PRÍBEH VÝROBKU

Ako v bratislavskom závode Tatry omladzovali vládnu limuzínu

V Tatre Bratislava položili základy našej dizajnérskej školy v oblasti tvarovania automobilov.

(Zdroj: Archív Slovenského múzea dizajnu a archív Jána Oravca ml.)

Bratislava. Korunovačné mesto, mesto mieru, malé veľké mesto. Istý čas bola krásavicou na Dunaji aj mestom vývoja motorových vozidiel.

V 60. rokoch minulého storočia naštartovali v bratislavskom závode Tatra prvé dodávkové vozidlo z vlastného vývoja.

Skoro súčasne s dokončovacími prácami na úžitkových vozidlách dostali do Tatry Bratislava žiadosť o pomoc pri riešení modernizácie reprezentačného osobného automobilu kopřivnického podniku. Tatru T-603 čakala omladzovacia kúra.

jeden-z-navrhov-inovovanej-tatry-603-od-_r4588_res.jpg

Jeden z návrhov Tatry 603 od Fridricha Hudeca. Fotené v Tatre Bratislava v roku 1962.

Automobilová Bratislava

Keď v roku 1960 zakladal Ivan Mičík vývojové oddelenie v bratislavskej Tatre, o zamestnanie sa prišiel uchádzať aj mladý, talentovaný kresliar, absolvent Strednej priemyselnej školy strojníckej na Fajnorovom nábreží v Bratislave.

V tom čase iba 22-ročný Ján Oravec priniesol veľký obal s množstvom návrhov karosérií automobilov, medzi ktorými bola aj nadčasová štúdia dvojdverovej Tatry 603.

Mimoriadny kresliarsky talent bol pre neho vstupenkou do nového pracovného pomeru. Hneď sa pustil do práce na návrhoch mikrobusov.

Mičík zakrátko povolal do Bratislavy uznávaného dizajnéra Otakara Diblíka, pod ktorého vedením získaval mladý Oravec prax v navrhovaní automobilov. Bola to tá najlepšia škola automobilového dizajnu, o akej mohol snívať. Okrem spolupracovníka našiel v Diblíkovi aj vynikajúceho „parťáka“.

fridrich-hudec-inovacia-tatry-603-z-roku_r4503_res.jpg

Nákres variantu inovovanej Tatry 603 od Fridricha Hudeca.

Biologicky čistý tvar kapoty

Vedúci oddelenia bratislavských karosárov Fridrich Hudec presvedčil v roku 1962 Mičíka, aby Oravca s Diblíkom poslal do pražskej projekčnej kancelárie, ktorá sídlila v Kartouzskej ulici na Smíchove. V budove bývalého riaditeľstva spoločnosti Ringhoffer-Tatra sa nachádzalo detašované vývojové pracovisko kopřivnickej Tatry, ktorého vedúcim bol Václav Popelář. Práve tu sa Oravec stretol s významnými konštruktérmi Julisom Mackerlem a Rudolfom Vykoukalom.

Dvojica Diblík – Oravec začala pracovať na návrhu novej prednej kapoty Tatry 603. Zhotovili model z modelárskej hliny v mierke 1:1. Odstránili vypuklinu pod takzvanou kotvou, resp. „vlaštovkou“ s mriežkou v strede prednej kapoty, čím dokonale vyčistili celú plochu. Popri hranách otvoru namodelovali elegantné negatívne prelisy, ktoré smerovali v prednej časti do stratena.

Takéto úpravy vyvolali v Tatre veľký rozruch a vlnu nevôle. Diblík však väčšinu tatrovákov nakoniec presvedčil priam vedeckou definíciou, že uvedené úpravy predstavujú biologicky čistý tvar prednej kapoty.

Zjednodušená „vlaštovka“ sa však na čistú plochu napriek Diblíkovým protestom opäť dostala a od roku 1966 naďalej zdobila prednú časť vozidla. Úplne zmizla až o tri roky neskôr pri ďalšej inovácii T2-603 model 69.

jan-oravec-navrh-novej-reprezentativnej-_r9668_res.jpg

Návrh novej limuzíny Tatra od Jána Oravca.

Od trojsvetla po šilhavku

Úloha bola jasná: omladiť celú vládnu limuzínu bez zmeny skeletu. Úpravy sa mali týkať len niektorých častí karosérie, pretože na väčší zásah neboli vyčlenené finančné prostriedky.

Oravec prišiel s návrhom aj na zmenu predných trojsvetlových reflektorov. Navrhol niekoľko odvážnych tvarových riešení. Reakcia: „Chlapci, a vy si myslíte, že my tu teraz kvôli vám budeme vyrábať nové reflektory?“ To hovorí za všetko. Bol vyrobený aj prototyp so svetlami z Fordu 17M. Toto riešenie však bolo politicky nepriechodné.

Napriek tomu je výsledné štvorsvetlové vozidlo z roku 1963 veľmi elegantné, aj keď vďaka nemu dostala táto verzia Tatry 603 nelichotivé pomenovanie „šilhavka“.

Do sériovej výroby sa dostali aj úpravy zadnej časti vozidla, ktoré sa realizovali v bratislavskej Tatre pod Hudecovou taktovkou. Išlo o predĺženie kapsy prívodu chladiaceho vzduchu, koncové svetlá, úpravu oblúka nad tabuľkou evidenčného čísla vozidla s jeho osvetlením a nový tvar zadného nárazníka. Tento typ Tatry 603 sa označuje ako T2-603 model 66 a bol s kompletnými úpravami vyrábaný od roku 1966.

Tatra nadšenia

Závod Tatra Bratislava patril do kopřivnickej výrobno-hospodárskej jednotky, ktorá v Bratislave plánovala vývoj a výrobu úžitkových vozidiel.

Vďaka mimoriadnym schopnostiam a veľkému nadšeniu celého tímu, ktorý viedol Ivan Mičík, dokázala bratislavská Tatra ponúknuť oveľa viac. Túto skutočnosť dokumentujú mnohé bratislavské projekty, ktoré sú na vysokej estetickej, technickej a funkčnej úrovni.

Hoci slovo dizajnér v Tatre Bratislava radšej nahrádzali slovom karosár, konštruktér, návrhár, svojou tvorbou položili základy našej dizajnérskej školy v oblasti tvarovania automobilov.

Pri pohľade na dnešné bugatti, škodovky, volkswageny a mercedesy by sme preto nemali zabúdať ani na tých, ktorí v rámci vtedajších možností urobili pre automobilový dizajn na našom území maximum.

Autor je dizajnér a kurátor zbierok produktového dizajnu v Slovenskom múzeu dizajnu.

www.ostblok.sk

Foto - Archív Slovenského múzea dizajnu a archív Jána Oravca ml.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 214
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 325
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 863
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 785
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 461
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 356
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 266
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 847

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.