SME
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

Vodiči sa zrazili, no pre mŕtvy uhol sa nevideli

Dve vozidlá predbiehajú iné na trojpruhovej ceste. Obe sa zrazia. Kto je vinný?

(Zdroj: Pavol)

Pavol: "Aké je riešenie nehody v strednom pruhu troj alebo viacpruhovej cesty mimo obce? Pre znázornenie posielam obrázok.

Modré vozidlo v ľavom pruhu predbieha zelené vozidlo v strednom pruhu. Po ukončení sa začne zaradovať do stredného pruhu. Vtedy začne predbiehať červené vozidlo v pravom pruhu žlté vozidlo.

Dôjde k ich vzájomnej zrážke.

Modrý nevidel červeného kvôli mŕtvemu uhlu v pravom spätnom zrkadle. Červený nevidel modrého kvôli mŕtvemu uhlu v ľavom spätnom zrkadle.

Kto je vinný? Je rozdiel, ak modrý bol už polovicou vozidla zaradený v strednom pruhu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Článok pokračuje pod video reklamou

Takáto udalosť sa môže stať napríklad na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou. V situácii, ktorú načrtol Pavol, porušili dopravné predpisy obaja vodiči. Aj z červeného, aj z modrého vozidla.

Odvolávanie sa na mŕtvy uhol posúva zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla, dokázať to je ale mimoriadne náročné, ak nie nemožné.

O mŕtvom uhle sa hovorí vtedy, ak sa vedľa jazdiace vozidlo stane pre vodiča neviditeľné. Vodič ho nevidí ani v spätnom zrkadle a ani pri pohľade nabok.

Červený nedodržal pravidlá predchádzania

Vodič červeného nedodržal pravidlá predchádzania.

Svojou snahou dostať sa pred zelené vozidlo do jeho jazdného pruhu predchádzal sprava, ak išiel rýchlejšie ako zelené vozidlo. V prípade, že by zostal v pravom pruhu a nepreraďoval sa do ľavého, nešlo by o predchádzanie.

Ak zelené vozidlo išlo rýchlejšie ako červené, vodič červeného porušil toto pravidlo:

"Vodič nesmie predchádzať, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr."

Jedno z týchto porušení predpisov viedlo k ignorovaniu ďalšieho pravidla, pretože vodič červeného vozidla ohrozil iného účastníka cestnej premávky (vodiča modrého vozidla).

Vodič modrého vozidla mal dať prednosť

Modré vozidlo predbiehalo zelené zľava. Pri zaraďovaní sa do stredného pruhu porušil pravidlá prednosti v jazdných pruhoch a takisto to viedlo k ohrozeniu iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania (vodiča červeného vozidla).

Vodič modrého vozidla nedal prednosť červenému vozidlu.

"Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Mŕtvy uhol mení mieru zavinenia

Ak by sme nebrali do úvahy mŕtvy uhol, zodpovednosť za nehodu by mali mať vodiči oboch vozidiel, aj červeného, aj modrého.

Porušenia pravidiel oboch vodičov viedli k vzniku havárie. Väčšiu zodpovednosť by sme ale prisúdili vodičovi červeného vozidla, ktorý nebol nútený prejsť do stredného pruhu, dokonca mu to situácia nedovoľovala (bez ohľadu na jazdu modrého vozidla).

Naopak, vodič modrého vozidla by žiadny predpis neporušil, ak by tam červené vozidlo neexistovalo.

Existencia mŕtveho uhla by podľa nás presunula celú zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla. O ohrození iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania by sme nemohli hovoriť pre objektívnu okolnosť, ktorú vodič nevie svojim konaním odstrániť, ak sa o nej nedozvie. A to sa nedá, keďže mŕtvy uhol sa vám vyjaví, až keď je neskoro.

Potom by vodič modrého vozidla neporušil pravidlo prednosti prechádzania z jedného pruhu do druhého, pretože by preňho v čase začatia manévru presunu do vedľajšieho pruhu neexistovalo vozidlo, ktorému by mal dať prednosť.

Vodič červeného vozidla by ale za haváriu zodpovedný bol, pretože by sa nemohol vyviniť zo zodpovednosti za porušenie pravidiel predchádzania, čo viedlo k zrážke s iným autom.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  6. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  7. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Levanduľa pre zamestnancov
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  5. Unikát medzi značkami. CUPRA
  6. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  7. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  8. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  9. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  10. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 179
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 892
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 503
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 833
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 894
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 877
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 633
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 152
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 657
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 646

Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Zvláštny príbeh Bašternákovej vily na Slavíne: Kočner, Počiatek i sudkyne z Threemy

Úrady stavbu opakovane blokovali, až raz zrazu všetko potvrdili.

Bašternákova vila na Havlíčkovej ulici pri Slavíne
Vizualizácia projektu River Park 2.
Bercow neumožnil v pondelok poslancom hlasovať o novej dohode o brexite.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 208 v nižšej výbave Active.

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom

Dojazd na jedno nabitie je vyše 400 kilometrov.

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.