Chystáte sa kúpiť si nové auto? Ak to bude na Slovensku alebo v ďalších krajinách Európskej únie, od 1. novembra bude musieť byť každý jeden model vybavený automatickým monitorovaním tlaku v pneumatikách.
Ak si kúpite auto ešte s letnými pneumatikami, na zimné si budete musieť obstarať špeciálny ventil v prípade, že budete pre ne kupovať aj extra sadu diskov.
Viac bezpečnosti, menej paliva
Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
Foto: zlavy.sme.sk
"Dôvodom pre novú legislatívu je zvýšenie bezpečnosti a zníženia spotreby pohonných látok. Systém signalizuje na prístrojovej doske auta pokles tlaku v pneumatikách. Vizuálne aj akusticky," vysvetlil Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia.
Nariadenie č. EU 661/2009 schválili Európsky parlament a Rada (ES) s účinnosťou od 1. novembra tohto roka. Platí priamo pre každý členský štát Únie, aj pre Slovensko. Bez potreby prijať osobitný zákon.
Podľa nariadenia musí byť každé nové osobné motorové vozidlo kategórie M1, ktoré sa predá po 1. novembri v EÚ, vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách.
"Autá, ktoré si majitelia zakúpili pred týmto dátumom, nový systém nemusia mať," dodal Kundlák s tým, že mnohí výrobcovia áut s nariadením počítali.
Preto už väčšina vozidiel, ktoré sa tento rok predávali, obsahovali spomínaný systém.
Nariadenie:
-
Vozidlá kategórie M1 musia byť vybavené presným systémom monitorovania tlaku v pneumatikách, schopným v prípade potreby vo vnútri vozidla upozorniť vodiča na stratu tlaku v ktorejkoľvek pneumatike, a to v záujme optimálnej spotreby paliva a bezpečnosti cestnej premávky. Na dosiahnutie tohto cieľa sa stanovia primerané limitné hodnoty v technických špecifikáciách, ktoré navyše umožnia technologicky neutrálny a z hľadiska nákladov efektívny prístup k rozvoju presných systémov monitorovania tlaku v pneumatikách.
-
Vozidlá kategórie M1 s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2610 kg (prevádzkovou hmotnosťou 2585 kg), prípadne s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2840 kg (v súlade s ods. 2 článku 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007), ktoré sú vybavené manuálnou prevodovkou, musia byť vybavené ukazovateľom preradenia prevodových stupňov.
-
Vozidlá kategórie M1 a N1 musia byť vybavené elektronickým systémom riadenia stability.
- Viac o zmenách >>
Dva systémy merania tlaku v pneumatikách
Dnes sú na trhu dva systémy merania. Nepriamy systém vyhodnocuje zmenu priemeru pneumatiky cez ABS systém. Nevyžaduje žiadnu ďalšiu investíciu v podobe snímača tlaku.
Priamy systém vyhodnocuje zmenu tlaku pomocou snímača. Ten je súčasťou ventilu kolesa a sníma tlak a teplotu v pneumatike.
Cena ventilu so snímačom sa pohybuje od 60 do 80 eur v závislosti od modelu auta.
"V prípade, že motorista bude chcieť zimnú sadu pneumatík aj s diskami, musí si dokúpiť aj 4 kusy ventilov. Tieto musia v pneuservise, v ktorom vozidlo prezujú, aj preprogramovať. Preprogramovanie ventilov sa robí prístrojom na to určeným," upozornil Kundlák.
Dopredu si preto zistite, či pneuservis takéto preprogramovanie robí.
Niekoľko typov ventilov
Každá automobilová značka má viac typov ventilov v závislosti od modelu auta.
"Aby to však nebolo také jednoduché, typ ventilu sa môže líšiť aj od modelového roku automobilu," dodal Kundlák.
Snímač tlaku obsahuje aj batériu. Preto je potrebné pri výmene pneumatík zisťovať aj jej stav. Životnosť tejto batérie je 3 až 5 rokov alebo cca 160-tisíc km. Po skončení životnosti batérie je podľa Kundláka potrebné kúpiť si nové ventily.