SME

Prvá jazda: Lexus NX je SUV určené do mesta

Ak nejaké SUV patrí do mesta, rozhodne je ním Lexus NX.

Lexus NX pôsobí masívne a výrobca chce prostredníctvom dizajnu osloviť aj mladú generáciu.Lexus NX pôsobí masívne a výrobca chce prostredníctvom dizajnu osloviť aj mladú generáciu. (Zdroj: Lexus)

V apríli tohto roku sme mali prvý osobný kontakt s novým Lexusom NX na jeho statickej prezentácii.

Už vtedy neušla našej pozornosti inšpirácia v dizajne konceptu LF-NX predstaveného v roku 2013.

Vozidlo pôsobí masívne a za najvýraznejší prvok považujeme pre Lexus typickú prednú masku. Tá je zároveň odlišujúcim prvkom pre verziu F-Sport.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lexus NX chce prilákať mladýchNezvyčajným riešením je elegantné ukrytie zámku predných dverí pod kľučku, ktoré je zároveň trochu nepraktické.

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou

SkryťVypnúť reklamu

Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete nazlavy.sme.sk.

Foto: zlavy.sme.sk

Na druhej strane mechanické odomknutie vozidla kľúčom je využívané len minimálne, a to pri nefunkčnosti diaľkového ovládania.

Cieľom výrobcu je oslovenie mladej generácie a jej pritiahnutie k značke Lexus. Okrem agresívneho vzhľadu tomu môže pomôcť vybavenie interiéru, kde nechýba možnosť bezdrôtového pripojenia na internet, ale aj bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu.

Kompatibilný model telefónu je potrebné položiť na nabíjaciu stanicu umiestnenú v stredovej konzole.

Spomedzi piatich kolegov sa nenašiel jeden, ktorému by bezdrôtové nabíjanie fungovalo. Niektoré telefóny nie sú kompatibilné vôbec, u iných bolo potrebné zakúpiť špeciálnu baterku, či dobíjací kryt.

SkryťVypnúť reklamu

Verziu F-Sport od základného modelu rozoznáte vďaka odlišnej prednej maske.

Multimediálny systém dostal nový ovládačZa dominantné prvky interiéru považujem masívny stredový tunel a displej multimediálneho systému, ktorý je ovládaný novou generáciou dotykového rozhrania RTI.

Ovládač RTI pripomínajúci touchpad dáva spätnú väzbu pri prechode na novú ponuku, alebo ikonu vibrovaním.

Menu multimediálneho systému a spôsob jeho usporiadania sa nám nezdal zmenený, no na nový spôsob ovládania a jeho citlivosť sme si museli chvíľu zvykať.

Vnútorný priestor nemáme po prvej jazde zmeraný, ale považujeme ho za nadpriemerný, a to sa týka aj pasažierov sediacich vzadu.

Nová generácia ovládača multimediálneho systému RTI pripomína touchpad.

Sklápanie zadných sedadiel delených v pomere 60:40 je elektrické. Ovládanie sklápania sedadiel je nielen priamo na nich a v batožinovom priestore, ale aj vpredu v dosahu šoféra.

SkryťVypnúť reklamu

Podvozok je komfortný ale bez spätnej väzbyPočas jazdy nás NX potešilo vcelku pohodlným a tichým podvozkom, ktorý nám však dával slabšiu spätnú väzbu o dianí na ceste.

K jeho limitom sme sa preto približovali len veľmi opatrne a vôbec nás nelákalo skúšať ich športovou jazdou.

O triedu lepšie je na tom so spätnou väzbou aj správaním podvozok modelu F-Sport. Má športové tlmiče a dával nám za volantom lepší pocit istoty.

Motor s objemom 2,5 litra nás neohúril svojim akustickým prejavom a nezachránil ho ani zvuk dorábaný z reproduktorov.

Pocitovo zrýchľuje takmer lineárneO dynamické vlastnosti sa stará hybridná jednotka pozostávajúca z benzínového motora s objemom 2,5 litra a elektromotora na prednej náprave.

V prípade auta s pohonom všetkých kolies poháňa zadnú nápravu ďalší elektromotor. Celkový výkon sústavy je 145 kW a NX s ním zrýchli z pokoja na 100 km/h za 9,2 s.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, nechýba možnosť prepínania čisto elektrického, hybridného a športového režimu.

O prenos krútiaceho momentu na kolesá sa stará prevodovka ECVT s plynule meniteľným prevodom.

Pri náhlom pridaní plynu neostáva nič dlžná svojej povesti a jej reakcia nie je ideálna. Najskôr sa dostaví zvuk a až po chvíli hľadania ideálneho prevodu sa dostaví akcelerácia.

Potom však auto práve vďaka jej dobrému nastaveniu zrýchľuje takmer lineárne a motor pracuje v ideálnych otáčkach potrebných pre akceleráciu.

Emócie nečakajteEmóciu z jazdy v Lexuse NX nečakajte, a nepomôže tomu ani dorobený športový zvuk z reproduktorov v prípade verzie F-SPORT. Reálny zvuk sa s tým reproduktorovým bije, ako keď dvaja muzikanti hrajú podľa rozličných nôt.

Verzia s turbomotorom s označením 200t možno náš pohľad na NX a emócie z neho zmení. Ak sa však nejaké SUV hodí na jazdu do mesta, tak potom práve nami skúšaný Lexus NX 300h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodičovi poskytuje vďaka dobrému výhľadu prehľad o situácii na ceste a hybridná pohonná jednotka šetrí palivo v hustej premávke.

Papierovú priemernú spotrebu v rozmedzí 5,0 až 5,3 litra však určite neočakávajte. Aj pri miestami plazivej, ale hlavne plynulej jazde sme sa pod šesť litrov nedostali.

Lexus NX kompenzuje slabší pocit z jazdy svojím robustným vzhľadom a vysokým sedením. Je ideálny pre tých, ktorí hľadajú SUV, a napriek tomu plánujú jazdiť v meste.

Zadné sedadlá delené v pomere 60:40 sú elektricky sklápateľné.

Z testovacieho zápisníkaznačka

Lexus

model

NX

motorizácia

300h - hybridná jednotka pozostáva zo zážihového motora s Atkinsovým cyklom a elektromotora na prednej náprave; verzia s pohonom všetkých kolies má ďalší elektromotor na zadnej náprave

SkryťVypnúť reklamu
reklama

objem (cm 3)/ počet valcov

2 494/4

celkový výkon sústavy (kW (k))

145(197)

výkon zážihového motora (kW(k))

/pri otáčkach

114(155)/5700

predný elektromotor (kW (k))

105(143)

zadný elektromotor (kW (k))

50(68)

krútiaci moment zážihového motora (Nm)/pri otáčkach

210/4200-4400

krútiaci moment elektromotorov (Nm)

predný: 270; zadný: 139

dojmy z motora

pri predbiehaní musíte pridať o niečo skôr, po počiatočných rozpakoch sa dostaví zrýchlenie, ktoré nie je v žiadnom momente výraznejšie, je však rovnomerné v širokom spektre rýchlosti

reakcia na plyn/štart stop

najskôr sa dostaví zvuk a s oneskorením výkon najmä pri výraznom stlačení plynového pedála, je to skôr spôsobené prevodovkou ako samotnou reakciou motora/auto využíva v nízkych rýchlostiach aj čisto elektrický pohon, čo je výhodnejšie oproti klasickému štart stop systému najmä v reakciách pri pohýnaní z miesta

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pohotovostná hmotnosť (kg)

1715 – predný pohon/1785 – pohon všetkých kolies

prevodovka

ECVT – elektronicky riadená prevodovka s plynule meniteľným prevodom

kvalita radenia

prevodovka plynulo mení prevodové pomery tak, aby motor pracoval v ideálnych otáčkach vzhľadom k požadovanému zrýchleniu, tým pádom umožňuje autu zrýchľovať rovnomerne v pomerne veľkej škále rýchlosti

typ pohonu

pohon všetkých kolies – krútiaci moment je prenášaný zadnou nápravou na cestu iba pri strate trakcie predných kolies

rozmer a typ pneumatík

Bridgestone Dueler H/L 225/60 r18

riadenie a vedenie stopy

NX neponúka emócie z jazdy a limity podvozka sme hľadali len pomaly a opatrne; lepšie sa nám šoférovalo s verziou F Sport, ktorá mala lepšie vedenie stopy a poskytovala o niečo lepšiu spätnú väzbu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

odhlučnenie podvozka

odhlučnenie podvozka hodnotíme dobre, ani pri zapnutom čisto elektrickom pohone sme nezaznamenali žiadny výraznejší hluk od podvozka

komfort podvozka

dobre filtruje nerovnosti, s komfortom sme spokojní

asistenčné systémy

prednárazový systém PCS – aktivuje brzdného asistenta v prípade hroziacej nehody; adaptívny tempomat; systém monitorovania mŕtveho uhla; systém upozornenia na premávku za vozidlom; asistent rozjazdu do kopca; asistent pre udržanie v jazdnom pruhu; automatické diaľkové svetlá

výhľad od vodiča

je veľmi dobrý, vodič má prehľad o situácii v okolí auta aj v užších priestoroch; jedine výhľad dozadu je obmedzený, tu pomáha cúvacia kamera

posed za volantom

vyšší posed typický pre SUV, my by sme privítali možnosť nastavenia sedadla do ešte nižšej polohy, ako bolo v Lexuse NX možné, majitelia tejto kategórie však väčšinou obľubujú práve ten vyšší posed

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ovládacie prvky a navigácia

ovládač na stredovej konzole prešiel zmenou a na prvý pohľad pripomína Touchpad; princíp ovládania však ostal nezmenený; pri prechode na jednotlivé ikony a funkcie dáva odozvu vibrovaním; v priebehu krátkej prvej jazdy sme si naň do určitej miery zvykli, ale stále vyžadoval viac našej pozornosti ako predchádzajúca verzia

grafika displejov

v prípade grafiky sme nezaznamenali pokrok, stále je však postačujúca

nastupovanie

pohodlné nastupovanie a ešte lepšie vystupovanie ponúka NX vpredu aj vzadu

úžitková hodnota a bat. priestor

batožinový priestor má 475-555 litrov v závislosti od výbavy, po sklopení sedadiel 1520-1600 litrov; praktickým riešením je elektrické sklápanie a vyklápanie zadných sedadiel; odkladací priestor pod dvojitým dnom kufra

SkryťVypnúť reklamu
reklama

zameranie vozidla

cieľom Lexusu je v prípade modelu NX zaujať mladších zákazníkov; nový model kombinuje vlastnosti typické pre SUV (vyšší posed, mohutne pôsobiace vozidlo, vyššia svetlosť podvozka...) a zároveň mu nevadí jazda v meste; chvíľami sme mali dojem, že je viac mestským autom ako SUV

celkový dojem

emóciu zo športovej jazdy od NX nečakajte, ani dorobený športový zvuk z reproduktorov v prípade verzie F-Sport tomu nepomôže; ak sa však nejaké SUV hodí na jazdu v meste a do obchodných centier, tak potom je to práve NX; hybridná jednotka ušetrí palivo v hustej premávke; máte v ňom dobrý prehľad o situácii na ceste; vozidlo na prvý pohľad vzbudzuje rešpekt svojím mohutne pôsobiacim dizajnom a prednou maskou typickou pre Lexus; vďaka pohonu všetkých kolies má predpoklad na ľahšie zvládnutie náročnejších podmienok napríklad v zime

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 190
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 950
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 846
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 856
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 924
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 730
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 460
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  2. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  3. Jolana Čuláková: Jeho veličenstvo Marcel Forgáč, prvý slovenský kráľ
  4. Jozef Černek: Žijeme chorú, chorú, chorú dobu a byrokratické peklo…
  5. Alexander Šikúr: Podvod
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  7. Jozef Pivarník: Môžeš byť birmovaný, môžeš byť svätým, ale komunistom zostaneš až do smrti
  8. Viktor Pamula: Os zla sa spája II.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 219
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 710
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 14 913
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 320
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 8 014
  6. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 7 829
  7. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 427
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 758
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu