Ako je to s rýchlostným obmedzením a rozostupmi na diaľnici D1

Pred značkou, ktorá prikazuje v pravom pruhu spomaliť, viacerí zneistia. Ísť do stredného pruhu alebo riskovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Michal Trško)

Barbara: "Nemám jasno, ako jazdiť na trojpruhovej diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

Všetci hovoria, že sa má jazdiť v pravom pruhu a v ostatných len predbiehať. Tomu rozumiem. Nesedí mi do toho ale fakt, že na tomto úseku je aj dopravná značka, podľa ktorej sa má v čase do 19:00 v pravom pruhu ísť najviac 80 km/h, v strednom 110 km/h a v ľavom 110 km/h.

Ako a kde mám potom jazdiť, keď chcem dodržiavať všetky predpisy a chcem využiť možnosť ísť rýchlosťou 110 km/h v čase do 19:00?

Rovnako vidím ako dosť nereálnu podmienku jazdenia na tomto úseku v čase do 19:00 s pravidlom nechania rozostupov na dve-tri šípky nakreslené na ceste. V tom čase tam je toľko áut a niekedy zápchy, že toto pravidlo nie je reálne.

Môže byť vodič za to aj v nereálnych podmienkach pokutovaný?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

obmedzenie.jpgVodič je povinný dodržiavať všetky dopravné pravidlá má zmysel v danej situácii hovoriť. Napríklad, pri parkovaní nebude potrebné uvažovať o dodržiavaní najvyššej povolenej rýchlosti, lebo každý najprv spomalí, aby mohol zaparkovať.

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa nachádza na viacerých miestach dopravné značenie, ktoré prikazuje ísť v pravom pruhu pomalšie ako v strednom a v ľavom. Značenie sa volá sa Obmedzenie v jazdných pruhoch (č. C 23a) a platí celých 24 hodín, nielen do 19. hodiny, ako sa domnieva Barbara.

Časovo obmedzené je tam značenie Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) a platí medzi 7. a 19. hodinou.

Obe značky síce na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou upravujú najvyššie dovolené rýchlosti, každá je ale iná a vzájomne sa neovplyvňujú.

Mimochodom, v lokalitách za odpočívadlami platí značka č. C 23a aj niekoľko kilometrov, pretože ju žiadne dopravné značenie a ani križovatka neruší.

80kmh.jpgAk chce dodržiavať predpisy, musí spomaliť

Barbara má subjektívnu potrebu jazdiť rýchlosťou 110 km/h aj v úseku, kde sa smie v pravom pruhu ísť najviac 80 km/h.

Ak by dala prednosť rýchlejšej jazde v pravom pruhu, porušila by dopravné pravidlá. Za prekročenie rýchlosti mimo obce o 30 km/h a viac hrozí nielen prísna pokuta, ale aj zákaz šoférovania. Rýchlejšia jazda o menej ako 30 km/h mimo obce "stojí" najviac 100 eur.

Ďalšou možnosťou je presun do stredného pruhu. Ak ale vodič nepredchádza alebo neobchádza, policajti si môžu za bezdôvodnú jazdu (z hľadiska dopravných pravidiel) vypýtať najviac 100 eur.

Ak chce Barbara dodržiavať dopravné pravidlá a nemá dôvod byť v strednom alebo ľavom pruhu (nepredbieha a ani neobieha prekážku), musí ísť v pravom pruhu a spomaliť na rýchlosť 80 km/h. Pomalšie ísť nesmie, lebo najnižšia povolená rýchlosť na diaľniciach a rýchlostných cestách mimo obce je 80 km/h.

Predpísaná vzdialenosť medzi autami je 70 metrov, aj pre kolóny

Na diaľniciach (platí to aj pre rýchlostné cesty) sú vodiči povinní pred ďalším vozidlom dodržiavať najmenej vzdialenosť, ktorú autom prejde za dve sekundy (nákladné majú určené tri sekundy).

Pri rýchlosti 110 km/h prejdete za dve sekundy približne 61 metrov. Pri rýchlosti 130 km/h asi 72 metrov.

Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou je zároveň zvislé dopravné značenie, ktoré prikazuje vodičom dodržiavať 70-metrovú voľnú vzdialenosť za vozidlom pred nimi.

Dopravné značenie má prednosť pred všeobecnou úpravou cestnej premávky v prípade rozporu. Preto tam vodiči musia jazdiť najmenej v 70-metrových rozostupoch. Aj v kolónach.

Nemá však logiku nechávať také veľké rozostupy v pomaly idúcich kolónach. Zmysel má riadiť sa zákonom určeným dvojsekundovým odstupom a tak sa aj väčšina vodičov na diaľnici správa.

Ak by policajti chceli, smeli by nerešpektovania značky určujúcej sedemdesiatmetrové rozostupy pokutovať. Doteraz sme však o žiadnej takej pokute nepočuli. Ak tam merali vzdialenosť, tak na základe vzdialenosti vyplývajúcej zo zákona (dvoj alebo trojsekundové rozostupy).

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 637
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 785
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 767
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 651
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 847
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 761
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 304
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 256
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 196
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 803

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.