "V poslednom období je čoraz väčším trendom denné svietenie. V súvislosti s ním by som mal pár otázok.

Aké sú pravidlá pre denné svietenie v sychravom počasí, v daždi a za zníženej viditeľnosti? Je dovolené ich používať aj v takýchto podmienkach?

Predsa len ich intenzita je značne nižšia a zadné svetlá ani nesvietia. Stretol som sa s rôznymi kombináciami, napríklad denné svetlá spolu so stretávacími alebo denné svetlá spolu s parkovačkami. Sú takéto kombinácie povolené?

Existujú nejaké normy pre intenzitu denných svetiel? Parkovacie svetlá sa ako denné svietenie použiť nedajú, no mnohé denné svetlá svietia takmer rovnako slabo ako parkovačky. Autá s takto slabými dennými svetlami sú v konečnom dôsledku takmer neosvetlené, alebo veľmi zle viditeľné.

Sú autá, ktorým nefunguje napríklad jeden z dvoch denných svetlometov, povinné použiť klasické stretávacie svetlomety?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zákon dovoľuje používať denné svietenie len za nezníženej viditeľnosti.

Znížená viditeľnosť je podľa predpisov viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste. Najmä

  • od súmraku do svitania,
  • za hmly, sneženia, dažďa a
  • v tuneli.

Počas zníženej viditeľnosti musíte mať zapnuté stretávacie svetlomety.

Prečítajte si tiež: Nesvieťte hmlovkami namiesto stretávačiek Čítajte 

Denné svietidlo môže fungovať aj ako predné obrysové

Denné svietidlá môžu mať dve funkcie. Najčastejšie sa používajú na denné svietenie, no neraz ich vidno zapnuté aj spolu so stretávačkami, kedy sú aktívne ako predné obrysové svetlá.

Keď svietia so stretávacími svetlami, ich svietivosť musí zodpovedať štandardným predným obrysovým svetlám. Musia svietiť slabšie.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa prepnú do "módu" denných svietidiel, ich jas sa zvýši a zároveň sa automaticky vypnú stretávačky a zadné obrysové svetlá. Vtedy je ich úlohou zlepšiť viditeľnosť auta ľuďom, ku ktorým sa vozidlo približuje. Preto nie je dôvod, aby zadné obrysové svetlá svietili.

Denné svietenie je niekoľkokrát intenzívnejšie ako obrysové

Všetky technické parametre rôznych typov svetiel upravujú medzinárodné predpis EHK/OSN. Napríklad, o pravidlách montáže svetiel sa dočítate v predpise EHK č. 48.

V ďalšom dokumente (EHK č. 87) sa v súvislosti s denným svietidlami píše, že svietivosť svetla vyžarovaného každým svietidlom nesmie byť v referenčnej osi menšia ako 400 cd. Nesmie však v každom smere presiahnuť 1200 cd. Predné obrysové svetlá pritom nesmú mať viac ako 140 cd (EHK č. 7).

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že denné svietidlá nesvietia tak, ako majú, nemali by ste ich používať. Stačí, že len jedno svietidlo nesvieti, alebo nesviete dostatočne intenzívne, treba mať zapnuté stretávačky. V opačnom prípade riskujete pokutu do 50 eur.

Pokazené svetlá by ste si mali dať aj čo najskôr opraviť. Aby ste mohli prejsť STK.

Zákon o cestnej premávke

§ 32

(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.

(2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.

(3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.

(4) Vodič smie jazdiť aj s parkovacími alebo obrysovými svietidlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlomety alebo diaľkové svetlomety, alebo predné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené.

(5) Činná plocha svetlometov a svietidiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetlometov a svietidiel, ktoré nie sú predpísané.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predpis EHK č. 48

6.19 Denné svietidlo

Prítomnosť: Povinné na motorových vozidlách. Zakázané na prípojných vozidlách.

Počet: Dva.

Usporiadanie: Žiadna osobitná požiadavka.

Umiestnenie:

  • Na šírku: Vzdialenosť medzi vnútornými okrajmi zdanlivých plôch v smere referenčných osí nesmie byť menšia ako 600 mm. Táto vzdialenosť môže byť zmenšená až na 400 mm, ak je celková šírka vozidla menšia ako 1 300 mm.
  • Na výšku: najmenej 250 mm a najviac 1 500 mm nad vozovkou.
  • Na dĺžku: na prednej časti vozidla. Táto podmienka sa považuje za splnenú, ak vyžarované svetlo neobťažuje vodiča priamo ani nepriamo cez spätné zrkadlá a/alebo iné plochy na vozidle, ktoré odrážajú svetlo.

Geometrická viditeľnosť:

  • Horizontálna: 20° smerom von a 20° smerom dovnútra
  • Vertikálna: 10° smerom nahor a 10° smerom nadol.

Orientácia: Smerom dopredu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektrické spojenia:

  • Denné svietidlá sa musia zapínať automaticky, keď je zariadenie na štartovanie a/alebo vypínanie motora (pohonný systém) v polohe, ktorá umožňuje beh motora (pohonný systém). Denné svietidlá však zostanú vypnuté za týchto podmienok:
  1. ovládač automatického prevodu je v parkovacej polohe alebo
  2. je zatiahnutá parkovacia brzda, alebo
  3. predtým, ako sa vozidlo začne pohybovať prvýkrát po každej manuálnej aktivácii pohonného systému.
  • Denné svietidlá sa môžu vypnúť manuálne, ak rýchlosť vozidla nepresahuje 10 km/h pod podmienkou, že sa automaticky zapnú, keď rýchlosť vozidla presiahne 10 km/h alebo keď vozidlo prešlo viac ako 100 m a zostanú zapnuté dovtedy, pokiaľ nie sú opätovne úmyselne vypnuté.
  • Denné svietidlá sa musia automaticky vypnúť, keď zariadenie, ktoré spúšťa a/alebo vypína motor (pohonný systém) je v polohe znemožňujúcej prevádzku motora (pohonného systému) alebo ak sú predné hmlové svietidlá alebo svetlomety zapnuté, s výnimkou prípadov, ak sa svetlomety používajú na prerušovanú svetelnú výstrahu v krátkodobých intervaloch.
  • Svietidlá uvedené v bode 5.11 sa nezapnú, keď sú zapnuté denné svietidlá, s výnimkou prípadov, keď denné svietidlá fungujú v súlade s bodom 6.2.7.6.2.
  • Ak je vzdialenosť medzi predným smerovým svietidlom a denným svietidlom rovná alebo menšia než 40 mm, elektrické spojenia denného svietidla na príslušnej strane vozidla môžu byť také, že buď:
  1. sa vypne, alebo
  2. jeho svietivosť sa zníži počas celej doby (obidvoch cyklov t. j. zapnutia a vypnutia) aktivácie predného smerového svietidla.
  • Ak je predné smerové svietidlo zlúčené s denným svietidlom, elektrické spojenia denného svietidla na príslušnej strane vozidla musia byť také, že denné svietidlo je vypnuté počas celého obdobia (obidvoch cyklov zapnutia a vypnutia) aktivácie predného smerového svietidla.

Oznamovač: Oznamovač zapojenia obvodu je nepovinný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Iné požiadavky: Žiadne predpisy.

Predpis EHK č. 87

7 Svietivosť denných svietidiel

7.1. Svietivosť svetla vyžarovaného každým svietidlom nesmie byť v referenčnej osi menšia ako 400 cd.

7.2. Mimo referenčnej osi a v rámci uhlových plôch definovaných v diagrame usporiadania v prílohe 6 k tomuto predpisu svietivosť svetla vyžarovaného ktorýmkoľvek svietidlom nesmie byť:

7.2.1. v žiadnom zo smerov zodpovedajúcich bodom v tabuľke štandardného rozloženia svetla v prílohe 3 k tomuto predpisu menšia ako minimum stanovené v bode 7.1, vynásobené percentom stanoveným v uvedenej tabuľke pre príslušný smer, a

7.2.2. nesmie presiahnuť 1 200 cd v každom smere, v ktorom je svietidlo viditeľné.

7.3. Okrem toho svietivosť vyžarovaného svetla nesmie byť v poliach definovaných v diagrame v prílohe 6 menšia ako 1,0 cd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

7.4. V prípade svietidla, ktoré má viac ako jeden zdroj svetla, musí svietidlo spĺňať požadovanú minimálnu svietivosť i pri poruche ktoréhokoľvek zo zdrojov svetla a maximálna svietivosť sa nesmie prekročiť, pokiaľ svietia všetky zdroje svetla.

Skupina zdrojov svetla prepojená tak, že z dôvodu poruchy ktoréhokoľvek z nich sa preruší vyžarovanie svetla všetkých zdrojov, sa považuje za jeden zdroj svetla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 419
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 325
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 893
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 558
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 421
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 859
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 522
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 289
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 238
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 036
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu