V apríli tohto roku sme mali prvý osobný kontakt s novým Lexusom NX na jeho statickej prezentácii.
Už vtedy neušla našej pozornosti inšpirácia v dizajne konceptu LF-NX predstaveného v roku 2013.
Vozidlo pôsobí masívne a za najvýraznejší prvok považujeme pre Lexus typickú prednú masku. Tá je zároveň odlišujúcim prvkom pre verziu F-Sport.
Lexus NX chce prilákať mladýchNezvyčajným riešením je elegantné ukrytie zámku predných dverí pod kľučku, ktoré je zároveň trochu nepraktické.
Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete nazlavy.sme.sk.
Foto: zlavy.sme.sk
Na druhej strane mechanické odomknutie vozidla kľúčom je využívané len minimálne, a to pri nefunkčnosti diaľkového ovládania.
Cieľom výrobcu je oslovenie mladej generácie a jej pritiahnutie k značke Lexus. Okrem agresívneho vzhľadu tomu môže pomôcť vybavenie interiéru, kde nechýba možnosť bezdrôtového pripojenia na internet, ale aj bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu.
Kompatibilný model telefónu je potrebné položiť na nabíjaciu stanicu umiestnenú v stredovej konzole.
Spomedzi piatich kolegov sa nenašiel jeden, ktorému by bezdrôtové nabíjanie fungovalo. Niektoré telefóny nie sú kompatibilné vôbec, u iných bolo potrebné zakúpiť špeciálnu baterku, či dobíjací kryt.
Verziu F-Sport od základného modelu rozoznáte vďaka odlišnej prednej maske.
Multimediálny systém dostal nový ovládačZa dominantné prvky interiéru považujem masívny stredový tunel a displej multimediálneho systému, ktorý je ovládaný novou generáciou dotykového rozhrania RTI.
Ovládač RTI pripomínajúci touchpad dáva spätnú väzbu pri prechode na novú ponuku, alebo ikonu vibrovaním.
Menu multimediálneho systému a spôsob jeho usporiadania sa nám nezdal zmenený, no na nový spôsob ovládania a jeho citlivosť sme si museli chvíľu zvykať.
Vnútorný priestor nemáme po prvej jazde zmeraný, ale považujeme ho za nadpriemerný, a to sa týka aj pasažierov sediacich vzadu.
Nová generácia ovládača multimediálneho systému RTI pripomína touchpad.
Sklápanie zadných sedadiel delených v pomere 60:40 je elektrické. Ovládanie sklápania sedadiel je nielen priamo na nich a v batožinovom priestore, ale aj vpredu v dosahu šoféra.
Podvozok je komfortný ale bez spätnej väzbyPočas jazdy nás NX potešilo vcelku pohodlným a tichým podvozkom, ktorý nám však dával slabšiu spätnú väzbu o dianí na ceste.
K jeho limitom sme sa preto približovali len veľmi opatrne a vôbec nás nelákalo skúšať ich športovou jazdou.
O triedu lepšie je na tom so spätnou väzbou aj správaním podvozok modelu F-Sport. Má športové tlmiče a dával nám za volantom lepší pocit istoty.
Motor s objemom 2,5 litra nás neohúril svojim akustickým prejavom a nezachránil ho ani zvuk dorábaný z reproduktorov.
Pocitovo zrýchľuje takmer lineárneO dynamické vlastnosti sa stará hybridná jednotka pozostávajúca z benzínového motora s objemom 2,5 litra a elektromotora na prednej náprave.
V prípade auta s pohonom všetkých kolies poháňa zadnú nápravu ďalší elektromotor. Celkový výkon sústavy je 145 kW a NX s ním zrýchli z pokoja na 100 km/h za 9,2 s.
Samozrejme, nechýba možnosť prepínania čisto elektrického, hybridného a športového režimu.
O prenos krútiaceho momentu na kolesá sa stará prevodovka ECVT s plynule meniteľným prevodom.
Pri náhlom pridaní plynu neostáva nič dlžná svojej povesti a jej reakcia nie je ideálna. Najskôr sa dostaví zvuk a až po chvíli hľadania ideálneho prevodu sa dostaví akcelerácia.
Potom však auto práve vďaka jej dobrému nastaveniu zrýchľuje takmer lineárne a motor pracuje v ideálnych otáčkach potrebných pre akceleráciu.
Emócie nečakajteEmóciu z jazdy v Lexuse NX nečakajte, a nepomôže tomu ani dorobený športový zvuk z reproduktorov v prípade verzie F-SPORT. Reálny zvuk sa s tým reproduktorovým bije, ako keď dvaja muzikanti hrajú podľa rozličných nôt.
Verzia s turbomotorom s označením 200t možno náš pohľad na NX a emócie z neho zmení. Ak sa však nejaké SUV hodí na jazdu do mesta, tak potom práve nami skúšaný Lexus NX 300h.
Vodičovi poskytuje vďaka dobrému výhľadu prehľad o situácii na ceste a hybridná pohonná jednotka šetrí palivo v hustej premávke.
Papierovú priemernú spotrebu v rozmedzí 5,0 až 5,3 litra však určite neočakávajte. Aj pri miestami plazivej, ale hlavne plynulej jazde sme sa pod šesť litrov nedostali.
Lexus NX kompenzuje slabší pocit z jazdy svojím robustným vzhľadom a vysokým sedením. Je ideálny pre tých, ktorí hľadajú SUV, a napriek tomu plánujú jazdiť v meste.
Zadné sedadlá delené v pomere 60:40 sú elektricky sklápateľné.
Z testovacieho zápisníkaznačka
Lexus
model
NX
motorizácia
300h - hybridná jednotka pozostáva zo zážihového motora s Atkinsovým cyklom a elektromotora na prednej náprave; verzia s pohonom všetkých kolies má ďalší elektromotor na zadnej náprave
objem (cm 3)/ počet valcov
2 494/4
celkový výkon sústavy (kW (k))
145(197)
výkon zážihového motora (kW(k))
/pri otáčkach
114(155)/5700
predný elektromotor (kW (k))
105(143)
zadný elektromotor (kW (k))
50(68)
krútiaci moment zážihového motora (Nm)/pri otáčkach
210/4200-4400
krútiaci moment elektromotorov (Nm)
predný: 270; zadný: 139
dojmy z motora
pri predbiehaní musíte pridať o niečo skôr, po počiatočných rozpakoch sa dostaví zrýchlenie, ktoré nie je v žiadnom momente výraznejšie, je však rovnomerné v širokom spektre rýchlosti
reakcia na plyn/štart stop
najskôr sa dostaví zvuk a s oneskorením výkon najmä pri výraznom stlačení plynového pedála, je to skôr spôsobené prevodovkou ako samotnou reakciou motora/auto využíva v nízkych rýchlostiach aj čisto elektrický pohon, čo je výhodnejšie oproti klasickému štart stop systému najmä v reakciách pri pohýnaní z miesta
pohotovostná hmotnosť (kg)
1715 – predný pohon/1785 – pohon všetkých kolies
prevodovka
ECVT – elektronicky riadená prevodovka s plynule meniteľným prevodom
kvalita radenia
prevodovka plynulo mení prevodové pomery tak, aby motor pracoval v ideálnych otáčkach vzhľadom k požadovanému zrýchleniu, tým pádom umožňuje autu zrýchľovať rovnomerne v pomerne veľkej škále rýchlosti
typ pohonu
pohon všetkých kolies – krútiaci moment je prenášaný zadnou nápravou na cestu iba pri strate trakcie predných kolies
rozmer a typ pneumatík
Bridgestone Dueler H/L 225/60 r18
riadenie a vedenie stopy
NX neponúka emócie z jazdy a limity podvozka sme hľadali len pomaly a opatrne; lepšie sa nám šoférovalo s verziou F Sport, ktorá mala lepšie vedenie stopy a poskytovala o niečo lepšiu spätnú väzbu
odhlučnenie podvozka
odhlučnenie podvozka hodnotíme dobre, ani pri zapnutom čisto elektrickom pohone sme nezaznamenali žiadny výraznejší hluk od podvozka
komfort podvozka
dobre filtruje nerovnosti, s komfortom sme spokojní
asistenčné systémy
prednárazový systém PCS – aktivuje brzdného asistenta v prípade hroziacej nehody; adaptívny tempomat; systém monitorovania mŕtveho uhla; systém upozornenia na premávku za vozidlom; asistent rozjazdu do kopca; asistent pre udržanie v jazdnom pruhu; automatické diaľkové svetlá
výhľad od vodiča
je veľmi dobrý, vodič má prehľad o situácii v okolí auta aj v užších priestoroch; jedine výhľad dozadu je obmedzený, tu pomáha cúvacia kamera
posed za volantom
vyšší posed typický pre SUV, my by sme privítali možnosť nastavenia sedadla do ešte nižšej polohy, ako bolo v Lexuse NX možné, majitelia tejto kategórie však väčšinou obľubujú práve ten vyšší posed
ovládacie prvky a navigácia
ovládač na stredovej konzole prešiel zmenou a na prvý pohľad pripomína Touchpad; princíp ovládania však ostal nezmenený; pri prechode na jednotlivé ikony a funkcie dáva odozvu vibrovaním; v priebehu krátkej prvej jazdy sme si naň do určitej miery zvykli, ale stále vyžadoval viac našej pozornosti ako predchádzajúca verzia
grafika displejov
v prípade grafiky sme nezaznamenali pokrok, stále je však postačujúca
nastupovanie
pohodlné nastupovanie a ešte lepšie vystupovanie ponúka NX vpredu aj vzadu
úžitková hodnota a bat. priestor
batožinový priestor má 475-555 litrov v závislosti od výbavy, po sklopení sedadiel 1520-1600 litrov; praktickým riešením je elektrické sklápanie a vyklápanie zadných sedadiel; odkladací priestor pod dvojitým dnom kufra
zameranie vozidla
cieľom Lexusu je v prípade modelu NX zaujať mladších zákazníkov; nový model kombinuje vlastnosti typické pre SUV (vyšší posed, mohutne pôsobiace vozidlo, vyššia svetlosť podvozka...) a zároveň mu nevadí jazda v meste; chvíľami sme mali dojem, že je viac mestským autom ako SUV
celkový dojem
emóciu zo športovej jazdy od NX nečakajte, ani dorobený športový zvuk z reproduktorov v prípade verzie F-Sport tomu nepomôže; ak sa však nejaké SUV hodí na jazdu v meste a do obchodných centier, tak potom je to práve NX; hybridná jednotka ušetrí palivo v hustej premávke; máte v ňom dobrý prehľad o situácii na ceste; vozidlo na prvý pohľad vzbudzuje rešpekt svojím mohutne pôsobiacim dizajnom a prednou maskou typickou pre Lexus; vďaka pohonu všetkých kolies má predpoklad na ľahšie zvládnutie náročnejších podmienok napríklad v zime