SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Nové autá musia mať snímač tlaku v pneumatikách

Od 1. novembra musia byť nové osobné autá povinne vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách a ďalšími systémami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Chystáte sa kúpiť si nové auto? Ak to bude na Slovensku alebo v ďalších krajinách Európskej únie, od 1. novembra bude musieť byť každý jeden model vybavený automatickým monitorovaním tlaku v pneumatikách.

Ak si kúpite auto ešte s letnými pneumatikami, na zimné si budete musieť obstarať špeciálny ventil v prípade, že budete pre ne kupovať aj extra sadu diskov.

Viac bezpečnosti, menej paliva

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

"Dôvodom pre novú legislatívu je zvýšenie bezpečnosti a zníženia spotreby pohonných látok. Systém signalizuje na prístrojovej doske auta pokles tlaku v pneumatikách. Vizuálne aj akusticky," vysvetlil Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia.

Nariadenie č. EU 661/2009 schválili Európsky parlament a Rada (ES) s účinnosťou od 1. novembra tohto roka. Platí priamo pre každý členský štát Únie, aj pre Slovensko. Bez potreby prijať osobitný zákon.

Podľa nariadenia musí byť každé nové osobné motorové vozidlo kategórie M1, ktoré sa predá po 1. novembri v EÚ, vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách.

"Autá, ktoré si majitelia zakúpili pred týmto dátumom, nový systém nemusia mať," dodal Kundlák s tým, že mnohí výrobcovia áut s nariadením počítali.

Preto už väčšina vozidiel, ktoré sa tento rok predávali, obsahovali spomínaný systém.

Nariadenie:

  • Vozidlá kategórie M1 musia byť vybavené presným systémom monitorovania tlaku v pneumatikách, schopným v prípade potreby vo vnútri vozidla upozorniť vodiča na stratu tlaku v ktorejkoľvek pneumatike, a to v záujme optimálnej spotreby paliva a bezpečnosti cestnej premávky. Na dosiahnutie tohto cieľa sa stanovia primerané limitné hodnoty v technických špecifikáciách, ktoré navyše umožnia technologicky neutrálny a z hľadiska nákladov efektívny prístup k rozvoju presných systémov monitorovania tlaku v pneumatikách.

  • Vozidlá kategórie M1 s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2610 kg (prevádzkovou hmotnosťou 2585 kg), prípadne s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2840 kg (v súlade s ods. 2 článku 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007), ktoré sú vybavené manuálnou prevodovkou, musia byť vybavené ukazovateľom preradenia prevodových stupňov.

  • Vozidlá kategórie M1 a N1 musia byť vybavené elektronickým systémom riadenia stability.

  • Viac o zmenách >>

Dva systémy merania tlaku v pneumatikách

Dnes sú na trhu dva systémy merania. Nepriamy systém vyhodnocuje zmenu priemeru pneumatiky cez ABS systém. Nevyžaduje žiadnu ďalšiu investíciu v podobe snímača tlaku.

Priamy systém vyhodnocuje zmenu tlaku pomocou snímača. Ten je súčasťou ventilu kolesa a sníma tlak a teplotu v pneumatike.

Cena ventilu so snímačom sa pohybuje od 60 do 80 eur v závislosti od modelu auta.

"V prípade, že motorista bude chcieť zimnú sadu pneumatík aj s diskami, musí si dokúpiť aj 4 kusy ventilov. Tieto musia v pneuservise, v ktorom vozidlo prezujú, aj preprogramovať. Preprogramovanie ventilov sa robí prístrojom na to určeným," upozornil Kundlák.

Dopredu si preto zistite, či pneuservis takéto preprogramovanie robí.

Niekoľko typov ventilov

Každá automobilová značka má viac typov ventilov v závislosti od modelu auta.

"Aby to však nebolo také jednoduché, typ ventilu sa môže líšiť aj od modelového roku automobilu," dodal Kundlák.

Snímač tlaku obsahuje aj batériu. Preto je potrebné pri výmene pneumatík zisťovať aj jej stav. Životnosť tejto batérie je 3 až 5 rokov alebo cca 160-tisíc km. Po skončení životnosti batérie je podľa Kundláka potrebné kúpiť si nové ventily.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Mecom ide na zelenú
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  8. Marrákeš je červená perla Maroka
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  6. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  7. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 818
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 331
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 017
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 761
  5. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 594
  6. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 581
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 606
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 335
  9. Mecom ide na zelenú 2 273
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Poľné nemocnice sa zatiaľ nezriaďujú.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


18 h
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  2. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  3. Robert Škerko: Zimná dovolenka v Terchovej.
  4. Zuza Kumanova: Štatistický úrad SR zverejnil výsledky postojových otázok zo Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021
  5. Miriam Studeničová: Ako ďalej? Pokrok nebude umožnený nehodným!
  6. Kristína Jakubičková: Zápisky z psychiatrie alebo ako prežiť a nezblázniť sa
  7. Tomáš Harustiak: Ježišova identita sa stratila vo vzduchoprázdne
  8. Roman Kebísek: Básnik Krasko a Groeblová
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 095
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 984
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 534
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 571
  5. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 531
  6. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 4 382
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 211
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 882
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu