Vo vzdialenej budúcnosti by sa na vozidlách mohli nachádzať materiály, ktoré budú schopné meniť svoj tvar, aby zlepšili alebo zmenili aerodynamické vlastnosti vozidla.
V súčasnosti sa na zmenu aerodynamických prvkov využívajú napríklad aktívne klapky. Sú to plochy prítlačných krídiel, ktoré ovláda hydraulika, malé servomotory alebo elektromagnety. Sú funkčné, ale pridávajú zbytočne na hmotnosti.
Pri súčasnom trende znižovanie hmotnosti automobilov sa konštruktéri budú chcieť postupne zbaviť všetkých prvkov, bez ktorých sa zaobídu.
Menia tvar na požiadanie
Vedci nespia. Vývoj sa deje nie len v oblasti znižovania hmotnosti materiálov.
V budúcnosti by ľahké a pevné materiály mohli meniť svoj tvar. Dnes veľmi vyhľadávaný CFRP (carbon fiber reinforced plastics), teda uhlíkovým vláknom spevnený plast, by nemusel mať len jeden konečný tvar.
Nové kompozície materiálov by mali meniť prvotný tvar na iný pôsobením napríklad elektrickej stimulácie, tepla, vody tlaku a podobne. Sekundárnym cieľom je zachovať dostupnú výrobnú cenu.
Nové materiály si uplatnenie nájdu
Vedci na vybraných materiáloch pracujú už približne dva roky a pripravili prvé vzorky dreva, textilnej tkaniny a CFRP.
Nové materiály nezmenia váš rodinný kombík na superšportové vozidlo. Môžu však nahradiť aktívne prvky karosérie ovládané súčasnou technikou – klapky, krídla, spojlery. Zabezpečia tak vyššiu stabilitu vozidla bez ďalšieho navýšenia hmotnosti.