SME
Štvrtok, 27. január, 2022 | Meniny má Bohuš

Bratislavu chcú rozdeliť na zóny, do jednej pustia viac áut, do inej menej

Pomerne rozšírený spôsob riešenia dopravných kolón je cestná diéta, čiže zužovanie pruhov pre autá v prospech chodníkov a verejnej dopravy, tvrdí odborník.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Na Račianskej či Šancovej už nemôžu pribúdať ďalšie autá. V centre mesta ich má byť ešte menej ako dnes. Napríklad na Panónsku by sa však dali pustiť aj ďalšie.

Aj to je filozofia, ktorou sa chce v budúcnosti riadiť hlavné mesto. Vypracovalo dokument, podľa ktorého by mala byť Bratislava rozdelená na tri zóny. Tie určia, v ktorých častiach mesta sa ešte môže automobilová doprava zvyšovať a kde už autá púšťať nebudú.

Princíp zonácie je navrhnutý v Zásadách rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, ktoré schválili ešte v septembri bratislavskí mestskí poslanci.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V širšom centre Bratislavy chcú menej áut

Do prvej zóny, kde sa má znižovať množstvo áut, bude podľa poradcu primátora Michala Feika patriť najmä centrum a širšie centrum mesta.

"Sú to lokality, kde chodí veľa chodcov a my chceme, aby boli upokojené pre autá a komfortnejšie pre pešiu dopravu a cyklistov," povedal Feik.

Hovorí napríklad o Špitálskej ulici či Námestí SNP, ktoré bolo pred časom prejazdné a po novom sa uvažuje, že by autá otáčali už pri pošte a ďalej do priestoru ich nepustili.

"Namiesto toho by tam mohla pribudnúť pešia zóna, lavičky či zeleň," dodal. Štúrova ulica bude po prestavbe tiež prejazdná len v jednom smere.

Na Šancovej by viac áut mohol znamenať kolaps

V druhej zóne, kam by mohla patriť napríklad Šancova či Račianska ulica, chcú automobilovú dopravu stabilizovať.

Skryť Vypnúť reklamu

"To sú ulice, kde ak by sa ešte zvýšil počet áut, došlo by ku kolapsu," zdôraznil Feik.

Medzi ulicami Račianska, Kominárska a Škultétyho však napríklad Penta postaví nový bytový komplex. "Cez križovatku Račianske mýto už ale viac áut neprejde. Aj pri vznikajúcej výstavbe je jediné riešenie podporovať iné druhy dopravy," podotkol poradca.

Zonácia má byť záväzná pri posudzovaní investičných zámerov.

Zvýšenie počtu pruhov vedie k pribúdaniu áut

Ulice ako Dolnozemská či Panónska by zase mohli patriť do tretej zóny, kde je podľa Feika za určitých okolností prípustný nárast individuálnej dopravy.

Presné ulice však ešte mesto neurčilo. "Momentálne sa spracúva Generel dopravy, aj na základe neho sa bude dať analyzovať, kde ešte je možný nárast automobilovej dopravy a kde by už mala klesať," vysvetlil.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac pruhov pre autá podľa poradcu primátora vedie k tomu, že áut v meste pribúda.

"Viaceré štúdie zo zahraničia potvrdili, že ak sa rozšírili kapacity ciest o desať percent, tak v priebehu roka až dvoch narástla aj individuálna doprava o desať percent," priblížil Feik s tým, že rozširovanie počtu pruhov teda nič nerieši.

Červená vlna namiesto zelenej alebo cestná diéta

V Paríži majú namiesto zelených vĺn vytvorené tzv. červené vlny. Ak teda autá jazdia určitou štandardnou rýchlosťou, musia zastaviť na každej križovatke. To má vodičov odrádzať od používania auta.

Feik opisuje, že pomerne rozšírený spôsob riešenia dopravných kolón je aj tzv. cestná diéta, čiže zužovanie pruhov pre autá v prospech chodníkov a verejnej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"V Bratislave až takéto radikálne riešenia zatiaľ nie sú potrebné. Tu nám stačí, aby sme znížili objem dopravy o 10 až 15 percent," podotkol poradca primátora.

Riešiť to chce mesto podľa neho ďalším zavádzaním bus pruhov a zatraktívňovaním verejnej dopravy, budovaním cyklotrás či stabilizáciou podmienok pre autá.

Znížiť počet áut v centre a riešiť problémy so zápchami chce Bratislava najmä parkovacou politikou. Tú sa však súčasnému vedeniu počas tohto volebného obdobia nepodarilo prijať, po dlhých prípravách ju mestskí poslanci dvakrát neschválili.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  4. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  3. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  9. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  10. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 8 491
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 689
  3. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 639
  4. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 596
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 222
  6. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 2 798
  7. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 2 738
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 650
  9. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 432
  10. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruské tanky počas cvičenia v oblasti Rostova.

Obavy, že Rusko napadne Ukrajinu, sa stupňujú.


a 1 ďalší 26. jan

Neprehliadnite tiež

Prvá skica nového Mitsubishi ASX. Premiéru bude mať na jar 2023.

Premiéru bude mať na jar 2023.


38m
Hyundai Tucson

Uspel ten, kto si spravil včas zásoby.


4 h
BMW M760 s motorom V12.

Motory V12 sa ponúkali od roku 1987.


25. jan
Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


24. jan

Blogy SME

  1. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Porozmýšľajme o tom, ako rozmýšľame
  2. Rudolf Pado: Ochranársky marazmus alebo všetky víťazstvá sú dočasné a všetky prehry trvalé
  3. Anna Milanová: Minulá Jeseň... 2021
  4. Martina Hilbertová: Odborníci: Aj deti treba chrániť pred koronavírusom. Priebeh môže byť ľahký, následky vážne
  5. ADRA Slovensko: Postrehy o živote Rómov v Srbsku
  6. Katarína Mikolášová: Ostrov lásky sa kúpe v troch moriach (1. časť)
  7. Marián Lukáč: Blog č. 73- Asistované ukončenie života
  8. Jozo Peric: Aj keď segment výletných lodí v pandémii mimoriadne utrpel, trhy mu stále veria
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 11 272
  2. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 11 228
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 6 092
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 562
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 4 934
  6. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 050
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 989
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 3 961
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu