Kto má prednosť v ľavom pruhu? Rýchlejší alebo pomalší?

Ak idete predpísanou rýchlosťou, môžete byť pomalším vozidlom. Skupina vozidiel nemusí jazdiť povolenými rýchlosťami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Dušan: "Ak idem autom v obci v ľavom pruhu a vedľa mňa súbežne auto v pravom pruhu, musím uvoľniť ľavý pruh vozovky, ak za mnou ide vozidlo rýchlejšie? Lenže ja idem rýchlosťou 50 km/h a to auto by nemalo ísť rýchlejšie, než ja."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V obci mimo diaľnic alebo rýchlostných ciest dovoľuje zákon ísť najviac 50 km/h. Zmeniť to môžu len výnimky alebo dopravné značenie.

Ak rýchlosť upravuje len zákon, rýchlosť nemusia dodržiavať vodiči vozidiel (ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby)

  • ozbrojených síl,
  • ozbrojených bezpečnostných zborov,
  • ozbrojených zborov,
  • Vojenskej polície,
  • Vojenského spravodajstva a
  • Slovenskej informačnej služby.

Rýchlostné obmedzenie upravené dopravnou značkou nemusí rešpektovať ten, kto využíva výnimku zo značiek označujúcich zákaz (v mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch).

Vozidiel, ktoré smú ísť rýchlejšie napriek obmedzeniam, môže byť dosť. A nemusia to byť len označené policajné autá s majákom a sirénou.

Ľavý pruh treba zvyčajne rýchlejším uvoľniť

Vodič, ktorý jazdí v obci v ľavom pruhu, má povinnosť čo najskôr uvoľniť pruh, ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu.

Problémom pri používaní tohto pravidla v obci je skutočnosť, že v kolónach prakticky neexistuje rýchlejšie idúce vozidlo. Akékoľvek vozidlo, ktoré spomalí na vašu rýchlosť, prestáva byť rýchlejšie idúce.

Ak by sme pravidlo vykladali voľne, potom by vozidlá v kolóne museli uvoľniť ľavý pruh pre všetky vozidlá prichádzajúce ku kolóne zozadu. To by ale znamenalo, že čím skôr sa dostanete do kolóny, tým neskôr ju opustíte.

Pomalšie vozidlá síce musia rýchlejšie pustiť do ľavého pruhu, no nesmú pritom nikoho ohroziť. A tak rýchlejší musia počkať, kým nastane príležitosť, aby sa pomalší z ľavého pruhu mohol dostať do pravého.

Kedy netreba rýchlejších púšťať

Neraz sa stretávame s tým, že pomalší nadávajú rýchlejším za porušovanie pravidiel o rýchlosti jazdy a rýchlejší pomalším za to, že neuvoľňujú v obci ľavý pruh. Nemá však logiku vyčítať inému porušovanie predpisov, aby sme mohli sami pravidlá porušovať.

Mimochodom, z ľavého pruhu ísť nemusíte, ak ľavý jazdný pruh používate na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 065
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 327
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 415
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 380
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 891
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 485
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 453
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop