PRÍBEH VÝROBKU

Krásne dodávky z bratislavskej Tatry po cestách nikdy nejazdili

Ako vznikali na Slovensku v časoch Československa prvé úžitkové autá.

Nízkoplošinový valník Tatra 603 NP.(Zdroj: Archív Slovenského múzea dizajnu SCD)

Dnes sa pýšime vynikajúcimi výsledkami našich automobilových dizajnérov pracujúcich v zahraničí. Možno sa o tom nehovorí tak veľa, ako by sa malo, ale automobilový dizajn sa naozaj stal našou národnou špecialitou.

Ak sa však povie, že Slovensko je automobilovou veľmocou, máme skôr na mysli niekoľko výrobných hál rozmiestnených po Slovensku bez jediného dizajnéra, ktorý by vo výskumno-vývojovom oddelení riešil tvar výrobku.

Sme vďační za množstvo rozličných pracovných pozícií, ale naši autodizajnéri nachádzajú svoje uplatnenie v zahraničí. Česť výnimkám. V každom prípade sme sa ocitli vo zvláštnej situácii, že doma zmontujeme to, čo vonku navrhneme.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aké to však bolo, keď na Slovensku v časoch Československa vznikalo pracovisko vývoja motorových vozidiel?

Honba na Kačenu

Základ vývoja motorových vozidiel v Bratislave vznikol už v roku 1957 v areáli národného podniku Československé opravovne so sídlom na Mlynských nivách. Konštruktéri a dielenskí pracovníci najskôr pracovali pod názvom Stredisko pre výhľad a rozvoj dopravy a neskôr Mechanizačný a regeneračný podnik.

Práve tento kolektív začal v roku 1961 v novovytvorenom závode Tatra Bratislava s veľkým nadšením pracovať na novej úlohe – navrhnúť úžitkový automobil s plánovanou nosnosťou 1,5 tony.

Na Slovensku boli v 60. rokoch minulého storočia tri závody v riadiacej kompetencii Tatry Kopřivnice, n. p. Závod Tatra Bratislava patril do kopřivnickej výrobno-hospodárskej jednotky, ktorá tu plánovala vývoj a výrobu úžitkových vozidiel. Tie mali vychádzať z konštrukčných prvkov v tom čase vyrábaného osobného automobilu Tatra 603.

Prvým problémom, ktorý ovplyvňoval tvar karosérie, bola nutnosť využiť pri stavbe nových verzií nadmerné zásoby už vyrobených

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3H75 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3H75 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 474
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 908
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 261
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 912
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 639
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 887
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 468

Téma: Príbeh výrobku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kočnera obvinili za prevody bytov vo Five Star Residence

Celkovo je obvinený už v štyroch prípadoch.

DOMOV

V byte z Gorily vraj Fico pil kolu, po rokoch v kauze vypovedal

Úrad špeciálnej prokuratúry nechce prezradiť, kedy šéfa Smeru vypočuli.

Stĺpček Petra Schutza

Fica síce v Gorile vypočuli, ale vždy mu to bolo jedno

Reforma polície nie je záležitosť týždňov.

TV SME

Koaliční poslanci problém v utajenej práci Danka nevidia

Ako reagujú na utajenú prácu Danka poslanci koalície.

Neprehliadnite tiež

Nový Mercedes CLS pripomína auto pre superhrdinu (test)

Napriek výkonu je spotreba ukážková.

Nové BMW X7 má najväčšie ľadviny v dejinách značky

Ak sa vám X5 zdá malá a nenápadná, novinka vám ulahodí.