Ako je to s rýchlostným obmedzením a rozostupmi na diaľnici D1

Pred značkou, ktorá prikazuje v pravom pruhu spomaliť, viacerí zneistia. Ísť do stredného pruhu alebo riskovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Michal Trško)

Barbara: "Nemám jasno, ako jazdiť na trojpruhovej diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

Všetci hovoria, že sa má jazdiť v pravom pruhu a v ostatných len predbiehať. Tomu rozumiem. Nesedí mi do toho ale fakt, že na tomto úseku je aj dopravná značka, podľa ktorej sa má v čase do 19:00 v pravom pruhu ísť najviac 80 km/h, v strednom 110 km/h a v ľavom 110 km/h.

Ako a kde mám potom jazdiť, keď chcem dodržiavať všetky predpisy a chcem využiť možnosť ísť rýchlosťou 110 km/h v čase do 19:00?

Rovnako vidím ako dosť nereálnu podmienku jazdenia na tomto úseku v čase do 19:00 s pravidlom nechania rozostupov na dve-tri šípky nakreslené na ceste. V tom čase tam je toľko áut a niekedy zápchy, že toto pravidlo nie je reálne.

Môže byť vodič za to aj v nereálnych podmienkach pokutovaný?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

obmedzenie.jpgVodič je povinný dodržiavať všetky dopravné pravidlá má zmysel v danej situácii hovoriť. Napríklad, pri parkovaní nebude potrebné uvažovať o dodržiavaní najvyššej povolenej rýchlosti, lebo každý najprv spomalí, aby mohol zaparkovať.

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa nachádza na viacerých miestach dopravné značenie, ktoré prikazuje ísť v pravom pruhu pomalšie ako v strednom a v ľavom. Značenie sa volá sa Obmedzenie v jazdných pruhoch (č. C 23a) a platí celých 24 hodín, nielen do 19. hodiny, ako sa domnieva Barbara.

Časovo obmedzené je tam značenie Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) a platí medzi 7. a 19. hodinou.

Obe značky síce na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou upravujú najvyššie dovolené rýchlosti, každá je ale iná a vzájomne sa neovplyvňujú.

Mimochodom, v lokalitách za odpočívadlami platí značka č. C 23a aj niekoľko kilometrov, pretože ju žiadne dopravné značenie a ani križovatka neruší.

80kmh.jpgAk chce dodržiavať predpisy, musí spomaliť

Barbara má subjektívnu potrebu jazdiť rýchlosťou 110 km/h aj v úseku, kde sa smie v pravom pruhu ísť najviac 80 km/h.

Ak by dala prednosť rýchlejšej jazde v pravom pruhu, porušila by dopravné pravidlá. Za prekročenie rýchlosti mimo obce o 30 km/h a viac hrozí nielen prísna pokuta, ale aj zákaz šoférovania. Rýchlejšia jazda o menej ako 30 km/h mimo obce "stojí" najviac 100 eur.

Ďalšou možnosťou je presun do stredného pruhu. Ak ale vodič nepredchádza alebo neobchádza, policajti si môžu za bezdôvodnú jazdu (z hľadiska dopravných pravidiel) vypýtať najviac 100 eur.

Ak chce Barbara dodržiavať dopravné pravidlá a nemá dôvod byť v strednom alebo ľavom pruhu (nepredbieha a ani neobieha prekážku), musí ísť v pravom pruhu a spomaliť na rýchlosť 80 km/h. Pomalšie ísť nesmie, lebo najnižšia povolená rýchlosť na diaľniciach a rýchlostných cestách mimo obce je 80 km/h.

Predpísaná vzdialenosť medzi autami je 70 metrov, aj pre kolóny

Na diaľniciach (platí to aj pre rýchlostné cesty) sú vodiči povinní pred ďalším vozidlom dodržiavať najmenej vzdialenosť, ktorú autom prejde za dve sekundy (nákladné majú určené tri sekundy).

Pri rýchlosti 110 km/h prejdete za dve sekundy približne 61 metrov. Pri rýchlosti 130 km/h asi 72 metrov.

Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou je zároveň zvislé dopravné značenie, ktoré prikazuje vodičom dodržiavať 70-metrovú voľnú vzdialenosť za vozidlom pred nimi.

Dopravné značenie má prednosť pred všeobecnou úpravou cestnej premávky v prípade rozporu. Preto tam vodiči musia jazdiť najmenej v 70-metrových rozostupoch. Aj v kolónach.

Nemá však logiku nechávať také veľké rozostupy v pomaly idúcich kolónach. Zmysel má riadiť sa zákonom určeným dvojsekundovým odstupom a tak sa aj väčšina vodičov na diaľnici správa.

Ak by policajti chceli, smeli by nerešpektovania značky určujúcej sedemdesiatmetrové rozostupy pokutovať. Doteraz sme však o žiadnej takej pokute nepočuli. Ak tam merali vzdialenosť, tak na základe vzdialenosti vyplývajúcej zo zákona (dvoj alebo trojsekundové rozostupy).

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 13 635
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 095
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 444
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 904
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 756
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 704
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 445
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 438
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 420
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 174

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop