Vodiči sa zrazili, no pre mŕtvy uhol sa nevideli

Dve vozidlá predbiehajú iné na trojpruhovej ceste. Obe sa zrazia. Kto je vinný?

(Zdroj: Pavol)

Pavol: "Aké je riešenie nehody v strednom pruhu troj alebo viacpruhovej cesty mimo obce? Pre znázornenie posielam obrázok.

Modré vozidlo v ľavom pruhu predbieha zelené vozidlo v strednom pruhu. Po ukončení sa začne zaradovať do stredného pruhu. Vtedy začne predbiehať červené vozidlo v pravom pruhu žlté vozidlo.

Dôjde k ich vzájomnej zrážke.

Modrý nevidel červeného kvôli mŕtvemu uhlu v pravom spätnom zrkadle. Červený nevidel modrého kvôli mŕtvemu uhlu v ľavom spätnom zrkadle.

Kto je vinný? Je rozdiel, ak modrý bol už polovicou vozidla zaradený v strednom pruhu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Takáto udalosť sa môže stať napríklad na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou. V situácii, ktorú načrtol Pavol, porušili dopravné predpisy obaja vodiči. Aj z červeného, aj z modrého vozidla.

Odvolávanie sa na mŕtvy uhol posúva zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla, dokázať to je ale mimoriadne náročné, ak nie nemožné.

O mŕtvom uhle sa hovorí vtedy, ak sa vedľa jazdiace vozidlo stane pre vodiča neviditeľné. Vodič ho nevidí ani v spätnom zrkadle a ani pri pohľade nabok.

Červený nedodržal pravidlá predchádzania

Vodič červeného nedodržal pravidlá predchádzania.

Svojou snahou dostať sa pred zelené vozidlo do jeho jazdného pruhu predchádzal sprava, ak išiel rýchlejšie ako zelené vozidlo. V prípade, že by zostal v pravom pruhu a nepreraďoval sa do ľavého, nešlo by o predchádzanie.

Ak zelené vozidlo išlo rýchlejšie ako červené, vodič červeného porušil toto pravidlo:

"Vodič nesmie predchádzať, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr."

Jedno z týchto porušení predpisov viedlo k ignorovaniu ďalšieho pravidla, pretože vodič červeného vozidla ohrozil iného účastníka cestnej premávky (vodiča modrého vozidla).

Vodič modrého vozidla mal dať prednosť

Modré vozidlo predbiehalo zelené zľava. Pri zaraďovaní sa do stredného pruhu porušil pravidlá prednosti v jazdných pruhoch a takisto to viedlo k ohrozeniu iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania (vodiča červeného vozidla).

Vodič modrého vozidla nedal prednosť červenému vozidlu.

"Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Mŕtvy uhol mení mieru zavinenia

Ak by sme nebrali do úvahy mŕtvy uhol, zodpovednosť za nehodu by mali mať vodiči oboch vozidiel, aj červeného, aj modrého.

Porušenia pravidiel oboch vodičov viedli k vzniku havárie. Väčšiu zodpovednosť by sme ale prisúdili vodičovi červeného vozidla, ktorý nebol nútený prejsť do stredného pruhu, dokonca mu to situácia nedovoľovala (bez ohľadu na jazdu modrého vozidla).

Naopak, vodič modrého vozidla by žiadny predpis neporušil, ak by tam červené vozidlo neexistovalo.

Existencia mŕtveho uhla by podľa nás presunula celú zodpovednosť za nehodu na vodiča červeného vozidla. O ohrození iného účastníka cestnej premávky počas predchádzania by sme nemohli hovoriť pre objektívnu okolnosť, ktorú vodič nevie svojim konaním odstrániť, ak sa o nej nedozvie. A to sa nedá, keďže mŕtvy uhol sa vám vyjaví, až keď je neskoro.

Potom by vodič modrého vozidla neporušil pravidlo prednosti prechádzania z jedného pruhu do druhého, pretože by preňho v čase začatia manévru presunu do vedľajšieho pruhu neexistovalo vozidlo, ktorému by mal dať prednosť.

Vodič červeného vozidla by ale za haváriu zodpovedný bol, pretože by sa nemohol vyviniť zo zodpovednosti za porušenie pravidiel predchádzania, čo viedlo k zrážke s iným autom.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 562
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 110
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 385
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 455
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 872
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 584
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 439
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop