SME
Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Test: Seat Leon ST si vystačí aj s piatimi rýchlosťami

Pre reálnejší obraz sme spolu s ním otestovali aj faceliftovaný Renault Megane Grand Tour 1,5 dCi.

Zo zoznamu príplatkových prvkov vybavenia odporúčame Full LED svetlá.Zo zoznamu príplatkových prvkov vybavenia odporúčame Full LED svetlá. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Seat nastúpil na cestu propagácie naftových motorov za akciové ceny. Automobilka napriek veľmi dobre nastaveným benzínovým motorom hrá na strunu motoristom, ktorí chcú v kombíku diesel za každú cenu.

Teda vlastne za dobrú cenu. Napriek priazni benzínovým motorom sme zobrali ďalší diesel na test a hľadali odpoveď na otázku, či mu stačí 77 kW a päťstupňová prevodovka. Záleží od uhla pohľadu.

Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

Práve lacnejšia prevodovka a menší motor umožňujú znížiť cenu, ktorá konkuruje benzínovej alternatíve.

Napriek výhodnej cene naftového motelu 1,6 ECO TDI (77 kW) si za rovnaké peniaze v tej istej výbave Style môžete kúpiť model 1,4 TSI s výkonom 92 kW (125 k) a šesťstupňovou prevodovkou.

Zo skúseností vieme, že reálna spotreba benzínovej verzie môže byť niekde medzi 6,2 až 6,7 litrami na 100 kilometrov.

V kultúre jazdy a zrýchlení nemôže diesel 1,6 TDI ani len pomýšľať na benzínového súpera.

Druhá vec je, že ak začnete benzínovú verziu tlačiť na diaľnici a nehľadieť na štýl jazdy, nárast spotreby bude väčší, ako keď držíte pod krkom unavené 1,6 TDI.

Vybrali sme diaľničný režim

Na medzimestských cestách a počas dochádzania do práce dosiahnete s dieselom podľa očakávania spotrebu 4,4 litra na sto kilometrov.

To Seat Leon ST naozaj vie. Nás zaujímalo, ako sa popasuje s diaľnicami a častými jazdami Banská Bystrica - Bratislava.

Pre istotu sme si dali niekoľkonásobné repete tejto trasy a na pôvodnú nádrž sme po zasvietenie rezervy urobili 840 kilometrov.

To všetko pri spotrebe 4,9 l/100 km a rýchlosti „ľahkých“ 130 km/h. Skôr sme držali tachometer okolo 125 kilometrov za hodinu, lebo v tých otáčkach má motor spojený s päťstupňovou prevodovkou lahodnejší prejav.

Avšak pri reálnej rýchlosti 130 km/h otáčky vzrastú na takmer 2500 a spotreba stúpa.

Po pridaní plynu a zaťažení Seatu Leon ST sme skončili na priemernej spotrebe testu 5,1 l/100 km.

V podstate spotreba pri uponáhľanom štýle jazdy a života je jediný argument pre diesel. Ak často nebrázdite diaľnice, šiesty stupeň vám nebude chýbať a s prioritou spotreby aj výkon (77 kW) postačuje.

Do Megane dávajú šestku

Pre reálnejší obraz o Leone ST 1,6 ECO TDI sme spolu s ním otestovali aj faceliftovaný Megane Grand Tour 1,5 dCi s výkonom 81 kW(110 k).

Renault má šesťstupňovú prevodovku, konštrukčne starší motor a na papieri o niečo vyšší výkon. V praxi je Megane Grand Tour o niečo málo tichší a má celkom dobre odhlučnený podvozok.

Napriek tomu, že s radiacou pákou šesťstupňovej prevodovky Renaultu robí vodič častejšie, kulisa je horšia. V tomto Seat alebo celkovo Volkswagen ťažko dohnať.

V meraniach dynamiky obe autá súperili ako o život a celkové rozdiely v zrýchleniach aj brzdení sú minimálne.

Megane lepšie reaguje na plynový pedál, jeho diesel je ostrejší. Možno aj turbo fúka s väčšou razanciou a na diaľnici pri tlaku na plyn chce o 0,4 litra nafty viac ako Seat.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Seat Leon ST

Renault Megane Grand Tour

Verzia

1,6 ECO TDI

1,5 dCi

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

14.960/15.650/18.427

12.790/16.290/21.510

Motor

(naftový štvorvalec; 1598 (cm3); rozvod poháňaný ozubeným remeňom; olejová náplň 5 litrov; turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek; medzichladič stlačeného vzduchu;

naftový štvorvalec; 1461 (cm3); dvojventilová technika; hliníková hlava valcov; turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek; olejová náplň 4,5 l; rozvod poháňaný ozubeným remeňom;

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

77(105)/3000 – 4000

81(110)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

250/1750-2750

260/1750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna, 5

manuálna, 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,7/11,84

12,4/11,85

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

37,95

37,22

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,04 na 3. stupni

4,97 na 3. stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,65 na 4. stupni

6,74 na 4. stupni

Presnosť tachometra 50/90

46/86/124

48/87/127

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1700 na 5. stupni

1500 na 6. stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2450 na 5. stupni

2200 na 6. stupni

Stav tachometra (km)

8796

34 052

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

/ min. 4,4; prvá nádrž 4,9; celkom 5,1; (diaľnice 80 percent)

3,5/ min. 4,7; celkom 5,4; (diaľnice 80 percent)

Objem palivovej nádrže (l)

50

60

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

842

949

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Energy Saver, 205/55/R16

Continetal ContiSportContact 205/50/R17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1306/494

1377/487

Objem batožinového priestoru (l)

587

486

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2636;4535;1816;1454

2703;4567;1804;1507

Rozdielny pohľad na svet

Obe kombi predstavujú úplne iné svety a prístupy k atmosfére v aute. Seat je naoko strohý a prísne účelový. Megane dáva výbavu viac najavo a pôsobí útulnejšie.

Porovnanie dynamiky prinieslo opäť jeden z dôkazov, že pri naftových motoroch sa netreba vždy hnať za šesťstupňovou prevodovkou.

V brzdách a podvozku predstavujú obe autá špičku. Seat v úlohe modernejšieho súpera ponúka sklápanie operadiel z kufra, má hlboký priestor pod dnom a priestranný interiér.

Španielske kombi je hranaté zvon aj zvnútra, interiérom pôsobí na nás lepšie ako Octavia a palubný systém má neskutočne dobrú logiku ovládania.

Menu Renaultu je naoko komplikovanejšie, ponúka však viac funkcií, navigáciu za lepších podmienok a svoju výhodu má aj ovládač systému vedľa radiacej páky.

Niektoré ikony dotykového displeja má Seat malé. Záver patrí Seatu Leon, pretože ten sme prioritne testovali.

Kombi s „eskom“ v znaku je nám z koncernovej trojice najbližšie. Nie je tak dokonale odhlučnené ako Golf, ale ľahkosť ukazuje každým kilometrom.

Už sme to spomínali a pripomenieme to opäť. Seat sa Leonom vrátil k podstate praktických áut s vlastným štýlom, ktoré robil v minulosti.

Presne táto pozícia mu sedí. Nič to nemení na skutočnosti, že aj do kombi by sa nám hodil benzínový motor.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  5. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  1. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  2. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  3. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  4. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  5. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 994
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 615
  3. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 603
  4. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 373
  5. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 195
  6. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 126
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 065
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 594
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 446
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 935
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Stanislav Mičev.

Historik hovorí o degradácii odkazu SNP.


2 h
Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Prečo šéf Sme rodina nástojí na silnom Žilinkovi?


7 h
Rozhovory ZKH: Matúš Kostolný.

Novinárov Denníka N obvinili z ohrozenia dôvernej skutočnosti.


a 1 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  1. Anton Kaiser: Poznávanie histórie Zlatých Moraviec
  2. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života
  3. Marian Baran: Bol som na hubách
  4. Lucia Žárska: Technologická skupina FAANG silno rastie. Na pozíciu lídra má našliapnuté Apple
  5. Ľubomír Belák: Na Novej scéne sa hrali na Jánošíka
  6. Alžbeta Szomolaiová: Cez Prielom Hornádu na Letanovský mlyn
  7. Eva Gallova: Lúčne kvety, hmyz a rosa
  8. Jozef Javurek: Kúpele Nimnica
  1. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 15 986
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 13 739
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 788
  4. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 7 582
  5. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 536
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 983
  7. Peter Chudý: Budú obvinení všetci policajní vyšetrovatelia na Slovensku? Alebo pokrivené uznesenie o vznesení obvinenia vyšetrovateľom NAKA. 4 866
  8. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 713
Skryť Zatvoriť reklamu