Proti závejom na D1 pod Tatrami nasadia nové drevené bariéry

Dvojmetrové bariéry budú zhruba päťdesiat metrov od cesty. Nasadia ich od januára. Nahradia staré

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

MENGUSOVCE. Národná diaľničná spoločnosť postaví proti snehu nové drevené bariéry. Budú brániť tvorbe snehových závejov na diaľnici pod Tatrami.

Zábrany bude NDS testovať na úseku diaľnice D1 medzi križovatkami Poprad-východ a Spišský Štvrtok.

Veľa tam sneží a spolu s častým silným vetrom cesty zafúkava, zdôvodnil výber lokality Milan Gajdoš, generálny riaditeľ NDS.

Nové snehové bariéry budú vyššie

Pri rozmiestnení drevených bariér, ktoré sa používali už aj v minulosti, vychádza NDS z analýzy miestnych pomerov, údajov z meteostaníc, topografických máp či obrazových materiálov.

Podstata snehových zábran je založená na vytvorení bariéry, cez ktorú sa vetrom premiestňujú nespevnené vrstvy snehu a vytvárajú na záveternej strane možnosť pre zadržanie snehu a znižovanie jeho množstva vo vetre.

Novšie bariéry, ktoré chce NDS testovať na podtatranskej diaľnici, sú o čosi vyššie.

"Informácie o nich sme čerpali zo štátov ako Kanada a Švédsko. Sú to krajiny, ktoré majú problém so snehom a vetrom," doplnil prevádzkový riaditeľ NDS Štefan Török.

V súčasnosti NDS využíva jednoduché prenosné bariéry, ktoré však nedokážu na úsekoch so zložitejšími poveternostnými podmienkami zabrániť vzniku snehových závejov tak efektívne ako nový typ bariér.

NDS verí, že zábrany neukradnú

Gajdoš sa neobáva, že vzhľadom na lokalitu, kde sú časté krádeže dreva, by mohli drevené zábrany pomaly miznúť.

"Vďaka veľkosti zábran a ich aplikácii do terénu veríme tomu, že tie zásnežky tak, ako tam budú osadené pred zimou, tak ich budeme môcť aj po skončení zimy odobrať," konštatoval riaditeľ NDS.

Pri snehových bariérach sa najčastejšie používa konštrukcia, ktorá má medzi dvoma vertikálnymi latami uložené horizontálne laty.

Pod Tatrami budú vysoké cez dva metre a umiestnia ich za oplotením diaľnice vo vzdialenosti 30 až 60 metrov od cesty. Osadia ich v januári 2015 na 11,4-kilometrovom úseku D1 pod Tatrami.

NDS má na starosti 930 km ciest

NDS sa počas zimy stará takmer o 930 kilometrov ciest v rámci 14 stredísk údržby.

Na toto zimné obdobie je pripravených takmer 600 zamestnancov, 158 sypačov, 31 traktov, 24 snehových fréz a 31 nákladných vozidiel v rámci celého Slovenska.

Zásoba posypového materiálu pritom predstavuje takmer 30-tisíc ton.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 712
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 938
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 829
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 678
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 100
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 021
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.