SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Ako je to s rýchlostným obmedzením a rozostupmi na diaľnici D1

Pred značkou, ktorá prikazuje v pravom pruhu spomaliť, viacerí zneistia. Ísť do stredného pruhu alebo riskovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Michal Trško)

Barbara: "Nemám jasno, ako jazdiť na trojpruhovej diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

Všetci hovoria, že sa má jazdiť v pravom pruhu a v ostatných len predbiehať. Tomu rozumiem. Nesedí mi do toho ale fakt, že na tomto úseku je aj dopravná značka, podľa ktorej sa má v čase do 19:00 v pravom pruhu ísť najviac 80 km/h, v strednom 110 km/h a v ľavom 110 km/h.

Ako a kde mám potom jazdiť, keď chcem dodržiavať všetky predpisy a chcem využiť možnosť ísť rýchlosťou 110 km/h v čase do 19:00?

Rovnako vidím ako dosť nereálnu podmienku jazdenia na tomto úseku v čase do 19:00 s pravidlom nechania rozostupov na dve-tri šípky nakreslené na ceste. V tom čase tam je toľko áut a niekedy zápchy, že toto pravidlo nie je reálne.

Môže byť vodič za to aj v nereálnych podmienkach pokutovaný?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

obmedzenie.jpgVodič je povinný dodržiavať všetky dopravné pravidlá má zmysel v danej situácii hovoriť. Napríklad, pri parkovaní nebude potrebné uvažovať o dodržiavaní najvyššej povolenej rýchlosti, lebo každý najprv spomalí, aby mohol zaparkovať.

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa nachádza na viacerých miestach dopravné značenie, ktoré prikazuje ísť v pravom pruhu pomalšie ako v strednom a v ľavom. Značenie sa volá sa Obmedzenie v jazdných pruhoch (č. C 23a) a platí celých 24 hodín, nielen do 19. hodiny, ako sa domnieva Barbara.

Časovo obmedzené je tam značenie Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) a platí medzi 7. a 19. hodinou.

Obe značky síce na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou upravujú najvyššie dovolené rýchlosti, každá je ale iná a vzájomne sa neovplyvňujú.

Mimochodom, v lokalitách za odpočívadlami platí značka č. C 23a aj niekoľko kilometrov, pretože ju žiadne dopravné značenie a ani križovatka neruší.

80kmh.jpgAk chce dodržiavať predpisy, musí spomaliť

Barbara má subjektívnu potrebu jazdiť rýchlosťou 110 km/h aj v úseku, kde sa smie v pravom pruhu ísť najviac 80 km/h.

Ak by dala prednosť rýchlejšej jazde v pravom pruhu, porušila by dopravné pravidlá. Za prekročenie rýchlosti mimo obce o 30 km/h a viac hrozí nielen prísna pokuta, ale aj zákaz šoférovania. Rýchlejšia jazda o menej ako 30 km/h mimo obce "stojí" najviac 100 eur.

Ďalšou možnosťou je presun do stredného pruhu. Ak ale vodič nepredchádza alebo neobchádza, policajti si môžu za bezdôvodnú jazdu (z hľadiska dopravných pravidiel) vypýtať najviac 100 eur.

Ak chce Barbara dodržiavať dopravné pravidlá a nemá dôvod byť v strednom alebo ľavom pruhu (nepredbieha a ani neobieha prekážku), musí ísť v pravom pruhu a spomaliť na rýchlosť 80 km/h. Pomalšie ísť nesmie, lebo najnižšia povolená rýchlosť na diaľniciach a rýchlostných cestách mimo obce je 80 km/h.

Predpísaná vzdialenosť medzi autami je 70 metrov, aj pre kolóny

Na diaľniciach (platí to aj pre rýchlostné cesty) sú vodiči povinní pred ďalším vozidlom dodržiavať najmenej vzdialenosť, ktorú autom prejde za dve sekundy (nákladné majú určené tri sekundy).

Pri rýchlosti 110 km/h prejdete za dve sekundy približne 61 metrov. Pri rýchlosti 130 km/h asi 72 metrov.

Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou je zároveň zvislé dopravné značenie, ktoré prikazuje vodičom dodržiavať 70-metrovú voľnú vzdialenosť za vozidlom pred nimi.

Dopravné značenie má prednosť pred všeobecnou úpravou cestnej premávky v prípade rozporu. Preto tam vodiči musia jazdiť najmenej v 70-metrových rozostupoch. Aj v kolónach.

Nemá však logiku nechávať také veľké rozostupy v pomaly idúcich kolónach. Zmysel má riadiť sa zákonom určeným dvojsekundovým odstupom a tak sa aj väčšina vodičov na diaľnici správa.

Ak by policajti chceli, smeli by nerešpektovania značky určujúcej sedemdesiatmetrové rozostupy pokutovať. Doteraz sme však o žiadnej takej pokute nepočuli. Ak tam merali vzdialenosť, tak na základe vzdialenosti vyplývajúcej zo zákona (dvoj alebo trojsekundové rozostupy).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  2. Vytvor si svoju budúcnosť
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 594
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 896
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 572
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 541
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 497
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 032
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 555
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 284
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová prednáša prejav o stave republiky.

V parlamente má najmenšiu podporu zo všetkých prezidentov.


a 1 ďalší 13 h
E-shop Mall.sk

Skupina Allegro získala Mall Group v najhoršom možnom čase.


28. nov
Nemocniční lekári dosiahli vyššie platy. Pomôže to však pacientovi a zdravotníctvu?

Stále nie je isté, čo urobí 1. decembra vyše 2100 lekárov, ktorí podali výpovede.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Toto bola najkritickejšia správa Zuzany Čaputovej.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


1 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


18 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  2. Ján Bilohuščin: Generálny sudca
  3. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  4. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  5. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  6. Štefan Vidlár: Pravota holota
  7. Vladimír Krátky: Slovak Telekom zákazníkov určite neklame !
  8. Anton Kaiser: Prvá adventná nedeľa
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 195 855
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 801
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 134
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 023
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 901
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 366
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 100
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu