PRÍBEH VÝROBKU

Krásne dodávky z bratislavskej Tatry po cestách nikdy nejazdili

Ako vznikali na Slovensku v časoch Československa prvé úžitkové autá.

Nízkoplošinový valník Tatra 603 NP.(Zdroj: Archív Slovenského múzea dizajnu SCD)

Dnes sa pýšime vynikajúcimi výsledkami našich automobilových dizajnérov pracujúcich v zahraničí. Možno sa o tom nehovorí tak veľa, ako by sa malo, ale automobilový dizajn sa naozaj stal našou národnou špecialitou.

Ak sa však povie, že Slovensko je automobilovou veľmocou, máme skôr na mysli niekoľko výrobných hál rozmiestnených po Slovensku bez jediného dizajnéra, ktorý by vo výskumno-vývojovom oddelení riešil tvar výrobku.

Sme vďační za množstvo rozličných pracovných pozícií, ale naši autodizajnéri nachádzajú svoje uplatnenie v zahraničí. Česť výnimkám. V každom prípade sme sa ocitli vo zvláštnej situácii, že doma zmontujeme to, čo vonku navrhneme.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aké to však bolo, keď na Slovensku v časoch Československa vznikalo pracovisko vývoja motorových vozidiel?

Honba na Kačenu

Základ vývoja motorových vozidiel v Bratislave vznikol už v roku 1957 v areáli národného podniku Československé opravovne so sídlom na Mlynských nivách. Konštruktéri a dielenskí pracovníci najskôr pracovali pod názvom Stredisko pre výhľad a rozvoj dopravy a neskôr Mechanizačný a regeneračný podnik.

Práve tento kolektív začal v roku 1961 v novovytvorenom závode Tatra Bratislava s veľkým nadšením pracovať na novej úlohe – navrhnúť úžitkový automobil s plánovanou nosnosťou 1,5 tony.

Na Slovensku boli v 60. rokoch minulého storočia tri závody v riadiacej kompetencii Tatry Kopřivnice, n. p. Závod Tatra Bratislava patril do kopřivnickej výrobno-hospodárskej jednotky, ktorá tu plánovala vývoj a výrobu úžitkových vozidiel. Tie mali vychádzať z konštrukčných prvkov v tom čase vyrábaného osobného automobilu Tatra 603.

Prvým problémom, ktorý ovplyvňoval tvar karosérie, bola nutnosť využiť pri stavbe nových verzií nadmerné zásoby už vyrobených

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3H75 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3H75 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 940
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 373
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 234
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 479
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 043
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 980
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 520
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 211
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 836
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 029

Téma: Príbeh výrobku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.