SME

Nové autá musia mať snímač tlaku v pneumatikách

Od 1. novembra musia byť nové osobné autá povinne vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách a ďalšími systémami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Chystáte sa kúpiť si nové auto? Ak to bude na Slovensku alebo v ďalších krajinách Európskej únie, od 1. novembra bude musieť byť každý jeden model vybavený automatickým monitorovaním tlaku v pneumatikách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak si kúpite auto ešte s letnými pneumatikami, na zimné si budete musieť obstarať špeciálny ventil v prípade, že budete pre ne kupovať aj extra sadu diskov.

Viac bezpečnosti, menej paliva

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou

Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu

zlavy.jpg

Foto: zlavy.sme.sk

"Dôvodom pre novú legislatívu je zvýšenie bezpečnosti a zníženia spotreby pohonných látok. Systém signalizuje na prístrojovej doske auta pokles tlaku v pneumatikách. Vizuálne aj akusticky," vysvetlil Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia.

Nariadenie č. EU 661/2009 schválili Európsky parlament a Rada (ES) s účinnosťou od 1. novembra tohto roka. Platí priamo pre každý členský štát Únie, aj pre Slovensko. Bez potreby prijať osobitný zákon.

Podľa nariadenia musí byť každé nové osobné motorové vozidlo kategórie M1, ktoré sa predá po 1. novembri v EÚ, vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách.

"Autá, ktoré si majitelia zakúpili pred týmto dátumom, nový systém nemusia mať," dodal Kundlák s tým, že mnohí výrobcovia áut s nariadením počítali.

SkryťVypnúť reklamu

Preto už väčšina vozidiel, ktoré sa tento rok predávali, obsahovali spomínaný systém.

Nariadenie:

  • Vozidlá kategórie M1 musia byť vybavené presným systémom monitorovania tlaku v pneumatikách, schopným v prípade potreby vo vnútri vozidla upozorniť vodiča na stratu tlaku v ktorejkoľvek pneumatike, a to v záujme optimálnej spotreby paliva a bezpečnosti cestnej premávky. Na dosiahnutie tohto cieľa sa stanovia primerané limitné hodnoty v technických špecifikáciách, ktoré navyše umožnia technologicky neutrálny a z hľadiska nákladov efektívny prístup k rozvoju presných systémov monitorovania tlaku v pneumatikách.

  • Vozidlá kategórie M1 s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2610 kg (prevádzkovou hmotnosťou 2585 kg), prípadne s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2840 kg (v súlade s ods. 2 článku 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007), ktoré sú vybavené manuálnou prevodovkou, musia byť vybavené ukazovateľom preradenia prevodových stupňov.

  • Vozidlá kategórie M1 a N1 musia byť vybavené elektronickým systémom riadenia stability.

  • Viac o zmenách >>
SkryťVypnúť reklamu

Dva systémy merania tlaku v pneumatikách

Dnes sú na trhu dva systémy merania. Nepriamy systém vyhodnocuje zmenu priemeru pneumatiky cez ABS systém. Nevyžaduje žiadnu ďalšiu investíciu v podobe snímača tlaku.

Priamy systém vyhodnocuje zmenu tlaku pomocou snímača. Ten je súčasťou ventilu kolesa a sníma tlak a teplotu v pneumatike.

Cena ventilu so snímačom sa pohybuje od 60 do 80 eur v závislosti od modelu auta.

"V prípade, že motorista bude chcieť zimnú sadu pneumatík aj s diskami, musí si dokúpiť aj 4 kusy ventilov. Tieto musia v pneuservise, v ktorom vozidlo prezujú, aj preprogramovať. Preprogramovanie ventilov sa robí prístrojom na to určeným," upozornil Kundlák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dopredu si preto zistite, či pneuservis takéto preprogramovanie robí.

Niekoľko typov ventilov

Každá automobilová značka má viac typov ventilov v závislosti od modelu auta.

"Aby to však nebolo také jednoduché, typ ventilu sa môže líšiť aj od modelového roku automobilu," dodal Kundlák.

Snímač tlaku obsahuje aj batériu. Preto je potrebné pri výmene pneumatík zisťovať aj jej stav. Životnosť tejto batérie je 3 až 5 rokov alebo cca 160-tisíc km. Po skončení životnosti batérie je podľa Kundláka potrebné kúpiť si nové ventily.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 417
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 091
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 030
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 755
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 085
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 925
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 600
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 528
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  2. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  3. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  6. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  7. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  8. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 769
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 008
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 638
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 325
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 626
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 863
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 740
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 815
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťZatvoriť reklamu