Ako sa vyhnúť sanitke? Spomaliť alebo úplne zastaviť?

Predpisy prikazujú umožniť vozidlu s právom prednosti v jazde plynulý a bezpečný prejazd. Ako to spraviť, nechávajú na vodičoch.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Jozef: "Mohli by ste vysvetliť všetkým, že sanitkám a vo všeobecnosti autám s majákmi a sirénou sa síce treba uhýbať a umožniť im bezpečný prejazd, no všimol som si, že väčšina vodičov to chápe tak, že zastavia, čo je podľa mňa nesprávne a navyše nebezpečné.

Sanitka ma sťažené podmienky. Je jednoduchšie obísť idúce auto ako auto, ktoré zastane. Zároveň vznikajú zbytočné kolízne situácie, najmä ak vodič zastaví úplne bezdôvodne na štvorprúdových cestách.

Bol som svedkom, ako zastali naraz obe autá idúce v protismere a zastali vedľa seba, takže sanitka nemohla prejsť.

Pár týždňov dozadu som zase šiel po Šancovej v Bratislave v ľavom pruhu, keď sa za mnou objavila sanitka. Chcel som sa uhnúť do pravého, ale nemohol som, lebo chlapík idúci kúsok predo mnou v pravom pruhu skrátka zastal.

Žiadne auto pred ním auto nebolo a ja som sa v prvom momente chcel zaradiť zaňho (išiel asi 10 metrov predo mnou). Než som si uvedomil, že zastavuje, tak som bol v stave, ze som aj ja skoro stal, takže som vpravo nemohol ísť. Úplne zbytočne som tak pár sekúnd blokoval sanitku.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vozidlo so zapnutou sirénou a majákom má právo prednosti jazdy. V zákone o cestnej premávke sa píše, že takému vozidlu musí iný vodič umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby neprekážalo.

Nemôžeme súhlasiť s tým, že zastavenie by malo automaticky obmedziť alebo ohroziť ponáhľajúcu sa sanitku alebo iné auto s majákom a sirénou. Rovnako tak nie je absolútnou pravdou, že je jednoduchšie obísť idúce auto.

Aj zastavenie vozidla má svoj význam

Podľa našej skúsenosti, vodiči, ktorí počujú blížiace sa vozidlo s právom prednostnej jazdy, sa zvyčajne tlačia s autami k okrajom cesty tak, aby vytvorili voľnú uličku. Autá vtedy stoja na kraji cesty a nezavadzajú.

Okrem toho, ak vozidlá stoja na červenú pred križovatkou, vôbec sa nedá hovoriť o tom, že by mohli byť nápomocné, ak by jazdili pomaly.

Kolóna vozidiel, ktoré sa rozbehnú (aj keď pomaly) do križovatky na červenú, aby pomohli sanitke, je absurdná predstava. Takto by vzniklo obrovské riziko kolízie s vozidlami z voľných smerov.

Idúce autá zvyčajne nemusia zastaviť

V prípade, že sanitka, policajné auto alebo hasiči sú rýchlejší ako vozidlá pred nimi, zvyčajne stačí stiahnuť sa na kraj cesty aj bez zastavenia.

Väčšina vodičov vtedy spomalí z dvoch dôvodov. Aby sa vozidlo s právom prednostnej jazdy dostalo pred nich čo najskôr a aby neohrozili samých seba, keďže sú nútení jazdiť v užšom priestore.

Ak pritom vodič zastaví a nezablokuje vozidlo s majákom a sirénou, nič zlé nespraví.

Samozrejme, sú vodiči, ktorí za volantom nepremýšľajú a správajú sa tak, ako o tom napísal Jozef. To ale nemá nič spoločné s otázkou, či je lepšie zastaviť alebo ísť pomaly v súvislosti s vyhýbaním sa vozidlu s právom prednostnej jazdy.

Ako sa vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy

Presný postup, ako sa vyhnúť autu s majákom a sirénou neexistuje. Predpisy počítajú s tým, že vodiči sa budú na cestách správať rozumne.

Ak sa k vám blíži vozidlo so zapnutou sirénou, nestačí len spomaliť alebo zastaviť. Treba s autom zájsť na také miesto, aby ste neprekážali. Najlepšie čo najskôr ku kraju cesty, ktorý je k vám bližšie.

Dôležité je, aby sa všetci vyhýbali podľa rovnakej logiky. V opačnom prípade zablokujete cestu.

Vodič na cestách s tromi pruhmi by si mal vybrať stranu, ktorú si vybralo vozidlo za ním. Aby nevytvoril "štupeľ" na ceste. V Rakúsku sú títo vodiči povinní zájsť k pravému okraju cesty.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 769
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 245
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 665
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 958
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 763
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 088
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 498
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 111
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 344
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 185

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop