Hyundai Grand Santa Fe patrí do skupiny áut, ktoré nám zmizli spolu s nešikovne sformátovaným pevným diskom. Ostali nám aspoň údaje z telemetrie, fotografie exteriéru a spomienky.
Aj bez vypísaného protokolu o teste si spomíname na zásadný dobrý dojem z auta a vskutku lahodné vozenie.
Takmer päťmetrové športovo úžitkové vozidlo prišlo pred časom na náš trh v sedemmiestnej verzii s jedinou výbavou, s jediným motorom, jedinou prevodovkou a jediným cieľom.
Hyundai Grand Santa Fe má odviesť sedem cestujúcich a ponúknuť riešenie rodinám, ktoré chcú SUV ale tiež rodinný van. Teda občasne rozšíriť päťmiestny interiér o dve sedadlá.
Nemusíte špekulovať pri výbereVýbava Premium inšpiruje k porovnaniu s konkurenciou v prémiovej triede. Veľké SUV s prémiovým znakom na kapote sa ani základnou cenou najnižšej motorizácie nemôžu ocitnúť po boku Grand Santa Fe.
Hyundai má prídavné dve sedadlá pre deti vzadu a v základnej cene vlastne najvyššiu výbavu.
Za 43.990 eur dostanete výbavu Premium, 2,2 litrový diesel, pohon všetkých kolies a automatickú prevodovku.
Pohodlie a dobrá atmosféra pri jazde sú najvýraznejšími znakmi Grand Santa Fe. (FOTO-AUTOR)
Aj oklieštené možnosti výberu sú prostriedkom k tomu, ako dosiahnuť zaujímavú cenu auta.
Priplatiť si môžete len za strešné okno, metalízu, asistent pre vedenie auta v jazdných pruhoch, hnedé kožené čalúnenie a poloautomatický parkovací systém.
Hoci testované vozidlo malo okrem hnedej kože všetky príplatkové prvky, z uvedeného by sme odporučili snáď len metalízu.
Základná cena tak narastie o 500 eur. Bez poplatku je tiež päťročná záruka bez obmedzenia počtu kilometrov.
Nezaskočí výslednou sumouŠkoda, že Hyundai nedáva možnosť vybrať si látkový poťah interiéru, pretože nie každému základná koža vyhovuje.
Na druhej strane Hyundai Grand Santa Fe odbremení záujemcu od zložitého prehliadania výbav a hľadania kombinácie príplatkových balíkov.
Čo je ešte podstatnejšie, auto neprekvapí dodatočným navýšením ceny.
V tomto prípade odpadá scenár, že do predajne prídete s predstavou cenníkovej ceny a odchádzate síce s ponukou na požadovanú výbavu, ale aj cenou o tretinu vyššou.
Niektoré tvary interiéru sú možno príliš divoké, výbava a kvalita spracovania však predčia konkurentov.(FOTO-HYNUDAI)
Grand Santa Fe má v základe vyhrievané čelné okno pod stieračmi, ventilované predné sedadlá, vyhrievané sedadlá vpredu aj v druhom rade, samostatnú ventiláciu pre tretí rad sedadiel alebo bixenónové adaptívne svetlá.
Skôr by sme ešte z výbavy niečo škrtli, než ju navyšovali.
Zovňajšok, vypracovanie detailov, lícovanie dielcov a zvuk pri zatváraní dverí naznačujú zámer značky posunúť sa o poschodie vyššie.
Naozaj klobúk dole pred zlepšením, ktoré Hyundai ukázal ostatnou generáciou svojho najväčšieho SUV. Dokonca aj tesnením na prahoch dverí vie odolať náporu blata.
Oplatí sa viac pre kufor než sedadláNeoceniteľnou výhodou modelu Grand Santa Fe sú dve sedadlá v treťom rade a možnosť odviesť sedem osôb.
Pochopiteľne rozmermi sedadiel ide skôr o detské riešenie, ale na núdzový krátky prevoz dospelých Grand Santa Fe nezlyhá.
Len nečakajte plnohodnotný van. Verzia Grand je zaujímavá aj pre veľký kufor v päťmiestnom usporiadaní.
Ak je tretí rad sedadiel v pohotovostnej polohe, ostáva vzadu veľký odkladací box v podlahe.
Automatická prevodovka radí správne, ale občas reaguje na nečakanú zmenu v podmienkach jazdy pomaly. (FOTO-HYUNDAI)
So sedemmiestnymi autami a potrebami šesťčlennej rodiny máme bohaté skúsenosti a Grand Santa Fe považujeme za dobre vyriešené auto.
Ak je v treťom rade kompaktný priestor, dôležité je nezávislé sklopenie sedadiel a tiež prístup k nim. Tretí rad je dobrý pre šesť až desaťročné deti.
Tie tam budú mať plný komfort. Toto auto sa oplatí kúpiť aj pre obrovský kufor a prídavné sedadlá môžu byť len bonus, ktorý ani neviete kedy využijete.
Motor kopíruje poslanie autaNaftový štvorvalec má celkom dobré odhlučnenie ale pomerne slabé zrýchlenie na stovku. V kombinácii s automatom a hmotnosťou auta udáva výrobca 10,3 sekundy.
V reálnom svete však auto zrýchľuje ešte lepšie. Dokonca aj odchýlka od udávanej spotreby je pri rozumnej jazde minimálna.
Napokon, mali sme na test BMW X5 25d s výkonom 218 koní a to bolo od Grand Santa Fe lepšie v zrýchlení na stovku len o 0,5 sekundy.
Veľké svetlá a nárazník s fantómovými koncovkami výfuku opticky vyvažujú predĺžený zadok. (FOTO-AUTOR)
Bavorák však proti údajom výrobcu zaostal o sekundu. Motor 2,2 CRDi presne zapadá do charakteru auta, teda komfortného presunu bez pretekania.
Pri tejto kombinácii počítajte v meste so spotrebou 9,8 litra. Priemernú spotrebu v zmiešanej prevádzke možno ľahko udržať pod 8 litrov na 100 kilometrov.
Teda aspoň podľa palubného počítača. Pochopiteľne aj pohon všetkých kolies je nastavený pre situácie, kedy sú všetky kolesá na zemi.
Výrobca vybavil auto aj asistentom pre zjazd zo strmého kopca, takže tejto kategórii viac netreba.
Neťahá za nosNa záver sa môžeme prieť o tom, že Grand Santa Fe nemá dnes populárnu osemstupňovú prevodovku, toľko asistenčných systémov alebo tak efektívny motor ako prémiové SUV.
Tie však nemôžu konkurovať cenou a priestorom pri porovnateľnej výbave. Samozrejme rozdiely by sa našli a netvrdíme, že Grand Santa Fe je ako BMW X5 alebo Mercedes ML.
Podľa našich skúseností z testu je Grand Santa Fe absolútne prémiové v tom, čo ponúka za dané peniaze. A je jedno, či je to výbava, pohodlie za volantom alebo vnútorný priestor.
Len tak mimochodom, v dnešnej spleti excelentných papierových údajov o spotrebe a dynamike konkurentov toto testované auto príliš nevyniká. Lenže oproti papierom neklame a nezavádza.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model
Hyundai Grand Santa Fe
Verzia
Premium 2,2 CRDi VGT 4x4
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
43.990;43.990;47390
Motor
(naftový štvorvalec; 2199 (cm3); vysokotlakové vstrekovanie Common Rail, rozvod poháňaný reťazou, hliníková hlava, jedno turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek; náplň 6,5 litra oleja; medzichladič stlačeného vzduchu; kompresný pomer 16:1
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
145 (197)/3800
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
436/1800-2500
Typ prevodovky/počet stupňov
automatická 6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
10,3/9,84
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
39,33
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
4,59 (automat a plyn na podlahu)
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
4,72 (4.stupeň)
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
1550 (6. stupeň)
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
2300 (6. stupeň)
Presnosť tachometra pri 50/90/130 (km/h) – reálna rýchlosť
47/86/126
Stav tachometra (km)
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
7,6 / 8,1
Objem palivovej nádrže (l)
71
Typ a rozmer pneumatík
235/55/R19 Kumho Crugen Premium KL33
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1916/714
Objem batožinového priestoru (l)
634/1842
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2800;4915;1885;1690