SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Vodiči sa zrazili, no pre mŕtvy uhol sa nevideli

Dve vozidlá predbiehajú iné na trojpruhovej ceste. Obe sa zrazia. Kto je vinný?

(Zdroj: Pavol)

Pavol: "Aké je riešenie nehody v strednom pruhu troj alebo viacpruhovej cesty mimo obce? Pre znázornenie posielam obrázok.

Modré vozidlo v ľavom pruhu predbieha zelené vozidlo v strednom pruhu. Po ukončení sa začne zaradovať do stredného pruhu. Vtedy začne predbiehať červené vozidlo v pravom pruhu žlté vozidlo.

Dôjde k ich vzájomnej zrážke.

Modrý nevidel červeného kvôli mŕtvemu uhlu v pravom spätnom zrkadle. Červený nevidel modrého kvôli mŕtvemu uhlu v ľavom spätnom zrkadle.

Kto je vinný? Je rozdiel, ak modrý bol už polovicou vozidla zaradený v strednom pruhu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Takáto udalosť sa môže stať napríklad na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou. V situácii, ktorú načrtol Pavol, porušili dopravné predpisy obaja vodiči. Aj z červeného, aj z modrého vozidla.

Odvolávanie sa na mŕtvy uhol posúva zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla, dokázať to je ale mimoriadne náročné, ak nie nemožné.

O mŕtvom uhle sa hovorí vtedy, ak sa vedľa jazdiace vozidlo stane pre vodiča neviditeľné. Vodič ho nevidí ani v spätnom zrkadle a ani pri pohľade nabok.

Červený nedodržal pravidlá predchádzania

Vodič červeného nedodržal pravidlá predchádzania.

Svojou snahou dostať sa pred zelené vozidlo do jeho jazdného pruhu predchádzal sprava, ak išiel rýchlejšie ako zelené vozidlo. V prípade, že by zostal v pravom pruhu a nepreraďoval sa do ľavého, nešlo by o predchádzanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak zelené vozidlo išlo rýchlejšie ako červené, vodič červeného porušil toto pravidlo:

"Vodič nesmie predchádzať, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr."

Jedno z týchto porušení predpisov viedlo k ignorovaniu ďalšieho pravidla, pretože vodič červeného vozidla ohrozil iného účastníka cestnej premávky (vodiča modrého vozidla).

Vodič modrého vozidla mal dať prednosť

Modré vozidlo predbiehalo zelené zľava. Pri zaraďovaní sa do stredného pruhu porušil pravidlá prednosti v jazdných pruhoch a takisto to viedlo k ohrozeniu iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania (vodiča červeného vozidla).

Vodič modrého vozidla nedal prednosť červenému vozidlu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Mŕtvy uhol mení mieru zavinenia

Ak by sme nebrali do úvahy mŕtvy uhol, zodpovednosť za nehodu by mali mať vodiči oboch vozidiel, aj červeného, aj modrého.

Porušenia pravidiel oboch vodičov viedli k vzniku havárie. Väčšiu zodpovednosť by sme ale prisúdili vodičovi červeného vozidla, ktorý nebol nútený prejsť do stredného pruhu, dokonca mu to situácia nedovoľovala (bez ohľadu na jazdu modrého vozidla).

Naopak, vodič modrého vozidla by žiadny predpis neporušil, ak by tam červené vozidlo neexistovalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Existencia mŕtveho uhla by podľa nás presunula celú zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla. O ohrození iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania by sme nemohli hovoriť pre objektívnu okolnosť, ktorú vodič nevie svojim konaním odstrániť, ak sa o nej nedozvie. A to sa nedá, keďže mŕtvy uhol sa vám vyjaví, až keď je neskoro.

Potom by vodič modrého vozidla neporušil pravidlo prednosti prechádzania z jedného pruhu do druhého, pretože by preňho v čase začatia manévru presunu do vedľajšieho pruhu neexistovalo vozidlo, ktorému by mal dať prednosť.

Vodič červeného vozidla by ale za haváriu zodpovedný bol, pretože by sa nemohol vyviniť zo zodpovednosti za porušenie pravidiel predchádzania, čo viedlo k zrážke s iným autom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 131
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 559
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 143
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 921
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 125
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 586
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 742
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 891
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 750
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 713
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Záujem je vyšší ako v piatok, Naď upozorňuje, že ľudí z iných okresov nemusia otestovať (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Komentár Petra Schutza

Z krajiny sa stal pokusný králik vojny proti Covidu

Koza zarevala, vlk hladný.

Peter Schutz
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.