Druhá generácia Volkswagenu Touareg bola uvedená na trh v roku 2010. Po štyroch rokoch nastal čas na zmenu a Touareg prešiel niekoľkými úpravami, ktoré sa dotkli dizajnu, ale aj motorov.
To, čo si neuvedomíte pri zhliadnutí vynoveného modelu, vypláva na povrch až pri priamom porovnaní s predchodcom.
Omladený VW Touareg totiž pôsobí o niečo modernejšie a podľa výrobcu aj agresívnejšie. Pod dizajnové zmeny sa podpísali väčšie bi-xenónové svetlomety, ktoré sú za príplatok dodávané s funkciou dynamického prisvecovania do zákrut a s dennými LED svetlami.
Interiér sa nezmenilV hornej časti prednej masky pribudli k doterajším dvom chrómovým lištám ďalšie dve. Menšími úpravami prešla spodná časť prednej masky a nové sú aj hmlové svetlá.
V prípade výbavy s balíkom Chrome & Style je vozidlo po celom obvode spodnej časti ozdobené chrómovou lištou.
Nám sa zdá, že v tomto prípade je chrómu trochu veľa, ale keď si ho trh žiada, prečo by ho automobilka neponúkla.
V balíku Chrome & Style je Touareg po celom obvode ozdobený chrómovými lištami.
Vonkajšie zmeny v zadnej časti auta sú vyslovene kozmetické, aj keď výrobca hovorí o novom nárazníku a difúzore.
Podobne je na tom aj interiér. Asi najzásadnejšou novinkou, ak sa to tak dá nazvať, je biele podsvietenie namiesto doterajšieho červeného.
Otočné ovládače klimatizácie, rádia, navigačného systému a nastavenia podvozku ostali tvarovo podobné, ale sú v hliníkovom prevedení.
Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete nazlavy.sme.sk.
Foto: zlavy.sme.sk
Vybrali by sme šesťvalecMiernymi vylepšeniami a doladeniami prešli aj motory. Šesťvalcové dieselové agregáty majú o málo priaznivejšiu papierovú spotrebu (6,6 l/100 km), ktorá sa nám na základe skúseností z krátkej prvej jazdy zdala až priveľmi optimistická.
Silnejšia verzia šesťvalca s pôvodným výkonom 180 kW získala na sile, a teraz má o ďalších 13 kW viac. Práve s tou sme najazdili najväčší počet kilometrov, a neskôr sme pre porovnanie vyskúšali aj vznetový osemvalec s výkonom 250 kW.
Už pocitovo mal šesťvalec s objemom 3 litre výrazne lepšiu reakciu na plyn ako objemnejší 4,2 litrový osemvalec.
Náš subjektívny pocit potvrdil krátky test, keď Touareg s menším motorom nechal na prvých metroch po letmom štarte zo 100 km/h vozidlo s osemvalcom asi o dve dĺžky za sebou.
V ďalšej fáze sa už prejavil vyšší výkon, krútiaci moment a situácia sa otočila v prospech auta so silnejším agregátom.
V interiéri sa veľa nezmenilo. Ovládacie prvky sú po novom zaodeté do hliníka a červené podsvietenie bolo nahradené bielym.
Pre presné meranie by sme potrebovali telemetriu a rozdiely sa môžu meniť aj v závislosti od sprevodovania a počiatočnej rýchlosti pri letmom štarte.
Nič to nemení na tom, že podľa nás v prvých metroch pri rýchlostiach v bežnej premávke lepšie reaguje šesťvalec.
Keď k tomuto pripočítame jeho o 2,5 litra nižšiu papierovú spotrebu, náš víťaz je v prípade týchto agregátov jasný.
Režim sport robí podvozok citeľne lepším v zákrutáchZa vlastnosťami motorov nezaostáva podvozok. Aj keď hmotnosť Touarega v zákrutách cítiť, vďaka pohonu všetkých kolies ho možno ľahko “upratať“ do zákruty.
Charakteristiku podvozka možno meniť prepínaním do režimov sport, normal alebo comfort.
Zatiaľ, čo v režime sport (svetlá výška klesne o 25 mm) výrazne stúpli naše prejazdové rýchlosti zákrut a aj spätná väzba podvozka bola lepšia, stratu komfortu sme ani zďaleka tak výrazne nepocítili. Treba priznať, že v tomto hrá výraznú rolu dobrá kvalita nami jazdených ciest.
Prevodovka je obohatená o možnosť plachteniaVšetky nami skúšané vozidlá boli vybavené osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá radí rýchlo a plynulo.
V spojení s ktoroukoľvek verziou šesťvalca označenou BlueMotion jej pribudla funkcia plachtenia. Tá je veľmi intuitívna a dá sa ľahko ovládať stlačením plynu a brzdy.
Pri zjazde z kopca ťuknutím do plynového pedála vyvoláte režim plachtenia. Už krátkym stlačením brzdy dáte prevodovke povel k zaradeniu prevodového stupňa a k brzdeniu motorom.
Rovnako fungujúce plachtenie využíva už dlhšiu dobu konkurenčná bavorská automobilka.
Vonkajšie zmeny v zadnej časti auta sú vyslovene kozmetické, aj keď výrobca hovorí o novom nárazníku a difúzore.
Nestratí sa ani v teréneNa záver sme vyskúšali krátku jazdu v areáli, kde rôzne prekážky simulovali prejazd náročného terénu. Aspoň na prvý pohľad sa to tak mohlo zdať.
Touareg, vybavený balíkom Terrain Tech a obutý na pneumatikách určených do terénu, si hravo poradil s krížením náprav výjazdom a zjazdom kopca s 80 percentným stúpaním, či s bočným 70% náklonom.
Výraznou pomocou mu bol pomerne pevný podklad, do ktorého sa pneumatiky ľahko “zahryzli“ a výrazne tak zvyšovali trakciu vozidla.
V balíku Terrain Tech je Touareg navyše vybavený uzamykateľným medzinápravovým diferenciálom, redukčnou prevodovkou a má lepšie nájazdové a prejazdové uhly.
V teréne sa vyrovnal aj s krížením náprav a v niektorých momentoch stál len na dvoch kolesách.
Touareg ukázal, že so správnou výbavou dokáže v teréne viac, ako by sme od neho čakali. Je to však skôr demonštrácia jeho možností a nie reálne využiteľná vlastnosť v praxi.
Málokto bude totiž na svojom naleštenom aute riskovať čo len škrabanec spôsobený kríkmi obrastajúcimi lesnú cestu, nieto ešte jazdu v teréne.
Modernizovaný Touareg získal pár kW navyše, mierne znížil spotrebu, ale zásadne sa nezmenil.
Z vyskúšaných modelov u nás vyhráva šesťvalcová verzia s výkonom 193 kW. Jeho lepšia reakcia na plyn v porovnaní s osemvalcom uľahčuje predbiehanie a výkonovo plne postačuje.
Z testovacieho zápisníkaznačka
Volkswagen
model
Touareg
motorizácia
V6 TDI SCR BlueMotion Technology 4MOTION
objem (cm 3)/ počet valcov
2.967/6
výkon (kW (k))
193(262)/3.800 – 4.400
krútiaci moment (Nm)
580/1.750 – 2.500
dojmy z motora
šesťvalec poskytuje dostatočnú dávku dynamiky a je vždy pripravený zrýchliť; v prvých metroch po stlačení plynového pedálu na podlahu nechá za sebou aj silnejší osemvalec (pri letmom štarte); jeho spotreba sa od veľmi optimistickej papierovej líši; pozitívne však prekvapila maximálna spotreba pri nehospodárnom využívaní dynamických vlastností motora
reakcia na plyn/štart stop
dobrá reakcia na plyn, pocitovo výrazne lepšia ako v prípade osemvalcového motora/ má štart- stop systém, ktorý vypína motor, keď klesne rýchlosť pod sedem km/h
pohotovostná hmotnosť (kg)
2.185
prevodovka/ počet stupňov
automatická/8
kvalita radenia
plynulé a rýchle radenie; bolo minimum situácií, kedy si prevodovka so šoférom nerozumeli – niekedy podradila, aj keď to nebolo nutné, ale je to skôr o zvyku a správnom stlačení plynového pedála; v prípade šesťvalcových motorov prevodovka využíva možnosť plachtenia; využitie plachtenia, alebo jazdy na prevodovom stupni je ľahko ovládateľné pomocou plynového a brzdového pedála
typ pohonu
pohon všetkých kolies
rozmer a typ pneumatík
Good Year Eagle 265/50 R 19
riadenie a vedenie stopy
štandardne sa pod plynom auto tlačí dovnútra zákruty vďaka pohonu 4x4; pri prehnane vysokej nájazdovej rýchlosti a slabom stlačení plynového pedála v zákrute sa môže charakter auta zmeniť na nedotáčavý, väčšinou je to možné korigovať dodatočným pridaním plynu; pri prepínaní charakteru podvozka medzi režimami sport, comfort a normal je citeľný rozdiel vo vedení stopy a nakláňaní vozidla
odhlučnenie podvozka
na vidieckych nemeckých cestách na nás robilo odhlučnenie dobrý dojem; kvalita ciest, napriek ich vidieckemu charakteru bola stále vyššia, ako je tomu napríklad v Bratislave, preto pri hodnotení odhlučnenia podvozka nechávame ešte malý otáznik
komfort podvozka
komfort hodnotíme pozitívne, a to sme vyskúšali aj vozidlá s pneumatikami nižšieho profilu ako v prípade modelu V6; znovu má na naše hodnotenie vplyv aj kvalita ciest a z toho dôvodu sme rozdiel v komforte pri prepínaní režimov podvozka až tak nepocítili
asistenčné systémy
automatický systém brzdenia po nehode; adaptívny tempomat; Front Assist (varuje šoféra a zabrzdí vozidlo v prípade hrozby nehody);asistent vybočenia z jazdných pruhov; kontrola slepého uhla; zobrazenia okolia vozidla pri parkovaní vďaka štyrom kamerám
výhľad od vodiča
k výhľadu nemáme výhrady – osvedčil sa aj v teréne; kde nestačí výhľad pomôže kamerový systém zobrazujúci okolie vozidla
posed za volantom
posed je výborný; sedadlá majú dobré bočné vedenie; v Touaregu sme strávili s malými prestávkami celý deň a potvrdilo sa nám, že sedadlá sú vhodné aj na dlhé trasy
ovládacie prvky a navigácia
dobré zobrazenie navigácie medzi budíkmi vodiča; dotykový displej na palubnej doske má niekedy problém zaznamenať jemnejší dotyk a treba naň pritlačiť;
grafika displejov
nevytŕča, ale ani nezaostáva za konkurenciou; väčšina vozidiel tejto triedy má dnes porovnateľnú grafiku
nastupovanie
vyššie vonkajšie prahy typické pre túto kategóriu vozidiel prekážajú pri nastupovaní; hrozí zašpinenie nohavíc, na druhej strane boli prahy počas prvej jazdy čisté aj po absolvovaní terénnej vložky
celkový dojem
Touareg nie je vozidlo, ktoré by nás na prvý pohľad chytilo za srdce, ale jazda s ním je skutočne príjemná a pohodlná; pozitívom sú jazdné vlastnosti v hraničných situáciách, pretože pohon všetkých kolies tlačí auto do zákruty