SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Prvá jazda: Volkswagen Passat je dobrý, Nemci to vedia

Nemecká novinka je pri pohľade zvonku olepená chrómovými doplnkami, nás oveľa viac zaujalo jej správanie v zákrutách.

Za najsilnejšie stránky Passatu považujeme nový dieselový motor a podvozok.Za najsilnejšie stránky Passatu považujeme nový dieselový motor a podvozok. (Zdroj: Volkswagen)

Dosluhujúca generácia Volkswagenu Passat je najúspešnejším modelom značky. Ak započítame do množstva vyrobených kusov aj jeho deriváty (napr. Magotan predávaný v Číne), dostaneme sa k celkovému číslu 22 miliónov vozidiel.

Po úspechu predchádzajúceho modelu mali konštruktéri pred sebou úlohu postaviť vozidlo, ktoré osloví zákazníkov BMW radu 3 a Mercedesu triedy C.

Začiatkom júla sme sa ako jediná slovenská redakcia zúčastnili predpremiéry ôsmej generácie Volkswagenu Passat. Naše prvé dojmy a základné informácie zo statickej prezentácie si môžete prečítať v nasledujúcom článku.

Dizajnéri mu pridali na lesku

Passat pôsobí v porovnaní s predchodcom luxusnejšie a miestami to dizajnéri v honbe za prémiovejším vzhľadom trochu prehnali.

Množstvo chrómových doplnkov a v praxi nefunkčné dizajnové riešenia sa podľa nás skôr podobajú na tuning, ktorý nadšenci často aplikujú práve na vozidlá značky Volkswagen.

Príkladom nefunkčného dizajnového riešenia, aj keď nie typického pre tuning, sú falošné koncovky výfuku zablendované čiernym plastom.

Nový Passat sa podľa nás nepotrebuje nasilu hrať na emócie vzbudzujúce auto, jeho prednosti sú totiž inde.

Koncovky výfuku sú falošné a predstavujú len dizajnový prvok. Jedine vo verzii R-Line je jedna z koncoviek reálne využívaná.
Foto: Hugo Nágel

Nový displej sa osvedčil

Konzervatívny dojem interiéru narúša využitie príplatkového 12,3 palcového displeja, ktorý nahrádza klasické budíky.

Vo všeobecnosti preferujeme analógové ukazovatele pred ich digitálnymi napodobneninami, ale v tomto prípade výrobcovi nič nevyčítame, pretože ich funkcia prevažuje nad vzhľadom.

Zobrazenie doplnkových informácií, ako napríklad tvar najbližšej križovatky, je vďaka veľkosti nového displeja oveľa prehľadnejšie a zároveň je v zornom poli vodiča. Na displej sme si zvykli rýchlejšie, ako sme predpokladali.

Displej, ktorý nahradil analógové budíky, vyniká svojou veľkosťou.

Ďalší displej umiestnený na štandardnom mieste nad stredovým tunelom môže mať až 8 palcov. Okrem štandardného dvojrozmerného pohľadu zvrchu na okolie vozidla ponúka aj trojrozmerný pohľad.

Trojrozmerný náhľad umožňuje jednoduchým 360-stupňovým natáčaním obrazu ukázať okolie z ktorejkoľvek strany vozidla a tým uľahčiť parkovanie, či iný manéver v stiesnenom priestore.

Pomôže pri parkovaní s prívesom

Do výbavy nového modelu sa dostalo množstvo asistenčných systémov a jedným z nich je Trailer Assist. Ten pomáha pri cúvaní a parkovaní s prívesným vozíkom.

Po jeho zapnutí treba nastaviť požadovaný uhol medzi vozidlom a prívesom pomocou otočného ovládača na zrkadlá.

Pri cúvaní a parkovaní s prívesom pomáha asistenčný systém Trailer Assist.

Vozidlo následne samočinne natáča volant do potrebnej polohy tak, aby pri cúvaní dosiahlo požadovaný uhol voči prívesu. Vodič len pridáva plyn a podľa potreby ďalej nastavuje veľkosť uhla medzi vozidlom a prívesom.

Aj keď je Trailer Assist výrazná pomôcka, stále vyžaduje istú úroveň odhadu a skúseností od šoféra. Systém vyhodnocuje uhol natočenia prívesného vozíka na základe výstupu z cúvacej kamery.

Väčší rázvor pomohol priestoru aj jazdným vlastnostiam

Hoci je Passat zvonku o 2 mm kratší, cestujúci to vôbec nepocítia. Práve naopak. Vďaka nárastu rázvoru náprav a skráteniu previsov je na tom nová generácia o 33 mm lepšie, pokiaľ hovoríme o dĺžke vnútorného priestoru pre posádku.

Mierne narástol aj batožinový priestor. V prípade sedanu o 21 litrov a vo verzii kombi až o 47 litrov.

Nárast rázvoru náprav sa prejavil hlavne v jazdných vlastnostiach. Šoférovať Passat je veľmi jednoduché aj pri nečakane rýchlych prejazdoch zákrut (testovali sme verziu s pohonom všetkých kolies).

S dávkou odvahy by ani začiatočník bez výraznejšieho umenia za volantom nemal problém zvládnuť dynamickú jazdu, pretože vozidlo bez akejkoľvek nadpráce zo strany vodiča ochotne zahne do zákruty.

Vynikajúce vlastnosti podvozka sa naplno ukázali v pomalých a prudkých zákrutách. Od auta tejto veľkosti a hmotnosti (v závislosti od verzie je nový model až o 85 kg ľahší v porovnaní s predchodcom) by sme práve tu očakávali prvé zaváhanie.

Ani tu sa vozidlo nepomýlilo a nepripustilo nedotáčavý šmyk. Samozrejme aj Passat má svoje hranice, sú však v porovnaní s predchodcom posunuté ďalej, ako sme čakali.

Batožinový priestor narástol o 21 litrov resp. o 47 litrov v prípade verzie kombi.

Dostal nové BiTurbo

Nami skúšaný model mal pod kapotou nový dieselový agregát 2,0 TDI BiTurbo s výkonom 176 kW a maximálnym krútiacim momentom až 500 Nm.

Je to najsilnejší štvorvalec TDI vyrobený Volkswagenom. Prejavoval sa dobrou reakciou na plyn a ochotou ťahať.

Naše slová potvrdzuje výrobcom udávané zrýchlenia z pokoja na 100 km/h za 6,1 s. Potešilo nás aj dobré odhlučnenie pohonnej jednotky.

Danosti agregátu a jeho vysoký krútiaci moment dobre využíva automatická dvojspojková sedemstupňová prevodovka DSG. Radí rýchlo a intuitívne.

Či nový Passat zoberie časť zákazníkov Mercedesu a BMW, ukáže čas. Dizajnéri sa pokúsili v prípade jeho ôsmej generácie o luxusný vzhľad s nádychom prémie.

Okrem tradične pohodlného cestovania však Passat priniesol aj podvozok s výbornými vlastnosťami a tým si nás získal.

Nemci nie po prvýkrát ukázali, že vedia vyrábať dobré autá. Uvidíme, či sa bude Passat na cestách správať rovnako suverénne aj v prípade verzie s pohonom prednej nápravy.

Z testovacieho zápisníka

značka

Volkswagen

model

Passat 4MOTION

motorizácia

2,0 TDI SCR BMT

objem (cm 3)/ počet valcov

1 968/4

výkon (kW (k))/pri otáčkach

176(240)/4 000

krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach

500/1 750-2 500

dojmy z motora

motor nás potešil ochotou ťahať aj svojim akustickým prejavom; zvuk diesela sa predral do kabíny len výnimočne

reakcia na plyn/štart stop

veľmi dobrá reakcia na plyn

pohotovostná hmotnosť

1 721 (vrátane vodiča 75 kg)

prevodovka/ počet stupňov

automatická DSG prevodovka/7

kvalita radenia

rýchle radenie v manuálnom režime drží prevodový stupeň v celom spektre využiteľných otáčok; po dosiahnutí obmedzovača však preradí aj bez pokynu šoféra; automatický režim radí intuitívne; pri nie vyslovene športovej jazde s častým predbiehaním je dobre využiteľný športový mód prevodovky a motora – auto reaguje na plyn veľmi pružne, ale zároveň v pokojnejších fázach nedrží motor v zbytočne vysokých otáčkach (tu prevodovka výborne využíva danosti motora) na iných autách v takýchto situáciách prepíname režimy prevodovky medzi normálnym a športovým podľa toho či práve predbiehame; v Passate je športový mód univerzálnejší

typ pohonu

4x4

rozmer a typ pneumatík

Continental ContiSportContact5 235/45 R18

riadenie a vedenie stopy

riadenie je komfortné a na prvý pohľad má slabšiu spätnú väzbu, ale v hraničných situáciách funguje výborne; Passat ochotne zatáča do zákruty aj v momentoch, keď to už nečakáte; len postupne sme sa približovali k maximálnemu potenciálu podvozka, pretože ten zvládne v zákrutách oveľa viac než sme čakali; ani v pomalých zákrutách necítiť hmotnosť a veľkosť auta

odhlučnenie podvozka

v režime šport je hlučný na väčších jamách; v komforte podstatne stíchol

komfort podvozka

podvozok je komfortný, dokonca aj v športovom režime je jazda v Passate príjemná

asistenčné systémy

Front Assist s funkciou núdzového brzdenia a s detekciou chodcov;

Area View - tradičné zobrazenie vozidla a jeho okolia zvrchu je doplnené o 3D pohľad, ktorý umožňujú otáčať smer pohľadu podľa potreby;

parkovací asistent;

Trailer Assist – systém pomáha pri cúvaní s prívesom, ovládačom zrkadiel si nastavíte uhol, do ktorého potrebujete natočiť príves voči autu, potom len pridávate plyn a o ostatné sa postará asistent za vás;

Traffic Jam Assist – pomocou systému pre udržanie jazdného pruhu a adaptívnemu tempomatu uľahčuje jazdu v dopravnej zápche, funguje do rýchlosti 60 km/h brzdí a pridáva podľa potreby, zároveň udržuje auto v strede jazdného pruhu, podmienkou je aktívna spolupráca šoféra s rukami na volante;

Emergency Assist – v prípade, že vodič nevykonáva žiadnu činnosť (natáčanie volantu, brzdenie, akcelerácia) systém iniciuje niekoľko rôznych aktivít na prebudenie šoféra, ak ten ani tak nezareaguje, Passat spustí výstražné smerovky, zastaví a ľahkým úhybným manévrom vytvorí priestor pre ostatných účastníkov premávky

výhľad od vodiča

dobrý výhľad; v stiesnenom priestore pomôže 3D zobrazenie okolia auta

posed za volantom

posed v Passate nám vyhovoval, osvedčil sa aj pri dynamickom prejazde ostrých zákrut

ovládacie prvky a navigácia

dotykový displej má svoju logiku; my preferujeme skôr riešenie s ovládačom na stredovom paneli

grafika displejov

dobrá grafika; hlavne displej, ktorý nahradil klasické analógové budíky, má dobré zobrazenie voči konkurentom

nastupovanie dopredu a dozadu

nastupovanie je pohodlné; pokiaľ preferujete vyššie nastavenie sedadla, treba si dať pozor pri nastupovaní na priestor nad hlavou

úžitková hodnota a bat. priestor

pod krytom dvojitého dna je len menší odkladací priestor; 4 oká; dva háčiky na menší nákup a dva odkladacie boxy

zameranie vozidla

Passat poslúži ako služobné vozidlo, ale vhodný je aj pre štvorčlennú rodinu

celkový dojem

okrem očakávaných predností ako rýchle a pohodlné diaľničné presuny ponúka aj dobré správanie v zákrutách

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  2. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  5. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  8. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 688
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 12 581
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 170
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 616
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 5 687
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 347
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 112
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Dáte šancu na život 160 000 alebo 120 ľuďom?
  2. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  4. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  5. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  6. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  7. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  8. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 181
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 776
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 041
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 123
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 690
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 076
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 513
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu