SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Z auta na kraji cesty sa stáva vrak. Čo s ním?

Blogerka upozornila na havarované auto, ktoré stojí na kraji cesty.

(Zdroj: Kveta Klein)

Doplnené 14:00 - Článok vznikol pre situáciu na obojsmernej ceste. Po zverejnení článku sme sa dozvedeli, že ulica, na ktorej stojí auto, je jednosmerná. Vodič preto neporušil pravidlá parkovania, ako je uvedené v článku a auto nemôže tvoriť prekážku cestnej premávky. Za vzniknutú nepresnosť sa ospravedlňujeme.

Pôvodný článok:

Kveta Klein odfotila červený Peugeot s bratislavským evidenčným číslom. Má poškodenú prednú i zadnú časť a pravé zadné koleso akoby malo defekt.

"Stojí bez pohnutia na Súkenníckej ulici v Bratislave. Opustené, zničené a dlho," napísala. Poeticky vyzýva vlastníka, aby si po auto prišiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vodič porušil pravidlá, je za to pokuta do 100 eur

Nepoznáme príčinu toho, prečo auto stojí na kraji cesty.

Ak ho tam odparkoval vodič, porušil dopravné pravidlá. Nenechal pre každý smer jazdy aspoň jeden voľný jazdný pruh široký najmenej tri metre. Za to je pokuta najviac 100 eur.

Nie je ale vylúčené, že ide o núdzové státie. V takom prípade si ale vodič nesplnil povinnosť označiť vozidlo výstražným trojuholníkom. Aj za to je pokuta do 100 eur.

"Vodič je povinný trojuholník umiestniť na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli, a to vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom. V obci môže byť táto vzdialenosť, ak to vyžadujú okolnosti, kratšia," píše sa v zákone o cestnej premávke.

SkryťVypnúť reklamu

Prekážku treba odstrániť bezodkladne

Odfotené auto je prekážkou cestnej premávky. Tou je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov.

Z fotky sa zdá, že auto nikoho neohrozuje a ani neobmedzuje. Podľa predpisov ale stačí aj možnosť, že sa tak stane. Napríklad v situácii, že okolo budú chcieť prejsť dve autá, každé z iného smeru. Najmenej jedného vodiča odstavené auto obmedzí.

Zákon vyžaduje od toho, kto prekážku spôsobil, aby ju bezodkladne odstránil. To znamená, že by mal urobiť všetko preto, aby čo najskôr prestalo byť auto prekážkou.

Napríklad, ak vodič hneď zavolá odťahovku, no tej by malo trvať dve hodiny, kým by po auto prišla, dá sa to chápať ako bezodkladné odstránenie prekážky. Neplatí to ale pre situáciu, keď auto necháte na niekoľko dní bezstarostne na kraji cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Prekážku môže odstrániť Policajný zbor alebo správca cesty

Ak si ten, kto spôsobil prekážku, povinnosť o jej odstránení nesplní, o bezodkladné odstránenie vozidla je povinný postarať sa správca cesty na náklady toho, kto prekážku spôsobil. Tu často nastáva zádrhel.

Zistiť, kto prekážku spôsobil, ak sa dotyčný neprizná, je pre správcu cesty neraz nemožné. Nehovoriac o tom, že nie každý správca má priestory, kde takéto prekážky skladovať tak, aby sa nepoškodili.

Ideálne by v prípade vozidiel mal znášať náklady na odstránenie prekážky vlastník alebo držiteľ vozidla. Potom by správca vedel, komu poslať účet. A vlastník by vedel, od koho si vypýtať peniaze (ak auto požičal a nejazdil na ňom sám).

"Ak vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky, môže o jeho odstránení rozhodnúť aj policajt; také vozidlo odstráni na náklady jeho prevádzkovateľa Policajný zbor alebo správca cesty podľa rozhodnutia policajta," dodáva zákon. Neurčuje ale žiadnu lehotu.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho, správca cesty alebo policajt sa o prekážke najprv musia dozvedieť. Nie je teda vylúčené, že auto stojí na kraji cesty, lebo si ho nikto z kompetentných nevšimol.

Auto môžu po troch mesiacoch aj zošrotovať

Aj obec má možnosť niečo spraviť s takým autom, ako je na fotke. Musí sa o ňom ale dozvedieť.

Ak je auto odstavené na ceste viac ako 30 dní a poškodzuje alebo ohrozuje životné prostredie, alebo narušuje estetický vzhľad obce, správca cesty (na ceste alebo verejnom priestranstve) alebo obec (na inom mieste) je povinná odovzdať vozidlo na parkovisko určené okresným úradom.

V prípade, že si ho odtiaľ jeho držiteľ neprevezme ani do dvoch mesiacov, auto sa stane vlastníctvom štátu, alebo ho dajú zošrotovať. No a všetky náklady uhradí držiteľ vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 902
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 781
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 211
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 534
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 161
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 5 107
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 692
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 523
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Grigorij Mesežnikov.

Vládnuť s fašistami v koalícii nechcú.


13 h
Momentka zo zápasu Slovensko - Kanada na MS do 20 rokov 2022, v popredí Rayen Petrovický.

Pravda je niekedy krutá, vravel tréner Feneš po debakli od Kanady.


Šimon Čop 2 h
Prešovská nemocnica.

Na zlé zaobchádzanie s rómskymi ženami poukazujú organizácie už dvadsať rokov.


15 h
Sankcie na Rusko boli uvalené v súvislosti s jeho inváziou na Ukrajinu.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  2. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  5. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  6. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  7. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  8. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - hrad Hrušov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 360
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 431
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 11 026
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 278
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 666
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 7 825
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 425
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 357
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu