SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Ako sa vyhnúť sanitke? Spomaliť alebo úplne zastaviť?

Predpisy prikazujú umožniť vozidlu s právom prednosti v jazde plynulý a bezpečný prejazd. Ako to spraviť, nechávajú na vodičoch.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Jozef: "Mohli by ste vysvetliť všetkým, že sanitkám a vo všeobecnosti autám s majákmi a sirénou sa síce treba uhýbať a umožniť im bezpečný prejazd, no všimol som si, že väčšina vodičov to chápe tak, že zastavia, čo je podľa mňa nesprávne a navyše nebezpečné.

Sanitka ma sťažené podmienky. Je jednoduchšie obísť idúce auto ako auto, ktoré zastane. Zároveň vznikajú zbytočné kolízne situácie, najmä ak vodič zastaví úplne bezdôvodne na štvorprúdových cestách.

Bol som svedkom, ako zastali naraz obe autá idúce v protismere a zastali vedľa seba, takže sanitka nemohla prejsť.

Pár týždňov dozadu som zase šiel po Šancovej v Bratislave v ľavom pruhu, keď sa za mnou objavila sanitka. Chcel som sa uhnúť do pravého, ale nemohol som, lebo chlapík idúci kúsok predo mnou v pravom pruhu skrátka zastal.

Žiadne auto pred ním auto nebolo a ja som sa v prvom momente chcel zaradiť zaňho (išiel asi 10 metrov predo mnou). Než som si uvedomil, že zastavuje, tak som bol v stave, ze som aj ja skoro stal, takže som vpravo nemohol ísť. Úplne zbytočne som tak pár sekúnd blokoval sanitku.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vozidlo so zapnutou sirénou a majákom má právo prednosti jazdy. V zákone o cestnej premávke sa píše, že takému vozidlu musí iný vodič umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby neprekážalo.

Nemôžeme súhlasiť s tým, že zastavenie by malo automaticky obmedziť alebo ohroziť ponáhľajúcu sa sanitku alebo iné auto s majákom a sirénou. Rovnako tak nie je absolútnou pravdou, že je jednoduchšie obísť idúce auto.

Aj zastavenie vozidla má svoj význam

Podľa našej skúsenosti, vodiči, ktorí počujú blížiace sa vozidlo s právom prednostnej jazdy, sa zvyčajne tlačia s autami k okrajom cesty tak, aby vytvorili voľnú uličku. Autá vtedy stoja na kraji cesty a nezavadzajú.

Okrem toho, ak vozidlá stoja na červenú pred križovatkou, vôbec sa nedá hovoriť o tom, že by mohli byť nápomocné, ak by jazdili pomaly.

Kolóna vozidiel, ktoré sa rozbehnú (aj keď pomaly) do križovatky na červenú, aby pomohli sanitke, je absurdná predstava. Takto by vzniklo obrovské riziko kolízie s vozidlami z voľných smerov.

Idúce autá zvyčajne nemusia zastaviť

V prípade, že sanitka, policajné auto alebo hasiči sú rýchlejší ako vozidlá pred nimi, zvyčajne stačí stiahnuť sa na kraj cesty aj bez zastavenia.

Väčšina vodičov vtedy spomalí z dvoch dôvodov. Aby sa vozidlo s právom prednostnej jazdy dostalo pred nich čo najskôr a aby neohrozili samých seba, keďže sú nútení jazdiť v užšom priestore.

Ak pritom vodič zastaví a nezablokuje vozidlo s majákom a sirénou, nič zlé nespraví.

Samozrejme, sú vodiči, ktorí za volantom nepremýšľajú a správajú sa tak, ako o tom napísal Jozef. To ale nemá nič spoločné s otázkou, či je lepšie zastaviť alebo ísť pomaly v súvislosti s vyhýbaním sa vozidlu s právom prednostnej jazdy.

Ako sa vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy

Presný postup, ako sa vyhnúť autu s majákom a sirénou neexistuje. Predpisy počítajú s tým, že vodiči sa budú na cestách správať rozumne.

Ak sa k vám blíži vozidlo so zapnutou sirénou, nestačí len spomaliť alebo zastaviť. Treba s autom zájsť na také miesto, aby ste neprekážali. Najlepšie čo najskôr ku kraju cesty, ktorý je k vám bližšie.

Dôležité je, aby sa všetci vyhýbali podľa rovnakej logiky. V opačnom prípade zablokujete cestu.

Vodič na cestách s tromi pruhmi by si mal vybrať stranu, ktorú si vybralo vozidlo za ním. Aby nevytvoril "štupeľ" na ceste. V Rakúsku sú títo vodiči povinní zájsť k pravému okraju cesty.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 385
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 826
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 042
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 023
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 894
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 192
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 468
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 722
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 619
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 583
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.