SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Nové autá musia mať snímač tlaku v pneumatikách

Od 1. novembra musia byť nové osobné autá povinne vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách a ďalšími systémami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Chystáte sa kúpiť si nové auto? Ak to bude na Slovensku alebo v ďalších krajinách Európskej únie, od 1. novembra bude musieť byť každý jeden model vybavený automatickým monitorovaním tlaku v pneumatikách.

Ak si kúpite auto ešte s letnými pneumatikami, na zimné si budete musieť obstarať špeciálny ventil v prípade, že budete pre ne kupovať aj extra sadu diskov.

Viac bezpečnosti, menej paliva

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

"Dôvodom pre novú legislatívu je zvýšenie bezpečnosti a zníženia spotreby pohonných látok. Systém signalizuje na prístrojovej doske auta pokles tlaku v pneumatikách. Vizuálne aj akusticky," vysvetlil Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia.

Nariadenie č. EU 661/2009 schválili Európsky parlament a Rada (ES) s účinnosťou od 1. novembra tohto roka. Platí priamo pre každý členský štát Únie, aj pre Slovensko. Bez potreby prijať osobitný zákon.

Podľa nariadenia musí byť každé nové osobné motorové vozidlo kategórie M1, ktoré sa predá po 1. novembri v EÚ, vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách.

"Autá, ktoré si majitelia zakúpili pred týmto dátumom, nový systém nemusia mať," dodal Kundlák s tým, že mnohí výrobcovia áut s nariadením počítali.

Preto už väčšina vozidiel, ktoré sa tento rok predávali, obsahovali spomínaný systém.

Nariadenie:

  • Vozidlá kategórie M1 musia byť vybavené presným systémom monitorovania tlaku v pneumatikách, schopným v prípade potreby vo vnútri vozidla upozorniť vodiča na stratu tlaku v ktorejkoľvek pneumatike, a to v záujme optimálnej spotreby paliva a bezpečnosti cestnej premávky. Na dosiahnutie tohto cieľa sa stanovia primerané limitné hodnoty v technických špecifikáciách, ktoré navyše umožnia technologicky neutrálny a z hľadiska nákladov efektívny prístup k rozvoju presných systémov monitorovania tlaku v pneumatikách.

  • Vozidlá kategórie M1 s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2610 kg (prevádzkovou hmotnosťou 2585 kg), prípadne s referenčnou hmotnosťou nepresahujúcou 2840 kg (v súlade s ods. 2 článku 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007), ktoré sú vybavené manuálnou prevodovkou, musia byť vybavené ukazovateľom preradenia prevodových stupňov.

  • Vozidlá kategórie M1 a N1 musia byť vybavené elektronickým systémom riadenia stability.

  • Viac o zmenách >>

Dva systémy merania tlaku v pneumatikách

Dnes sú na trhu dva systémy merania. Nepriamy systém vyhodnocuje zmenu priemeru pneumatiky cez ABS systém. Nevyžaduje žiadnu ďalšiu investíciu v podobe snímača tlaku.

Priamy systém vyhodnocuje zmenu tlaku pomocou snímača. Ten je súčasťou ventilu kolesa a sníma tlak a teplotu v pneumatike.

Cena ventilu so snímačom sa pohybuje od 60 do 80 eur v závislosti od modelu auta.

"V prípade, že motorista bude chcieť zimnú sadu pneumatík aj s diskami, musí si dokúpiť aj 4 kusy ventilov. Tieto musia v pneuservise, v ktorom vozidlo prezujú, aj preprogramovať. Preprogramovanie ventilov sa robí prístrojom na to určeným," upozornil Kundlák.

Dopredu si preto zistite, či pneuservis takéto preprogramovanie robí.

Niekoľko typov ventilov

Každá automobilová značka má viac typov ventilov v závislosti od modelu auta.

"Aby to však nebolo také jednoduché, typ ventilu sa môže líšiť aj od modelového roku automobilu," dodal Kundlák.

Snímač tlaku obsahuje aj batériu. Preto je potrebné pri výmene pneumatík zisťovať aj jej stav. Životnosť tejto batérie je 3 až 5 rokov alebo cca 160-tisíc km. Po skončení životnosti batérie je podľa Kundláka potrebné kúpiť si nové ventily.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 061
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 146
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 978
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 792
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 265
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 608
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 003
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 538
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 142
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 860
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sean Connery ako James Bond vo filme Nikdy nehovor nikdy.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L