Auto si vyberáme podľa svojej tváre, tvrdia vedci

Pri výbere auta rozhoduje podľa vedeckej štúdie Viedenskej univerzity jednoduchý fakt. Čím viac sa na nás auto podobá, tým lepšie.

(Zdroj: iDNES.cz)

Predstavte si, že by ste si mohli vybrať auto podľa toho, aké by ste si priali. Nie podľa peňazí, batožinového priestoru, alebo minimálnej spotreby. Ako by asi vyzeralo?

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

Vedci Viedenskej univerzity zistili, že by s veľkou pravdepodobnosťou predná časť vami vysnívaného auta vyzerala podobne ako vaša tvár. Výsledky štúdie zverejnili tento rok v časopise Swiss Journal of Psychology, píše iDNES.cz.

Minulý rok sa na internete objavila podobná štúdia z Japonska. Sadahiko Nakadžima tvrdí, že si podľa svojich tvárí vyberáme psov. Práve tento výskum sa stal inšpiráciou aj pre vedcov z Viedne.

"Nápad sa zrodil práve pri čítaní tejto vedeckej práce," hovorí Stefan Stiegar. "Hovoril som si, že by sa pokus mohol zopakovať, akurát by sa psy mohli nahradiť autami."

Ako zisťovali, podľa čoho si vyberáme autá

Stiegar spoločne s kolegom Martinom Vorackom vybrali 30 majiteľov áut a vyrobili čiernobiele fotografie ich tvárí spoločne s prednými časťami ich vozidiel. Jednou z dôležitých podmienok výskumu bolo, že majitelia áut si museli autá kúpiť sami. Nesmeli ich dostať ako dar alebo v dedičskom konaní.

Výskumníci potom vytvorili 30 kartičiek ku každému vozidlu a na každú z nich umiestnili šesť rôznych tvárí. Medzi nimi bol aj skutočný majiteľ.

Stošesťdesiat dobrovoľníkov potom malo očíslovať tváre podľa toho, komu by vozidlo malo podľa nich patriť. Dobrovoľníkom sa veľmi často podarilo označiť skutočného majiteľa.

Výskumníci test zopakovali ešte raz, no na karty umiestnili bočné fotky automobilu. V tomto prípade sa dobrovoľníkom nedarilo určiť majiteľa ta presne.

Podľa výskumníkov je záver testov jednoznačný. Vozidlo si vyberáme podľa toho, ako sa jeho predná časť podobá našim tváram.

Autám prisudzujeme charakterové vlastnosti

hig55f8a6_moody02_r3275.jpg

To, že predok automobilov vnímame ako ľudská tvár, nie je pre vedcov žiadnym prekvapením.

Antropologička Sonja Windhagerová vo svojom výskume dokázala, že ak sa pozrieme na auto spredu, v mysli si predstavujeme, že sa na nás pozerá tvár. Čelné sklo v nás vraj evokuje čelo, svetlomety oči, bočné zrkadlá uši, mriežku chladiča vnímame podobne ako nos.

Asi najznámejším doplnkom, ktorý podobný prístup názorne ilustruje, sú prídavné lišty u svetlometov. Auto vďaka nim získalo prísnejší vzhľad a pridalo mu to na ostrosti. Tento prvok majú v obľube najmä mladí tuneri.

Alebo si spomeňte na populárnu animovanú komédiu Autá z roku 2006, kde podobné charakteristiky využili animátori štúdia Pixar.

Autám dokonca dokážeme priraďovať určité charakterové vlastnosti. Podľa Sonje Windhagerovej vraj Volkswagen "chrobák" vnímame ako veselé auto, Honda Civic sa tvári neuroticky a BMW radu 6 sa vraj pýši dominantným a zlým vzhľadom.

Tento článok publikujeme v spolupráci s iDNES.cz

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 729
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 482
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 719
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 594
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 537
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 185
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 955
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 273
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 941