Pozrite si veľký test zimných pneumatík

Výrobcovia sa zlepšujú, zmenšujú sa aj rozdiely medzi najlepšími a najhoršími pneumatikami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pneumatiky sú spojivom s vozovkou, či už je to na suchom povrchu, mokrom alebo na snehu. Ak vozidlo stráca trakciu, vedie to k nebezpečným situáciám.

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

Ace Lenkrad v spolupráci so Spoločnosťou pre technický dozor (GTÜ) a rakúskym automobilovým klubom ARBÖ testoval desať aktuálnych zimných pneumatík s rozmerom 205/55 R 16 na najnovšej generácii Volkswagenu Golf.

Zisťovali, aký je stav technického vývoja zimných pneumatík.

Pozreli sa aj na to, či doterajšie nedostatky zimných pneumatík by mohli byť zmiernené na suchej vozovke.

VW Golf zabrzdil najviac do 40 metrov

Aj tie najlepšie z moderných riadiacich systémov majú svoje hranice možností. Preto väčšina práce v súvislosti s kontaktom auta a vozovky ostáva na pneumatikách.

Zvlášť ťažké to majú zimné pneumatiky na suchej vozovke. Najmä pre lamely, ktoré pomáhajú na snehu a na klzkom povrchu. Mäkká guma, ktorá musí vydržať aj pri nízkych teplotách, je na suchej ceste doslova leštená.

VW Golf na testovaných pneumatikách pri rýchlosti 100 km/h zabrzdil najviac do 40 metrov. Pneumatiky si za to vyslúžili rešpekt od testovateľov. V porovnaní s letnými pneumatikami je to len o polovicu viac na jednu dĺžku auta.

V rámci skúšobného poľa bol medzi najlepším a najhorším účastníkom rozdiel len 2 metre, čo dokazuje, že výrobcovia sa veľmi zlepšili. Oproti minulým rokom sa zlepšili aj reakcie na suchej ceste na pohyby volantu.

Na suchu boli pneumatiky tiché s nízkym valivým odporom

Elektronický program stability (ESP) chráni pneumatiky pred najhorším zaobchádzaním počas brzdenia. Testované zimné pneumatiky však poskytovali pri strate trakcie dostatočnú rezervu na získanie kontroly nad autom.

Aj v ostatných kritériách dopadli zimné pneumatiky dobre. V prípade hluku je počuť rozdiel oproti minulosti. Je ich počuť menej s výnimkou mierneho hluku pri zrýchľovaní. Dokonca aj valivý odpor sa pohybuje na príjemne nízkej úrovni.

Pozoruhodné výsledky dosiahli pneumatiky aj na vode

Pneumatiky presvedčili aj na mokrom povrchu. Pri brzdení sa chovali v podstate rovnako ako v suchých podmienkach.

Profil je intenzívne používaný a brzdná dráha auta je o niečo dlhšia ako na letných pneumatík. V hlbokých kalužiach proti aquaplaningu pomáha pomerne hlboký dezén (od 8,2 do 9,2 milimetra).

V rýchlosti medzi 79 a 83 km/h sa každý z testovaných kandidátov točil ďalej. Pozoruhodný výkon, no platí len pri nových pneumatikách.

Zimné pneumatiky sa v lete rýchlo opotrebúvajú

Tieto zlepšenia vedú k otázke, či zimné pneumatiky nie sú dobrou voľbou na celý rok. Vyhli by sme sa tak prezúvaniu.

Odpoveď je ale negatívna. Aj keď sa zimné pneumatiky chovajú dobre na mokrej vozovke a zvládajú aj krízové situácie, profil pneumatík pri tom veľmi trpí. Rýchlo sa opotrebujú.

Tieto pneumatiky boli navrhnuté, aby boli bezpečné na klzkom povrchu ako je sneh a ľad. V tejto oblasti sú veľmi pokrokové.

Pneumatika musí mať nielen vynikajúcu trakciu pri akcelerácii v zákrute, ale aj poskytovať bočnú oporu. Tu je veľmi dôležitý dezén, pretože každý blok profilu a každá hrana je dôležitá pre záber na snehu.

Existujú rôzne spôsoby, ako to urobiť. Dokazujú to rôzne tvary profilov, ktoré volia výrobcovia a dávajú si ich patentovať.

Výsledky testovania pneumatík (prvých päť):

Testované parametre

Max. počet bodov

Nokian WR D3

Continental TS 850

Goodyear Ultra Grip 9

Dunlop Winter Sport 4D

Semperit Speedgrip 2

Trakcia na snehu 20 17 16 16 15 15
Brzdenie na snehu 30 28 26 28 26 28
Jazdné vlastnosti 15 15 10 9 8 12
Jazdné vlastnosti (subjektívne) 15 12 10 9 9 10
Spolu 80 72 62 62 58 65

Bezpečnosť na mokrej vozovke

Brzdenie 30 23 25 21 24 22
Jazdné vlastnosti 10 9 10 10 10 9
Jazdné vlastnosti (subjektívne) 10 8 8 9 8 8
Obežná dráha 5 4 5 5 5 4
Aquaplaning pozdĺžny 15 12 13 11 10 9
Aquaplaning priečny 10 8 7 8 5 6
Spolu 80 64 68 64 62 58

Bezpečnosť na suchej vozovke

Brzdenie 30 28 27 26 28 27
Jazdné vlastnosti 15 11 7 9 9 7
Jazdné vlastnosti (subjektívne) 15 11 11 10 12 9
Spolu 60 50 45 45 49 43

Životné prostredie

Hluk pri jazde 10 9 7 9 10 9
Valivý odpor 20 16 18 18 17 16
Približná cena za 4 pneumatiky 394 € 470 € 452 € 454 € 402 €
Hodnotenie ceny 10 8 5 6 6 8
Spolu 40 33 30 33 33 33

Celkové hodnotenie

Celkový počet bodov 219 205 204 202 199
Umiestnenie 1 2 3 4 5
veľmi hodný odporúčania veľmi hodný odporúčania veľmi hodný odporúčania veľmi hodný odporúčania hodný odporúčania

Výsledky testovania pneumatík (ďalších päť):

Testované parametre

Max. počet bodov

Hankook Winter i*cept RS

Pirelli Snowcontrol 3

Vredestein Snowtrack5

Bridgestone Blizzak LM 32

Kumho I´ZEN KW23

Trakcia na snehu 20 15 16 16 15 15
Brzdenie na snehu 30 27 28 28 25 27
Jazdné vlastnosti 15 6 8 13 8 5
Jazdné vlastnosti (subjektívne) 15 8 8 12 9 7
Spolu 80 56 60 69 57 54

Bezpečnosť na mokrej vozovke

Brzdenie 30 22 22 19 23 21
Jazdné vlastnosti 10 6 8 8 8 7
Jazdné vlastnosti (subjektívne) 10 7 8 7 7 7
Obežná dráha 5 3 4 3 3 4
Aquaplaning pozdĺžny 15 13 8 9 12 12
Aquaplaning priečny 10 10 8 6 9 8
Spolu 80 61 58 52 62 59

Bezpečnosť na suchej vozovke

Brzdenie 30 27 27 27 27 26
Jazdné vlastnosti 15 9 10 9 7 8
Jazdné vlastnosti (sub) 15 11 11 10 11 9
Spolu 60 47 48 46 45 43

Životné prostredie

Hluk pri jazde 10 8 8 3 7 8
Valivý odpor 20 16 16 16 14 14
Približná cena za 4 pneumatiky 390 € 444 € 434 € 420 € 350 €
Hodnotenie ceny 10 8 6 7 7 10
Spolu 40 32 30 26 28 32

Celkové hodnotenie

Celkový počet bodov 196 196 193 192 188
Umiestnenie 6.7 6.7 8 9 10
hodný odporúčania hodný odporúčania hodný odporúčania hodný odporúčania hodný odporúčania

Ako sa testovalo

Testovacia dráha: Nokian v Ivalo a Tampere (Fínsko)

Testovacie auto: VW Golf VII

Meranie brzdnej dráhy na snehu: Oneskorenie pri prudkom brzdení medzi 40 a 5 km/h prepočítané na metre až do zastavenia.

Trakcia na snehu: Zrýchlenie medzi 8 a 30 km/h so zapnutou kontrolou trakcie.

Jazdné vlastnosti na snehu: Dĺžka trate 1280 m, objektívne hodnotenie jazdnej doby a subjektívne chovanie sa vozidla pri jazde.

Meranie brzdnej dráhy na mokrom povrchu: Oneskorenie pri prudkom brzdení medzi 80 a 1 km/hod prepočítané na metre až do zastavenia.

Meranie brzdnej dráhy na suchom povrchu: Oneskorenie pri prudkom brzdení medzi 100 a 1 km/hod prepočítané na metre až do zastavenia.

Aquaplaning pozdĺžny: Hĺbka vody 7mm, hodnoty pri viac ako 15 percentách sklzu.

Aquaplaning priečny: Hĺbka vody 6 mm, dosiahnuteľná rýchlosť až do straty trakcie.

Obežná dráha: Priemerný čas jedného kola na mokrej dráhe s priemerom od 70 metrov.

Jazdné vlastnosti na mokrej vozovke: Dĺžka 1250 m, objektívne hodnotenie jazdnej doby a subjektívne chovanie sa vozidla pri jazde.

Jazdné vlastnosti na suchej vozovke: Dĺžka 1030 m, o objektívne hodnotenie jazdnej doby a subjektívne chovanie sa vozidla pri jazde.

Vonkajší hluk: Hluk pri 80 km/h v dB(A) podľa normy 2001/43/EC.

Valivý odpor: Pokus pri zaťažení 6031 Newtnov a tlaku vzduchu 2,1 bar.

Ceny: Priemerná predajná cena

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 12 440
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 229
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 326
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 822
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 798
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 577
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 631
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 553
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 333
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 139

Téma: Volkswagen VW Golf, Passat, Polo, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop