SME

Nové autá musia mať snímač tlaku v pneumatikách

Od 1. novembra musia byť nové osobné autá povinne vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách a ďalšími systémami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Chystáte sa kúpiť si nové auto? Ak to bude na Slovensku alebo v ďalších krajinách Európskej únie, od 1. novembra bude musieť byť každý jeden model vybavený automatickým monitorovaním tlaku v pneumatikách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak si kúpite auto ešte s letnými pneumatikami, na zimné si budete musieť obstarať špeciálny ventil v prípade, že budete pre ne kupovať aj extra sadu diskov.

Viac bezpečnosti, menej paliva

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou

Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu

zlavy.jpg

Foto: zlavy.sme.sk

"Dôvodom pre novú legislatívu je zvýšenie bezpečnosti a zníženia spotreby pohonných látok. Systém signalizuje na prístrojovej doske auta pokles tlaku v pneumatikách. Vizuálne aj akusticky," vysvetlil Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia.

Nariadenie č. EU 661/2009 schválili Európsky parlament a Rada (ES) s účinnosťou od 1. novembra tohto roka. Platí priamo pre každý členský štát Únie, aj pre Slovensko. Bez potreby prijať osobitný zákon.

Podľa nariadenia musí byť každé nové osobné motorové vozidlo kategórie M1, ktoré sa predá po 1. novembri v EÚ, vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách.

"Autá, ktoré si majitelia zakúpili pred týmto dátumom, nový systém nemusia mať," dodal Kundlák s tým, že mnohí výrobcovia áut s nariadením počítali.

SkryťVypnúť reklamu

Preto už väčšina vozidiel, ktoré sa tento rok predávali, obsahovali spomínaný systém.

Nariadenie:

  • Vozidlá kategórie M1 musia byť vybavené presným systémom monitorovania tlaku v pneumatikách, schopným v prípade potreby vo vnútri vozidla upozorniť vodiča na stratu tlaku v ktorejkoľvek pneumatike, a to v záujme optimálnej spotreby paliva a bezpečnosti cestnej premávky. Na dosiahnutie tohto cieľa sa stanovia primerané limitné hodnoty v technických špecifikáciách, ktoré navyše umožnia technologicky neutrálny a z hľadiska nákladov efektívny prístup k rozvoju presných systémov monitorovania tlaku v pneumatikách.

  • Vozidlá kategórie M1 s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2610 kg (prevádzkovou hmotnosťou 2585 kg), prípadne s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2840 kg (v súlade s ods. 2 článku 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007), ktoré sú vybavené manuálnou prevodovkou, musia byť vybavené ukazovateľom preradenia prevodových stupňov.

  • Vozidlá kategórie M1 a N1 musia byť vybavené elektronickým systémom riadenia stability.

  • Viac o zmenách >>
SkryťVypnúť reklamu

Dva systémy merania tlaku v pneumatikách

Dnes sú na trhu dva systémy merania. Nepriamy systém vyhodnocuje zmenu priemeru pneumatiky cez ABS systém. Nevyžaduje žiadnu ďalšiu investíciu v podobe snímača tlaku.

Priamy systém vyhodnocuje zmenu tlaku pomocou snímača. Ten je súčasťou ventilu kolesa a sníma tlak a teplotu v pneumatike.

Cena ventilu so snímačom sa pohybuje od 60 do 80 eur v závislosti od modelu auta.

"V prípade, že motorista bude chcieť zimnú sadu pneumatík aj s diskami, musí si dokúpiť aj 4 kusy ventilov. Tieto musia v pneuservise, v ktorom vozidlo prezujú, aj preprogramovať. Preprogramovanie ventilov sa robí prístrojom na to určeným," upozornil Kundlák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dopredu si preto zistite, či pneuservis takéto preprogramovanie robí.

Niekoľko typov ventilov

Každá automobilová značka má viac typov ventilov v závislosti od modelu auta.

"Aby to však nebolo také jednoduché, typ ventilu sa môže líšiť aj od modelového roku automobilu," dodal Kundlák.

Snímač tlaku obsahuje aj batériu. Preto je potrebné pri výmene pneumatík zisťovať aj jej stav. Životnosť tejto batérie je 3 až 5 rokov alebo cca 160-tisíc km. Po skončení životnosti batérie je podľa Kundláka potrebné kúpiť si nové ventily.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 936
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 448
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 928
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 143
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 483
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 316
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 093
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 047
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Branislav Gröhling: Gröhling odpovedá Ficovi na list
  2. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  3. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  4. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  5. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  6. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 29 856
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 16 708
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 670
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 393
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 031
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 959
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 139
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 893
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu