SME
reklama

Denné svietidlá smú svietiť aj slabo, ale len so stretávačkami

Slabo svietiace denné svietidlá za dažďa bez stretávačiek môžu znamenať pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Andrej: "V poslednom období je čoraz väčším trendom denné svietenie. V súvislosti s ním by som mal pár otázok.

Aké sú pravidlá pre denné svietenie v sychravom počasí, v daždi a za zníženej viditeľnosti? Je dovolené ich používať aj v takýchto podmienkach?

Predsa len ich intenzita je značne nižšia a zadné svetlá ani nesvietia. Stretol som sa s rôznymi kombináciami, napríklad denné svetlá spolu so stretávacími alebo denné svetlá spolu s parkovačkami. Sú takéto kombinácie povolené?

Existujú nejaké normy pre intenzitu denných svetiel? Parkovacie svetlá sa ako denné svietenie použiť nedajú, no mnohé denné svetlá svietia takmer rovnako slabo ako parkovačky. Autá s takto slabými dennými svetlami sú v konečnom dôsledku takmer neosvetlené, alebo veľmi zle viditeľné.

Sú autá, ktorým nefunguje napríklad jeden z dvoch denných svetlometov, povinné použiť klasické stretávacie svetlomety?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon dovoľuje používať denné svietenie len za nezníženej viditeľnosti.

Znížená viditeľnosť je podľa predpisov viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste. Najmä

  • od súmraku do svitania,
  • za hmly, sneženia, dažďa a
  • v tuneli.

Počas zníženej viditeľnosti musíte mať zapnuté stretávacie svetlomety.

Denné svietidlo môže fungovať aj ako predné obrysové

Denné svietidlá môžu mať dve funkcie. Najčastejšie sa používajú na denné svietenie, no neraz ich vidno zapnuté aj spolu so stretávačkami, kedy sú aktívne ako predné obrysové svetlá.

Keď svietia so stretávacími svetlami, ich svietivosť musí zodpovedať štandardným predným obrysovým svetlám. Musia svietiť slabšie.

Keď sa prepnú do "módu" denných svietidiel, ich jas sa zvýši a zároveň sa automaticky vypnú stretávačky a zadné obrysové svetlá. Vtedy je ich úlohou zlepšiť viditeľnosť auta ľuďom, ku ktorým sa vozidlo približuje. Preto nie je dôvod, aby zadné obrysové svetlá svietili.

Denné svietenie je niekoľkokrát intenzívnejšie ako obrysové

Všetky technické parametre rôznych typov svetiel upravujú medzinárodné predpis EHK/OSN. Napríklad, o pravidlách montáže svetiel sa dočítate v predpise EHK č. 48.

V ďalšom dokumente (EHK č. 87) sa v súvislosti s denným svietidlami píše, že svietivosť svetla vyžarovaného každým svietidlom nesmie byť v referenčnej osi menšia ako 400 cd. Nesmie však v každom smere presiahnuť 1200 cd. Predné obrysové svetlá pritom nesmú mať viac ako 140 cd (EHK č. 7).

V prípade, že denné svietidlá nesvietia tak, ako majú, nemali by ste ich používať. Stačí, že len jedno svietidlo nesvieti, alebo nesviete dostatočne intenzívne, treba mať zapnuté stretávačky. V opačnom prípade riskujete pokutu do 50 eur.

Pokazené svetlá by ste si mali dať aj čo najskôr opraviť. Aby ste mohli prejsť STK.

Zákon o cestnej premávke

§ 32

(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.

(2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.

(3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.

(4) Vodič smie jazdiť aj s parkovacími alebo obrysovými svietidlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlomety alebo diaľkové svetlomety, alebo predné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené.

(5) Činná plocha svetlometov a svietidiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetlometov a svietidiel, ktoré nie sú predpísané.

Predpis EHK č. 48

6.19 Denné svietidlo

Prítomnosť: Povinné na motorových vozidlách. Zakázané na prípojných vozidlách.

Počet: Dva.

Usporiadanie: Žiadna osobitná požiadavka.

Umiestnenie:

  • Na šírku: Vzdialenosť medzi vnútornými okrajmi zdanlivých plôch v smere referenčných osí nesmie byť menšia ako 600 mm. Táto vzdialenosť môže byť zmenšená až na 400 mm, ak je celková šírka vozidla menšia ako 1 300 mm.
  • Na výšku: najmenej 250 mm a najviac 1 500 mm nad vozovkou.
  • Na dĺžku: na prednej časti vozidla. Táto podmienka sa považuje za splnenú, ak vyžarované svetlo neobťažuje vodiča priamo ani nepriamo cez spätné zrkadlá a/alebo iné plochy na vozidle, ktoré odrážajú svetlo.

Geometrická viditeľnosť:

  • Horizontálna: 20° smerom von a 20° smerom dovnútra
  • Vertikálna: 10° smerom nahor a 10° smerom nadol.

Orientácia: Smerom dopredu.

Elektrické spojenia:

  • Denné svietidlá sa musia zapínať automaticky, keď je zariadenie na štartovanie a/alebo vypínanie motora (pohonný systém) v polohe, ktorá umožňuje beh motora (pohonný systém). Denné svietidlá však zostanú vypnuté za týchto podmienok:
  1. ovládač automatického prevodu je v parkovacej polohe alebo
  2. je zatiahnutá parkovacia brzda, alebo
  3. predtým, ako sa vozidlo začne pohybovať prvýkrát po každej manuálnej aktivácii pohonného systému.
  • Denné svietidlá sa môžu vypnúť manuálne, ak rýchlosť vozidla nepresahuje 10 km/h pod podmienkou, že sa automaticky zapnú, keď rýchlosť vozidla presiahne 10 km/h alebo keď vozidlo prešlo viac ako 100 m a zostanú zapnuté dovtedy, pokiaľ nie sú opätovne úmyselne vypnuté.
  • Denné svietidlá sa musia automaticky vypnúť, keď zariadenie, ktoré spúšťa a/alebo vypína motor (pohonný systém) je v polohe znemožňujúcej prevádzku motora (pohonného systému) alebo ak sú predné hmlové svietidlá alebo svetlomety zapnuté, s výnimkou prípadov, ak sa svetlomety používajú na prerušovanú svetelnú výstrahu v krátkodobých intervaloch.
  • Svietidlá uvedené v bode 5.11 sa nezapnú, keď sú zapnuté denné svietidlá, s výnimkou prípadov, keď denné svietidlá fungujú v súlade s bodom 6.2.7.6.2.
  • Ak je vzdialenosť medzi predným smerovým svietidlom a denným svietidlom rovná alebo menšia než 40 mm, elektrické spojenia denného svietidla na príslušnej strane vozidla môžu byť také, že buď:
  1. sa vypne, alebo
  2. jeho svietivosť sa zníži počas celej doby (obidvoch cyklov t. j. zapnutia a vypnutia) aktivácie predného smerového svietidla.
  • Ak je predné smerové svietidlo zlúčené s denným svietidlom, elektrické spojenia denného svietidla na príslušnej strane vozidla musia byť také, že denné svietidlo je vypnuté počas celého obdobia (obidvoch cyklov zapnutia a vypnutia) aktivácie predného smerového svietidla.

Oznamovač: Oznamovač zapojenia obvodu je nepovinný.

Iné požiadavky: Žiadne predpisy.

Predpis EHK č. 87

7 Svietivosť denných svietidiel

7.1. Svietivosť svetla vyžarovaného každým svietidlom nesmie byť v referenčnej osi menšia ako 400 cd.

7.2. Mimo referenčnej osi a v rámci uhlových plôch definovaných v diagrame usporiadania v prílohe 6 k tomuto predpisu svietivosť svetla vyžarovaného ktorýmkoľvek svietidlom nesmie byť:

7.2.1. v žiadnom zo smerov zodpovedajúcich bodom v tabuľke štandardného rozloženia svetla v prílohe 3 k tomuto predpisu menšia ako minimum stanovené v bode 7.1, vynásobené percentom stanoveným v uvedenej tabuľke pre príslušný smer, a

7.2.2. nesmie presiahnuť 1 200 cd v každom smere, v ktorom je svietidlo viditeľné.

7.3. Okrem toho svietivosť vyžarovaného svetla nesmie byť v poliach definovaných v diagrame v prílohe 6 menšia ako 1,0 cd.

7.4. V prípade svietidla, ktoré má viac ako jeden zdroj svetla, musí svietidlo spĺňať požadovanú minimálnu svietivosť i pri poruche ktoréhokoľvek zo zdrojov svetla a maximálna svietivosť sa nesmie prekročiť, pokiaľ svietia všetky zdroje svetla.

Skupina zdrojov svetla prepojená tak, že z dôvodu poruchy ktoréhokoľvek z nich sa preruší vyžarovanie svetla všetkých zdrojov, sa považuje za jeden zdroj svetla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 18 357
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 936
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 958
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 462
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 431
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 944
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 504
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 448
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 461
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 746
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu