SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Dve autá predbiehajú, jeden z nich je myšičkár

Autá sa zrazia. Kto je na vine? Ten, kto jazdí agresívne, alebo ten, kto sa vtlačí zo stredného pruhu do pravého?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Zuzka: "Už dlhšie pátram po odpovediach na otázky o jazde v troch pruhoch na diaľnici D1. Nikto z vodičov okolo mňa mi nevedel uspokojivo odpovedať.

Viackrát som bola svedkom toho, ako dve autá za sebou predbiehajú v strednom pruhu, následne sa druhé auto myšičkou zaradilo do pravého pruhu a predbiehalo auto pred sebou sprava.

Ak by sa auto idúce stále v strednom pruhu začalo v tomto momente radiť vpravo a došlo by ku kolízii, kto by bol vinníkom nehody? Vodič v strednom pruhu si nedostatočne skontroloval, či sa môže radiť, ale vodič v pravom pruhu tam nemal čo robiť (prekročil rýchlosť, obiehal sprava atď.). Mne samej sa to stalo asi pri rýchlosti 120 km/h, takže nešlo o strednopruhára, ktorý si ide 90 km/h.

Pokiaľ sa do stredného pruhu začne naraz radiť auto z ľavého aj z pravého pruhu, kto má prednosť?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič smie v strednom (alebo v ľavom) pruhu diaľnice jazdiť, len ak niekoho predchádza, alebo obieha prekážku cestnej premávky.

Vozidlá, ktoré sa na diaľnici dostanú pred úroveň pomalšieho auta v susednom pruhu a ich vodiči neplánujú predísť aj ďalšie vozidlá vpravo od nich, sa musia zaradiť do pravého pruhu. Keď tak spravia, možno hovoriť o dokončení predchádzania respektíve, že predchádzali.

Jazda v jazdnom pruhu bez toho, aby ste z neho vyšli, nie je predchádzaním bez ohľadu na rýchlosť, ktorou jazdíte.

"Myšičkovať" (prudko meniť jazdné pruhy v tesnej blízkosti iných vozidiel, najmä pri predchádzaní) sa nesmie, pretože tým môžete ohroziť iného účastníka premávky. Pravdepodobnosť kolízie je vtedy vysoká.

Myšičkár ignoruje pravidlá predchádzania

"Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla," upresňuje zákon o cestnej premávke.

Vodič zo stredného pruhu sa smie zaradiť do pravého pred pomalšie vozidlo, ak nikoho neohrozí a ani neobmedzí.

Zuzka uviedla príklad, kedy sa do pravého pruhu vrátilo len druhé z predbiehajúcich vozidiel. Pre "myšičkovanie" sa ale zdá, že prvé vozidlo nedostalo možnosť prejsť do pravého pruhu.

To sa mohlo stať, ak prvý vodič myslel na bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami a na neohrozenie predbiehaného vozidla. Vtedy vodičovi zostáva len počkať, kým sa uvoľní pravý jazdný pruh, aby sa doň mohol zaradiť.

Priestupok súvisiaci s jazdou v jazdných pruhoch by prvý vodič spáchal, ak by bol "stredopruhárom", teda vodičom, ktorý bezdôvodne jazdí v strednom pruhu diaľnice.

Vinníkom je ten, kto nedal prednosť v jazde

Dostali sme sa do situácie, kedy je druhé rýchlejšie vozidlo v pravom pruhu a prvé rýchlejšie v strednom.

Druhé pridá plyn a jazdí rýchlejšie, ako prvé v strednom pruhu. Kým sa pred prvé nezaradí, nejde o predchádzanie. Za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti ho ale môžu potrestať.

V prípade, že by vozidlo zo stredného pruhu chcelo prejsť do pravého a narazilo by do vozidla v pravom pruhu, vinníkom by bol jednoznačne vodič zo stredného pruhu.

"Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Samo o sebe by to na obvinenie nestačilo, ak by konanie druhého vodiča priamo ústilo do kolízie, ktorej by vodič zo stredného pruhu nemohol nijako zabrániť. Napríklad sa zrazu "odnikiaľ" vyrúti nepomerne rýchlejšie a vodič zo stredného pruhu už začal prechádzať do pravého pruhu.

Ak ale vodič v pravom pruhu prekročí povolenú rýchlosť len trochu a vodič v strednom sleduje aj situáciu za jeho vozidlom, nemôžu autá do seba naraziť.

Dve autá smerujú do stredného pruhu

Na poslednú otázku čitateľky dáva odpoveď zákon:

"Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  2. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  3. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  4. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  5. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  6. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  7. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 906
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 338
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 852
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 337
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 591
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 801
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 496
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 965
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


5 h
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug
Kia EV6 GT

Maximálna rýchlosť je až 260 km/h.


4. aug

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  2. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  3. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  4. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  6. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  7. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  8. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 108 392
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 918
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 753
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 837
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 380
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 205
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 145
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 076
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťZatvoriť reklamu