Nedávno sme mali v redakcii na test akoby nový model Swift Sport. Oproti dva roky známej trojdverovej verzii mala táto novinka novú len päťdverovú karosériu.
Poznajúc trojdverového predchodcu sme sa na test tešili a nadšenie priamoúmerne s kilometrami gradovalo.
Vôbec neprekážalo, že pre počasie a iné okolnosti sme nemohli zmerať jazdné parametre na našich testovacích dráhach.
Skôr sme si užili pohodu za volantom a pocit, že aj dnes sa dá vyrobiť na pohľad jednoduché auto so športovými vlastnosťami, spotrebou akú sľubuje výrobca a navyše rozumnou cenou.
Boduje cenou
Športoví konkurenti v triede ľahko prestreľujú hranicu 20.000 eur a pritom ponúknu oproti Suzuki len kone navyše.
Pôžitok z jazdy už nie je o toľko vyšší oproti Suzuki, ktoré stojí 14.690 eur.
Okrem toho snaha urobiť kompromisné riešenie medzi autom na každý deň a športovým hot-hatch vychádza často na zmar.
Auto potom nie je ani ultra športové a ani na každý deň. Suzuki Swift Sport je športové malé auto bez ambície stať sa ostrým hot hatch.
Ak však roztočíte klasický atmosférický motor Suzuki cez 6300 otáčok, rozhodne nezaostávate za Cliom R.S., Fiestou ST a Peugeotom GTi o toľko, ako oni zaostávajú v cene, spotrebe a využití na každý deň za Suzuki.
Môžete veriť spotrebe
Ak budete jazdiť so Swiftom v bežných prevádzkových podmienkach, hravo sa vmestíte do spotreby sľubovanej výrobcom.
Ani svižná jazda nevyženie spotrebu do extrému a udržíte ju pod hranicou 8 litrov na 100 kilometrov. Bežne sme počas testu dosahovali priemer 6,2 litra.
Motor si počká na šoféra, ktorý z neho výkon vyslovene vydoluje. S otáčkami príde radostný pocit z jazdy.
Samozrejme rozdiely medzi prevodmi by mohli byť ešte kratšie a nezaškodilo by viac krútiaceho momentu.
Motor najskôr rýchlo zareaguje a keď prekročí 3000 otáčok, dostaví sa ťah.

Nemusíte vyberať výbavu
Suzuki predáva päťdverový model Sport za 14.690 eur a s metalízou v cene. To je jediná cena malého športovo ladeného auta, ktorá sa drží na úrovni nešportových modelov.
Nemáte v aute navigáciu a dostanete jednofarebný displej autorádia, ale na cestu si posvietite xenónmi. Automobilka odbremení klienta od ťažkého rozhodovania a zostavovania výbavy, lebo tá zostavená je.
Do ľudskej výbavy si treba zobrať trocha trpezlivosti na spárovanie mobilného telefónu a palubného systému. Potom to celkom funguje.
Tiež treba počítať s absenciou denných svetiel. Suzuki obetovalo väčší kufor vnútornému priestoru a pohodliu za volantom.

Zvlášť vpredu je pohodlie, aké sa dnes v malých autách ťažko hľadá. Konečne sme mali v rukách auto, ktoré neponúka samé lesklé plochy a farebný cirkus.
Na pohľad trochu strohý interiér nevydáva na nerovnostiach cesty pazvuky a dáva pocit, že ste si zaplatili za remeselnú kvalitu.
Okrem ponuky multimediálneho rozhrania je výbava Swiftu mimoriadne rozsiahla.
Výkon mu nechýba
Kto bude namietať, že výkon 136 koní je na vyžitie v malom športovom aute málo, ten určite patrí za volant Swiftu Sport.
Práve Suzuki Swift Sport postavili pre šoférov, ktorí vedia narábať s podvozkom, milujú vyššie otáčky motora a nepotrebujú si hladkať ego maximálnou rýchlosťou, či šprintom na semaforoch.
Čím viac zákrut bude na trati, tým bude Swift Sport rýchlejší. Na druhej strane ten istý Swift Sport je vhodný na každodenné použitie pre akéhokoľvek šoféra a bez ústupkov.

Hoc aj v meste, kde si užijete každý kilometer. Lepší kompromis medzi ľahko športovým autom a každodenným vozíkom do práce nenájdete.
Motoru pocitovo chýba len krútiaci moment v nízkych otáčkach, ktorým oplývajú konkurenti, lenže na druhej strane aspoň na hnanej náprave nechýba samosvor.
Znesie každodenné používanie
Konkurenti majú viac lesku, viac koní, viac elektronických zábaviek za volantom, viac kilogramov, vyššiu spotrebu, vyššiu cenu, ale vo finále nedávajú oveľa lepší pôžitok z jazdy.
Na záver nemôžeme urobiť zo Suzuki Swift Sport hrdinu, ktorý to natrie o niečo rýchlejším hot hatch na pretekárskej trati.

To sú však autá, na ktoré nestačí mať jednorázovo peniaze.
Suzuki Swift Sport v päťdverovej verzii môžete mať a živiť doma ako ktorékoľvek iné malé auto. Niekedy a pre niekoho sú lepšie menšie kone v záprahu každý deň ako celé stádo v stajni.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Suzuki Swift |
Verzia | Sport 1,6 VVT 5-dverový |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 14.690 |
Motor | (benzín; štvorvalec; 1586 (cm3); premenlivé časovanie ventilov; dlhší zdvih piestov ako vŕtanie; emisná norma Euro5 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 100 (136)/6900 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 160/4400 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuálna / 6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 8,7 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 6,4/6,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 42 |
Typ a rozmer pneumatík | 195/45 R17 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1045/435 |
Objem batožinového priestoru (l) | 211 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2430;3890;1695;1510 |