PRÍBEH VÝROBKU

Krásne dodávky z bratislavskej Tatry po cestách nikdy nejazdili

Ako vznikali na Slovensku v časoch Československa prvé úžitkové autá.

Nízkoplošinový valník Tatra 603 NP.(Zdroj: Archív Slovenského múzea dizajnu SCD)

Dnes sa pýšime vynikajúcimi výsledkami našich automobilových dizajnérov pracujúcich v zahraničí. Možno sa o tom nehovorí tak veľa, ako by sa malo, ale automobilový dizajn sa naozaj stal našou národnou špecialitou.

Ak sa však povie, že Slovensko je automobilovou veľmocou, máme skôr na mysli niekoľko výrobných hál rozmiestnených po Slovensku bez jediného dizajnéra, ktorý by vo výskumno-vývojovom oddelení riešil tvar výrobku.

Sme vďační za množstvo rozličných pracovných pozícií, ale naši autodizajnéri nachádzajú svoje uplatnenie v zahraničí. Česť výnimkám. V každom prípade sme sa ocitli vo zvláštnej situácii, že doma zmontujeme to, čo vonku navrhneme.

Aké to však bolo, keď na Slovensku v časoch Československa vznikalo pracovisko vývoja motorových vozidiel?

Honba na Kačenu

Základ vývoja motorových vozidiel v Bratislave vznikol už v roku 1957 v areáli národného podniku Československé opravovne so sídlom na Mlynských nivách. Konštruktéri a dielenskí pracovníci najskôr pracovali pod názvom Stredisko pre výhľad a rozvoj dopravy a neskôr Mechanizačný a regeneračný podnik.

Práve tento kolektív začal v roku 1961 v novovytvorenom závode Tatra Bratislava s veľkým nadšením pracovať na novej úlohe – navrhnúť úžitkový automobil s plánovanou nosnosťou 1,5 tony.

Na Slovensku boli v 60. rokoch minulého storočia tri závody v riadiacej kompetencii Tatry Kopřivnice, n. p. Závod Tatra Bratislava patril do kopřivnickej výrobno-hospodárskej jednotky, ktorá tu plánovala vývoj a výrobu úžitkových vozidiel. Tie mali vychádzať z konštrukčných prvkov v tom čase vyrábaného osobného automobilu Tatra 603.

Prvým problémom, ktorý ovplyvňoval tvar karosérie, bola nutnosť využiť pri stavbe nových verzií nadmerné zásoby už vyrobených

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 007
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 998
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 152
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 765
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 361
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 147
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 935
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 949
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 748
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 752

Téma: Príbeh výrobku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Biskupi ideológii pozornosť nevenujú.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.