SME
Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav
reklama

Bratislavu chcú rozdeliť na zóny, do jednej pustia viac áut, do inej menej

Pomerne rozšírený spôsob riešenia dopravných kolón je cestná diéta, čiže zužovanie pruhov pre autá v prospech chodníkov a verejnej dopravy, tvrdí odborník.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Na Račianskej či Šancovej už nemôžu pribúdať ďalšie autá. V centre mesta ich má byť ešte menej ako dnes. Napríklad na Panónsku by sa však dali pustiť aj ďalšie.

Aj to je filozofia, ktorou sa chce v budúcnosti riadiť hlavné mesto. Vypracovalo dokument, podľa ktorého by mala byť Bratislava rozdelená na tri zóny. Tie určia, v ktorých častiach mesta sa ešte môže automobilová doprava zvyšovať a kde už autá púšťať nebudú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Princíp zonácie je navrhnutý v Zásadách rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, ktoré schválili ešte v septembri bratislavskí mestskí poslanci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V širšom centre Bratislavy chcú menej áut

Do prvej zóny, kde sa má znižovať množstvo áut, bude podľa poradcu primátora Michala Feika patriť najmä centrum a širšie centrum mesta.

"Sú to lokality, kde chodí veľa chodcov a my chceme, aby boli upokojené pre autá a komfortnejšie pre pešiu dopravu a cyklistov," povedal Feik.

Hovorí napríklad o Špitálskej ulici či Námestí SNP, ktoré bolo pred časom prejazdné a po novom sa uvažuje, že by autá otáčali už pri pošte a ďalej do priestoru ich nepustili.

"Namiesto toho by tam mohla pribudnúť pešia zóna, lavičky či zeleň," dodal. Štúrova ulica bude po prestavbe tiež prejazdná len v jednom smere.

Na Šancovej by viac áut mohol znamenať kolaps

V druhej zóne, kam by mohla patriť napríklad Šancova či Račianska ulica, chcú automobilovú dopravu stabilizovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"To sú ulice, kde ak by sa ešte zvýšil počet áut, došlo by ku kolapsu," zdôraznil Feik.

Medzi ulicami Račianska, Kominárska a Škultétyho však napríklad Penta postaví nový bytový komplex. "Cez križovatku Račianske mýto už ale viac áut neprejde. Aj pri vznikajúcej výstavbe je jediné riešenie podporovať iné druhy dopravy," podotkol poradca.

Zonácia má byť záväzná pri posudzovaní investičných zámerov.

Zvýšenie počtu pruhov vedie k pribúdaniu áut

Ulice ako Dolnozemská či Panónska by zase mohli patriť do tretej zóny, kde je podľa Feika za určitých okolností prípustný nárast individuálnej dopravy.

Presné ulice však ešte mesto neurčilo. "Momentálne sa spracúva Generel dopravy, aj na základe neho sa bude dať analyzovať, kde ešte je možný nárast automobilovej dopravy a kde by už mala klesať," vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viac pruhov pre autá podľa poradcu primátora vedie k tomu, že áut v meste pribúda.

"Viaceré štúdie zo zahraničia potvrdili, že ak sa rozšírili kapacity ciest o desať percent, tak v priebehu roka až dvoch narástla aj individuálna doprava o desať percent," priblížil Feik s tým, že rozširovanie počtu pruhov teda nič nerieši.

Červená vlna namiesto zelenej alebo cestná diéta

V Paríži majú namiesto zelených vĺn vytvorené tzv. červené vlny. Ak teda autá jazdia určitou štandardnou rýchlosťou, musia zastaviť na každej križovatke. To má vodičov odrádzať od používania auta.

Feik opisuje, že pomerne rozšírený spôsob riešenia dopravných kolón je aj tzv. cestná diéta, čiže zužovanie pruhov pre autá v prospech chodníkov a verejnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"V Bratislave až takéto radikálne riešenia zatiaľ nie sú potrebné. Tu nám stačí, aby sme znížili objem dopravy o 10 až 15 percent," podotkol poradca primátora.

Riešiť to chce mesto podľa neho ďalším zavádzaním bus pruhov a zatraktívňovaním verejnej dopravy, budovaním cyklotrás či stabilizáciou podmienok pre autá.

Znížiť počet áut v centre a riešiť problémy so zápchami chce Bratislava najmä parkovacou politikou. Tú sa však súčasnému vedeniu počas tohto volebného obdobia nepodarilo prijať, po dlhých prípravách ju mestskí poslanci dvakrát neschválili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 216
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 488
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 946
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 052
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 708
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 5 529
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 179
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 993
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  7. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 029
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 628
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 903
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 368
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 586
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 499
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 416
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 352
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu