Časti karosérie vozidla budú meniť svoj tvar

Aktívne klapky alebo pohyblivé prvky prítlačných krídiel by mohli v budúcnosti nahradiť materiály, ktoré cielene menia svoj tvar pri zmenách tlaku alebo tepla.

(Zdroj: Skylar Tibbits)

Vo vzdialenej budúcnosti by sa na vozidlách mohli nachádzať materiály, ktoré budú schopné meniť svoj tvar, aby zlepšili alebo zmenili aerodynamické vlastnosti vozidla.

V súčasnosti sa na zmenu aerodynamických prvkov využívajú napríklad aktívne klapky. Sú to plochy prítlačných krídiel, ktoré ovláda hydraulika, malé servomotory alebo elektromagnety. Sú funkčné, ale pridávajú zbytočne na hmotnosti.

Pri súčasnom trende znižovanie hmotnosti automobilov sa konštruktéri budú chcieť postupne zbaviť všetkých prvkov, bez ktorých sa zaobídu.

Menia tvar na požiadanie

Vedci nespia. Vývoj sa deje nie len v oblasti znižovania hmotnosti materiálov.

V budúcnosti by ľahké a pevné materiály mohli meniť svoj tvar. Dnes veľmi vyhľadávaný CFRP (carbon fiber reinforced plastics), teda uhlíkovým vláknom spevnený plast, by nemusel mať len jeden konečný tvar.

Nové kompozície materiálov by mali meniť prvotný tvar na iný pôsobením napríklad elektrickej stimulácie, tepla, vody tlaku a podobne. Sekundárnym cieľom je zachovať dostupnú výrobnú cenu.

Nové materiály si uplatnenie nájdu

Vedci na vybraných materiáloch pracujú už približne dva roky a pripravili prvé vzorky dreva, textilnej tkaniny a CFRP.

Nové materiály nezmenia váš rodinný kombík na superšportové vozidlo. Môžu však nahradiť aktívne prvky karosérie ovládané súčasnou technikou – klapky, krídla, spojlery. Zabezpečia tak vyššiu stabilitu vozidla bez ďalšieho navýšenia hmotnosti.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 281
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 222
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 454
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 124
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 030
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 921
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 746
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 627
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 445
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 893

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.