Ak odbočujete na zelenú šípku, dajte prednosť chodcom

Kto má prednosť v mieste, kde cestička pre cyklistov križuje cestu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tomáš: "Dostal som sa na križovatke do nasledujúcej situácie. Odbočujem vpravo na semafore so zelenou šípkou ukazujúcou rovno aj vpravo (dvojitá šípka). Ihneď po odbočení (cca 5 metrov ďaleko) križuje cestu priechod pre chodcov, ktorý mal tiež zelenú, aby chodci mohli prechádzať počas mojej zelenej.

Domnieval som sa, že niečo takéto je možné iba vtedy, ak mám zelenú bez šípky alebo červenú so zelenou šípkou vpravo.

Chcel som na to upozorniť mesto, aby neprišlo k nejakému nešťastiu, ale nie som si istý, či to je chyba semaforu alebo moja nevedomosť.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Definícia zelenej šípky vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke určuje kedy a ktorým smerom smie vodič ísť, ak na semafore svieti zelená šípka (smerový signál so zeleným svetlom).

"Ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona," dodáva vyhláška k signálom semaforu so šípkami.

Ten, kto odbočuje na zelenú šípku (nemyslíme doplnkový zelený signál, ktorý svieti spolu s plným červeným svetlom), nemusí dodržiavať niektoré povinnosti zo zákona. Pri odbočení vľavo nie je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Tomáš odbočoval vpravo. Neplatí preňho povinnosť: "dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo".

Predpisy sa v súvislosti so zelenou šípkou pri odbočovaní vpravo o chodcoch na priechode nezmieňujú. Pre odbočujúcich vpravo preto platia všeobecné pravidlá o dávaní prednosti chodcom na priechode. Nie je dôležité, ako ďaleko od odbočenia je priechod pre chodcov.

Ak odbočujete vpravo na zelenú a vaša jazdná dráha sa križuje s priechodom pre chodcov, ste povinní dať prednosť chodcom na priechode pre chodcov.

Preto sa môže stať, že keď vám zelená šípka dovolí odbočiť vpravo, budú mať aj chodci križujúci vašu dráhu na svojom semafore zelenú.

Na frekventovaných križovatkách, kde majú chodci zelenú spolu s vodičmi odbočujúcimi vpravo, umiestňujú správcovia ciest zvyčajne aj signál so žltým svetlom v tvare chodca. Signál upozorňuje vodiča, že jeho smer jazdy križuje smer chôdze chodcov, ktorý majú zelenú a zároveň mu prikazuje dať im prednosť.

Tomáš: "Kto má prednosť, ak hlavnú cestu križuje cyklistický chodník, ktorý je riadne označený vodorovne aj zvisle? Cyklistický chodník sa tiahne medzi domami mimo cesty, križuje cestu a pokračuje do parku. Nie sú tam žiadne značky o tom, kto má prednosť, iba tie, ktoré informujú, že tam ten priechod je."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Cestička pre cyklistov zvyčajne križuje cestu, ak je tam priechod pre cyklistov. V mieste priechodu pre cyklistov má prednosť cyklista.

"Vodič nesmie ohroziť cyklistov prechádzajúcich cez priechod pre cyklistov," píše sa v zákone.

Ak priechod pre cyklistov nie je vyznačený na vozovke, prednosť majú vozidlá na ceste. Tí, ktorí vchádzajú z cestičky pre cyklistov na cestu, musia dať prednosť.

Cyklista má aj ďalšie povinnosti. Nesmie len tak "vletieť" na cestu, ani v prípade priechodu pre cyklistov.

"Pred vjazdom na priechod pre cyklistov sa cyklista musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Cyklista môže prechádzať cez vozovku, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonúti ich vodičov k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy," spresňuje zákon o cestnej premávke.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 995
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 860
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 056
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 413
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 268
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 090
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 624
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 762
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 730

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop