SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Prvá jazda: Škoda Fabia ostala sama sebou, je však krajšia a výborne jazdí

Podvozok Fabie nás pozitívne prekvapil vo všetkých smeroch. Jej motory sú silnou stránkou. Vzadu ale viac miesta nečakajte.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou vyzerá Fabia podľa nás lepšie.V porovnaní s predchádzajúcou generáciou vyzerá Fabia podľa nás lepšie. (Zdroj: Škoda)

Keď prišla v roku 2007 na trh druhá generácia Škody Fabia, museli sme si na jej dizajn chvíľu zvykať. Jej úzky a vysoký vzhľad na nás nepôsobil presvedčivo.

Pri pohľade na novú generáciu je viditeľná zmena práve v tejto oblasti. Fabia vyzerá lepšie, je nižšia, širšia a prekvapujúco aj o málo kratšia.

Posunutím kolies viac do rohov karosérie však nestratila na vnútornom priestore, ale ani významne nezískala.

Pri rozšírení modelu o 9 cm sme očakávali väčšie pohodlie najmä pre cestujúcich vzadu, kde má nová generácia v šírke v lakťoch navrch len o zanedbateľné 2 mm.

Z vnútorných rozmerov jasne vyplýva, že sa automobilka zamerala na pohodlie cestujúcich sediacich vpredu, kde došlo k najvýraznejšiemu zlepšeniu.

Škoda nezabudla ani na pre ňu tradične dôležitý batožinový priestor a dopriala mu 15 litrový nárast na celkový objem 330 l.

Zadné svetlá sú po obvode lemované čiernym pásom.

Prvá s MirrorLinkom

Fabia je prvé vozidlo značky Škoda vybavené technológiou MirrorLink. Tá umožňuje prepojiť telefón s autom a na dotykovej obrazovke vozidla zobrazovať a ovládať vybrané aplikácie telefónu.

Jednou z nich je navigácia, ktorá zatiaľ nefunguje podľa našich predstáv. Chýba jej detailné zobrazovanie tvaru križovatky a nie vždy informuje v dostatočnom predstihu o najbližšej zmene smeru.

Predstavitelia automobilky nás ubezpečili o neustálom vývoji a postupnom vylepšovaní aplikácie navigačného systému.

Jediným dodávateľom navigácie je Sygic a tak to ostane aj v najbližšej budúcnosti.

Front Assist funguje

Z bezpečnostných systémov nájdeme vo Fabii asistenta pre rozpoznanie únavy a Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy.

V prípade, že Front Assistant zaznamená prekážku pred vozidlom, na ktorú šofér nereaguje, zapne núdzové brzdenie. To funguje iba v nízkych rýchlostiach.

Zadné sedadlá sa nesklápajú do jednej roviny s dnom kufra.

O jeho funkčnosti sme sa presvedčili počas jazdy v meste. Systém nás prekvapil a prudko zabrzdil za krokom sa pohybujúcim skútrom.

Asistent v jednom momente ukázal svoju funkčnosť, ale aj svoje limity. Štandardné sériové systémy typu Front Assistant zatiaľ nevedia predvídať a nevnímajú ďalšie súvislosti dopravnej situácie.

Šofér nebrzdil, pretože videl, že skúter odbočuje doprava na vedľajšiu cestu a zároveň má dostatok priestoru na jeho obídenie.

Ak nám z asistentov niečo vo Fabii chýba, tak potom je to systém pre rozpoznanie mŕtveho uhla. Jeho technológia je už v dnešnej dobe dobre zvládnutá a zároveň ho považujeme za opodstatnený bezpečnostný prvok.

Rozdiel v motoroch je citeľný

V najnovšej generácii druhého najpredávanejšieho vozidla českého výrobcu sme vyskúšali motor 1,2 TSI v dvoch výkonových verziách.

Najskôr sme preverili agregát s výkonom 66 kW a neskôr došlo aj na momentálne najvýkonnejší agregát (1,2 TSI 81 kW) dostupný pod kapotou Fabie.

Papierový rozdiel 15 kW a 15 Nm je citeľnejší než sme očakávali. Nemalou mierou k nášmu pocitu prispieval fakt, že silnejšia verzia je spriahnutá so šesťstupňovou prevodovkou, zatiaľ čo slabšia využívala iba päťstupňovú prevodovku.

Rozdiel v sprevodovaní manuálnych prevodoviek tak umocňoval lepší dojem zo silnejšej verzie motora.

Výrazným dizajnovým prvkom sú bočné lemy, ktoré nadväzujú svojou líniou na svetlá. Ťažko prehliadnuteľné sú aj vytŕčajúce kľučky.

Čo sa týka samotnej charakteristiky pohonných jednotiek, nie je to len o maximálnych číslach výkonu a krútiaceho momentu, ale o celkovom priebehu týchto parametrov vo využiteľnom spektre otáčok.

V prípade silnejšej verzie na priebeh krútiaceho momentu o niečo lepšie nadväzovala krivka výkonu.

V hodnotení agregátov treba priznať, že aj slabší štvorvalec má dostatok výkonu a predbiehanie s ním určite nebude problematickým manéverom.

Najzásadnejšou premenou prešiel podvozok

Podvozok je v prípade novej Fabie synonymom pre medzigeneračný pokrok. Niežeby to bolo jediné vylepšenie, ale je najpodstatnejšie a najciteľnejšie.

Jazdným vlastnostiam pomohlo posunutie kolies do rohov a rozšírenie vozidla. Kolesá jednotlivých náprav sú o 30 mm ďalej od seba a k nárastu rázvoru náprav došlo posunutím predných kolies o 5 mm dopredu.

V základnej výbave nechýba elektronická uzávierka diferenciálu EDS s funkciou XDS+, ktorá v prípade potreby pribrzdí vnútorné koleso a natočí auto do zákruty.

Jej pomoc je pri dynamických prejazdoch citeľná a prináša tak lepšie jazdné vlastnosti. Fabia má vďaka nej podstatne menšie sklony k nedotáčavosti.

Výhodou podvozka je, že popri slušnej stabilite stále ostáva podvozkom na každý deň, komfortný a hlavne dobre odhlučnený.

Pre niekoho môžu byť v tretej generácii Fabie sklamaním tvrdé plasty v interiéri, ktoré určite nepôsobia lepšie oproti predchádzajúcej generácii.

Vo vnútornom priestore si polepšili najmä šofér a spolujazdec. Fabia podľa nás vyzerá lepšie a hlavne lepšie jazdí.

Náš pohľad na novú Fabiu môže finalizovať cena. Tú slovenskú sa dozvieme koncom novembra.

V Škode samozrejme nemôžu chýbať Simply Clever riešenia.

Z testovacieho zápisníka

značka

Škoda

model

Fabia

motorizácia

1,2 TSI

objem (cm 3)/ počet valcov

1 197/4

výkon (kW (k))/pri otáčkach

81(110)/4 600-5 600

krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach

175/1 400-4 000

dojmy z motora

ako prvú sme vyskúšali slabšiu 66 kW verziu motora, ktorá je pocitovo slabšia o viac ako len 15 papierových kW výkonu a 15 Nm krútiaceho momentu; rozdiel je spôsobený aj iným sprevodovaním (slabšia verzia bola spriahnutá len s päťstupňovou prevodovkou; silnejšia verzia ťahá výraznejšie a v širokom pásme otáčok, tak ako sme na to v prípade TSI zvyknutí – krivka výkonu dobre nadväzuje na priebeh krútiaceho momentu

reakcia na plyn/štart stop

dobrá reakcia na plyn/ má štart stop systém

pohotovostná hmotnosť

1 129 (vrátane vodiča 75 kg, platí pre základnú výbavu)

prevodovka/ počet stupňov

manuál/ 6

kvalita radenia

presná kulisa radiacej páky; presnosťou konkuruje najlepším koncernovým autám

typ pohonu

predný

rozmer a typ pneumatík

Bridgestone Turanza 215/45 R16

riadenie a vedenie stopy

ochotne zatáča do zákruty; od Fabie sa neočakáva športový zážitok, ale na dynamickú jazdu plne postačuje; za svoje dobré správanie v zákrutách vďačí aj elektronickej uzávierke diferenciálu XDS+ (v prípade potreby v zákrute pribrzdí vnútorné koleso, čím pomôže autu zatočiť do zákruty)

odhlučnenie podvozka

odhlučnením nás Fabia veľmi prekvapila – v pozitívnom zmysle slova; v globále sme nešli po vyslovene zlých cestách, ale preverili sme ju aj na vidieku

komfort podvozka

podvozok nás presvedčil aj v oblasti komfortu, dobre filtruje nerovnosti

asistenčné systémy

Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy (brzda funguje v rozpätí 5-30 km/h) - ako ukázala prax tento asistent funguje

Driver Activity Assistant – v prípade zníženej pozornosti je vodič upozornený grafickým a zvukovým signálom

výhľad od vodiča

vo výhľade z Fabie nám nič citeľne neprekážalo

posed za volantom

vyskúšali sme iba verziu so športovými sedadlami; napriek ich športovejšiemu charakteru sú vhodné na každodenné jazdenie; posed má dobrý rozsah nastavenia

ovládacie prvky a navigácia

dotykový displej s rovnakým ovládaním ako v Octavii; navigácia je dostupná prostredníctvom aplikácie cez MirrorLink;

navigácia má svoje muchy, ale stále prechádza vývojom (dodávateľom aplikácie je Sygic); nám chýbalo najmä detailné zobrazenie tvaru križovatky

grafika displejov

grafikou sa vyrovnáva väčším modelom značky

nastupovanie dopredu a dozadu

dopredu primerané; vzadu mierne prekáža vyšší a širší prah

úžitková hodnota a bat. priestor

batožinový priestor má 330 litrov (o 15 l viac ako predchodca; sedadla sa nesklápajú do jednej roviny;riešenia pre uchytenie nákladu ostali v podstate nezmenené: pružná odkladacia schránka; háčiky na zavesenie tašiek; sieťový program; plato je možné upevniť v dvoch polohách, okrem klasickej ešte v polovici bežnej výšky a je využiteľné ako zvýšená podlaha

zameranie vozidla

na Slovensku Fabia stále slúži aj ako menšie rodinné auto; v závislosti od motorizácie sa jej charakter mení od približovadla vhodného na krátke a občasné jazdenie, až po auto zvládajúce diaľnice a dlhé trasy s možnosťou pohodlnej a dynamickej, aj keď nie vyslovene športovej jazdy; samotná automobilka opisuje Fabiu, ako ideálne auto pre mestskú mobilitu

celkový dojem

kto očakával významný nárast vnútorného priestoru (vzadu), ten asi ostane sklamaný; Fabia ostala sama sebou, ale s výrazne lepším podvozkom vo všetkých oblastiach (dynamika, komfort, odhlučnenie) a tým aj s lepším komfortom jazdy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 912
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 140
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 708
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 345
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 869
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 1 975
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 815
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


14 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


15 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  2. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  3. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  4. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  5. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  6. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  7. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  8. Adam Austera: Je teraz ten správny čas investovať do akcií?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 153
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 488
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 676
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 543
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 266
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 559
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 203
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 096
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu