SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Test: Seat Leon ST si vystačí aj s piatimi rýchlosťami

Pre reálnejší obraz sme spolu s ním otestovali aj faceliftovaný Renault Megane Grand Tour 1,5 dCi.

Zo zoznamu príplatkových prvkov vybavenia odporúčame Full LED svetlá.Zo zoznamu príplatkových prvkov vybavenia odporúčame Full LED svetlá. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Seat nastúpil na cestu propagácie naftových motorov za akciové ceny. Automobilka napriek veľmi dobre nastaveným benzínovým motorom hrá na strunu motoristom, ktorí chcú v kombíku diesel za každú cenu.

Teda vlastne za dobrú cenu. Napriek priazni benzínovým motorom sme zobrali ďalší diesel na test a hľadali odpoveď na otázku, či mu stačí 77 kW a päťstupňová prevodovka. Záleží od uhla pohľadu.

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

Práve lacnejšia prevodovka a menší motor umožňujú znížiť cenu, ktorá konkuruje benzínovej alternatíve.

Napriek výhodnej cene naftového motelu 1,6 ECO TDI (77 kW) si za rovnaké peniaze v tej istej výbave Style môžete kúpiť model 1,4 TSI s výkonom 92 kW (125 k) a šesťstupňovou prevodovkou.

Zo skúseností vieme, že reálna spotreba benzínovej verzie môže byť niekde medzi 6,2 až 6,7 litrami na 100 kilometrov.

V kultúre jazdy a zrýchlení nemôže diesel 1,6 TDI ani len pomýšľať na benzínového súpera.

Druhá vec je, že ak začnete benzínovú verziu tlačiť na diaľnici a nehľadieť na štýl jazdy, nárast spotreby bude väčší, ako keď držíte pod krkom unavené 1,6 TDI.

Vybrali sme diaľničný režim

Na medzimestských cestách a počas dochádzania do práce dosiahnete s dieselom podľa očakávania spotrebu 4,4 litra na sto kilometrov.

To Seat Leon ST naozaj vie. Nás zaujímalo, ako sa popasuje s diaľnicami a častými jazdami Banská Bystrica - Bratislava.

Pre istotu sme si dali niekoľkonásobné repete tejto trasy a na pôvodnú nádrž sme po zasvietenie rezervy urobili 840 kilometrov.

To všetko pri spotrebe 4,9 l/100 km a rýchlosti „ľahkých“ 130 km/h. Skôr sme držali tachometer okolo 125 kilometrov za hodinu, lebo v tých otáčkach má motor spojený s päťstupňovou prevodovkou lahodnejší prejav.

Avšak pri reálnej rýchlosti 130 km/h otáčky vzrastú na takmer 2500 a spotreba stúpa.

Po pridaní plynu a zaťažení Seatu Leon ST sme skončili na priemernej spotrebe testu 5,1 l/100 km.

V podstate spotreba pri uponáhľanom štýle jazdy a života je jediný argument pre diesel. Ak často nebrázdite diaľnice, šiesty stupeň vám nebude chýbať a s prioritou spotreby aj výkon (77 kW) postačuje.

Do Megane dávajú šestku

Pre reálnejší obraz o Leone ST 1,6 ECO TDI sme spolu s ním otestovali aj faceliftovaný Megane Grand Tour 1,5 dCi s výkonom 81 kW(110 k).

Renault má šesťstupňovú prevodovku, konštrukčne starší motor a na papieri o niečo vyšší výkon. V praxi je Megane Grand Tour o niečo málo tichší a má celkom dobre odhlučnený podvozok.

Napriek tomu, že s radiacou pákou šesťstupňovej prevodovky Renaultu robí vodič častejšie, kulisa je horšia. V tomto Seat alebo celkovo Volkswagen ťažko dohnať.

V meraniach dynamiky obe autá súperili ako o život a celkové rozdiely v zrýchleniach aj brzdení sú minimálne.

Megane lepšie reaguje na plynový pedál, jeho diesel je ostrejší. Možno aj turbo fúka s väčšou razanciou a na diaľnici pri tlaku na plyn chce o 0,4 litra nafty viac ako Seat.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Seat Leon ST

Renault Megane Grand Tour

Verzia

1,6 ECO TDI

1,5 dCi

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

14.960/15.650/18.427

12.790/16.290/21.510

Motor

(naftový štvorvalec; 1598 (cm3); rozvod poháňaný ozubeným remeňom; olejová náplň 5 litrov; turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek; medzichladič stlačeného vzduchu;

naftový štvorvalec; 1461 (cm3); dvojventilová technika; hliníková hlava valcov; turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek; olejová náplň 4,5 l; rozvod poháňaný ozubeným remeňom;

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

77(105)/3000 – 4000

81(110)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

250/1750-2750

260/1750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna, 5

manuálna, 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,7/11,84

12,4/11,85

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

37,95

37,22

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,04 na 3. stupni

4,97 na 3. stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,65 na 4. stupni

6,74 na 4. stupni

Presnosť tachometra 50/90

46/86/124

48/87/127

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1700 na 5. stupni

1500 na 6. stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2450 na 5. stupni

2200 na 6. stupni

Stav tachometra (km)

8796

34 052

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

/ min. 4,4; prvá nádrž 4,9; celkom 5,1; (diaľnice 80 percent)

3,5/ min. 4,7; celkom 5,4; (diaľnice 80 percent)

Objem palivovej nádrže (l)

50

60

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

842

949

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Energy Saver, 205/55/R16

Continetal ContiSportContact 205/50/R17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1306/494

1377/487

Objem batožinového priestoru (l)

587

486

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2636;4535;1816;1454

2703;4567;1804;1507

Rozdielny pohľad na svet

Obe kombi predstavujú úplne iné svety a prístupy k atmosfére v aute. Seat je naoko strohý a prísne účelový. Megane dáva výbavu viac najavo a pôsobí útulnejšie.

Porovnanie dynamiky prinieslo opäť jeden z dôkazov, že pri naftových motoroch sa netreba vždy hnať za šesťstupňovou prevodovkou.

V brzdách a podvozku predstavujú obe autá špičku. Seat v úlohe modernejšieho súpera ponúka sklápanie operadiel z kufra, má hlboký priestor pod dnom a priestranný interiér.

Španielske kombi je hranaté zvon aj zvnútra, interiérom pôsobí na nás lepšie ako Octavia a palubný systém má neskutočne dobrú logiku ovládania.

Menu Renaultu je naoko komplikovanejšie, ponúka však viac funkcií, navigáciu za lepších podmienok a svoju výhodu má aj ovládač systému vedľa radiacej páky.

Niektoré ikony dotykového displeja má Seat malé. Záver patrí Seatu Leon, pretože ten sme prioritne testovali.

Kombi s „eskom“ v znaku je nám z koncernovej trojice najbližšie. Nie je tak dokonale odhlučnené ako Golf, ale ľahkosť ukazuje každým kilometrom.

Už sme to spomínali a pripomenieme to opäť. Seat sa Leonom vrátil k podstate praktických áut s vlastným štýlom, ktoré robil v minulosti.

Presne táto pozícia mu sedí. Nič to nemení na skutočnosti, že aj do kombi by sa nám hodil benzínový motor.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 006
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 745
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 399
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 527
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 986
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 961
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 339
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 184
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 046
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 927
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Renault

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

3 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

8 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan