SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Bratislavu chcú rozdeliť na zóny, do jednej pustia viac áut, do inej menej

Pomerne rozšírený spôsob riešenia dopravných kolón je cestná diéta, čiže zužovanie pruhov pre autá v prospech chodníkov a verejnej dopravy, tvrdí odborník.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Na Račianskej či Šancovej už nemôžu pribúdať ďalšie autá. V centre mesta ich má byť ešte menej ako dnes. Napríklad na Panónsku by sa však dali pustiť aj ďalšie.

Aj to je filozofia, ktorou sa chce v budúcnosti riadiť hlavné mesto. Vypracovalo dokument, podľa ktorého by mala byť Bratislava rozdelená na tri zóny. Tie určia, v ktorých častiach mesta sa ešte môže automobilová doprava zvyšovať a kde už autá púšťať nebudú.

Princíp zonácie je navrhnutý v Zásadách rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, ktoré schválili ešte v septembri bratislavskí mestskí poslanci.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V širšom centre Bratislavy chcú menej áut

Do prvej zóny, kde sa má znižovať množstvo áut, bude podľa poradcu primátora Michala Feika patriť najmä centrum a širšie centrum mesta.

"Sú to lokality, kde chodí veľa chodcov a my chceme, aby boli upokojené pre autá a komfortnejšie pre pešiu dopravu a cyklistov," povedal Feik.

Hovorí napríklad o Špitálskej ulici či Námestí SNP, ktoré bolo pred časom prejazdné a po novom sa uvažuje, že by autá otáčali už pri pošte a ďalej do priestoru ich nepustili.

"Namiesto toho by tam mohla pribudnúť pešia zóna, lavičky či zeleň," dodal. Štúrova ulica bude po prestavbe tiež prejazdná len v jednom smere.

Na Šancovej by viac áut mohol znamenať kolaps

V druhej zóne, kam by mohla patriť napríklad Šancova či Račianska ulica, chcú automobilovú dopravu stabilizovať.

Skryť Vypnúť reklamu

"To sú ulice, kde ak by sa ešte zvýšil počet áut, došlo by ku kolapsu," zdôraznil Feik.

Medzi ulicami Račianska, Kominárska a Škultétyho však napríklad Penta postaví nový bytový komplex. "Cez križovatku Račianske mýto už ale viac áut neprejde. Aj pri vznikajúcej výstavbe je jediné riešenie podporovať iné druhy dopravy," podotkol poradca.

Zonácia má byť záväzná pri posudzovaní investičných zámerov.

Zvýšenie počtu pruhov vedie k pribúdaniu áut

Ulice ako Dolnozemská či Panónska by zase mohli patriť do tretej zóny, kde je podľa Feika za určitých okolností prípustný nárast individuálnej dopravy.

Presné ulice však ešte mesto neurčilo. "Momentálne sa spracúva Generel dopravy, aj na základe neho sa bude dať analyzovať, kde ešte je možný nárast automobilovej dopravy a kde by už mala klesať," vysvetlil.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac pruhov pre autá podľa poradcu primátora vedie k tomu, že áut v meste pribúda.

"Viaceré štúdie zo zahraničia potvrdili, že ak sa rozšírili kapacity ciest o desať percent, tak v priebehu roka až dvoch narástla aj individuálna doprava o desať percent," priblížil Feik s tým, že rozširovanie počtu pruhov teda nič nerieši.

Červená vlna namiesto zelenej alebo cestná diéta

V Paríži majú namiesto zelených vĺn vytvorené tzv. červené vlny. Ak teda autá jazdia určitou štandardnou rýchlosťou, musia zastaviť na každej križovatke. To má vodičov odrádzať od používania auta.

Feik opisuje, že pomerne rozšírený spôsob riešenia dopravných kolón je aj tzv. cestná diéta, čiže zužovanie pruhov pre autá v prospech chodníkov a verejnej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"V Bratislave až takéto radikálne riešenia zatiaľ nie sú potrebné. Tu nám stačí, aby sme znížili objem dopravy o 10 až 15 percent," podotkol poradca primátora.

Riešiť to chce mesto podľa neho ďalším zavádzaním bus pruhov a zatraktívňovaním verejnej dopravy, budovaním cyklotrás či stabilizáciou podmienok pre autá.

Znížiť počet áut v centre a riešiť problémy so zápchami chce Bratislava najmä parkovacou politikou. Tú sa však súčasnému vedeniu počas tohto volebného obdobia nepodarilo prijať, po dlhých prípravách ju mestskí poslanci dvakrát neschválili.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 583
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 619
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 495
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 853
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 378
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 244
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 564
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 060
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 749
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Vo svete píšu o nepresných testoch aj o výzve prezidentky

Únia sa môže Slovenskom inšpirovať, ak sa projekt podarí.

Testovanie v obci Štiavnické Bane.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L