Proti závejom na D1 pod Tatrami nasadia nové drevené bariéry

Dvojmetrové bariéry budú zhruba päťdesiat metrov od cesty. Nasadia ich od januára. Nahradia staré

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

MENGUSOVCE. Národná diaľničná spoločnosť postaví proti snehu nové drevené bariéry. Budú brániť tvorbe snehových závejov na diaľnici pod Tatrami.

Zábrany bude NDS testovať na úseku diaľnice D1 medzi križovatkami Poprad-východ a Spišský Štvrtok.

Veľa tam sneží a spolu s častým silným vetrom cesty zafúkava, zdôvodnil výber lokality Milan Gajdoš, generálny riaditeľ NDS.

Nové snehové bariéry budú vyššie

Pri rozmiestnení drevených bariér, ktoré sa používali už aj v minulosti, vychádza NDS z analýzy miestnych pomerov, údajov z meteostaníc, topografických máp či obrazových materiálov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podstata snehových zábran je založená na vytvorení bariéry, cez ktorú sa vetrom premiestňujú nespevnené vrstvy snehu a vytvárajú na záveternej strane možnosť pre zadržanie snehu a znižovanie jeho množstva vo vetre.

Novšie bariéry, ktoré chce NDS testovať na podtatranskej diaľnici, sú o čosi vyššie.

"Informácie o nich sme čerpali zo štátov ako Kanada a Švédsko. Sú to krajiny, ktoré majú problém so snehom a vetrom," doplnil prevádzkový riaditeľ NDS Štefan Török.

V súčasnosti NDS využíva jednoduché prenosné bariéry, ktoré však nedokážu na úsekoch so zložitejšími poveternostnými podmienkami zabrániť vzniku snehových závejov tak efektívne ako nový typ bariér.

NDS verí, že zábrany neukradnú

Gajdoš sa neobáva, že vzhľadom na lokalitu, kde sú časté krádeže dreva, by mohli drevené zábrany pomaly miznúť.

"Vďaka veľkosti zábran a ich aplikácii do terénu veríme tomu, že tie zásnežky tak, ako tam budú osadené pred zimou, tak ich budeme môcť aj po skončení zimy odobrať," konštatoval riaditeľ NDS.

Pri snehových bariérach sa najčastejšie používa konštrukcia, ktorá má medzi dvoma vertikálnymi latami uložené horizontálne laty.

Pod Tatrami budú vysoké cez dva metre a umiestnia ich za oplotením diaľnice vo vzdialenosti 30 až 60 metrov od cesty. Osadia ich v januári 2015 na 11,4-kilometrovom úseku D1 pod Tatrami.

NDS má na starosti 930 km ciest

NDS sa počas zimy stará takmer o 930 kilometrov ciest v rámci 14 stredísk údržby.

Na toto zimné obdobie je pripravených takmer 600 zamestnancov, 158 sypačov, 31 traktov, 24 snehových fréz a 31 nákladných vozidiel v rámci celého Slovenska.

Zásoba posypového materiálu pritom predstavuje takmer 30-tisíc ton.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 563
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 502
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 13 688
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 023
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 543
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 598
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 403
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 464
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 373
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 155

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ak Kiskovi laureáti nie sú hodní, koho chce oceniť Fico a vláda

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.