SME
Pondelok, 24. január, 2022 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Lexus NX je SUV určené do mesta

Ak nejaké SUV patrí do mesta, rozhodne je ním Lexus NX.

Lexus NX pôsobí masívne a výrobca chce prostredníctvom dizajnu osloviť aj mladú generáciu.Lexus NX pôsobí masívne a výrobca chce prostredníctvom dizajnu osloviť aj mladú generáciu. (Zdroj: Lexus)

V apríli tohto roku sme mali prvý osobný kontakt s novým Lexusom NX na jeho statickej prezentácii.

Už vtedy neušla našej pozornosti inšpirácia v dizajne konceptu LF-NX predstaveného v roku 2013.

Vozidlo pôsobí masívne a za najvýraznejší prvok považujeme pre Lexus typickú prednú masku. Tá je zároveň odlišujúcim prvkom pre verziu F-Sport.

Lexus NX chce prilákať mladých

Nezvyčajným riešením je elegantné ukrytie zámku predných dverí pod kľučku, ktoré je zároveň trochu nepraktické.

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

Na druhej strane mechanické odomknutie vozidla kľúčom je využívané len minimálne, a to pri nefunkčnosti diaľkového ovládania.

Cieľom výrobcu je oslovenie mladej generácie a jej pritiahnutie k značke Lexus. Okrem agresívneho vzhľadu tomu môže pomôcť vybavenie interiéru, kde nechýba možnosť bezdrôtového pripojenia na internet, ale aj bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu.

Kompatibilný model telefónu je potrebné položiť na nabíjaciu stanicu umiestnenú v stredovej konzole.

Spomedzi piatich kolegov sa nenašiel jeden, ktorému by bezdrôtové nabíjanie fungovalo. Niektoré telefóny nie sú kompatibilné vôbec, u iných bolo potrebné zakúpiť špeciálnu baterku, či dobíjací kryt.

Verziu F-Sport od základného modelu rozoznáte vďaka odlišnej prednej maske.

Multimediálny systém dostal nový ovládač

Za dominantné prvky interiéru považujem masívny stredový tunel a displej multimediálneho systému, ktorý je ovládaný novou generáciou dotykového rozhrania RTI.

Ovládač RTI pripomínajúci touchpad dáva spätnú väzbu pri prechode na novú ponuku, alebo ikonu vibrovaním.

Menu multimediálneho systému a spôsob jeho usporiadania sa nám nezdal zmenený, no na nový spôsob ovládania a jeho citlivosť sme si museli chvíľu zvykať.

Vnútorný priestor nemáme po prvej jazde zmeraný, ale považujeme ho za nadpriemerný, a to sa týka aj pasažierov sediacich vzadu.

Nová generácia ovládača multimediálneho systému RTI pripomína touchpad.

Sklápanie zadných sedadiel delených v pomere 60:40 je elektrické. Ovládanie sklápania sedadiel je nielen priamo na nich a v batožinovom priestore, ale aj vpredu v dosahu šoféra.

Podvozok je komfortný ale bez spätnej väzby

Počas jazdy nás NX potešilo vcelku pohodlným a tichým podvozkom, ktorý nám však dával slabšiu spätnú väzbu o dianí na ceste.

K jeho limitom sme sa preto približovali len veľmi opatrne a vôbec nás nelákalo skúšať ich športovou jazdou.

O triedu lepšie je na tom so spätnou väzbou aj správaním podvozok modelu F-Sport. Má športové tlmiče a dával nám za volantom lepší pocit istoty.

Motor s objemom 2,5 litra nás neohúril svojim akustickým prejavom a nezachránil ho ani zvuk dorábaný z reproduktorov.

Pocitovo zrýchľuje takmer lineárne

O dynamické vlastnosti sa stará hybridná jednotka pozostávajúca z benzínového motora s objemom 2,5 litra a elektromotora na prednej náprave.

V prípade auta s pohonom všetkých kolies poháňa zadnú nápravu ďalší elektromotor. Celkový výkon sústavy je 145 kW a NX s ním zrýchli z pokoja na 100 km/h za 9,2 s.

Samozrejme, nechýba možnosť prepínania čisto elektrického, hybridného a športového režimu.

O prenos krútiaceho momentu na kolesá sa stará prevodovka ECVT s plynule meniteľným prevodom.

Pri náhlom pridaní plynu neostáva nič dlžná svojej povesti a jej reakcia nie je ideálna. Najskôr sa dostaví zvuk a až po chvíli hľadania ideálneho prevodu sa dostaví akcelerácia.

Potom však auto práve vďaka jej dobrému nastaveniu zrýchľuje takmer lineárne a motor pracuje v ideálnych otáčkach potrebných pre akceleráciu.

Emócie nečakajte

Emóciu z jazdy v Lexuse NX nečakajte, a nepomôže tomu ani dorobený športový zvuk z reproduktorov v prípade verzie F-SPORT. Reálny zvuk sa s tým reproduktorovým bije, ako keď dvaja muzikanti hrajú podľa rozličných nôt.

Verzia s turbomotorom s označením 200t možno náš pohľad na NX a emócie z neho zmení. Ak sa však nejaké SUV hodí na jazdu do mesta, tak potom práve nami skúšaný Lexus NX 300h.

Vodičovi poskytuje vďaka dobrému výhľadu prehľad o situácii na ceste a hybridná pohonná jednotka šetrí palivo v hustej premávke.

Papierovú priemernú spotrebu v rozmedzí 5,0 až 5,3 litra však určite neočakávajte. Aj pri miestami plazivej, ale hlavne plynulej jazde sme sa pod šesť litrov nedostali.

Lexus NX kompenzuje slabší pocit z jazdy svojím robustným vzhľadom a vysokým sedením. Je ideálny pre tých, ktorí hľadajú SUV, a napriek tomu plánujú jazdiť v meste.

Zadné sedadlá delené v pomere 60:40 sú elektricky sklápateľné.

Z testovacieho zápisníka

značka

Lexus

model

NX

motorizácia

300h - hybridná jednotka pozostáva zo zážihového motora s Atkinsovým cyklom a elektromotora na prednej náprave; verzia s pohonom všetkých kolies má ďalší elektromotor na zadnej náprave

objem (cm 3)/ počet valcov

2 494/4

celkový výkon sústavy (kW (k))

145(197)

výkon zážihového motora (kW(k))/pri otáčkach

114(155)/5700

predný elektromotor (kW (k))

105(143)

zadný elektromotor (kW (k))

50(68)

krútiaci moment zážihového motora (Nm)/pri otáčkach

210/4200-4400

krútiaci moment elektromotorov (Nm)

predný: 270; zadný: 139

dojmy z motora

pri predbiehaní musíte pridať o niečo skôr, po počiatočných rozpakoch sa dostaví zrýchlenie, ktoré nie je v žiadnom momente výraznejšie, je však rovnomerné v širokom spektre rýchlosti

reakcia na plyn/štart stop

najskôr sa dostaví zvuk a s oneskorením výkon najmä pri výraznom stlačení plynového pedála, je to skôr spôsobené prevodovkou ako samotnou reakciou motora/auto využíva v nízkych rýchlostiach aj čisto elektrický pohon, čo je výhodnejšie oproti klasickému štart stop systému najmä v reakciách pri pohýnaní z miesta

pohotovostná hmotnosť (kg)

1715 – predný pohon/1785 – pohon všetkých kolies

prevodovka

ECVT – elektronicky riadená prevodovka s plynule meniteľným prevodom

kvalita radenia

prevodovka plynulo mení prevodové pomery tak, aby motor pracoval v ideálnych otáčkach vzhľadom k požadovanému zrýchleniu, tým pádom umožňuje autu zrýchľovať rovnomerne v pomerne veľkej škále rýchlosti

typ pohonu

pohon všetkých kolies – krútiaci moment je prenášaný zadnou nápravou na cestu iba pri strate trakcie predných kolies

rozmer a typ pneumatík

Bridgestone Dueler H/L 225/60 r18

riadenie a vedenie stopy

NX neponúka emócie z jazdy a limity podvozka sme hľadali len pomaly a opatrne; lepšie sa nám šoférovalo s verziou F Sport, ktorá mala lepšie vedenie stopy a poskytovala o niečo lepšiu spätnú väzbu

odhlučnenie podvozka

odhlučnenie podvozka hodnotíme dobre, ani pri zapnutom čisto elektrickom pohone sme nezaznamenali žiadny výraznejší hluk od podvozka

komfort podvozka

dobre filtruje nerovnosti, s komfortom sme spokojní

asistenčné systémy

prednárazový systém PCS – aktivuje brzdného asistenta v prípade hroziacej nehody; adaptívny tempomat; systém monitorovania mŕtveho uhla; systém upozornenia na premávku za vozidlom; asistent rozjazdu do kopca; asistent pre udržanie v jazdnom pruhu; automatické diaľkové svetlá

výhľad od vodiča

je veľmi dobrý, vodič má prehľad o situácii v okolí auta aj v užších priestoroch; jedine výhľad dozadu je obmedzený, tu pomáha cúvacia kamera

posed za volantom

vyšší posed typický pre SUV, my by sme privítali možnosť nastavenia sedadla do ešte nižšej polohy, ako bolo v Lexuse NX možné, majitelia tejto kategórie však väčšinou obľubujú práve ten vyšší posed

ovládacie prvky a navigácia

ovládač na stredovej konzole prešiel zmenou a na prvý pohľad pripomína Touchpad; princíp ovládania však ostal nezmenený; pri prechode na jednotlivé ikony a funkcie dáva odozvu vibrovaním; v priebehu krátkej prvej jazdy sme si naň do určitej miery zvykli, ale stále vyžadoval viac našej pozornosti ako predchádzajúca verzia

grafika displejov

v prípade grafiky sme nezaznamenali pokrok, stále je však postačujúca

nastupovanie

pohodlné nastupovanie a ešte lepšie vystupovanie ponúka NX vpredu aj vzadu

úžitková hodnota a bat. priestor

batožinový priestor má 475-555 litrov v závislosti od výbavy, po sklopení sedadiel 1520-1600 litrov; praktickým riešením je elektrické sklápanie a vyklápanie zadných sedadiel; odkladací priestor pod dvojitým dnom kufra

zameranie vozidla

cieľom Lexusu je v prípade modelu NX zaujať mladších zákazníkov; nový model kombinuje vlastnosti typické pre SUV (vyšší posed, mohutne pôsobiace vozidlo, vyššia svetlosť podvozka...) a zároveň mu nevadí jazda v meste; chvíľami sme mali dojem, že je viac mestským autom ako SUV

celkový dojem

emóciu zo športovej jazdy od NX nečakajte, ani dorobený športový zvuk z reproduktorov v prípade verzie F-Sport tomu nepomôže; ak sa však nejaké SUV hodí na jazdu v meste a do obchodných centier, tak potom je to práve NX; hybridná jednotka ušetrí palivo v hustej premávke; máte v ňom dobrý prehľad o situácii na ceste; vozidlo na prvý pohľad vzbudzuje rešpekt svojím mohutne pôsobiacim dizajnom a prednou maskou typickou pre Lexus; vďaka pohonu všetkých kolies má predpoklad na ľahšie zvládnutie náročnejších podmienok napríklad v zime

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Mecom ide na zelenú
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  8. Marrákeš je červená perla Maroka
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  10. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  6. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  7. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 841
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 310
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 008
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 756
  5. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 605
  6. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 587
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 656
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 334
  9. Mecom ide na zelenú 2 282
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Poľné nemocnice sa zatiaľ nezriaďujú.


3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 45m

Neprehliadnite tiež

Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


17 h
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  2. Zuza Kumanova: Štatistický úrad SR zverejnil výsledky postojových otázok zo Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021
  3. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  4. Robert Škerko: Zimná dovolenka v Terchovej.
  5. Miriam Studeničová: Ako ďalej? Pokrok nebude umožnený nehodným!
  6. Kristína Jakubičková: Zápisky z psychiatrie alebo ako prežiť a nezblázniť sa
  7. Tomáš Harustiak: Ježišova identita sa stratila vo vzduchoprázdne
  8. Roman Kebísek: Básnik Krasko a Groeblová
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 088
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 981
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 533
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 571
  5. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 518
  6. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 4 487
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 199
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 917
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu