SME

Ako je to s rýchlostným obmedzením a rozostupmi na diaľnici D1

Pred značkou, ktorá prikazuje v pravom pruhu spomaliť, viacerí zneistia. Ísť do stredného pruhu alebo riskovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Michal Trško)

Barbara: "Nemám jasno, ako jazdiť na trojpruhovej diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

Všetci hovoria, že sa má jazdiť v pravom pruhu a v ostatných len predbiehať. Tomu rozumiem. Nesedí mi do toho ale fakt, že na tomto úseku je aj dopravná značka, podľa ktorej sa má v čase do 19:00 v pravom pruhu ísť najviac 80 km/h, v strednom 110 km/h a v ľavom 110 km/h.

Ako a kde mám potom jazdiť, keď chcem dodržiavať všetky predpisy a chcem využiť možnosť ísť rýchlosťou 110 km/h v čase do 19:00?

Rovnako vidím ako dosť nereálnu podmienku jazdenia na tomto úseku v čase do 19:00 s pravidlom nechania rozostupov na dve-tri šípky nakreslené na ceste. V tom čase tam je toľko áut a niekedy zápchy, že toto pravidlo nie je reálne.

Môže byť vodič za to aj v nereálnych podmienkach pokutovaný?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

obmedzenie.jpgVodič je povinný dodržiavať všetky dopravné pravidlá má zmysel v danej situácii hovoriť. Napríklad, pri parkovaní nebude potrebné uvažovať o dodržiavaní najvyššej povolenej rýchlosti, lebo každý najprv spomalí, aby mohol zaparkovať.

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa nachádza na viacerých miestach dopravné značenie, ktoré prikazuje ísť v pravom pruhu pomalšie ako v strednom a v ľavom. Značenie sa volá sa Obmedzenie v jazdných pruhoch (č. C 23a) a platí celých 24 hodín, nielen do 19. hodiny, ako sa domnieva Barbara.

Časovo obmedzené je tam značenie Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) a platí medzi 7. a 19. hodinou.

Obe značky síce na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou upravujú najvyššie dovolené rýchlosti, každá je ale iná a vzájomne sa neovplyvňujú.

SkryťVypnúť reklamu

Mimochodom, v lokalitách za odpočívadlami platí značka č. C 23a aj niekoľko kilometrov, pretože ju žiadne dopravné značenie a ani križovatka neruší.

Prečítajte si tiež:

Chýbajúce značky nútia ísť po diaľnici 80-kou

80kmh.jpgAk chce dodržiavať predpisy, musí spomaliť

Barbara má subjektívnu potrebu jazdiť rýchlosťou 110 km/h aj v úseku, kde sa smie v pravom pruhu ísť najviac 80 km/h.

Ak by dala prednosť rýchlejšej jazde v pravom pruhu, porušila by dopravné pravidlá. Za prekročenie rýchlosti mimo obce o 30 km/h a viac hrozí nielen prísna pokuta, ale aj zákaz šoférovania. Rýchlejšia jazda o menej ako 30 km/h mimo obce "stojí" najviac 100 eur.

Ďalšou možnosťou je presun do stredného pruhu. Ak ale vodič nepredchádza alebo neobchádza, policajti si môžu za bezdôvodnú jazdu (z hľadiska dopravných pravidiel) vypýtať najviac 100 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Ak chce Barbara dodržiavať dopravné pravidlá a nemá dôvod byť v strednom alebo ľavom pruhu (nepredbieha a ani neobieha prekážku), musí ísť v pravom pruhu a spomaliť na rýchlosť 80 km/h. Pomalšie ísť nesmie, lebo najnižšia povolená rýchlosť na diaľniciach a rýchlostných cestách mimo obce je 80 km/h.

Predpísaná vzdialenosť medzi autami je 70 metrov, aj pre kolóny

Na diaľniciach (platí to aj pre rýchlostné cesty) sú vodiči povinní pred ďalším vozidlom dodržiavať najmenej vzdialenosť, ktorú autom prejde za dve sekundy (nákladné majú určené tri sekundy).

Pri rýchlosti 110 km/h prejdete za dve sekundy približne 61 metrov. Pri rýchlosti 130 km/h asi 72 metrov.

Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou je zároveň zvislé dopravné značenie, ktoré prikazuje vodičom dodržiavať 70-metrovú voľnú vzdialenosť za vozidlom pred nimi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dopravné značenie má prednosť pred všeobecnou úpravou cestnej premávky v prípade rozporu. Preto tam vodiči musia jazdiť najmenej v 70-metrových rozostupoch. Aj v kolónach.

Nemá však logiku nechávať také veľké rozostupy v pomaly idúcich kolónach. Zmysel má riadiť sa zákonom určeným dvojsekundovým odstupom a tak sa aj väčšina vodičov na diaľnici správa.

Ak by policajti chceli, smeli by nerešpektovania značky určujúcej sedemdesiatmetrové rozostupy pokutovať. Doteraz sme však o žiadnej takej pokute nepočuli. Ak tam merali vzdialenosť, tak na základe vzdialenosti vyplývajúcej zo zákona (dvoj alebo trojsekundové rozostupy).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 196
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 621
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 499
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 942
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 389
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 335
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 279
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  2. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  3. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  4. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  5. Seniori v pohybe: Blízkosť lieči
  6. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  7. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  8. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 091
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 28 713
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 748
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 721
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 804
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 933
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 395
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 704
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu