Dve autá predbiehajú, jeden z nich je myšičkár

Autá sa zrazia. Kto je na vine? Ten, kto jazdí agresívne, alebo ten, kto sa vtlačí zo stredného pruhu do pravého?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Zuzka: "Už dlhšie pátram po odpovediach na otázky o jazde v troch pruhoch na diaľnici D1. Nikto z vodičov okolo mňa mi nevedel uspokojivo odpovedať.

Viackrát som bola svedkom toho, ako dve autá za sebou predbiehajú v strednom pruhu, následne sa druhé auto myšičkou zaradilo do pravého pruhu a predbiehalo auto pred sebou sprava.

Ak by sa auto idúce stále v strednom pruhu začalo v tomto momente radiť vpravo a došlo by ku kolízii, kto by bol vinníkom nehody? Vodič v strednom pruhu si nedostatočne skontroloval, či sa môže radiť, ale vodič v pravom pruhu tam nemal čo robiť (prekročil rýchlosť, obiehal sprava atď.). Mne samej sa to stalo asi pri rýchlosti 120 km/h, takže nešlo o strednopruhára, ktorý si ide 90 km/h.

Pokiaľ sa do stredného pruhu začne naraz radiť auto z ľavého aj z pravého pruhu, kto má prednosť?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič smie v strednom (alebo v ľavom) pruhu diaľnice jazdiť, len ak niekoho predchádza, alebo obieha prekážku cestnej premávky.

Vozidlá, ktoré sa na diaľnici dostanú pred úroveň pomalšieho auta v susednom pruhu a ich vodiči neplánujú predísť aj ďalšie vozidlá vpravo od nich, sa musia zaradiť do pravého pruhu. Keď tak spravia, možno hovoriť o dokončení predchádzania respektíve, že predchádzali.

Jazda v jazdnom pruhu bez toho, aby ste z neho vyšli, nie je predchádzaním bez ohľadu na rýchlosť, ktorou jazdíte.

"Myšičkovať" (prudko meniť jazdné pruhy v tesnej blízkosti iných vozidiel, najmä pri predchádzaní) sa nesmie, pretože tým môžete ohroziť iného účastníka premávky. Pravdepodobnosť kolízie je vtedy vysoká.

Myšičkár ignoruje pravidlá predchádzania

"Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla," upresňuje zákon o cestnej premávke.

Vodič zo stredného pruhu sa smie zaradiť do pravého pred pomalšie vozidlo, ak nikoho neohrozí a ani neobmedzí.

Zuzka uviedla príklad, kedy sa do pravého pruhu vrátilo len druhé z predbiehajúcich vozidiel. Pre "myšičkovanie" sa ale zdá, že prvé vozidlo nedostalo možnosť prejsť do pravého pruhu.

To sa mohlo stať, ak prvý vodič myslel na bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami a na neohrozenie predbiehaného vozidla. Vtedy vodičovi zostáva len počkať, kým sa uvoľní pravý jazdný pruh, aby sa doň mohol zaradiť.

Priestupok súvisiaci s jazdou v jazdných pruhoch by prvý vodič spáchal, ak by bol "stredopruhárom", teda vodičom, ktorý bezdôvodne jazdí v strednom pruhu diaľnice.

Vinníkom je ten, kto nedal prednosť v jazde

Dostali sme sa do situácie, kedy je druhé rýchlejšie vozidlo v pravom pruhu a prvé rýchlejšie v strednom.

Druhé pridá plyn a jazdí rýchlejšie, ako prvé v strednom pruhu. Kým sa pred prvé nezaradí, nejde o predchádzanie. Za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti ho ale môžu potrestať.

V prípade, že by vozidlo zo stredného pruhu chcelo prejsť do pravého a narazilo by do vozidla v pravom pruhu, vinníkom by bol jednoznačne vodič zo stredného pruhu.

"Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Samo o sebe by to na obvinenie nestačilo, ak by konanie druhého vodiča priamo ústilo do kolízie, ktorej by vodič zo stredného pruhu nemohol nijako zabrániť. Napríklad sa zrazu "odnikiaľ" vyrúti nepomerne rýchlejšie a vodič zo stredného pruhu už začal prechádzať do pravého pruhu.

Ak ale vodič v pravom pruhu prekročí povolenú rýchlosť len trochu a vodič v strednom sleduje aj situáciu za jeho vozidlom, nemôžu autá do seba naraziť.

Dve autá smerujú do stredného pruhu

Na poslednú otázku čitateľky dáva odpoveď zákon:

"Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 729
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 007
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 245
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 362
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 354
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 906
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 614
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 543
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 459
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 856

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop