SME
reklama

Ako v bratislavskom závode Tatry omladzovali vládnu limuzínu

V Tatre Bratislava položili základy našej dizajnérskej školy v oblasti tvarovania automobilov.

(Zdroj: Archív Slovenského múzea dizajnu a archív Jána Oravca ml.)

Bratislava. Korunovačné mesto, mesto mieru, malé veľké mesto. Istý čas bola krásavicou na Dunaji aj mestom vývoja motorových vozidiel.

V 60. rokoch minulého storočia naštartovali v bratislavskom závode Tatra prvé dodávkové vozidlo z vlastného vývoja.

Skoro súčasne s dokončovacími prácami na úžitkových vozidlách dostali do Tatry Bratislava žiadosť o pomoc pri riešení modernizácie reprezentačného osobného automobilu kopřivnického podniku. Tatru T-603 čakala omladzovacia kúra.

jeden-z-navrhov-inovovanej-tatry-603-od-_r4588_res.jpg

Jeden z návrhov Tatry 603 od Fridricha Hudeca. Fotené v Tatre Bratislava v roku 1962.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Automobilová Bratislava

Keď v roku 1960 zakladal Ivan Mičík vývojové oddelenie v bratislavskej Tatre, o zamestnanie sa prišiel uchádzať aj mladý, talentovaný kresliar, absolvent Strednej priemyselnej školy strojníckej na Fajnorovom nábreží v Bratislave.

V tom čase iba 22-ročný Ján Oravec priniesol veľký obal s množstvom návrhov karosérií automobilov, medzi ktorými bola aj nadčasová štúdia dvojdverovej Tatry 603.

Mimoriadny kresliarsky talent bol pre neho vstupenkou do nového pracovného pomeru. Hneď sa pustil do práce na návrhoch mikrobusov.

Mičík zakrátko povolal do Bratislavy uznávaného dizajnéra Otakara Diblíka, pod ktorého vedením získaval mladý Oravec prax v navrhovaní automobilov. Bola to tá najlepšia škola automobilového dizajnu, o akej mohol snívať. Okrem spolupracovníka našiel v Diblíkovi aj vynikajúceho „parťáka“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

fridrich-hudec-inovacia-tatry-603-z-roku_r4503_res.jpg

Nákres variantu inovovanej Tatry 603 od Fridricha Hudeca.

Biologicky čistý tvar kapoty

Vedúci oddelenia bratislavských karosárov Fridrich Hudec presvedčil v roku 1962 Mičíka, aby Oravca s Diblíkom poslal do pražskej projekčnej kancelárie, ktorá sídlila v Kartouzskej ulici na Smíchove. V budove bývalého riaditeľstva spoločnosti Ringhoffer-Tatra sa nachádzalo detašované vývojové pracovisko kopřivnickej Tatry, ktorého vedúcim bol Václav Popelář. Práve tu sa Oravec stretol s významnými konštruktérmi Julisom Mackerlem a Rudolfom Vykoukalom.

Dvojica Diblík – Oravec začala pracovať na návrhu novej prednej kapoty Tatry 603. Zhotovili model z modelárskej hliny v mierke 1:1. Odstránili vypuklinu pod takzvanou kotvou, resp. „vlaštovkou“ s mriežkou v strede prednej kapoty, čím dokonale vyčistili celú plochu. Popri hranách otvoru namodelovali elegantné negatívne prelisy, ktoré smerovali v prednej časti do stratena.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takéto úpravy vyvolali v Tatre veľký rozruch a vlnu nevôle. Diblík však väčšinu tatrovákov nakoniec presvedčil priam vedeckou definíciou, že uvedené úpravy predstavujú biologicky čistý tvar prednej kapoty.

Zjednodušená „vlaštovka“ sa však na čistú plochu napriek Diblíkovým protestom opäť dostala a od roku 1966 naďalej zdobila prednú časť vozidla. Úplne zmizla až o tri roky neskôr pri ďalšej inovácii T2-603 model 69.

jan-oravec-navrh-novej-reprezentativnej-_r9668_res.jpg

Návrh novej limuzíny Tatra od Jána Oravca.

Od trojsvetla po šilhavku

Úloha bola jasná: omladiť celú vládnu limuzínu bez zmeny skeletu. Úpravy sa mali týkať len niektorých častí karosérie, pretože na väčší zásah neboli vyčlenené finančné prostriedky.

Oravec prišiel s návrhom aj na zmenu predných trojsvetlových reflektorov. Navrhol niekoľko odvážnych tvarových riešení. Reakcia: „Chlapci, a vy si myslíte, že my tu teraz kvôli vám budeme vyrábať nové reflektory?“ To hovorí za všetko. Bol vyrobený aj prototyp so svetlami z Fordu 17M. Toto riešenie však bolo politicky nepriechodné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu je výsledné štvorsvetlové vozidlo z roku 1963 veľmi elegantné, aj keď vďaka nemu dostala táto verzia Tatry 603 nelichotivé pomenovanie „šilhavka“.

Do sériovej výroby sa dostali aj úpravy zadnej časti vozidla, ktoré sa realizovali v bratislavskej Tatre pod Hudecovou taktovkou. Išlo o predĺženie kapsy prívodu chladiaceho vzduchu, koncové svetlá, úpravu oblúka nad tabuľkou evidenčného čísla vozidla s jeho osvetlením a nový tvar zadného nárazníka. Tento typ Tatry 603 sa označuje ako T2-603 model 66 a bol s kompletnými úpravami vyrábaný od roku 1966.

Tatra nadšenia

Závod Tatra Bratislava patril do kopřivnickej výrobno-hospodárskej jednotky, ktorá v Bratislave plánovala vývoj a výrobu úžitkových vozidiel.

Vďaka mimoriadnym schopnostiam a veľkému nadšeniu celého tímu, ktorý viedol Ivan Mičík, dokázala bratislavská Tatra ponúknuť oveľa viac. Túto skutočnosť dokumentujú mnohé bratislavské projekty, ktoré sú na vysokej estetickej, technickej a funkčnej úrovni.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci slovo dizajnér v Tatre Bratislava radšej nahrádzali slovom karosár, konštruktér, návrhár, svojou tvorbou položili základy našej dizajnérskej školy v oblasti tvarovania automobilov.

Pri pohľade na dnešné bugatti, škodovky, volkswageny a mercedesy by sme preto nemali zabúdať ani na tých, ktorí v rámci vtedajších možností urobili pre automobilový dizajn na našom území maximum.

Autor je dizajnér a kurátor zbierok produktového dizajnu v Slovenskom múzeu dizajnu.

www.ostblok.sk

Foto - Archív Slovenského múzea dizajnu a archív Jána Oravca ml.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 774
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 695
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 465
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 359
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 253
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 045
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 913
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 688
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 996
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 992
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 585
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 222
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 267
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 677
  7. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 12 114
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 770
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu