Hybridné technológie postihli aj automobilky, ktoré nad nimi ešte pre niekoľkými rokmi ani len neuvažovali.
Ani talianska automobilka Lamborghini sa nevyhla tomuto trendu a v predvečer parížskeho autosalónu predviedla nový model Asterion LPI 910-4 hybrid.
Koncept super-športového vozidla kombinuje spaľovací motor V10 so zdvihovým objemom 5,2 litra a tri elektromotory.
Je to prvý hybridný model značky Lamborghini, ktorý sa uberá nie len „zelenšou“ cestou, ale vzďaľuje sa aj po dizajnovej stránke.
Mýtický Asterion je zatiaľ len rozprávka
Meno Asterion pochádza z gréckej mytológie a patrilo jednej z mýtických bytostní nazývaná Minótauros. Postava s ľudským telom nosila na svojom krku hlavu býka.
Označenie LP prezrádza uloženie spaľovacej pohonnej jednotky (longitudinale posteriore) – vzadu pozdĺžne. Posledné písmenko „I“ je skratkou talianskeho slova „ibrido“ – hybrid.
Číslo 910 označuje celkový systémový výkon a posledná „štvorka“ prezrádza, že ide o vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies.
Samotný spaľovací motor, použitý aj v modeli Huracán, vyprodukuje výkon 449 kW (610 k) a krútiaci moment 560 Nm. Agregát prostredníctvom dvojspojkovej sedemstupňovej prevodovky poháňa výhradne kolesá zadnej nápravy.
Hybridná technika pridala autu štvrť tony
Prvý z elektromotorov je situovaný v oblasti prevodovky a pomáha spaľovaciemu motoru.
Zvyšné dva elektromotory roztáčajú predné kolesa a tvoria tak pohon 4x4. Tri elektromotory dodajú vozidlu ďalších 221 kW (300 k).
Elektrický pohonný systém vozidla je živený z batérií typu Lithium-Ion, ktoré si svoje miesto našli v centrálnom tuneli. Hybridný systém navýšil váhu Lamborghini o 250 kg.
Celkový systémový výkon 669 kW (910 k) umožňuje Lamborghini Asterion zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 3,0 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 320 km/h.
Aj ako vozidlo s pohonom predných kolies
Podľa predstaviteľov Lamborgini, nový model je schopný čisto elektrickej jazdy až do rýchlosti 125 km/h. Vtedy však ide o vozidlo s pohonom predných kolies. Maximálny dojazd v elektrickom móde predstavuje 50 km.
Je to síce diskutabilné, ale pri plne nabitých batériách a ich využívaní, vozidlo počas 100 km dlhej trasy by malo priemerne spotrebovať len 4,2 litra paliva.
Na záver musím pripomenúť, že ide stále len o koncept. O osude modelu Asterion zrejme rozhodnú aj reakcie verejnosti v najbližších dňoch.