Kto má prednosť na bratislavských križovatkách

Niektorí si nevšímajú značku Daj prednosť v jazde a ohrozujú vozidlá na hlavnej.

(Zdroj: Google Streetview)

Ján: "Pravidelne jazdím v Bratislave podjazdom popod Suché mýto od Kolárovho námestia na Staromestskú smer Most SNP a po jeho výjazde odbočujem vpravo smer Pilárikova/Kozia/Zochova.

Autá, ktoré prichádzajú sprava (od Štefánikovej ulice, Hodžovho námestia) sa pripájajú na Staromestskú (resp. pokračujú rovno na Pilárikovu/Koziu/Zochovu).

Kto má prednosť? Ja, keď odbočujem vpravo, alebo autá, ktoré sa pripájajú na Staromestskú?

Podľa mňa tam mám prednosť ja. Jednak som na hlavnej a z logiky veci vyplýva, že by asi nemali v kolóne zostať stáť autá idúce z podjazdu, ktorý je výrazne frekventovanejší.

Napriek tomu sa mi veľakrát stalo, že mi tam autá prichádzajúce od Suchého mýta prednosť nedali. Neurobilo to ani auto Mestskej polície, ktoré mi vošlo do cesty na Staromestskú. To už som zaváhal, či sa nemýlim ja a či nemajú prednosť autá idúce od Hodžovho námestia.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk


Zväčšiť mapu

projekt.jpgMiesto, ktoré Ján opísal, je križovatkou. Križujú sa tam cesty a prednosť upravujú zvislé dopravné značky.

Na hlavnej sú vodiči idúci z podjazdu. Aj keď pokračujú na Most SNP a aj keď odbočujú vpravo.

Vodiči prichádzajúci od Hodžovho námestia musia dať prednosť. Prikazuje im to dopravná značka Daj prednosť v jazde.

Aj nám sa tam neraz stalo, že vodiči z vedľajšej nedávali autám na hlavnej prednosť. Akoby sa tam riadili pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. Toto pravidlo sa ale používa len vtedy, ak prednosť v križovatke neupravuje dopravné značenie.

Pravdepodobne si niektorí vodiči nevšimnú značku. Je trochu viac vpravo, než je zvykom. Vidno ju ale z dostatočnej vzdialenosti, a preto neobstojí výhovorka o tom, že ju šofér nemá možnosť zbadať.

Okrem toho, na vozovke je vodorovným dopravným značením vyznačená hranica križovatky so symbolom trojuholníka. Pozornému vodičovi by tak mala napovedať, aby dal prednosť.

Stále sa ale môže nájsť dosť vodičov, ktorí nedajú autám na hlavnej prednosť. Dokonca aj vedome. Napriek tomu, že nedanie prednosti v jazde je závažný dopravný priestupok, za ktorý môžu prísť o vodičák až na dva roky.

Pri odbočovaní z hlavnej smerom na Zochovu by ste mali byť obozretní. Aj keď máte prednosť, radšej sa jej vzdajte, ak by vás to malo zachrániť pred nehodou.

Patrik: "Mám tu jednu križovatku, pri ktorej si nie som na 100 percent istý, ako sa zachovať. Na križovatke sa stretávajú všetky tri vozidlá naznačené farebnými šípkami (žltá je hlavná cesta, červené čiary umiestnenie značiek).

V akom poradí autá opustia križovatku? Je samozrejmosťou, že modré ide prvé, no ako to je so zeleným a fialovým?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

kr2.jpgV zákone sa píše, že ak prednosť v jazde v križovatke nevyplýva z dopravných značiek, prednosť má ten, kto prichádza sprava.

Stopka i trojuholník oznamujú vodičom, že sú na vedľajšej.

Značky nedávajú vodičom odpoveď, ktorý z nich má prednosť. Preto treba použiť pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Vodič zeleného vozidla má pred sebou značku Daj prednosť v jazde a šofér fialového auta vpravo stopku.

Prvé prejde križovatkou fialové vozidlo, ak nepočítame vozidlá na hlavnej.

Dôležité je tiež myslieť na to, že dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 641
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 780
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 770
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 651
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 847
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 761
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 304
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 257
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 196
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 805

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.