Keď prišla v roku 2007 na trh druhá generácia Škody Fabia, museli sme si na jej dizajn chvíľu zvykať. Jej úzky a vysoký vzhľad na nás nepôsobil presvedčivo.
Pri pohľade na novú generáciu je viditeľná zmena práve v tejto oblasti. Fabia vyzerá lepšie, je nižšia, širšia a prekvapujúco aj o málo kratšia.
Posunutím kolies viac do rohov karosérie však nestratila na vnútornom priestore, ale ani významne nezískala.
Pri rozšírení modelu o 9 cm sme očakávali väčšie pohodlie najmä pre cestujúcich vzadu, kde má nová generácia v šírke v lakťoch navrch len o zanedbateľné 2 mm.
Z vnútorných rozmerov jasne vyplýva, že sa automobilka zamerala na pohodlie cestujúcich sediacich vpredu, kde došlo k najvýraznejšiemu zlepšeniu.
Škoda nezabudla ani na pre ňu tradične dôležitý batožinový priestor a dopriala mu 15 litrový nárast na celkový objem 330 l.
Zadné svetlá sú po obvode lemované čiernym pásom.
Prvá s MirrorLinkomFabia je prvé vozidlo značky Škoda vybavené technológiou MirrorLink. Tá umožňuje prepojiť telefón s autom a na dotykovej obrazovke vozidla zobrazovať a ovládať vybrané aplikácie telefónu.
Jednou z nich je navigácia, ktorá zatiaľ nefunguje podľa našich predstáv. Chýba jej detailné zobrazovanie tvaru križovatky a nie vždy informuje v dostatočnom predstihu o najbližšej zmene smeru.
Predstavitelia automobilky nás ubezpečili o neustálom vývoji a postupnom vylepšovaní aplikácie navigačného systému.
Jediným dodávateľom navigácie je Sygic a tak to ostane aj v najbližšej budúcnosti.
Front Assist fungujeZ bezpečnostných systémov nájdeme vo Fabii asistenta pre rozpoznanie únavy a Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy.
V prípade, že Front Assistant zaznamená prekážku pred vozidlom, na ktorú šofér nereaguje, zapne núdzové brzdenie. To funguje iba v nízkych rýchlostiach.
Zadné sedadlá sa nesklápajú do jednej roviny s dnom kufra.
O jeho funkčnosti sme sa presvedčili počas jazdy v meste. Systém nás prekvapil a prudko zabrzdil za krokom sa pohybujúcim skútrom.
Asistent v jednom momente ukázal svoju funkčnosť, ale aj svoje limity. Štandardné sériové systémy typu Front Assistant zatiaľ nevedia predvídať a nevnímajú ďalšie súvislosti dopravnej situácie.
Šofér nebrzdil, pretože videl, že skúter odbočuje doprava na vedľajšiu cestu a zároveň má dostatok priestoru na jeho obídenie.
Ak nám z asistentov niečo vo Fabii chýba, tak potom je to systém pre rozpoznanie mŕtveho uhla. Jeho technológia je už v dnešnej dobe dobre zvládnutá a zároveň ho považujeme za opodstatnený bezpečnostný prvok.
Rozdiel v motoroch je citeľnýV najnovšej generácii druhého najpredávanejšieho vozidla českého výrobcu sme vyskúšali motor 1,2 TSI v dvoch výkonových verziách.
Najskôr sme preverili agregát s výkonom 66 kW a neskôr došlo aj na momentálne najvýkonnejší agregát (1,2 TSI 81 kW) dostupný pod kapotou Fabie.
Papierový rozdiel 15 kW a 15 Nm je citeľnejší než sme očakávali. Nemalou mierou k nášmu pocitu prispieval fakt, že silnejšia verzia je spriahnutá so šesťstupňovou prevodovkou, zatiaľ čo slabšia využívala iba päťstupňovú prevodovku.
Rozdiel v sprevodovaní manuálnych prevodoviek tak umocňoval lepší dojem zo silnejšej verzie motora.
Výrazným dizajnovým prvkom sú bočné lemy, ktoré nadväzujú svojou líniou na svetlá. Ťažko prehliadnuteľné sú aj vytŕčajúce kľučky.
Čo sa týka samotnej charakteristiky pohonných jednotiek, nie je to len o maximálnych číslach výkonu a krútiaceho momentu, ale o celkovom priebehu týchto parametrov vo využiteľnom spektre otáčok.
V prípade silnejšej verzie na priebeh krútiaceho momentu o niečo lepšie nadväzovala krivka výkonu.
V hodnotení agregátov treba priznať, že aj slabší štvorvalec má dostatok výkonu a predbiehanie s ním určite nebude problematickým manéverom.
Najzásadnejšou premenou prešiel podvozokPodvozok je v prípade novej Fabie synonymom pre medzigeneračný pokrok. Niežeby to bolo jediné vylepšenie, ale je najpodstatnejšie a najciteľnejšie.
Jazdným vlastnostiam pomohlo posunutie kolies do rohov a rozšírenie vozidla. Kolesá jednotlivých náprav sú o 30 mm ďalej od seba a k nárastu rázvoru náprav došlo posunutím predných kolies o 5 mm dopredu.
V základnej výbave nechýba elektronická uzávierka diferenciálu EDS s funkciou XDS+, ktorá v prípade potreby pribrzdí vnútorné koleso a natočí auto do zákruty.
Jej pomoc je pri dynamických prejazdoch citeľná a prináša tak lepšie jazdné vlastnosti. Fabia má vďaka nej podstatne menšie sklony k nedotáčavosti.
Výhodou podvozka je, že popri slušnej stabilite stále ostáva podvozkom na každý deň, komfortný a hlavne dobre odhlučnený.
Pre niekoho môžu byť v tretej generácii Fabie sklamaním tvrdé plasty v interiéri, ktoré určite nepôsobia lepšie oproti predchádzajúcej generácii.
Vo vnútornom priestore si polepšili najmä šofér a spolujazdec. Fabia podľa nás vyzerá lepšie a hlavne lepšie jazdí.
Náš pohľad na novú Fabiu môže finalizovať cena. Tú slovenskú sa dozvieme koncom novembra.
V Škode samozrejme nemôžu chýbať Simply Clever riešenia.
Z testovacieho zápisníkaznačka
Škoda
model
Fabia
motorizácia
1,2 TSI
objem (cm 3)/ počet valcov
1 197/4
výkon (kW (k))
/pri otáčkach
81(110)/4 600-5 600
krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach
175/1 400-4 000
dojmy z motora
ako prvú sme vyskúšali slabšiu 66 kW verziu motora, ktorá je pocitovo slabšia o viac ako len 15 papierových kW výkonu a 15 Nm krútiaceho momentu; rozdiel je spôsobený aj iným sprevodovaním (slabšia verzia bola spriahnutá len s päťstupňovou prevodovkou; silnejšia verzia ťahá výraznejšie a v širokom pásme otáčok, tak ako sme na to v prípade TSI zvyknutí – krivka výkonu dobre nadväzuje na priebeh krútiaceho momentu
reakcia na plyn/štart stop
dobrá reakcia na plyn/ má štart stop systém
pohotovostná hmotnosť
1 129 (vrátane vodiča 75 kg, platí pre základnú výbavu)
prevodovka/ počet stupňov
manuál/ 6
kvalita radenia
presná kulisa radiacej páky; presnosťou konkuruje najlepším koncernovým autám
typ pohonu
predný
rozmer a typ pneumatík
Bridgestone Turanza 215/45 R16
riadenie a vedenie stopy
ochotne zatáča do zákruty; od Fabie sa neočakáva športový zážitok, ale na dynamickú jazdu plne postačuje; za svoje dobré správanie v zákrutách vďačí aj elektronickej uzávierke diferenciálu XDS+ (v prípade potreby v zákrute pribrzdí vnútorné koleso, čím pomôže autu zatočiť do zákruty)
odhlučnenie podvozka
odhlučnením nás Fabia veľmi prekvapila – v pozitívnom zmysle slova; v globále sme nešli po vyslovene zlých cestách, ale preverili sme ju aj na vidieku
komfort podvozka
podvozok nás presvedčil aj v oblasti komfortu, dobre filtruje nerovnosti
asistenčné systémy
Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy (brzda funguje v rozpätí 5-30 km/h) - ako ukázala prax tento asistent funguje
Driver Activity Assistant – v prípade zníženej pozornosti je vodič upozornený grafickým a zvukovým signálom
výhľad od vodiča
vo výhľade z Fabie nám nič citeľne neprekážalo
posed za volantom
vyskúšali sme iba verziu so športovými sedadlami; napriek ich športovejšiemu charakteru sú vhodné na každodenné jazdenie; posed má dobrý rozsah nastavenia
ovládacie prvky a navigácia
dotykový displej s rovnakým ovládaním ako v Octavii; navigácia je dostupná prostredníctvom aplikácie cez MirrorLink;
navigácia má svoje muchy, ale stále prechádza vývojom (dodávateľom aplikácie je Sygic); nám chýbalo najmä detailné zobrazenie tvaru križovatky
grafika displejov
grafikou sa vyrovnáva väčším modelom značky
nastupovanie dopredu a dozadu
dopredu primerané; vzadu mierne prekáža vyšší a širší prah
úžitková hodnota a bat. priestor
batožinový priestor má 330 litrov (o 15 l viac ako predchodca; sedadla sa nesklápajú do jednej roviny;riešenia pre uchytenie nákladu ostali v podstate nezmenené: pružná odkladacia schránka; háčiky na zavesenie tašiek; sieťový program; plato je možné upevniť v dvoch polohách, okrem klasickej ešte v polovici bežnej výšky a je využiteľné ako zvýšená podlaha
zameranie vozidla
na Slovensku Fabia stále slúži aj ako menšie rodinné auto; v závislosti od motorizácie sa jej charakter mení od približovadla vhodného na krátke a občasné jazdenie, až po auto zvládajúce diaľnice a dlhé trasy s možnosťou pohodlnej a dynamickej, aj keď nie vyslovene športovej jazdy; samotná automobilka opisuje Fabiu, ako ideálne auto pre mestskú mobilitu
celkový dojem
kto očakával významný nárast vnútorného priestoru (vzadu), ten asi ostane sklamaný; Fabia ostala sama sebou, ale s výrazne lepším podvozkom vo všetkých oblastiach (dynamika, komfort, odhlučnenie) a tým aj s lepším komfortom jazdy