SME

Vodiči sa zrazili, no pre mŕtvy uhol sa nevideli

Dve vozidlá predbiehajú iné na trojpruhovej ceste. Obe sa zrazia. Kto je vinný?

(Zdroj: Pavol)

Pavol: "Aké je riešenie nehody v strednom pruhu troj alebo viacpruhovej cesty mimo obce? Pre znázornenie posielam obrázok.

Modré vozidlo v ľavom pruhu predbieha zelené vozidlo v strednom pruhu. Po ukončení sa začne zaradovať do stredného pruhu. Vtedy začne predbiehať červené vozidlo v pravom pruhu žlté vozidlo.

Dôjde k ich vzájomnej zrážke.

Modrý nevidel červeného kvôli mŕtvemu uhlu v pravom spätnom zrkadle. Červený nevidel modrého kvôli mŕtvemu uhlu v ľavom spätnom zrkadle.

Kto je vinný? Je rozdiel, ak modrý bol už polovicou vozidla zaradený v strednom pruhu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Takáto udalosť sa môže stať napríklad na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou. V situácii, ktorú načrtol Pavol, porušili dopravné predpisy obaja vodiči. Aj z červeného, aj z modrého vozidla.

Odvolávanie sa na mŕtvy uhol posúva zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla, dokázať to je ale mimoriadne náročné, ak nie nemožné.

O mŕtvom uhle sa hovorí vtedy, ak sa vedľa jazdiace vozidlo stane pre vodiča neviditeľné. Vodič ho nevidí ani v spätnom zrkadle a ani pri pohľade nabok.

Červený nedodržal pravidlá predchádzania

Vodič červeného nedodržal pravidlá predchádzania.

Svojou snahou dostať sa pred zelené vozidlo do jeho jazdného pruhu predchádzal sprava, ak išiel rýchlejšie ako zelené vozidlo. V prípade, že by zostal v pravom pruhu a nepreraďoval sa do ľavého, nešlo by o predchádzanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ak zelené vozidlo išlo rýchlejšie ako červené, vodič červeného porušil toto pravidlo:

"Vodič nesmie predchádzať, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr."

Jedno z týchto porušení predpisov viedlo k ignorovaniu ďalšieho pravidla, pretože vodič červeného vozidla ohrozil iného účastníka cestnej premávky (vodiča modrého vozidla).

Vodič modrého vozidla mal dať prednosť

Modré vozidlo predbiehalo zelené zľava. Pri zaraďovaní sa do stredného pruhu porušil pravidlá prednosti v jazdných pruhoch a takisto to viedlo k ohrozeniu iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania (vodiča červeného vozidla).

Vodič modrého vozidla nedal prednosť červenému vozidlu.

SkryťVypnúť reklamu

"Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Mŕtvy uhol mení mieru zavinenia

Ak by sme nebrali do úvahy mŕtvy uhol, zodpovednosť za nehodu by mali mať vodiči oboch vozidiel, aj červeného, aj modrého.

Porušenia pravidiel oboch vodičov viedli k vzniku havárie. Väčšiu zodpovednosť by sme ale prisúdili vodičovi červeného vozidla, ktorý nebol nútený prejsť do stredného pruhu, dokonca mu to situácia nedovoľovala (bez ohľadu na jazdu modrého vozidla).

Naopak, vodič modrého vozidla by žiadny predpis neporušil, ak by tam červené vozidlo neexistovalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Existencia mŕtveho uhla by podľa nás presunula celú zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla. O ohrození iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania by sme nemohli hovoriť pre objektívnu okolnosť, ktorú vodič nevie svojim konaním odstrániť, ak sa o nej nedozvie. A to sa nedá, keďže mŕtvy uhol sa vám vyjaví, až keď je neskoro.

Potom by vodič modrého vozidla neporušil pravidlo prednosti prechádzania z jedného pruhu do druhého, pretože by preňho v čase začatia manévru presunu do vedľajšieho pruhu neexistovalo vozidlo, ktorému by mal dať prednosť.

Vodič červeného vozidla by ale za haváriu zodpovedný bol, pretože by sa nemohol vyviniť zo zodpovednosti za porušenie pravidiel predchádzania, čo viedlo k zrážke s iným autom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 36 637
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 766
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 292
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 268
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 662
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 408
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 553
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 459
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 217
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 783
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 980
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 592
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 941
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu