SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Ako sa vyhnúť sanitke? Spomaliť alebo úplne zastaviť?

Predpisy prikazujú umožniť vozidlu s právom prednosti v jazde plynulý a bezpečný prejazd. Ako to spraviť, nechávajú na vodičoch.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Jozef: "Mohli by ste vysvetliť všetkým, že sanitkám a vo všeobecnosti autám s majákmi a sirénou sa síce treba uhýbať a umožniť im bezpečný prejazd, no všimol som si, že väčšina vodičov to chápe tak, že zastavia, čo je podľa mňa nesprávne a navyše nebezpečné.

Sanitka ma sťažené podmienky. Je jednoduchšie obísť idúce auto ako auto, ktoré zastane. Zároveň vznikajú zbytočné kolízne situácie, najmä ak vodič zastaví úplne bezdôvodne na štvorprúdových cestách.

Bol som svedkom, ako zastali naraz obe autá idúce v protismere a zastali vedľa seba, takže sanitka nemohla prejsť.

Pár týždňov dozadu som zase šiel po Šancovej v Bratislave v ľavom pruhu, keď sa za mnou objavila sanitka. Chcel som sa uhnúť do pravého, ale nemohol som, lebo chlapík idúci kúsok predo mnou v pravom pruhu skrátka zastal.

Žiadne auto pred ním auto nebolo a ja som sa v prvom momente chcel zaradiť zaňho (išiel asi 10 metrov predo mnou). Než som si uvedomil, že zastavuje, tak som bol v stave, ze som aj ja skoro stal, takže som vpravo nemohol ísť. Úplne zbytočne som tak pár sekúnd blokoval sanitku.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vozidlo so zapnutou sirénou a majákom má právo prednosti jazdy. V zákone o cestnej premávke sa píše, že takému vozidlu musí iný vodič umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby neprekážalo.

Nemôžeme súhlasiť s tým, že zastavenie by malo automaticky obmedziť alebo ohroziť ponáhľajúcu sa sanitku alebo iné auto s majákom a sirénou. Rovnako tak nie je absolútnou pravdou, že je jednoduchšie obísť idúce auto.

Aj zastavenie vozidla má svoj význam

Podľa našej skúsenosti, vodiči, ktorí počujú blížiace sa vozidlo s právom prednostnej jazdy, sa zvyčajne tlačia s autami k okrajom cesty tak, aby vytvorili voľnú uličku. Autá vtedy stoja na kraji cesty a nezavadzajú.

Okrem toho, ak vozidlá stoja na červenú pred križovatkou, vôbec sa nedá hovoriť o tom, že by mohli byť nápomocné, ak by jazdili pomaly.

Kolóna vozidiel, ktoré sa rozbehnú (aj keď pomaly) do križovatky na červenú, aby pomohli sanitke, je absurdná predstava. Takto by vzniklo obrovské riziko kolízie s vozidlami z voľných smerov.

Idúce autá zvyčajne nemusia zastaviť

V prípade, že sanitka, policajné auto alebo hasiči sú rýchlejší ako vozidlá pred nimi, zvyčajne stačí stiahnuť sa na kraj cesty aj bez zastavenia.

Väčšina vodičov vtedy spomalí z dvoch dôvodov. Aby sa vozidlo s právom prednostnej jazdy dostalo pred nich čo najskôr a aby neohrozili samých seba, keďže sú nútení jazdiť v užšom priestore.

Ak pritom vodič zastaví a nezablokuje vozidlo s majákom a sirénou, nič zlé nespraví.

Samozrejme, sú vodiči, ktorí za volantom nepremýšľajú a správajú sa tak, ako o tom napísal Jozef. To ale nemá nič spoločné s otázkou, či je lepšie zastaviť alebo ísť pomaly v súvislosti s vyhýbaním sa vozidlu s právom prednostnej jazdy.

Ako sa vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy

Presný postup, ako sa vyhnúť autu s majákom a sirénou neexistuje. Predpisy počítajú s tým, že vodiči sa budú na cestách správať rozumne.

Ak sa k vám blíži vozidlo so zapnutou sirénou, nestačí len spomaliť alebo zastaviť. Treba s autom zájsť na také miesto, aby ste neprekážali. Najlepšie čo najskôr ku kraju cesty, ktorý je k vám bližšie.

Dôležité je, aby sa všetci vyhýbali podľa rovnakej logiky. V opačnom prípade zablokujete cestu.

Vodič na cestách s tromi pruhmi by si mal vybrať stranu, ktorú si vybralo vozidlo za ním. Aby nevytvoril "štupeľ" na ceste. V Rakúsku sú títo vodiči povinní zájsť k pravému okraju cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 377
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 472
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 908
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 841
  5. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 4 797
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 771
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 012
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 604
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf rodinnej firmy Unipas Maroš Kara

Rodinná firma Unipas z Hornej Nitry má tridsaťročnú tradíciu a klientov od protinožcov.


23. jún
Michal Kaščák

Festival Pohoda oslavuje 25 rokov od svojho vzniku.


23. jún
Igor Matovič na tlačovej konferencii.

Ani Heger si nemyslí, že sa Matovič zmení, vraví politológ Baboš.


7 h
Ilustračná fotografia.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 22 h

Neprehliadnite tiež

Ford Focus Kombi Active

Posledný kus zíde z linky v roku 2025.


23. jún
Podcast Klik.

Kľúčová výhoda je ľahká škálovateľnosť.


a 2 ďalší 23. jún
BMW M1 Group 4 Andy Warhol

Na dielo minul šesť kíl farby.


22. jún
Peugeot 408

Naftový motor sa v ponuke neobjaví.


22. jún

Blogy SME

  1. Robert Puk: Keď sa poskok Šípoš pletie do Bratislavy
  2. Lubomir Zahora: Reforma zdravotníctva po rakúsky
  3. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu
  4. Jozef Černek: Deň prvý, hotel
  5. Věra Tepličková: Já jsem duhová víla,
  6. Věra Tepličková: My pracujeme i v sobotě, soudružko
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam
  8. Elena Antalová: Medvede a diviaky sa dohodnú
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 234
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 158
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 758
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 847
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 793
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 708
  7. Ján Valchár: Severodoneck, trpiaca spolupráca so Západom a príliš veľa estrogénu v politike 2 235
  8. Ján Valchár: Peter Veľký, Vladimír Malinký a Alexander Zbytočný. 1 802
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu