SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Auto si vyberáme podľa svojej tváre, tvrdia vedci

Pri výbere auta rozhoduje podľa vedeckej štúdie Viedenskej univerzity jednoduchý fakt. Čím viac sa na nás auto podobá, tým lepšie.

(Zdroj: iDNES.cz)

Predstavte si, že by ste si mohli vybrať auto podľa toho, aké by ste si priali. Nie podľa peňazí, batožinového priestoru, alebo minimálnej spotreby. Ako by asi vyzeralo?

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

Vedci Viedenskej univerzity zistili, že by s veľkou pravdepodobnosťou predná časť vami vysnívaného auta vyzerala podobne ako vaša tvár. Výsledky štúdie zverejnili tento rok v časopise Swiss Journal of Psychology, píše iDNES.cz.

Minulý rok sa na internete objavila podobná štúdia z Japonska. Sadahiko Nakadžima tvrdí, že si podľa svojich tvárí vyberáme psov. Práve tento výskum sa stal inšpiráciou aj pre vedcov z Viedne.

"Nápad sa zrodil práve pri čítaní tejto vedeckej práce," hovorí Stefan Stiegar. "Hovoril som si, že by sa pokus mohol zopakovať, akurát by sa psy mohli nahradiť autami."

Ako zisťovali, podľa čoho si vyberáme autá

Stiegar spoločne s kolegom Martinom Vorackom vybrali 30 majiteľov áut a vyrobili čiernobiele fotografie ich tvárí spoločne s prednými časťami ich vozidiel. Jednou z dôležitých podmienok výskumu bolo, že majitelia áut si museli autá kúpiť sami. Nesmeli ich dostať ako dar alebo v dedičskom konaní.

Výskumníci potom vytvorili 30 kartičiek ku každému vozidlu a na každú z nich umiestnili šesť rôznych tvárí. Medzi nimi bol aj skutočný majiteľ.

Stošesťdesiat dobrovoľníkov potom malo očíslovať tváre podľa toho, komu by vozidlo malo podľa nich patriť. Dobrovoľníkom sa veľmi často podarilo označiť skutočného majiteľa.

Výskumníci test zopakovali ešte raz, no na karty umiestnili bočné fotky automobilu. V tomto prípade sa dobrovoľníkom nedarilo určiť majiteľa ta presne.

Podľa výskumníkov je záver testov jednoznačný. Vozidlo si vyberáme podľa toho, ako sa jeho predná časť podobá našim tváram.

Autám prisudzujeme charakterové vlastnosti

hig55f8a6_moody02_r3275.jpg

To, že predok automobilov vnímame ako ľudská tvár, nie je pre vedcov žiadnym prekvapením.

Antropologička Sonja Windhagerová vo svojom výskume dokázala, že ak sa pozrieme na auto spredu, v mysli si predstavujeme, že sa na nás pozerá tvár. Čelné sklo v nás vraj evokuje čelo, svetlomety oči, bočné zrkadlá uši, mriežku chladiča vnímame podobne ako nos.

Asi najznámejším doplnkom, ktorý podobný prístup názorne ilustruje, sú prídavné lišty u svetlometov. Auto vďaka nim získalo prísnejší vzhľad a pridalo mu to na ostrosti. Tento prvok majú v obľube najmä mladí tuneri.

Alebo si spomeňte na populárnu animovanú komédiu Autá z roku 2006, kde podobné charakteristiky využili animátori štúdia Pixar.

Autám dokonca dokážeme priraďovať určité charakterové vlastnosti. Podľa Sonje Windhagerovej vraj Volkswagen "chrobák" vnímame ako veselé auto, Honda Civic sa tvári neuroticky a BMW radu 6 sa vraj pýši dominantným a zlým vzhľadom.

Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 886
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 438
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 129
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 356
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 910
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 841
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 293
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 180
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 040
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 918
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

18 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan