SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Pripravujete auto na zimu? Pripravte aj seba

Ak máte dnes dobrú náladu, nenechajte si ju pokaziť radami o príprave vozidla na zimu.

(Zdroj: autor)

Staré Škodovky a najmä Lady boli asi tie najlepšie autá na zimu. Na Žiguli ste každým pórom tela cítili reálnu situáciu na ceste.

Príprava na zimu bola omnoho náročnejšia, lebo autá boli staré a mali svoje muchy. To boli vozidlá, ktoré dokázali pred zimou zmeniť aj šoférov.

Áno, robili občas starosti a nemohli sme byť tak neobmedzení páni situácie ako dnes. Teraz nám ostala len fráza a otravná téma príprav na zimu.

Aby si niekto moje myšlienky nevysvetlil zle, upozorňujem, že pred tridsiatimi rokmi som mal dobrý príklad doma. Už vtedy mal môj otec druhú sériu diskov a špeciálne zimné protektory na všetky štyri kolesá.

Auto bolo na zimu starostlivo pripravené aj napriek tomu, že parkovalo v garáži.

Ešte dnes vidím, ako otec mieša Fridex s vodou a skúša na balkóne bod mrazu.

Naša „škodovienka“ nás nikdy v zime nenechala a hustomer na meranie zmesi v batérii možno ešte leží v skrini.

Podstata je inde

Odvtedy sa autá zmenili, nemrznúcu zmes majú v štandardnej výbave a pri pravidelných prehliadkach kontroluje servis všetko.

S výnimkou dlho stojacich áut s vybitou batériou skoro nepoznáme problém. Preto chápem, že aj téma prípravy auta na zimu môže byť dnes pre čitateľa dôvod na pokazený deň.

Dnes tieto informácie produkujú agentúry a automobilky, lebo je to dobrý a nevinný nosič reklamnej informácie.

Pochopiteľne, sme tu na to, aby sme aj na túto tému pridali nejaké skúsenosti a možno o niečom diskutovali.

Len pred čítaním článku vedzte, že tieto riadky píše človek, ktorému stojí na dvore Renault Trafic ešte na letných pneumatikách.

Presne tento istý človek dnes pri prvom riadnom mraze hľadal škrabku na okno, aby urobil fotku do SME.

Tiež začínam s prípravou auta na zimu, keď zima príde.

Samozrejme na Raylle Tatry som si na obhliadku trate bral také auto, ktoré malo zimné pneumatiky, pretože mohol napadnúť aj sneh. Na rely a v Tatrách ešte chvíľu ostanem.

Pneumatiky nestačia

Skôr než absorbujete všetky zaručené rady o siedmich stupňoch a zimných pneumatikách, pridám skúsenosť z Rallye Tatry.

Ako každé rely auto, aj náš Peugeot 208 R2 mal súťažné pneumatiky, bez akých sa pretekárske auto nezaobíde. Asi ako to vaše bez zimných.

V Poprade bola na teplomeri nula a pred večernou skúškou sme obuli najmäkšiu zmes, akú sme mali, teda číslo 11. Vyšli sme zo servisu a pred štartom na mestský okruh sme čakali dosť dlho.

Pneumatiky chladli a stali sa z nich „puky“. V prvej pravej zákrute po štarte som mal malú rýchlosť, takže sa neprejavili, ale v nasledujúcej ľavej mi pri vlažnom prejazde uletel zadok.

Prvú časť mestského okruhu som išiel vyslovene pomaly a aj to som musel pre „prepísknutú“ zákrutu cúvať.

V druhom kole sa plášte ohriali a držali tak, že by vám pri brzdení vyleteli oči z jamiek.

Vo štvrtom kole okruhu sa plášte už prehriali a pri výjazdoch z pomalých zákrut prestali lepiť, dokonca dymili od pretáčania. Opäť som musel zvoľniť a prispôsobiť sa.

Presne tak je to aj so zimnými pneumatikami.

Sedemstupňová téma je len orientačný bod. Zimné plášte sú na snehu a za istých okolností nenormálne dobré oproti letným.

Rozdiely sú až priepastné. Ako sme však neraz odmerali na slnkom zaliatej diaľnici v decembri, nemusia byť ideálne na krízové brzdenie.

Skrátka, ak by som si myslel, že mám na pretekárskom aute pretekárske pneumatiky a idem tak od začiatku, tak ešte teraz je otlačený Peugeot na zvodidlách v Poprade.

Tatry sú symbol

Práve pod Tatrami sa oplatí pripomenúť, že podobne ako v autách aj v „outdoorovom“ oblečení pre turistiku si za peniaze kúpite všetko. To láka turistov k podnikaniu extrémnych túr v našich veľhorách.

To oblečenie je dnes také úžasné a také dobré ako dnešné autá. Nové tkaniny umožnia víkendovému športovcovi podniknúť túru pre skutočných horolezcov.

Aj auto vybavené zimnými plášťami a stabilizačným systémom sa môže javiť na snehu ako prikuté o cestu.

Vo veľhorách aj na cestách však nastáva chvíľa, bod zlomu, kedy sa ukáže, čo máte natrénované a ako viete šoférovať.

Vďaka oblečeniu alebo technike sme však za hranicou, ku ktorej by sme sa nahí a v starom Žiguli ani nepriblížili.

Zima neodkladne prichádza, je to normálne a sám sa snažím uvedomiť, že sme aj bez veľkých príprav lepšie technicky než mentálne vybavení a na tom treba pracovať v prvom rade. Samozrejme pridávam aj pár rád.

Vidím, štartujem a nešmýkam

Pre každého motoristu je v zime podstatné naštartovať, mať nástroj na odstránenie námrazy a obutie, ktoré je schopné zvládnuť sneh a ľad.

Z testovacích áut poznám výhodu vyhrievaného čelného skla. Nakoľko v domácom aute také nemám, oddnes presuniem škrabku z úložného priestoru do dverí. Asi najviac však oceňujem jednoduchý prístrešok nad autom.

Vtedy sa mi námraza na okne netvorí. Proti námraze z vnútornej strane čelného skla používam klimatizáciu, ktorá vysušuje.

Keď prídeme z večerného amatérskeho hokeja, nechám chvíľu dokorán otvorené dvere. Auto vetrám od vlhkosti aj pri návrate z lyžovačky.

Robili sme už niekoľko testov škrabiek na sklá. Nikdy sa nepozerajte na dizajn alebo parádne rukoväte. Podstatná je pracovná hrana a priľnavosť ku sklu.

Dlhšia rukovať pomôže najmä pri SUV a vyšších autách.

Čiže prvá zásadná vec je starostlivosť o čisté sklo, ale tomu niekedy stačí metlička alebo malá jednoduchá plastová škrabka.

Relatívne často, najmä ak plánujem ranný skorý odjazd, používam ochrannú fóliu na čelné sklo.

Autobatérii jazdenie prospieva

Od veku a spôsobu používania auta závisí aj príprava na zimu. Novšie a pravidelne používané auto bude mať určite autobatériu v dobrom stave.

Autobatéria potrebuje pozornosť, ak auto naozaj dlhodobo stojí alebo absolvuje len občasné a extrémne krátke trasy.

Ak niekto spozoruje na jeseň pomalšie štartovanie a auto dlhšie stálo, oplatí sa nechať dobiť autobatériu alebo kúpiť novú.

Osobne v zimnom období nenechávam dlhodobo stáť autá s minimom paliva v nádrži. Pred tuhou zimou tankovanie naftového Renaultu Trafic obohatím o nemrznúce aditívum.

Benzínovým autám doprajem len benzín, tie v štartovaní nesklamú.

Pneumatiky vymením spolu s hlavou

Pochopiteľne tretia a dôležitá vec je obutie. Na sneh vyrážam len na zimných plášťoch a pochopiteľne používam sezónne obutie.

Napokon niet krajšie nedeľné skoré ráno ako keď je na ceste päť centimetrov prašanu. Každý má také plášte, aké si môže dovoliť a viac než značka a výsledok v nejakom porovnávacom teste zaváži ich stav a spôsob použitia.

Často mi telefonujú kamaráti a pol hodinu riešia značku pneumatiky do neuveriteľných detailov, akoby by išli na pretekársky zasnežený okruh.

Pritom na snehu stačí vymeniť ujazdenú stopu za čerstvý sneh a rozdiel v správaní auta niekoľkonásobne prevýši rozdiel medzi značkami.

Na záver, ak máte svoju dobrú skúsenosť, napíšte ju do reakcií pod článok a už len tým, že to všetci spoločne napíšeme, si uvedomíme, že zima prichádza.

Vďaka vám čitateľom som dnes vyšiel z domu skôr a pre titulnú fotku vytiahol škrabku.

Verím, že popoludní bude mať kamarát v našom dedinskom pneuservise voľno, odnesiem mu tam auto a nechám ho prezuť.

Samozrejme istú ochranu a pozornosť venujem diskom aj skrutkám. Pôjdem si na pumpu do susednej obce nakúpiť nemrznúcu zmes v bandaskách, aby som ju mal doma a poruke.

No a to je všetko. Vlastne nie: Zo všetkého najviac venujem zimnú údržbu mysleniu.

ico

P.S.: Len tak na okraj

Vlani sa mi ozval kamarát, ktorému som predal Renault Grand Scenic a pýtal sa, kde má ísť do servisu, lebo mu vraj hučí ložisko.

Vzhľadom na stav a kilometre ma to trochu prekvapilo, ale odporučil som servis. Odpadol mi kameň zo srdca, keď mi volal, že to nebolo ložisko.

Avšak bolo to možno niečo horšie. Pri výmene letnej sady diskov za zimnú mu nevymenili skrutky, ktoré patrili k zimným diskom.

Tie letné mali úplne iný tvar sedla, nepasovali k diskom a dokonca mu jedna „strelila“.

Keď bude mechanik v pneuservise lamentovať nad tým, prečo máte takéto disky a nie tie krajšie a prečo jazdíte na gumách Michelin a nie Continental, upozornite ho:

Nech si hľadí toho, aby dal správne skrutky k správnym diskom a aby na momentovom kľúči aj nastavil správny uťahovací moment. Ten najvyšší nemusí byť najlepší.

Rasťo Chvála

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 225
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 18 041
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 125
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 228
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 709
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 229
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 536
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 098
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 990
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Pribudlo 705 prípadov nákazy a ďalších šesť úmrtí (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Odberné miesto na nový koronavírus.
Bývalý šéf Inštitútu zdravotníckej politiky Martin Smatana.
Cynická obluda

Terazky budeme testovať

Testovanie vraj nezvládnu zabezpečiť zdravotníci, lebo zdravotníctvo utrpelo vládou Smeru. Tak ho zabezpečí armáda.

Komentár Petra Schutza

Vláda sa v hysterickom kŕči vrhla na logistickú divočinu

Fiasko by znamenalo nielen stratu dvesto miliónov, ale aj znemožnenie krajiny.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric