Zväčšiť mapu
Pavol: "Chcel by som vedieť, kto by mal byť určený za vinníka nehody. Stala sa na kruhovom objazde pod Zoborom v Nitre. Miestnym je známy svojou nehodovosťou, ktorá je zapríčinená pravdepodobne značením a možno aj nevedomosťou vodičov.
V krátkom období sa stali na tom istom mieste dve nehody mne blízkych osôb takpovediac s podobným priebehom.
Nehoda sa stala, keď vozidlo označené ako moje, sa z vnútorného pruhu v kruhovej križovatke chcelo dostať na výjazd preč z objazdu (výjazd je označený ako kolízia). Tam sa stala kolízia s vozidlom, ktoré prechádzalo kruhovú križovatku vonkajším pruhom.
Polícia označila predbežne vinníka nehody vodiča tzv. môjho vozidla."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Nešťastím kruhového objazdu pod Zoborom v Nitre je kombinácia dvoch faktorov. Niektorí vodiči nepoznajú dostatočne dopravné pravidlá. Zároveň tam buď chýba dopravné značenie, alebo niektoré značky sú tam navyše.
Značenie, ktoré je pred kruhovým objazdom umiestnené, vodičov mätie, najmä v kombinácii s neznalosťou niektorých predpisov.
Značka sa snaží meniť prednosť v jazde v kruhovom objazde Pred kruhovým objazdom sa v každom smere nachádza dopravná značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Bez tejto značky by to bol obyčajný dvojpruhový kruháč.
Pri vchádzaní doň by mali prednosť vozidlá, ktoré v ňom už jazdia (pre značky upravujúce prednosť) a pri výjazde by dávali vodiči vo vnútornom pruhu vozidlám jazdiacim vo vonkajšom pruhu (pre pravidlo jazdy v jazdných pruhoch).
Značka C 25 však prejazd kruháčom upravuje.
"Označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste," píše sa v predpisoch.
Zo značky vyplýva, že autá v kruháči v pravom/vonkajšom pruhu by mali dať prednosť vozidlám v ľavom/vnútornom pruhu, ak chcú pokračovať ďalej v kruhovom objazde a nevychádzať z neho.
Ak by značka C 25 bola umiestnená na každom mieste, kde má byť, vinníkmi havárií podľa Pavlovho opisu by neboli jeho blízke osoby (jazdiaci vo vnútornom pruhu) ale vodič druhého vozidla (jazdiaci vo vonkajšom pruhu).
Značku zrušila križovatka hneď po vjazde do kruháča Väčšinu dopravných značiek ruší vzdialenejšia hranica najbližšej križovatky. To sa vzťahuje aj na značku Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Aby značka platila aj za ňou, nestačí ju dať len pred križovatku.
Kruhový objazd je súbor viacerých križovatiek. Spájajú sa tam cesty - cesta kruhového objazdu s príjazdom alebo výjazdom.
Na miesto, kde sa zrazili obe autá, už značka C 25 neplatí. Jej platnosť zrušila jedna z predchádzajúcich križovatiek (pre každé vozidlo iná križovatka), teda vjazd respektíve výjazd z kruhového objazdu.
Prakticky každá značka C 25 pred kruhovým objazdom pod Zoborom v Nitre prestáva platiť hneď pri vjazde po vjazde do kruhového objazdu. Práve nevedomosť tohto faktu tam môže viacerých zmiasť a spôsobiť zbytočnú nehodu.
Správca cesty by mal značku C 25 na fotke umiestniť aj do kruhového objazdu po každom vjazde do kruháča, ak chce, aby boli vodiči povinní riadiť sa podľa nej.
Policajti určili vinníka správne Policajti správne určili vinníka nehody. Na mieste, kde sa autá zrazili platia pravidlá jazdy v jazdných pruhoch. Akoby značka C 25 pred kruháčom ani nebola.
"Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy," prikazuje zákon.
Preto sú za nehody z Pavlovho opisu situácie zodpovední vodiči z vnútorného pruhu kruhového objazdu. Teda jeho blízki.