Pneumatiky sú spojivom s vozovkou, či už je to na suchom povrchu, mokrom alebo na snehu. Ak vozidlo stráca trakciu, vedie to k nebezpečným situáciám.
Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
Foto: zlavy.sme.sk
Ace Lenkrad v spolupráci so Spoločnosťou pre technický dozor (GTÜ) a rakúskym automobilovým klubom ARBÖ testoval desať aktuálnych zimných pneumatík s rozmerom 205/55 R 16 na najnovšej generácii Volkswagenu Golf.
Zisťovali, aký je stav technického vývoja zimných pneumatík.
Pozreli sa aj na to, či doterajšie nedostatky zimných pneumatík by mohli byť zmiernené na suchej vozovke.
VW Golf zabrzdil najviac do 40 metrov
Aj tie najlepšie z moderných riadiacich systémov majú svoje hranice možností. Preto väčšina práce v súvislosti s kontaktom auta a vozovky ostáva na pneumatikách.
Zvlášť ťažké to majú zimné pneumatiky na suchej vozovke. Najmä pre lamely, ktoré pomáhajú na snehu a na klzkom povrchu. Mäkká guma, ktorá musí vydržať aj pri nízkych teplotách, je na suchej ceste doslova leštená.
VW Golf na testovaných pneumatikách pri rýchlosti 100 km/h zabrzdil najviac do 40 metrov. Pneumatiky si za to vyslúžili rešpekt od testovateľov. V porovnaní s letnými pneumatikami je to len o polovicu viac na jednu dĺžku auta.
V rámci skúšobného poľa bol medzi najlepším a najhorším účastníkom rozdiel len 2 metre, čo dokazuje, že výrobcovia sa veľmi zlepšili. Oproti minulým rokom sa zlepšili aj reakcie na suchej ceste na pohyby volantu.
Na suchu boli pneumatiky tiché s nízkym valivým odporom
Elektronický program stability (ESP) chráni pneumatiky pred najhorším zaobchádzaním počas brzdenia. Testované zimné pneumatiky však poskytovali pri strate trakcie dostatočnú rezervu na získanie kontroly nad autom.
Aj v ostatných kritériách dopadli zimné pneumatiky dobre. V prípade hluku je počuť rozdiel oproti minulosti. Je ich počuť menej s výnimkou mierneho hluku pri zrýchľovaní. Dokonca aj valivý odpor sa pohybuje na príjemne nízkej úrovni.
Pozoruhodné výsledky dosiahli pneumatiky aj na vode
Pneumatiky presvedčili aj na mokrom povrchu. Pri brzdení sa chovali v podstate rovnako ako v suchých podmienkach.
Profil je intenzívne používaný a brzdná dráha auta je o niečo dlhšia ako na letných pneumatík. V hlbokých kalužiach proti aquaplaningu pomáha pomerne hlboký dezén (od 8,2 do 9,2 milimetra).
V rýchlosti medzi 79 a 83 km/h sa každý z testovaných kandidátov točil ďalej. Pozoruhodný výkon, no platí len pri nových pneumatikách.
Zimné pneumatiky sa v lete rýchlo opotrebúvajú
Tieto zlepšenia vedú k otázke, či zimné pneumatiky nie sú dobrou voľbou na celý rok. Vyhli by sme sa tak prezúvaniu.
Odpoveď je ale negatívna. Aj keď sa zimné pneumatiky chovajú dobre na mokrej vozovke a zvládajú aj krízové situácie, profil pneumatík pri tom veľmi trpí. Rýchlo sa opotrebujú.
Tieto pneumatiky boli navrhnuté, aby boli bezpečné na klzkom povrchu ako je sneh a ľad. V tejto oblasti sú veľmi pokrokové.
Pneumatika musí mať nielen vynikajúcu trakciu pri akcelerácii v zákrute, ale aj poskytovať bočnú oporu. Tu je veľmi dôležitý dezén, pretože každý blok profilu a každá hrana je dôležitá pre záber na snehu.
Existujú rôzne spôsoby, ako to urobiť. Dokazujú to rôzne tvary profilov, ktoré volia výrobcovia a dávajú si ich patentovať.
Výsledky testovania pneumatík (prvých päť):
Testované parametre | Max. počet bodov | Nokian WR D3 | Continental TS 850 | Goodyear Ultra Grip 9 | Dunlop Winter Sport 4D | Semperit Speedgrip 2 |
Trakcia na snehu | 20 | 17 | 16 | 16 | 15 | 15 |
Brzdenie na snehu | 30 | 28 | 26 | 28 | 26 | 28 |
Jazdné vlastnosti | 15 | 15 | 10 | 9 | 8 | 12 |
Jazdné vlastnosti (subjektívne) | 15 | 12 | 10 | 9 | 9 | 10 |
Spolu | 80 | 72 | 62 | 62 | 58 | 65 |
Bezpečnosť na mokrej vozovke | ||||||
Brzdenie | 30 | 23 | 25 | 21 | 24 | 22 |
Jazdné vlastnosti | 10 | 9 | 10 | 10 | 10 | 9 |
Jazdné vlastnosti (subjektívne) | 10 | 8 | 8 | 9 | 8 | 8 |
Obežná dráha | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Aquaplaning pozdĺžny | 15 | 12 | 13 | 11 | 10 | 9 |
Aquaplaning priečny | 10 | 8 | 7 | 8 | 5 | 6 |
Spolu | 80 | 64 | 68 | 64 | 62 | 58 |
Bezpečnosť na suchej vozovke | ||||||
Brzdenie | 30 | 28 | 27 | 26 | 28 | 27 |
Jazdné vlastnosti | 15 | 11 | 7 | 9 | 9 | 7 |
Jazdné vlastnosti (subjektívne) | 15 | 11 | 11 | 10 | 12 | 9 |
Spolu | 60 | 50 | 45 | 45 | 49 | 43 |
Životné prostredie | ||||||
Hluk pri jazde | 10 | 9 | 7 | 9 | 10 | 9 |
Valivý odpor | 20 | 16 | 18 | 18 | 17 | 16 |
Približná cena za 4 pneumatiky | 394 € | 470 € | 452 € | 454 € | 402 € | |
Hodnotenie ceny | 10 | 8 | 5 | 6 | 6 | 8 |
Spolu | 40 | 33 | 30 | 33 | 33 | 33 |
Celkové hodnotenie | ||||||
Celkový počet bodov | 219 | 205 | 204 | 202 | 199 | |
Umiestnenie | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
veľmi hodný odporúčania | veľmi hodný odporúčania | veľmi hodný odporúčania | veľmi hodný odporúčania | hodný odporúčania |
Výsledky testovania pneumatík (ďalších päť):
Testované parametre | Max. počet bodov | Hankook Winter i*cept RS | Pirelli Snowcontrol 3 | Vredestein Snowtrack5 | Bridgestone Blizzak LM 32 | Kumho I´ZEN KW23 |
Trakcia na snehu | 20 | 15 | 16 | 16 | 15 | 15 |
Brzdenie na snehu | 30 | 27 | 28 | 28 | 25 | 27 |
Jazdné vlastnosti | 15 | 6 | 8 | 13 | 8 | 5 |
Jazdné vlastnosti (subjektívne) | 15 | 8 | 8 | 12 | 9 | 7 |
Spolu | 80 | 56 | 60 | 69 | 57 | 54 |
Bezpečnosť na mokrej vozovke | ||||||
Brzdenie | 30 | 22 | 22 | 19 | 23 | 21 |
Jazdné vlastnosti | 10 | 6 | 8 | 8 | 8 | 7 |
Jazdné vlastnosti (subjektívne) | 10 | 7 | 8 | 7 | 7 | 7 |
Obežná dráha | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Aquaplaning pozdĺžny | 15 | 13 | 8 | 9 | 12 | 12 |
Aquaplaning priečny | 10 | 10 | 8 | 6 | 9 | 8 |
Spolu | 80 | 61 | 58 | 52 | 62 | 59 |
Bezpečnosť na suchej vozovke | ||||||
Brzdenie | 30 | 27 | 27 | 27 | 27 | 26 |
Jazdné vlastnosti | 15 | 9 | 10 | 9 | 7 | 8 |
Jazdné vlastnosti (sub) | 15 | 11 | 11 | 10 | 11 | 9 |
Spolu | 60 | 47 | 48 | 46 | 45 | 43 |
Životné prostredie | ||||||
Hluk pri jazde | 10 | 8 | 8 | 3 | 7 | 8 |
Valivý odpor | 20 | 16 | 16 | 16 | 14 | 14 |
Približná cena za 4 pneumatiky | 390 € | 444 € | 434 € | 420 € | 350 € | |
Hodnotenie ceny | 10 | 8 | 6 | 7 | 7 | 10 |
Spolu | 40 | 32 | 30 | 26 | 28 | 32 |
Celkové hodnotenie | ||||||
Celkový počet bodov | 196 | 196 | 193 | 192 | 188 | |
Umiestnenie | 6.7 | 6.7 | 8 | 9 | 10 | |
hodný odporúčania | hodný odporúčania | hodný odporúčania | hodný odporúčania | hodný odporúčania |
Ako sa testovalo
Testovacia dráha: Nokian v Ivalo a Tampere (Fínsko)
Testovacie auto: VW Golf VII
Meranie brzdnej dráhy na snehu: Oneskorenie pri prudkom brzdení medzi 40 a 5 km/h prepočítané na metre až do zastavenia.
Trakcia na snehu: Zrýchlenie medzi 8 a 30 km/h so zapnutou kontrolou trakcie.
Jazdné vlastnosti na snehu: Dĺžka trate 1280 m, objektívne hodnotenie jazdnej doby a subjektívne chovanie sa vozidla pri jazde.
Meranie brzdnej dráhy na mokrom povrchu: Oneskorenie pri prudkom brzdení medzi 80 a 1 km/hod prepočítané na metre až do zastavenia.
Meranie brzdnej dráhy na suchom povrchu: Oneskorenie pri prudkom brzdení medzi 100 a 1 km/hod prepočítané na metre až do zastavenia.
Aquaplaning pozdĺžny: Hĺbka vody 7mm, hodnoty pri viac ako 15 percentách sklzu.
Aquaplaning priečny: Hĺbka vody 6 mm, dosiahnuteľná rýchlosť až do straty trakcie.
Obežná dráha: Priemerný čas jedného kola na mokrej dráhe s priemerom od 70 metrov.
Jazdné vlastnosti na mokrej vozovke: Dĺžka 1250 m, objektívne hodnotenie jazdnej doby a subjektívne chovanie sa vozidla pri jazde.
Jazdné vlastnosti na suchej vozovke: Dĺžka 1030 m, o objektívne hodnotenie jazdnej doby a subjektívne chovanie sa vozidla pri jazde.
Vonkajší hluk: Hluk pri 80 km/h v dB(A) podľa normy 2001/43/EC.
Valivý odpor: Pokus pri zaťažení 6031 Newtnov a tlaku vzduchu 2,1 bar.
Ceny: Priemerná predajná cena