Dve autá predbiehajú, jeden z nich je myšičkár

Autá sa zrazia. Kto je na vine? Ten, kto jazdí agresívne, alebo ten, kto sa vtlačí zo stredného pruhu do pravého?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Zuzka: "Už dlhšie pátram po odpovediach na otázky o jazde v troch pruhoch na diaľnici D1. Nikto z vodičov okolo mňa mi nevedel uspokojivo odpovedať.

Viackrát som bola svedkom toho, ako dve autá za sebou predbiehajú v strednom pruhu, následne sa druhé auto myšičkou zaradilo do pravého pruhu a predbiehalo auto pred sebou sprava.

Ak by sa auto idúce stále v strednom pruhu začalo v tomto momente radiť vpravo a došlo by ku kolízii, kto by bol vinníkom nehody? Vodič v strednom pruhu si nedostatočne skontroloval, či sa môže radiť, ale vodič v pravom pruhu tam nemal čo robiť (prekročil rýchlosť, obiehal sprava atď.). Mne samej sa to stalo asi pri rýchlosti 120 km/h, takže nešlo o strednopruhára, ktorý si ide 90 km/h.

Pokiaľ sa do stredného pruhu začne naraz radiť auto z ľavého aj z pravého pruhu, kto má prednosť?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič smie v strednom (alebo v ľavom) pruhu diaľnice jazdiť, len ak niekoho predchádza, alebo obieha prekážku cestnej premávky.

Vozidlá, ktoré sa na diaľnici dostanú pred úroveň pomalšieho auta v susednom pruhu a ich vodiči neplánujú predísť aj ďalšie vozidlá vpravo od nich, sa musia zaradiť do pravého pruhu. Keď tak spravia, možno hovoriť o dokončení predchádzania respektíve, že predchádzali.

Jazda v jazdnom pruhu bez toho, aby ste z neho vyšli, nie je predchádzaním bez ohľadu na rýchlosť, ktorou jazdíte.

"Myšičkovať" (prudko meniť jazdné pruhy v tesnej blízkosti iných vozidiel, najmä pri predchádzaní) sa nesmie, pretože tým môžete ohroziť iného účastníka premávky. Pravdepodobnosť kolízie je vtedy vysoká.

Myšičkár ignoruje pravidlá predchádzania

"Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla," upresňuje zákon o cestnej premávke.

Vodič zo stredného pruhu sa smie zaradiť do pravého pred pomalšie vozidlo, ak nikoho neohrozí a ani neobmedzí.

Zuzka uviedla príklad, kedy sa do pravého pruhu vrátilo len druhé z predbiehajúcich vozidiel. Pre "myšičkovanie" sa ale zdá, že prvé vozidlo nedostalo možnosť prejsť do pravého pruhu.

To sa mohlo stať, ak prvý vodič myslel na bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami a na neohrozenie predbiehaného vozidla. Vtedy vodičovi zostáva len počkať, kým sa uvoľní pravý jazdný pruh, aby sa doň mohol zaradiť.

Priestupok súvisiaci s jazdou v jazdných pruhoch by prvý vodič spáchal, ak by bol "stredopruhárom", teda vodičom, ktorý bezdôvodne jazdí v strednom pruhu diaľnice.

Vinníkom je ten, kto nedal prednosť v jazde

Dostali sme sa do situácie, kedy je druhé rýchlejšie vozidlo v pravom pruhu a prvé rýchlejšie v strednom.

Druhé pridá plyn a jazdí rýchlejšie, ako prvé v strednom pruhu. Kým sa pred prvé nezaradí, nejde o predchádzanie. Za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti ho ale môžu potrestať.

V prípade, že by vozidlo zo stredného pruhu chcelo prejsť do pravého a narazilo by do vozidla v pravom pruhu, vinníkom by bol jednoznačne vodič zo stredného pruhu.

"Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Samo o sebe by to na obvinenie nestačilo, ak by konanie druhého vodiča priamo ústilo do kolízie, ktorej by vodič zo stredného pruhu nemohol nijako zabrániť. Napríklad sa zrazu "odnikiaľ" vyrúti nepomerne rýchlejšie a vodič zo stredného pruhu už začal prechádzať do pravého pruhu.

Ak ale vodič v pravom pruhu prekročí povolenú rýchlosť len trochu a vodič v strednom sleduje aj situáciu za jeho vozidlom, nemôžu autá do seba naraziť.

Dve autá smerujú do stredného pruhu

Na poslednú otázku čitateľky dáva odpoveď zákon:

"Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 572
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 743
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 086
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 066
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 180
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 631
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 625
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 441
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 432
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 049

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.