SME

Vodiči sa zrazili, no pre mŕtvy uhol sa nevideli

Dve vozidlá predbiehajú iné na trojpruhovej ceste. Obe sa zrazia. Kto je vinný?

(Zdroj: Pavol)

Pavol: "Aké je riešenie nehody v strednom pruhu troj alebo viacpruhovej cesty mimo obce? Pre znázornenie posielam obrázok.

Modré vozidlo v ľavom pruhu predbieha zelené vozidlo v strednom pruhu. Po ukončení sa začne zaradovať do stredného pruhu. Vtedy začne predbiehať červené vozidlo v pravom pruhu žlté vozidlo.

Dôjde k ich vzájomnej zrážke.

Modrý nevidel červeného kvôli mŕtvemu uhlu v pravom spätnom zrkadle. Červený nevidel modrého kvôli mŕtvemu uhlu v ľavom spätnom zrkadle.

Kto je vinný? Je rozdiel, ak modrý bol už polovicou vozidla zaradený v strednom pruhu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Takáto udalosť sa môže stať napríklad na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou. V situácii, ktorú načrtol Pavol, porušili dopravné predpisy obaja vodiči. Aj z červeného, aj z modrého vozidla.

Odvolávanie sa na mŕtvy uhol posúva zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla, dokázať to je ale mimoriadne náročné, ak nie nemožné.

O mŕtvom uhle sa hovorí vtedy, ak sa vedľa jazdiace vozidlo stane pre vodiča neviditeľné. Vodič ho nevidí ani v spätnom zrkadle a ani pri pohľade nabok.

Červený nedodržal pravidlá predchádzania

Vodič červeného nedodržal pravidlá predchádzania.

Svojou snahou dostať sa pred zelené vozidlo do jeho jazdného pruhu predchádzal sprava, ak išiel rýchlejšie ako zelené vozidlo. V prípade, že by zostal v pravom pruhu a nepreraďoval sa do ľavého, nešlo by o predchádzanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ak zelené vozidlo išlo rýchlejšie ako červené, vodič červeného porušil toto pravidlo:

"Vodič nesmie predchádzať, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr."

Jedno z týchto porušení predpisov viedlo k ignorovaniu ďalšieho pravidla, pretože vodič červeného vozidla ohrozil iného účastníka cestnej premávky (vodiča modrého vozidla).

Vodič modrého vozidla mal dať prednosť

Modré vozidlo predbiehalo zelené zľava. Pri zaraďovaní sa do stredného pruhu porušil pravidlá prednosti v jazdných pruhoch a takisto to viedlo k ohrozeniu iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania (vodiča červeného vozidla).

Vodič modrého vozidla nedal prednosť červenému vozidlu.

SkryťVypnúť reklamu

"Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Mŕtvy uhol mení mieru zavinenia

Ak by sme nebrali do úvahy mŕtvy uhol, zodpovednosť za nehodu by mali mať vodiči oboch vozidiel, aj červeného, aj modrého.

Porušenia pravidiel oboch vodičov viedli k vzniku havárie. Väčšiu zodpovednosť by sme ale prisúdili vodičovi červeného vozidla, ktorý nebol nútený prejsť do stredného pruhu, dokonca mu to situácia nedovoľovala (bez ohľadu na jazdu modrého vozidla).

Naopak, vodič modrého vozidla by žiadny predpis neporušil, ak by tam červené vozidlo neexistovalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Existencia mŕtveho uhla by podľa nás presunula celú zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla. O ohrození iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania by sme nemohli hovoriť pre objektívnu okolnosť, ktorú vodič nevie svojim konaním odstrániť, ak sa o nej nedozvie. A to sa nedá, keďže mŕtvy uhol sa vám vyjaví, až keď je neskoro.

Potom by vodič modrého vozidla neporušil pravidlo prednosti prechádzania z jedného pruhu do druhého, pretože by preňho v čase začatia manévru presunu do vedľajšieho pruhu neexistovalo vozidlo, ktorému by mal dať prednosť.

Vodič červeného vozidla by ale za haváriu zodpovedný bol, pretože by sa nemohol vyviniť zo zodpovednosti za porušenie pravidiel predchádzania, čo viedlo k zrážke s iným autom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Pracoval na konzervatívnych Filipínach. V rešpekte k inakosti nás predbehli
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 807
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 997
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 295
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 5 400
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 116
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 3 927
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 700
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 434
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 109. /
  2. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi
  3. Vladimír Krátky: Maďarská polícia zastavila na križovatke sanitku
  4. Tomáš Karľa: Bill Steer: zakladajúci člen legendy Carcass
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 12
  6. Marek Strapko: Ako ľavicoví radikáli v Egypte cez držku dostali!
  7. Ján Lopušek: List štyrom predsedom 2 – Argumenty
  8. Dávid Polák: Ak je v Izraeli apartheid, tak je aj na Slovensku
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 53 188
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 357
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 248
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 267
  5. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 11 616
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 016
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 10 143
  8. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 8 088
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
reklama
SkryťZatvoriť reklamu