PRÍBEH VÝROBKU

Krásne dodávky z bratislavskej Tatry po cestách nikdy nejazdili

Ako vznikali na Slovensku v časoch Československa prvé úžitkové autá.

Nízkoplošinový valník Tatra 603 NP.(Zdroj: Archív Slovenského múzea dizajnu SCD)

Dnes sa pýšime vynikajúcimi výsledkami našich automobilových dizajnérov pracujúcich v zahraničí. Možno sa o tom nehovorí tak veľa, ako by sa malo, ale automobilový dizajn sa naozaj stal našou národnou špecialitou.

Ak sa však povie, že Slovensko je automobilovou veľmocou, máme skôr na mysli niekoľko výrobných hál rozmiestnených po Slovensku bez jediného dizajnéra, ktorý by vo výskumno-vývojovom oddelení riešil tvar výrobku.

Sme vďační za množstvo rozličných pracovných pozícií, ale naši autodizajnéri nachádzajú svoje uplatnenie v zahraničí. Česť výnimkám. V každom prípade sme sa ocitli vo zvláštnej situácii, že doma zmontujeme to, čo vonku navrhneme.

Aké to však bolo, keď na Slovensku v časoch Československa vznikalo pracovisko vývoja motorových vozidiel?

Honba na Kačenu

Základ vývoja motorových vozidiel v Bratislave vznikol už v roku 1957 v areáli národného podniku Československé opravovne so sídlom na Mlynských nivách. Konštruktéri a dielenskí pracovníci najskôr pracovali pod názvom Stredisko pre výhľad a rozvoj dopravy a neskôr Mechanizačný a regeneračný podnik.

Práve tento kolektív začal v roku 1961 v novovytvorenom závode Tatra Bratislava s veľkým nadšením pracovať na novej úlohe – navrhnúť úžitkový automobil s plánovanou nosnosťou 1,5 tony.

Na Slovensku boli v 60. rokoch minulého storočia tri závody v riadiacej kompetencii Tatry Kopřivnice, n. p. Závod Tatra Bratislava patril do kopřivnickej výrobno-hospodárskej jednotky, ktorá tu plánovala vývoj a výrobu úžitkových vozidiel. Tie mali vychádzať z konštrukčných prvkov v tom čase vyrábaného osobného automobilu Tatra 603.

Prvým problémom, ktorý ovplyvňoval tvar karosérie, bola nutnosť využiť pri stavbe nových verzií nadmerné zásoby už vyrobených

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 176
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 906
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 135
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 458
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 711
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 496
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 186
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 699
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 390
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 674

Téma: Víkend


Článok je zaradený aj do ďalších tém Príbeh výrobku

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop