SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Bratislavu chcú rozdeliť na zóny, do jednej pustia viac áut, do inej menej

Pomerne rozšírený spôsob riešenia dopravných kolón je cestná diéta, čiže zužovanie pruhov pre autá v prospech chodníkov a verejnej dopravy, tvrdí odborník.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Na Račianskej či Šancovej už nemôžu pribúdať ďalšie autá. V centre mesta ich má byť ešte menej ako dnes. Napríklad na Panónsku by sa však dali pustiť aj ďalšie.

Aj to je filozofia, ktorou sa chce v budúcnosti riadiť hlavné mesto. Vypracovalo dokument, podľa ktorého by mala byť Bratislava rozdelená na tri zóny. Tie určia, v ktorých častiach mesta sa ešte môže automobilová doprava zvyšovať a kde už autá púšťať nebudú.

Princíp zonácie je navrhnutý v Zásadách rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, ktoré schválili ešte v septembri bratislavskí mestskí poslanci.

Článok pokračuje pod video reklamou

V širšom centre Bratislavy chcú menej áut

Do prvej zóny, kde sa má znižovať množstvo áut, bude podľa poradcu primátora Michala Feika patriť najmä centrum a širšie centrum mesta.

"Sú to lokality, kde chodí veľa chodcov a my chceme, aby boli upokojené pre autá a komfortnejšie pre pešiu dopravu a cyklistov," povedal Feik.

Hovorí napríklad o Špitálskej ulici či Námestí SNP, ktoré bolo pred časom prejazdné a po novom sa uvažuje, že by autá otáčali už pri pošte a ďalej do priestoru ich nepustili.

"Namiesto toho by tam mohla pribudnúť pešia zóna, lavičky či zeleň," dodal. Štúrova ulica bude po prestavbe tiež prejazdná len v jednom smere.

Na Šancovej by viac áut mohol znamenať kolaps

V druhej zóne, kam by mohla patriť napríklad Šancova či Račianska ulica, chcú automobilovú dopravu stabilizovať.

"To sú ulice, kde ak by sa ešte zvýšil počet áut, došlo by ku kolapsu," zdôraznil Feik.

Medzi ulicami Račianska, Kominárska a Škultétyho však napríklad Penta postaví nový bytový komplex. "Cez križovatku Račianske mýto už ale viac áut neprejde. Aj pri vznikajúcej výstavbe je jediné riešenie podporovať iné druhy dopravy," podotkol poradca.

Zonácia má byť záväzná pri posudzovaní investičných zámerov.

Zvýšenie počtu pruhov vedie k pribúdaniu áut

Ulice ako Dolnozemská či Panónska by zase mohli patriť do tretej zóny, kde je podľa Feika za určitých okolností prípustný nárast individuálnej dopravy.

Presné ulice však ešte mesto neurčilo. "Momentálne sa spracúva Generel dopravy, aj na základe neho sa bude dať analyzovať, kde ešte je možný nárast automobilovej dopravy a kde by už mala klesať," vysvetlil.

Viac pruhov pre autá podľa poradcu primátora vedie k tomu, že áut v meste pribúda.

"Viaceré štúdie zo zahraničia potvrdili, že ak sa rozšírili kapacity ciest o desať percent, tak v priebehu roka až dvoch narástla aj individuálna doprava o desať percent," priblížil Feik s tým, že rozširovanie počtu pruhov teda nič nerieši.

Červená vlna namiesto zelenej alebo cestná diéta

V Paríži majú namiesto zelených vĺn vytvorené tzv. červené vlny. Ak teda autá jazdia určitou štandardnou rýchlosťou, musia zastaviť na každej križovatke. To má vodičov odrádzať od používania auta.

Feik opisuje, že pomerne rozšírený spôsob riešenia dopravných kolón je aj tzv. cestná diéta, čiže zužovanie pruhov pre autá v prospech chodníkov a verejnej dopravy.

"V Bratislave až takéto radikálne riešenia zatiaľ nie sú potrebné. Tu nám stačí, aby sme znížili objem dopravy o 10 až 15 percent," podotkol poradca primátora.

Riešiť to chce mesto podľa neho ďalším zavádzaním bus pruhov a zatraktívňovaním verejnej dopravy, budovaním cyklotrás či stabilizáciou podmienok pre autá.

Znížiť počet áut v centre a riešiť problémy so zápchami chce Bratislava najmä parkovacou politikou. Tú sa však súčasnému vedeniu počas tohto volebného obdobia nepodarilo prijať, po dlhých prípravách ju mestskí poslanci dvakrát neschválili.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  2. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  3. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  4. Slováci sú chlebovým národom
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  7. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  8. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 248
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 000
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 995
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 345
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 338
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 9 699
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 454
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 017
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 409
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 573

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Podľa zverejneného zoznamu vlastní Bašternák iba byt, sklad a pár garážových státí v Bonaparte.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danko nekecá a maká na rozvrátení štátu

Minimálny dôchodok podľa SNS je neudržateľný.

Peter Tkačenko

Na protest pred Haščákov dom prišli desiatky ľudí

Protest je reakciou na údajnú nahrávku z kauzy Gorila.

Jeden z účastníkov protestu.
Stĺpček Osmelené

Uveriť dezinformáciám o antikoncepcii je ľahké. Priznávam, tiež som podľahla

Možno by len stačilo počúvať lekárov.

Michaela Žureková

Neprehliadnite tiež

Honda HR-V a Toyota C-HR
Nový Peugeot 208
Nová Toyota Yaris

Rodina štvordverových kupé od BMW sa rozrastá o rad 2 Gran Coupe

Na začiatku bude v ponuke trojvalec aj verzia M235i s výkonom cez 300 koní.