Dosluhujúca generácia Volkswagenu Passat je najúspešnejším modelom značky. Ak započítame do množstva vyrobených kusov aj jeho deriváty (napr. Magotan predávaný v Číne), dostaneme sa k celkovému číslu 22 miliónov vozidiel.Volkswagen odhalil nový Passat pred našimi očami
Po úspechu predchádzajúceho modelu mali konštruktéri pred sebou úlohu postaviť vozidlo, ktoré osloví zákazníkov BMW radu 3 a Mercedesu triedy C.
Začiatkom júla sme sa ako jediná slovenská redakcia zúčastnili predpremiéry ôsmej generácie Volkswagenu Passat. Naše prvé dojmy a základné informácie zo statickej prezentácie si môžete prečítať v nasledujúcom článku.
Dizajnéri mu pridali na leskuPassat pôsobí v porovnaní s predchodcom luxusnejšie a miestami to dizajnéri v honbe za prémiovejším vzhľadom trochu prehnali.
Množstvo chrómových doplnkov a v praxi nefunkčné dizajnové riešenia sa podľa nás skôr podobajú na tuning, ktorý nadšenci často aplikujú práve na vozidlá značky Volkswagen.
Príkladom nefunkčného dizajnového riešenia, aj keď nie typického pre tuning, sú falošné koncovky výfuku zablendované čiernym plastom.
Nový Passat sa podľa nás nepotrebuje nasilu hrať na emócie vzbudzujúce auto, jeho prednosti sú totiž inde.
Koncovky výfuku sú falošné a predstavujú len dizajnový prvok. Jedine vo verzii R-Line je jedna z koncoviek reálne využívaná.
Foto: Hugo Nágel
Nový displej sa osvedčilKonzervatívny dojem interiéru narúša využitie príplatkového 12,3 palcového displeja, ktorý nahrádza klasické budíky.
Vo všeobecnosti preferujeme analógové ukazovatele pred ich digitálnymi napodobneninami, ale v tomto prípade výrobcovi nič nevyčítame, pretože ich funkcia prevažuje nad vzhľadom.
Zobrazenie doplnkových informácií, ako napríklad tvar najbližšej križovatky, je vďaka veľkosti nového displeja oveľa prehľadnejšie a zároveň je v zornom poli vodiča. Na displej sme si zvykli rýchlejšie, ako sme predpokladali.
Displej, ktorý nahradil analógové budíky, vyniká svojou veľkosťou.
Ďalší displej umiestnený na štandardnom mieste nad stredovým tunelom môže mať až 8 palcov. Okrem štandardného dvojrozmerného pohľadu zvrchu na okolie vozidla ponúka aj trojrozmerný pohľad.
Trojrozmerný náhľad umožňuje jednoduchým 360-stupňovým natáčaním obrazu ukázať okolie z ktorejkoľvek strany vozidla a tým uľahčiť parkovanie, či iný manéver v stiesnenom priestore.
Pomôže pri parkovaní s prívesomDo výbavy nového modelu sa dostalo množstvo asistenčných systémov a jedným z nich je Trailer Assist. Ten pomáha pri cúvaní a parkovaní s prívesným vozíkom.
Po jeho zapnutí treba nastaviť požadovaný uhol medzi vozidlom a prívesom pomocou otočného ovládača na zrkadlá.
Pri cúvaní a parkovaní s prívesom pomáha asistenčný systém Trailer Assist.
Vozidlo následne samočinne natáča volant do potrebnej polohy tak, aby pri cúvaní dosiahlo požadovaný uhol voči prívesu. Vodič len pridáva plyn a podľa potreby ďalej nastavuje veľkosť uhla medzi vozidlom a prívesom.
Aj keď je Trailer Assist výrazná pomôcka, stále vyžaduje istú úroveň odhadu a skúseností od šoféra. Systém vyhodnocuje uhol natočenia prívesného vozíka na základe výstupu z cúvacej kamery.
Väčší rázvor pomohol priestoru aj jazdným vlastnostiamHoci je Passat zvonku o 2 mm kratší, cestujúci to vôbec nepocítia. Práve naopak. Vďaka nárastu rázvoru náprav a skráteniu previsov je na tom nová generácia o 33 mm lepšie, pokiaľ hovoríme o dĺžke vnútorného priestoru pre posádku.
Mierne narástol aj batožinový priestor. V prípade sedanu o 21 litrov a vo verzii kombi až o 47 litrov.
Nárast rázvoru náprav sa prejavil hlavne v jazdných vlastnostiach. Šoférovať Passat je veľmi jednoduché aj pri nečakane rýchlych prejazdoch zákrut (testovali sme verziu s pohonom všetkých kolies).
S dávkou odvahy by ani začiatočník bez výraznejšieho umenia za volantom nemal problém zvládnuť dynamickú jazdu, pretože vozidlo bez akejkoľvek nadpráce zo strany vodiča ochotne zahne do zákruty.
Vynikajúce vlastnosti podvozka sa naplno ukázali v pomalých a prudkých zákrutách. Od auta tejto veľkosti a hmotnosti (v závislosti od verzie je nový model až o 85 kg ľahší v porovnaní s predchodcom) by sme práve tu očakávali prvé zaváhanie.
Ani tu sa vozidlo nepomýlilo a nepripustilo nedotáčavý šmyk. Samozrejme aj Passat má svoje hranice, sú však v porovnaní s predchodcom posunuté ďalej, ako sme čakali.
Batožinový priestor narástol o 21 litrov resp. o 47 litrov v prípade verzie kombi.
Dostal nové BiTurboNami skúšaný model mal pod kapotou nový dieselový agregát 2,0 TDI BiTurbo s výkonom 176 kW a maximálnym krútiacim momentom až 500 Nm.
Je to najsilnejší štvorvalec TDI vyrobený Volkswagenom. Prejavoval sa dobrou reakciou na plyn a ochotou ťahať.
Naše slová potvrdzuje výrobcom udávané zrýchlenia z pokoja na 100 km/h za 6,1 s. Potešilo nás aj dobré odhlučnenie pohonnej jednotky.
Danosti agregátu a jeho vysoký krútiaci moment dobre využíva automatická dvojspojková sedemstupňová prevodovka DSG. Radí rýchlo a intuitívne.
Či nový Passat zoberie časť zákazníkov Mercedesu a BMW, ukáže čas. Dizajnéri sa pokúsili v prípade jeho ôsmej generácie o luxusný vzhľad s nádychom prémie.
Okrem tradične pohodlného cestovania však Passat priniesol aj podvozok s výbornými vlastnosťami a tým si nás získal.
Nemci nie po prvýkrát ukázali, že vedia vyrábať dobré autá. Uvidíme, či sa bude Passat na cestách správať rovnako suverénne aj v prípade verzie s pohonom prednej nápravy.
Z testovacieho zápisníkaznačka
Volkswagen
model
Passat 4MOTION
motorizácia
2,0 TDI SCR BMT
objem (cm 3)/ počet valcov
1 968/4
výkon (kW (k))
/pri otáčkach
176(240)/4 000
krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach
500/1 750-2 500
dojmy z motora
motor nás potešil ochotou ťahať aj svojim akustickým prejavom; zvuk diesela sa predral do kabíny len výnimočne
reakcia na plyn/štart stop
veľmi dobrá reakcia na plyn
pohotovostná hmotnosť
1 721 (vrátane vodiča 75 kg)
prevodovka/ počet stupňov
automatická DSG prevodovka/7
kvalita radenia
rýchle radenie v manuálnom režime drží prevodový stupeň v celom spektre využiteľných otáčok; po dosiahnutí obmedzovača však preradí aj bez pokynu šoféra; automatický režim radí intuitívne; pri nie vyslovene športovej jazde s častým predbiehaním je dobre využiteľný športový mód prevodovky a motora – auto reaguje na plyn veľmi pružne, ale zároveň v pokojnejších fázach nedrží motor v zbytočne vysokých otáčkach (tu prevodovka výborne využíva danosti motora) na iných autách v takýchto situáciách prepíname režimy prevodovky medzi normálnym a športovým podľa toho či práve predbiehame; v Passate je športový mód univerzálnejší
typ pohonu
4x4
rozmer a typ pneumatík
Continental ContiSportContact5 235/45 R18
riadenie a vedenie stopy
riadenie je komfortné a na prvý pohľad má slabšiu spätnú väzbu, ale v hraničných situáciách funguje výborne; Passat ochotne zatáča do zákruty aj v momentoch, keď to už nečakáte; len postupne sme sa približovali k maximálnemu potenciálu podvozka, pretože ten zvládne v zákrutách oveľa viac než sme čakali; ani v pomalých zákrutách necítiť hmotnosť a veľkosť auta
odhlučnenie podvozka
v režime šport je hlučný na väčších jamách; v komforte podstatne stíchol
komfort podvozka
podvozok je komfortný, dokonca aj v športovom režime je jazda v Passate príjemná
asistenčné systémy
Front Assist s funkciou núdzového brzdenia a s detekciou chodcov;
Area View - tradičné zobrazenie vozidla a jeho okolia zvrchu je doplnené o 3D pohľad, ktorý umožňujú otáčať smer pohľadu podľa potreby;
parkovací asistent;
Trailer Assist – systém pomáha pri cúvaní s prívesom, ovládačom zrkadiel si nastavíte uhol, do ktorého potrebujete natočiť príves voči autu, potom len pridávate plyn a o ostatné sa postará asistent za vás;
Traffic Jam Assist – pomocou systému pre udržanie jazdného pruhu a adaptívnemu tempomatu uľahčuje jazdu v dopravnej zápche, funguje do rýchlosti 60 km/h brzdí a pridáva podľa potreby, zároveň udržuje auto v strede jazdného pruhu, podmienkou je aktívna spolupráca šoféra s rukami na volante;
Emergency Assist – v prípade, že vodič nevykonáva žiadnu činnosť (natáčanie volantu, brzdenie, akcelerácia) systém iniciuje niekoľko rôznych aktivít na prebudenie šoféra, ak ten ani tak nezareaguje, Passat spustí výstražné smerovky, zastaví a ľahkým úhybným manévrom vytvorí priestor pre ostatných účastníkov premávky
výhľad od vodiča
dobrý výhľad; v stiesnenom priestore pomôže 3D zobrazenie okolia auta
posed za volantom
posed v Passate nám vyhovoval, osvedčil sa aj pri dynamickom prejazde ostrých zákrut
ovládacie prvky a navigácia
dotykový displej má svoju logiku; my preferujeme skôr riešenie s ovládačom na stredovom paneli
grafika displejov
dobrá grafika; hlavne displej, ktorý nahradil klasické analógové budíky, má dobré zobrazenie voči konkurentom
nastupovanie dopredu a dozadu
nastupovanie je pohodlné; pokiaľ preferujete vyššie nastavenie sedadla, treba si dať pozor pri nastupovaní na priestor nad hlavou
úžitková hodnota a bat. priestor
pod krytom dvojitého dna je len menší odkladací priestor; 4 oká; dva háčiky na menší nákup a dva odkladacie boxy
zameranie vozidla
Passat poslúži ako služobné vozidlo, ale vhodný je aj pre štvorčlennú rodinu
celkový dojem
okrem očakávaných predností ako rýchle a pohodlné diaľničné presuny ponúka aj dobré správanie v zákrutách