SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Proti závejom na D1 pod Tatrami nasadia nové drevené bariéry

Dvojmetrové bariéry budú zhruba päťdesiat metrov od cesty. Nasadia ich od januára. Nahradia staré

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

MENGUSOVCE. Národná diaľničná spoločnosť postaví proti snehu nové drevené bariéry. Budú brániť tvorbe snehových závejov na diaľnici pod Tatrami.

Zábrany bude NDS testovať na úseku diaľnice D1 medzi križovatkami Poprad-východ a Spišský Štvrtok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľa tam sneží a spolu s častým silným vetrom cesty zafúkava, zdôvodnil výber lokality Milan Gajdoš, generálny riaditeľ NDS.

Nové snehové bariéry budú vyššie

Pri rozmiestnení drevených bariér, ktoré sa používali už aj v minulosti, vychádza NDS z analýzy miestnych pomerov, údajov z meteostaníc, topografických máp či obrazových materiálov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podstata snehových zábran je založená na vytvorení bariéry, cez ktorú sa vetrom premiestňujú nespevnené vrstvy snehu a vytvárajú na záveternej strane možnosť pre zadržanie snehu a znižovanie jeho množstva vo vetre.

Novšie bariéry, ktoré chce NDS testovať na podtatranskej diaľnici, sú o čosi vyššie.

"Informácie o nich sme čerpali zo štátov ako Kanada a Švédsko. Sú to krajiny, ktoré majú problém so snehom a vetrom," doplnil prevádzkový riaditeľ NDS Štefan Török.

V súčasnosti NDS využíva jednoduché prenosné bariéry, ktoré však nedokážu na úsekoch so zložitejšími poveternostnými podmienkami zabrániť vzniku snehových závejov tak efektívne ako nový typ bariér.

NDS verí, že zábrany neukradnú

Gajdoš sa neobáva, že vzhľadom na lokalitu, kde sú časté krádeže dreva, by mohli drevené zábrany pomaly miznúť.

SkryťVypnúť reklamu

"Vďaka veľkosti zábran a ich aplikácii do terénu veríme tomu, že tie zásnežky tak, ako tam budú osadené pred zimou, tak ich budeme môcť aj po skončení zimy odobrať," konštatoval riaditeľ NDS.

Pri snehových bariérach sa najčastejšie používa konštrukcia, ktorá má medzi dvoma vertikálnymi latami uložené horizontálne laty.

Pod Tatrami budú vysoké cez dva metre a umiestnia ich za oplotením diaľnice vo vzdialenosti 30 až 60 metrov od cesty. Osadia ich v januári 2015 na 11,4-kilometrovom úseku D1 pod Tatrami.

NDS má na starosti 930 km ciest

NDS sa počas zimy stará takmer o 930 kilometrov ciest v rámci 14 stredísk údržby.

Na toto zimné obdobie je pripravených takmer 600 zamestnancov, 158 sypačov, 31 traktov, 24 snehových fréz a 31 nákladných vozidiel v rámci celého Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Zásoba posypového materiálu pritom predstavuje takmer 30-tisíc ton.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 10 842
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 7 924
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 381
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 863
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 487
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 467
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 329
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 750
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  3. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  4. Ľubomír Maretta: Melódia
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  6. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  7. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  8. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 245 015
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 7 294
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 929
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 749
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 042
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 627
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 338
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 230
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu