Predstavte si, že by ste si mohli vybrať auto podľa toho, aké by ste si priali. Nie podľa peňazí, batožinového priestoru, alebo minimálnej spotreby. Ako by asi vyzeralo?
Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
Foto: zlavy.sme.sk
Vedci Viedenskej univerzity zistili, že by s veľkou pravdepodobnosťou predná časť vami vysnívaného auta vyzerala podobne ako vaša tvár. Výsledky štúdie zverejnili tento rok v časopise Swiss Journal of Psychology, píše iDNES.cz.
Minulý rok sa na internete objavila podobná štúdia z Japonska. Sadahiko Nakadžima tvrdí, že si podľa svojich tvárí vyberáme psov. Práve tento výskum sa stal inšpiráciou aj pre vedcov z Viedne.
"Nápad sa zrodil práve pri čítaní tejto vedeckej práce," hovorí Stefan Stiegar. "Hovoril som si, že by sa pokus mohol zopakovať, akurát by sa psy mohli nahradiť autami."
Ako zisťovali, podľa čoho si vyberáme autá
Stiegar spoločne s kolegom Martinom Vorackom vybrali 30 majiteľov áut a vyrobili čiernobiele fotografie ich tvárí spoločne s prednými časťami ich vozidiel. Jednou z dôležitých podmienok výskumu bolo, že majitelia áut si museli autá kúpiť sami. Nesmeli ich dostať ako dar alebo v dedičskom konaní.
Výskumníci potom vytvorili 30 kartičiek ku každému vozidlu a na každú z nich umiestnili šesť rôznych tvárí. Medzi nimi bol aj skutočný majiteľ.
Stošesťdesiat dobrovoľníkov potom malo očíslovať tváre podľa toho, komu by vozidlo malo podľa nich patriť. Dobrovoľníkom sa veľmi často podarilo označiť skutočného majiteľa.
Výskumníci test zopakovali ešte raz, no na karty umiestnili bočné fotky automobilu. V tomto prípade sa dobrovoľníkom nedarilo určiť majiteľa ta presne.
Podľa výskumníkov je záver testov jednoznačný. Vozidlo si vyberáme podľa toho, ako sa jeho predná časť podobá našim tváram.
Autám prisudzujeme charakterové vlastnosti
To, že predok automobilov vnímame ako ľudská tvár, nie je pre vedcov žiadnym prekvapením.
Antropologička Sonja Windhagerová vo svojom výskume dokázala, že ak sa pozrieme na auto spredu, v mysli si predstavujeme, že sa na nás pozerá tvár. Čelné sklo v nás vraj evokuje čelo, svetlomety oči, bočné zrkadlá uši, mriežku chladiča vnímame podobne ako nos.
Asi najznámejším doplnkom, ktorý podobný prístup názorne ilustruje, sú prídavné lišty u svetlometov. Auto vďaka nim získalo prísnejší vzhľad a pridalo mu to na ostrosti. Tento prvok majú v obľube najmä mladí tuneri.
Alebo si spomeňte na populárnu animovanú komédiu Autá z roku 2006, kde podobné charakteristiky využili animátori štúdia Pixar.
Autám dokonca dokážeme priraďovať určité charakterové vlastnosti. Podľa Sonje Windhagerovej vraj Volkswagen "chrobák" vnímame ako veselé auto, Honda Civic sa tvári neuroticky a BMW radu 6 sa vraj pýši dominantným a zlým vzhľadom.
Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz
Autor: idnes.cz