Časti karosérie vozidla budú meniť svoj tvar

Aktívne klapky alebo pohyblivé prvky prítlačných krídiel by mohli v budúcnosti nahradiť materiály, ktoré cielene menia svoj tvar pri zmenách tlaku alebo tepla.

(Zdroj: Skylar Tibbits)

Vo vzdialenej budúcnosti by sa na vozidlách mohli nachádzať materiály, ktoré budú schopné meniť svoj tvar, aby zlepšili alebo zmenili aerodynamické vlastnosti vozidla.

V súčasnosti sa na zmenu aerodynamických prvkov využívajú napríklad aktívne klapky. Sú to plochy prítlačných krídiel, ktoré ovláda hydraulika, malé servomotory alebo elektromagnety. Sú funkčné, ale pridávajú zbytočne na hmotnosti.

Pri súčasnom trende znižovanie hmotnosti automobilov sa konštruktéri budú chcieť postupne zbaviť všetkých prvkov, bez ktorých sa zaobídu.

Menia tvar na požiadanie

Vedci nespia. Vývoj sa deje nie len v oblasti znižovania hmotnosti materiálov.

V budúcnosti by ľahké a pevné materiály mohli meniť svoj tvar. Dnes veľmi vyhľadávaný CFRP (carbon fiber reinforced plastics), teda uhlíkovým vláknom spevnený plast, by nemusel mať len jeden konečný tvar.

Nové kompozície materiálov by mali meniť prvotný tvar na iný pôsobením napríklad elektrickej stimulácie, tepla, vody tlaku a podobne. Sekundárnym cieľom je zachovať dostupnú výrobnú cenu.

Nové materiály si uplatnenie nájdu

Vedci na vybraných materiáloch pracujú už približne dva roky a pripravili prvé vzorky dreva, textilnej tkaniny a CFRP.

Nové materiály nezmenia váš rodinný kombík na superšportové vozidlo. Môžu však nahradiť aktívne prvky karosérie ovládané súčasnou technikou – klapky, krídla, spojlery. Zabezpečia tak vyššiu stabilitu vozidla bez ďalšieho navýšenia hmotnosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  4. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  5. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  6. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  10. Dva rekordy na druhý pokus
  1. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  2. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  3. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  4. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  5. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  6. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  7. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  9. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  10. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 349
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 29 673
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 021
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 919
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 498
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 243
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 223
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 127