SME
reklama

Ako sa vyhnúť sanitke? Spomaliť alebo úplne zastaviť?

Predpisy prikazujú umožniť vozidlu s právom prednosti v jazde plynulý a bezpečný prejazd. Ako to spraviť, nechávajú na vodičoch.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Jozef: "Mohli by ste vysvetliť všetkým, že sanitkám a vo všeobecnosti autám s majákmi a sirénou sa síce treba uhýbať a umožniť im bezpečný prejazd, no všimol som si, že väčšina vodičov to chápe tak, že zastavia, čo je podľa mňa nesprávne a navyše nebezpečné.

Sanitka ma sťažené podmienky. Je jednoduchšie obísť idúce auto ako auto, ktoré zastane. Zároveň vznikajú zbytočné kolízne situácie, najmä ak vodič zastaví úplne bezdôvodne na štvorprúdových cestách.

Bol som svedkom, ako zastali naraz obe autá idúce v protismere a zastali vedľa seba, takže sanitka nemohla prejsť.

Pár týždňov dozadu som zase šiel po Šancovej v Bratislave v ľavom pruhu, keď sa za mnou objavila sanitka. Chcel som sa uhnúť do pravého, ale nemohol som, lebo chlapík idúci kúsok predo mnou v pravom pruhu skrátka zastal.

Žiadne auto pred ním auto nebolo a ja som sa v prvom momente chcel zaradiť zaňho (išiel asi 10 metrov predo mnou). Než som si uvedomil, že zastavuje, tak som bol v stave, ze som aj ja skoro stal, takže som vpravo nemohol ísť. Úplne zbytočne som tak pár sekúnd blokoval sanitku.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vozidlo so zapnutou sirénou a majákom má právo prednosti jazdy. V zákone o cestnej premávke sa píše, že takému vozidlu musí iný vodič umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby neprekážalo.

Nemôžeme súhlasiť s tým, že zastavenie by malo automaticky obmedziť alebo ohroziť ponáhľajúcu sa sanitku alebo iné auto s majákom a sirénou. Rovnako tak nie je absolútnou pravdou, že je jednoduchšie obísť idúce auto.

Aj zastavenie vozidla má svoj význam

Podľa našej skúsenosti, vodiči, ktorí počujú blížiace sa vozidlo s právom prednostnej jazdy, sa zvyčajne tlačia s autami k okrajom cesty tak, aby vytvorili voľnú uličku. Autá vtedy stoja na kraji cesty a nezavadzajú.

Okrem toho, ak vozidlá stoja na červenú pred križovatkou, vôbec sa nedá hovoriť o tom, že by mohli byť nápomocné, ak by jazdili pomaly.

Kolóna vozidiel, ktoré sa rozbehnú (aj keď pomaly) do križovatky na červenú, aby pomohli sanitke, je absurdná predstava. Takto by vzniklo obrovské riziko kolízie s vozidlami z voľných smerov.

Idúce autá zvyčajne nemusia zastaviť

V prípade, že sanitka, policajné auto alebo hasiči sú rýchlejší ako vozidlá pred nimi, zvyčajne stačí stiahnuť sa na kraj cesty aj bez zastavenia.

Väčšina vodičov vtedy spomalí z dvoch dôvodov. Aby sa vozidlo s právom prednostnej jazdy dostalo pred nich čo najskôr a aby neohrozili samých seba, keďže sú nútení jazdiť v užšom priestore.

Ak pritom vodič zastaví a nezablokuje vozidlo s majákom a sirénou, nič zlé nespraví.

Samozrejme, sú vodiči, ktorí za volantom nepremýšľajú a správajú sa tak, ako o tom napísal Jozef. To ale nemá nič spoločné s otázkou, či je lepšie zastaviť alebo ísť pomaly v súvislosti s vyhýbaním sa vozidlu s právom prednostnej jazdy.

Ako sa vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy

Presný postup, ako sa vyhnúť autu s majákom a sirénou neexistuje. Predpisy počítajú s tým, že vodiči sa budú na cestách správať rozumne.

Ak sa k vám blíži vozidlo so zapnutou sirénou, nestačí len spomaliť alebo zastaviť. Treba s autom zájsť na také miesto, aby ste neprekážali. Najlepšie čo najskôr ku kraju cesty, ktorý je k vám bližšie.

Dôležité je, aby sa všetci vyhýbali podľa rovnakej logiky. V opačnom prípade zablokujete cestu.

Vodič na cestách s tromi pruhmi by si mal vybrať stranu, ktorú si vybralo vozidlo za ním. Aby nevytvoril "štupeľ" na ceste. V Rakúsku sú títo vodiči povinní zájsť k pravému okraju cesty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 490
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 998
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 611
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 494
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 006
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 366
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg (vpredu v strede), švédsky premiér Ulf Kristersson (vpredu vpravo) a švédska korunná princezná Viktória (vpredu vľavo) pózujú pri príležitosti pristúpenia Švédska do NATO.

Uplynulo 20 rokov od vstupu Slovenska do NATO.


a 1 ďalší
Medveď hnedý.

Stratené dokumenty hovorili o zastrelení medvedice s hmotnosťou 67,9 kg.


Michal Wiezik
Ekológ a ochranár Erik Baláž.

Pochybuje, že odstrelili medveďa z Liptovského Mikuláša.


Juraj Slafkovský oslavuje gól.

Zaznamenal svoj 41. bod v sezóne.


TASR a 1 ďalší
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 718
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 667
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 470
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 372
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 298
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 936
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu