SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Denné svietidlá smú svietiť aj slabo, ale len so stretávačkami

Slabo svietiace denné svietidlá za dažďa bez stretávačiek môžu znamenať pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Andrej: "V poslednom období je čoraz väčším trendom denné svietenie. V súvislosti s ním by som mal pár otázok.

Aké sú pravidlá pre denné svietenie v sychravom počasí, v daždi a za zníženej viditeľnosti? Je dovolené ich používať aj v takýchto podmienkach?

Predsa len ich intenzita je značne nižšia a zadné svetlá ani nesvietia. Stretol som sa s rôznymi kombináciami, napríklad denné svetlá spolu so stretávacími alebo denné svetlá spolu s parkovačkami. Sú takéto kombinácie povolené?

Existujú nejaké normy pre intenzitu denných svetiel? Parkovacie svetlá sa ako denné svietenie použiť nedajú, no mnohé denné svetlá svietia takmer rovnako slabo ako parkovačky. Autá s takto slabými dennými svetlami sú v konečnom dôsledku takmer neosvetlené, alebo veľmi zle viditeľné.

Sú autá, ktorým nefunguje napríklad jeden z dvoch denných svetlometov, povinné použiť klasické stretávacie svetlomety?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon dovoľuje používať denné svietenie len za nezníženej viditeľnosti.

Znížená viditeľnosť je podľa predpisov viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste. Najmä

  • od súmraku do svitania,
  • za hmly, sneženia, dažďa a
  • v tuneli.

Počas zníženej viditeľnosti musíte mať zapnuté stretávacie svetlomety.

Denné svietidlo môže fungovať aj ako predné obrysové

Denné svietidlá môžu mať dve funkcie. Najčastejšie sa používajú na denné svietenie, no neraz ich vidno zapnuté aj spolu so stretávačkami, kedy sú aktívne ako predné obrysové svetlá.

Keď svietia so stretávacími svetlami, ich svietivosť musí zodpovedať štandardným predným obrysovým svetlám. Musia svietiť slabšie.

Keď sa prepnú do "módu" denných svietidiel, ich jas sa zvýši a zároveň sa automaticky vypnú stretávačky a zadné obrysové svetlá. Vtedy je ich úlohou zlepšiť viditeľnosť auta ľuďom, ku ktorým sa vozidlo približuje. Preto nie je dôvod, aby zadné obrysové svetlá svietili.

Denné svietenie je niekoľkokrát intenzívnejšie ako obrysové

Všetky technické parametre rôznych typov svetiel upravujú medzinárodné predpis EHK/OSN. Napríklad, o pravidlách montáže svetiel sa dočítate v predpise EHK č. 48.

V ďalšom dokumente (EHK č. 87) sa v súvislosti s denným svietidlami píše, že svietivosť svetla vyžarovaného každým svietidlom nesmie byť v referenčnej osi menšia ako 400 cd. Nesmie však v každom smere presiahnuť 1200 cd. Predné obrysové svetlá pritom nesmú mať viac ako 140 cd (EHK č. 7).

V prípade, že denné svietidlá nesvietia tak, ako majú, nemali by ste ich používať. Stačí, že len jedno svietidlo nesvieti, alebo nesviete dostatočne intenzívne, treba mať zapnuté stretávačky. V opačnom prípade riskujete pokutu do 50 eur.

Pokazené svetlá by ste si mali dať aj čo najskôr opraviť. Aby ste mohli prejsť STK.

Zákon o cestnej premávke

§ 32

(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.

(2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.

(3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.

(4) Vodič smie jazdiť aj s parkovacími alebo obrysovými svietidlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlomety alebo diaľkové svetlomety, alebo predné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené.

(5) Činná plocha svetlometov a svietidiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetlometov a svietidiel, ktoré nie sú predpísané.

Predpis EHK č. 48

6.19 Denné svietidlo

Prítomnosť: Povinné na motorových vozidlách. Zakázané na prípojných vozidlách.

Počet: Dva.

Usporiadanie: Žiadna osobitná požiadavka.

Umiestnenie:

  • Na šírku: Vzdialenosť medzi vnútornými okrajmi zdanlivých plôch v smere referenčných osí nesmie byť menšia ako 600 mm. Táto vzdialenosť môže byť zmenšená až na 400 mm, ak je celková šírka vozidla menšia ako 1 300 mm.
  • Na výšku: najmenej 250 mm a najviac 1 500 mm nad vozovkou.
  • Na dĺžku: na prednej časti vozidla. Táto podmienka sa považuje za splnenú, ak vyžarované svetlo neobťažuje vodiča priamo ani nepriamo cez spätné zrkadlá a/alebo iné plochy na vozidle, ktoré odrážajú svetlo.

Geometrická viditeľnosť:

  • Horizontálna: 20° smerom von a 20° smerom dovnútra
  • Vertikálna: 10° smerom nahor a 10° smerom nadol.

Orientácia: Smerom dopredu.

Elektrické spojenia:

  • Denné svietidlá sa musia zapínať automaticky, keď je zariadenie na štartovanie a/alebo vypínanie motora (pohonný systém) v polohe, ktorá umožňuje beh motora (pohonný systém). Denné svietidlá však zostanú vypnuté za týchto podmienok:
  1. ovládač automatického prevodu je v parkovacej polohe alebo
  2. je zatiahnutá parkovacia brzda, alebo
  3. predtým, ako sa vozidlo začne pohybovať prvýkrát po každej manuálnej aktivácii pohonného systému.
  • Denné svietidlá sa môžu vypnúť manuálne, ak rýchlosť vozidla nepresahuje 10 km/h pod podmienkou, že sa automaticky zapnú, keď rýchlosť vozidla presiahne 10 km/h alebo keď vozidlo prešlo viac ako 100 m a zostanú zapnuté dovtedy, pokiaľ nie sú opätovne úmyselne vypnuté.
  • Denné svietidlá sa musia automaticky vypnúť, keď zariadenie, ktoré spúšťa a/alebo vypína motor (pohonný systém) je v polohe znemožňujúcej prevádzku motora (pohonného systému) alebo ak sú predné hmlové svietidlá alebo svetlomety zapnuté, s výnimkou prípadov, ak sa svetlomety používajú na prerušovanú svetelnú výstrahu v krátkodobých intervaloch.
  • Svietidlá uvedené v bode 5.11 sa nezapnú, keď sú zapnuté denné svietidlá, s výnimkou prípadov, keď denné svietidlá fungujú v súlade s bodom 6.2.7.6.2.
  • Ak je vzdialenosť medzi predným smerovým svietidlom a denným svietidlom rovná alebo menšia než 40 mm, elektrické spojenia denného svietidla na príslušnej strane vozidla môžu byť také, že buď:
  1. sa vypne, alebo
  2. jeho svietivosť sa zníži počas celej doby (obidvoch cyklov t. j. zapnutia a vypnutia) aktivácie predného smerového svietidla.
  • Ak je predné smerové svietidlo zlúčené s denným svietidlom, elektrické spojenia denného svietidla na príslušnej strane vozidla musia byť také, že denné svietidlo je vypnuté počas celého obdobia (obidvoch cyklov zapnutia a vypnutia) aktivácie predného smerového svietidla.

Oznamovač: Oznamovač zapojenia obvodu je nepovinný.

Iné požiadavky: Žiadne predpisy.

Predpis EHK č. 87

7 Svietivosť denných svietidiel

7.1. Svietivosť svetla vyžarovaného každým svietidlom nesmie byť v referenčnej osi menšia ako 400 cd.

7.2. Mimo referenčnej osi a v rámci uhlových plôch definovaných v diagrame usporiadania v prílohe 6 k tomuto predpisu svietivosť svetla vyžarovaného ktorýmkoľvek svietidlom nesmie byť:

7.2.1. v žiadnom zo smerov zodpovedajúcich bodom v tabuľke štandardného rozloženia svetla v prílohe 3 k tomuto predpisu menšia ako minimum stanovené v bode 7.1, vynásobené percentom stanoveným v uvedenej tabuľke pre príslušný smer, a

7.2.2. nesmie presiahnuť 1 200 cd v každom smere, v ktorom je svietidlo viditeľné.

7.3. Okrem toho svietivosť vyžarovaného svetla nesmie byť v poliach definovaných v diagrame v prílohe 6 menšia ako 1,0 cd.

7.4. V prípade svietidla, ktoré má viac ako jeden zdroj svetla, musí svietidlo spĺňať požadovanú minimálnu svietivosť i pri poruche ktoréhokoľvek zo zdrojov svetla a maximálna svietivosť sa nesmie prekročiť, pokiaľ svietia všetky zdroje svetla.

Skupina zdrojov svetla prepojená tak, že z dôvodu poruchy ktoréhokoľvek z nich sa preruší vyžarovanie svetla všetkých zdrojov, sa považuje za jeden zdroj svetla.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 973
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 17 611
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 317
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 956
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 857
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 226
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 235
  8. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 2 954
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Je suis fan
  2. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  3. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  4. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  5. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  6. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  8. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 184
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 502
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 943
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 426
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 182
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 977
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 952
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 406
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu