SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Ako sa vyhnúť sanitke? Spomaliť alebo úplne zastaviť?

Predpisy prikazujú umožniť vozidlu s právom prednosti v jazde plynulý a bezpečný prejazd. Ako to spraviť, nechávajú na vodičoch.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Jozef: "Mohli by ste vysvetliť všetkým, že sanitkám a vo všeobecnosti autám s majákmi a sirénou sa síce treba uhýbať a umožniť im bezpečný prejazd, no všimol som si, že väčšina vodičov to chápe tak, že zastavia, čo je podľa mňa nesprávne a navyše nebezpečné.

Sanitka ma sťažené podmienky. Je jednoduchšie obísť idúce auto ako auto, ktoré zastane. Zároveň vznikajú zbytočné kolízne situácie, najmä ak vodič zastaví úplne bezdôvodne na štvorprúdových cestách.

Bol som svedkom, ako zastali naraz obe autá idúce v protismere a zastali vedľa seba, takže sanitka nemohla prejsť.

Pár týždňov dozadu som zase šiel po Šancovej v Bratislave v ľavom pruhu, keď sa za mnou objavila sanitka. Chcel som sa uhnúť do pravého, ale nemohol som, lebo chlapík idúci kúsok predo mnou v pravom pruhu skrátka zastal.

Žiadne auto pred ním auto nebolo a ja som sa v prvom momente chcel zaradiť zaňho (išiel asi 10 metrov predo mnou). Než som si uvedomil, že zastavuje, tak som bol v stave, ze som aj ja skoro stal, takže som vpravo nemohol ísť. Úplne zbytočne som tak pár sekúnd blokoval sanitku.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vozidlo so zapnutou sirénou a majákom má právo prednosti jazdy. V zákone o cestnej premávke sa píše, že takému vozidlu musí iný vodič umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby neprekážalo.

Nemôžeme súhlasiť s tým, že zastavenie by malo automaticky obmedziť alebo ohroziť ponáhľajúcu sa sanitku alebo iné auto s majákom a sirénou. Rovnako tak nie je absolútnou pravdou, že je jednoduchšie obísť idúce auto.

Aj zastavenie vozidla má svoj význam

Podľa našej skúsenosti, vodiči, ktorí počujú blížiace sa vozidlo s právom prednostnej jazdy, sa zvyčajne tlačia s autami k okrajom cesty tak, aby vytvorili voľnú uličku. Autá vtedy stoja na kraji cesty a nezavadzajú.

Okrem toho, ak vozidlá stoja na červenú pred križovatkou, vôbec sa nedá hovoriť o tom, že by mohli byť nápomocné, ak by jazdili pomaly.

Kolóna vozidiel, ktoré sa rozbehnú (aj keď pomaly) do križovatky na červenú, aby pomohli sanitke, je absurdná predstava. Takto by vzniklo obrovské riziko kolízie s vozidlami z voľných smerov.

Idúce autá zvyčajne nemusia zastaviť

V prípade, že sanitka, policajné auto alebo hasiči sú rýchlejší ako vozidlá pred nimi, zvyčajne stačí stiahnuť sa na kraj cesty aj bez zastavenia.

Väčšina vodičov vtedy spomalí z dvoch dôvodov. Aby sa vozidlo s právom prednostnej jazdy dostalo pred nich čo najskôr a aby neohrozili samých seba, keďže sú nútení jazdiť v užšom priestore.

Ak pritom vodič zastaví a nezablokuje vozidlo s majákom a sirénou, nič zlé nespraví.

Samozrejme, sú vodiči, ktorí za volantom nepremýšľajú a správajú sa tak, ako o tom napísal Jozef. To ale nemá nič spoločné s otázkou, či je lepšie zastaviť alebo ísť pomaly v súvislosti s vyhýbaním sa vozidlu s právom prednostnej jazdy.

Ako sa vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy

Presný postup, ako sa vyhnúť autu s majákom a sirénou neexistuje. Predpisy počítajú s tým, že vodiči sa budú na cestách správať rozumne.

Ak sa k vám blíži vozidlo so zapnutou sirénou, nestačí len spomaliť alebo zastaviť. Treba s autom zájsť na také miesto, aby ste neprekážali. Najlepšie čo najskôr ku kraju cesty, ktorý je k vám bližšie.

Dôležité je, aby sa všetci vyhýbali podľa rovnakej logiky. V opačnom prípade zablokujete cestu.

Vodič na cestách s tromi pruhmi by si mal vybrať stranu, ktorú si vybralo vozidlo za ním. Aby nevytvoril "štupeľ" na ceste. V Rakúsku sú títo vodiči povinní zájsť k pravému okraju cesty.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Hudbou proti holorubom.
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  6. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Behind every successful business lies a set of skilled people
  2. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Hudbou proti holorubom.
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  6. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  7. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 12 207
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 777
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 703
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 9 231
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 111
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 064
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 281
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 6 609
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 881
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 5 746
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Alena Zsuzsová (vpravo) a vľavo v pozadí Marian Kočner.

Najvyšší súd nemusí riešiť celý prípad.


18 h
Ampulka s vakcínou proti ochoreniu COVID-19 od americkej farmaceutickej spoločnosti Novavax počas tretej fázy klinických testov v Londýne.

Do konca roka chce vyrobiť 150 miliónov vakcín.


1 h
Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Preskúmajú aj zásah polície u Zuriana.


a 2 ďalší 4 h
Peter Schutz.

Kým sa vedci zjednotia, svet ešte obehnú dve či tri vlny covidu.


19 h

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Čisto na elektrinu prejde vyše 80 kilometrov.


21 h
Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún