SME
Štvrtok, 24. september, 2020 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Škoda Fabia ostala sama sebou, je však krajšia a výborne jazdí

Podvozok Fabie nás pozitívne prekvapil vo všetkých smeroch. Jej motory sú silnou stránkou. Vzadu ale viac miesta nečakajte.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou vyzerá Fabia podľa nás lepšie.V porovnaní s predchádzajúcou generáciou vyzerá Fabia podľa nás lepšie. (Zdroj: Škoda)

Keď prišla v roku 2007 na trh druhá generácia Škody Fabia, museli sme si na jej dizajn chvíľu zvykať. Jej úzky a vysoký vzhľad na nás nepôsobil presvedčivo.

Pri pohľade na novú generáciu je viditeľná zmena práve v tejto oblasti. Fabia vyzerá lepšie, je nižšia, širšia a prekvapujúco aj o málo kratšia.

Posunutím kolies viac do rohov karosérie však nestratila na vnútornom priestore, ale ani významne nezískala.

Pri rozšírení modelu o 9 cm sme očakávali väčšie pohodlie najmä pre cestujúcich vzadu, kde má nová generácia v šírke v lakťoch navrch len o zanedbateľné 2 mm.

Z vnútorných rozmerov jasne vyplýva, že sa automobilka zamerala na pohodlie cestujúcich sediacich vpredu, kde došlo k najvýraznejšiemu zlepšeniu.

Škoda nezabudla ani na pre ňu tradične dôležitý batožinový priestor a dopriala mu 15 litrový nárast na celkový objem 330 l.

Zadné svetlá sú po obvode lemované čiernym pásom.

Prvá s MirrorLinkom

Fabia je prvé vozidlo značky Škoda vybavené technológiou MirrorLink. Tá umožňuje prepojiť telefón s autom a na dotykovej obrazovke vozidla zobrazovať a ovládať vybrané aplikácie telefónu.

Jednou z nich je navigácia, ktorá zatiaľ nefunguje podľa našich predstáv. Chýba jej detailné zobrazovanie tvaru križovatky a nie vždy informuje v dostatočnom predstihu o najbližšej zmene smeru.

Predstavitelia automobilky nás ubezpečili o neustálom vývoji a postupnom vylepšovaní aplikácie navigačného systému.

Jediným dodávateľom navigácie je Sygic a tak to ostane aj v najbližšej budúcnosti.

Front Assist funguje

Z bezpečnostných systémov nájdeme vo Fabii asistenta pre rozpoznanie únavy a Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy.

V prípade, že Front Assistant zaznamená prekážku pred vozidlom, na ktorú šofér nereaguje, zapne núdzové brzdenie. To funguje iba v nízkych rýchlostiach.

Zadné sedadlá sa nesklápajú do jednej roviny s dnom kufra.

O jeho funkčnosti sme sa presvedčili počas jazdy v meste. Systém nás prekvapil a prudko zabrzdil za krokom sa pohybujúcim skútrom.

Asistent v jednom momente ukázal svoju funkčnosť, ale aj svoje limity. Štandardné sériové systémy typu Front Assistant zatiaľ nevedia predvídať a nevnímajú ďalšie súvislosti dopravnej situácie.

Šofér nebrzdil, pretože videl, že skúter odbočuje doprava na vedľajšiu cestu a zároveň má dostatok priestoru na jeho obídenie.

Ak nám z asistentov niečo vo Fabii chýba, tak potom je to systém pre rozpoznanie mŕtveho uhla. Jeho technológia je už v dnešnej dobe dobre zvládnutá a zároveň ho považujeme za opodstatnený bezpečnostný prvok.

Rozdiel v motoroch je citeľný

V najnovšej generácii druhého najpredávanejšieho vozidla českého výrobcu sme vyskúšali motor 1,2 TSI v dvoch výkonových verziách.

Najskôr sme preverili agregát s výkonom 66 kW a neskôr došlo aj na momentálne najvýkonnejší agregát (1,2 TSI 81 kW) dostupný pod kapotou Fabie.

Papierový rozdiel 15 kW a 15 Nm je citeľnejší než sme očakávali. Nemalou mierou k nášmu pocitu prispieval fakt, že silnejšia verzia je spriahnutá so šesťstupňovou prevodovkou, zatiaľ čo slabšia využívala iba päťstupňovú prevodovku.

Rozdiel v sprevodovaní manuálnych prevodoviek tak umocňoval lepší dojem zo silnejšej verzie motora.

Výrazným dizajnovým prvkom sú bočné lemy, ktoré nadväzujú svojou líniou na svetlá. Ťažko prehliadnuteľné sú aj vytŕčajúce kľučky.

Čo sa týka samotnej charakteristiky pohonných jednotiek, nie je to len o maximálnych číslach výkonu a krútiaceho momentu, ale o celkovom priebehu týchto parametrov vo využiteľnom spektre otáčok.

V prípade silnejšej verzie na priebeh krútiaceho momentu o niečo lepšie nadväzovala krivka výkonu.

V hodnotení agregátov treba priznať, že aj slabší štvorvalec má dostatok výkonu a predbiehanie s ním určite nebude problematickým manéverom.

Najzásadnejšou premenou prešiel podvozok

Podvozok je v prípade novej Fabie synonymom pre medzigeneračný pokrok. Niežeby to bolo jediné vylepšenie, ale je najpodstatnejšie a najciteľnejšie.

Jazdným vlastnostiam pomohlo posunutie kolies do rohov a rozšírenie vozidla. Kolesá jednotlivých náprav sú o 30 mm ďalej od seba a k nárastu rázvoru náprav došlo posunutím predných kolies o 5 mm dopredu.

V základnej výbave nechýba elektronická uzávierka diferenciálu EDS s funkciou XDS+, ktorá v prípade potreby pribrzdí vnútorné koleso a natočí auto do zákruty.

Jej pomoc je pri dynamických prejazdoch citeľná a prináša tak lepšie jazdné vlastnosti. Fabia má vďaka nej podstatne menšie sklony k nedotáčavosti.

Výhodou podvozka je, že popri slušnej stabilite stále ostáva podvozkom na každý deň, komfortný a hlavne dobre odhlučnený.

Pre niekoho môžu byť v tretej generácii Fabie sklamaním tvrdé plasty v interiéri, ktoré určite nepôsobia lepšie oproti predchádzajúcej generácii.

Vo vnútornom priestore si polepšili najmä šofér a spolujazdec. Fabia podľa nás vyzerá lepšie a hlavne lepšie jazdí.

Náš pohľad na novú Fabiu môže finalizovať cena. Tú slovenskú sa dozvieme koncom novembra.

V Škode samozrejme nemôžu chýbať Simply Clever riešenia.

Z testovacieho zápisníka

značka

Škoda

model

Fabia

motorizácia

1,2 TSI

objem (cm 3)/ počet valcov

1 197/4

výkon (kW (k))/pri otáčkach

81(110)/4 600-5 600

krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach

175/1 400-4 000

dojmy z motora

ako prvú sme vyskúšali slabšiu 66 kW verziu motora, ktorá je pocitovo slabšia o viac ako len 15 papierových kW výkonu a 15 Nm krútiaceho momentu; rozdiel je spôsobený aj iným sprevodovaním (slabšia verzia bola spriahnutá len s päťstupňovou prevodovkou; silnejšia verzia ťahá výraznejšie a v širokom pásme otáčok, tak ako sme na to v prípade TSI zvyknutí – krivka výkonu dobre nadväzuje na priebeh krútiaceho momentu

reakcia na plyn/štart stop

dobrá reakcia na plyn/ má štart stop systém

pohotovostná hmotnosť

1 129 (vrátane vodiča 75 kg, platí pre základnú výbavu)

prevodovka/ počet stupňov

manuál/ 6

kvalita radenia

presná kulisa radiacej páky; presnosťou konkuruje najlepším koncernovým autám

typ pohonu

predný

rozmer a typ pneumatík

Bridgestone Turanza 215/45 R16

riadenie a vedenie stopy

ochotne zatáča do zákruty; od Fabie sa neočakáva športový zážitok, ale na dynamickú jazdu plne postačuje; za svoje dobré správanie v zákrutách vďačí aj elektronickej uzávierke diferenciálu XDS+ (v prípade potreby v zákrute pribrzdí vnútorné koleso, čím pomôže autu zatočiť do zákruty)

odhlučnenie podvozka

odhlučnením nás Fabia veľmi prekvapila – v pozitívnom zmysle slova; v globále sme nešli po vyslovene zlých cestách, ale preverili sme ju aj na vidieku

komfort podvozka

podvozok nás presvedčil aj v oblasti komfortu, dobre filtruje nerovnosti

asistenčné systémy

Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy (brzda funguje v rozpätí 5-30 km/h) - ako ukázala prax tento asistent funguje

Driver Activity Assistant – v prípade zníženej pozornosti je vodič upozornený grafickým a zvukovým signálom

výhľad od vodiča

vo výhľade z Fabie nám nič citeľne neprekážalo

posed za volantom

vyskúšali sme iba verziu so športovými sedadlami; napriek ich športovejšiemu charakteru sú vhodné na každodenné jazdenie; posed má dobrý rozsah nastavenia

ovládacie prvky a navigácia

dotykový displej s rovnakým ovládaním ako v Octavii; navigácia je dostupná prostredníctvom aplikácie cez MirrorLink;

navigácia má svoje muchy, ale stále prechádza vývojom (dodávateľom aplikácie je Sygic); nám chýbalo najmä detailné zobrazenie tvaru križovatky

grafika displejov

grafikou sa vyrovnáva väčším modelom značky

nastupovanie dopredu a dozadu

dopredu primerané; vzadu mierne prekáža vyšší a širší prah

úžitková hodnota a bat. priestor

batožinový priestor má 330 litrov (o 15 l viac ako predchodca; sedadla sa nesklápajú do jednej roviny;riešenia pre uchytenie nákladu ostali v podstate nezmenené: pružná odkladacia schránka; háčiky na zavesenie tašiek; sieťový program; plato je možné upevniť v dvoch polohách, okrem klasickej ešte v polovici bežnej výšky a je využiteľné ako zvýšená podlaha

zameranie vozidla

na Slovensku Fabia stále slúži aj ako menšie rodinné auto; v závislosti od motorizácie sa jej charakter mení od približovadla vhodného na krátke a občasné jazdenie, až po auto zvládajúce diaľnice a dlhé trasy s možnosťou pohodlnej a dynamickej, aj keď nie vyslovene športovej jazdy; samotná automobilka opisuje Fabiu, ako ideálne auto pre mestskú mobilitu

celkový dojem

kto očakával významný nárast vnútorného priestoru (vzadu), ten asi ostane sklamaný; Fabia ostala sama sebou, ale s výrazne lepším podvozkom vo všetkých oblastiach (dynamika, komfort, odhlučnenie) a tým aj s lepším komfortom jazdy

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  6. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  3. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  4. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  5. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  6. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  7. Kreatívne učenie
  8. Teraz je čas hýbať sa s VENU® SQ
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 30 733
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 20 616
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 13 476
  4. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 12 917
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 765
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 875
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 747
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 091
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 934
  10. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 8 488
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Havran už nie je obvinený, otázka je prečo to tak trvalo

Ako je na tom sloboda slova na Slovensku?

Podcast Dobré Ráno.
Festival Azyl

Najlepší krátky film. Sledujte odovzdávanie cien festivalu Azyl

Medzinárodný online festival 1 a 5-minútových filmov.

Grafika fetivalu AZYL
Odberné miesto na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ID.4
Renault Arkana

BMW M3 vzbudzuje rešpekt napriek kontroverznej maske

Pod kapotou drieme radový šesťvalec s výkonom až 510 koní.

BMW M3 Competition
Opel Mokka-e