Máme bezpečnejšie diaľnice ako Rakúsko, väčšina ciest I. triedy je riziková

Cestári by mohli pred smrťou a ťažkými zraneniami zachrániť 7500 ľudí, vyplýva z hodnotenia projektu Sensor.

Vozidlo, ktorým monitorovali bezpečnosť takmer 2500 km ciest na Slovensku.(Zdroj: Tomáš Novotný)

Najbezpečnejšie cesty na Slovensku sú diaľnice a rýchlostné cesty. Viac ako tri štvrtiny úsekov ciest prvej triedy, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov, sú nadpriemerne rizikové, z toho takmer jedna polovica získala najnižšie možné hodnotenie.

Vyplýva to zo zistení projektu Sensor, ktoré boli prezentované v stredu odbornej verejnosti.

Monitoring bezpečnosti ciest na Slovensku bol súčasťou väčšej štúdie, do ktorej je zapojených 14 krajín juhovýchodnej Európy.

Počet nehôd doteraz znižovali najmä policajti, rezervy sú v cestách

Projekt Sensor
Je to iniciatíva Európskej únie pre juhovýchodnú Európu (14 krajín). Má pomôcť zvýšiť bezpečnosť ciest pomocou štatistického vyhodnotenia nehodovosti, fyzickej kontroly ciest a odporúčaní pre správcov ciest. Projekt financuje EÚ a Cezhraničný program spolupráce pre juhovýchodnú Európu. Na Slovensku je zástupcom projektu Slovenská asociácia motoristického športu.

Viac TU >>

Na bezpečnosť na cestách vplýva nielen správanie sa ľudí (chodcov, vodičov,...), ale aj kvalita vozidiel a ciest. Najdôležitejším ukazovateľom bezpečnosti ciest sú nehody, najmä závažné.

Za posledné roky sa podľa policajných štatistík počet dopravných nehôd výrazne znížil. Podľa odborníkov z odboru dopravnej polície a správcov komunikácií, ktorí sa zúčastnili na prezentácii výsledkov projektu, to najviac ovplyvnili

  • dopravno-bezpečnostné akcie polície,
  • médiá (informovanie o doprave a dopravných nehodách),
  • "šrotovné", a teda o 40-tisíc starých a potenciálne nebezpečných áut na cestách menej a
  • výstavba nových úsekov diaľnic.

"Reštrikciu nie je možné stupňovať do nekonečna, v rámci doterajších opatrení sa už bezpečnosť na cestách nedá veľmi zvýšiť. Rezervy sú ale v bezpečnosti jednotlivých ciest," skonštatoval Martin Juck, koordinátor projektu Sensor na Slovensku.

Sledovali tisíce kilometrov ciest

Projekt hodnotil cesty podľa počtu tragických nehôd (a nehôd s vážnymi následkami) v období rokov 2006 až 2011. Štatisticky zmapoval 5262 km ciest (29% zo všetkých) s dennou intenzitou dopravy nad 3500 vozidiel.

Okrem toho koncom minulého roka prešlo monitorovacie vozidlo takmer 2500 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy. Na základe kamerových záznamov odborníci tento rok zisťovali, kde sú na cestách nedostatky.

hviezdicky.jpg

Najväčším problémom sú pevné prekážky blízko ciest, či chýbajúce zvodidlá a akustické vodorovné dopravné značenie (keď po ňom prejde auto, hučí).

Projekt využil medzinárodnú metodiku EuroRAP, ktorú používa viac ako 80 krajín sveta. Touto metodikou sa každých sto metrov sleduje 52 parametrov (napríklad šírka cesty, krajnice, kvalita povrchu, atď.).

Získané dáta po spracovaní a kontrole zahraničnými odborníkmi nakoniec vyústili v odporúčania pre správcov ciest. Majú možnosť sa dozvedieť, ktoré úpravy ciest sú najefektívnejšie z hľadiska záchrany ľudských životov.

Správcovia ciest môžu zachrániť za 20 rokov až 7500 ľudí pred smrťou alebo vážnym zranením.

Naše diaľnice sú podľa počtu nehôd bezpečnejšie ako rakúske

História dopravných nehôd ukazuje, že diaľnice a rýchlostné cesty máme veľmi bezpečné. V porovnaní s rakúskymi sú dokonca bezpečnejšie.

U nás má nízku mieru rizika 67 % diaľničných úsekov, v Rakúsku 55 %. Zvyšok úsekov do 100 % má pre obe krajiny nižšiu strednú mieru rizika.

Cesty prvej triedy sú na tom horšie. Na Slovensku vykazuje 5 % z nich vysoké riziko, ďalších 22 % má vyššiu strednú mieru rizika.

mapa1_small1.jpg

Kliknutím na mapu sa vám zobrazí vo väčšej mierke.

Nasledujúce grafy ukazujú štatistickú mieru rizika (dopravnú nehodovosť) v porovnaní s minulosťou a s vybranými krajinami juhovýchodnej Európy.

Tieto údaje ale neumožňujú určiť, do akej miery sa na rizikovosti jednotlivých úsekov podieľajú jednotlivé faktory (správanie sa účastníkov cestnej premávky, vozidlo, cesta).

nehod2.jpg

Veľké číslo v zelenom poli znamená počet usmrtených na cestách v sledovanom období.

map3_small.jpg

Kliknutím na obrázok sa vám zobrazí vo väčšej mierke.

Máme aj 5-hviezdičkové diaľnice

Ďalšia časť prieskumu sa zamerala na zisťovanie reálneho stavu ciest a ich nedostatkov, ktoré predstavujú potenciálne nebezpečenstvo vzniku závažnej dopravnej nehody.

"Po prvý raz bol na Slovensku použitý proaktívny prístup hodnotenia bezpečnosti cestnej infraštruktúry, predvídanie nebezpečných úsekov," upozornil Martin Juck.

V novembri a decembri minulého roka jazdilo inšpekčné vozidlo po celom Slovensku. Získalo dáta z 2488 km ciest.

Na základe výsledkov inšpekcie dostal každý 100-metrový úsek cesty svoj vlastný bezpečnostný rating, ktorý je vyjadrený počtom hviezdičiek.

Viac ako polovica úsekov diaľnic a rýchlostných ciest získala dve alebo jednu hviezdičku. Za minimálny bezpečnostný štandard sa považujú tri hviezdičky.

Dosiahnuť päť hviezdičiek je však takmer nemožné. Kritériá sú nastavené tak, aby päť hviezdičiek spĺňala "diaľnica budúcnosti", ktorá

  • je vybavená všetkými bezpečnostnými prvkami,
  • komunikuje s vozidlom a
  • navyše má nízku prevádzkovú rýchlosť.

Napriek tomu krátky úsek na Slovensku máme (v mestskej časti diaľnice D1 v Bratislave).

mapa4.jpg

Kliknutím na mapu sa vám zobrazí vo väčšej mierke.

Cesty prvej triedy sú nebezpečné

Cesty prvej triedy sú na tom horšie. To, že žiadna z nich nie je päť hviezdičková, neprekvapuje. Také sa aj v západnej Európe nachádzajú málokde.

Viac ako tri štvrtiny z nich nedosahujú tri hviezdičky a takmer polovica získala len jednu hviezdičku.

mapa5.jpg

Kliknutím na mapu sa vám zobrazí vo väčšej mierke.

"Inšpekcia ukázala, že v bezpečnosti našich ciest je veľký potenciál na zníženie následkov závažných dopravných nehôd na Slovensku," uviedol Martin Juck.

Podľa Jucka chýba len málo, aby sme na cestách dosiahli európsky bezpečnostný štandard (aspoň tri hviezdičky).

Ako zachrániť 7500 ľudí

Projekt Sensor na zvýšenie bezpečnosti ciest odporúča najmä

  • znížiť počet nebezpečných a nechránených pevných prekážok v blízkosti cestného telesa (stĺpy, stromy, zábradlia, nechránené ukončenia zvodidiel a iné),
  • zvýšiť ochranu pred dopravnými nehodami, pri ktorých by auto opustilo cestu (inštalácia zvodidiel a akustického vodorovného dopravného značenia),
  • znížiť riziko čelných zrážok (oddelenie protismerných dopravných prúdov akustickým vodorovným dopravným značením, vodiacimi prahmi alebo stenami),
  • eliminovať nebezpečné a zle označené križovatky tvaru X a T v extravilánoch, na ktorých dochádza k nebezpečným bočným nárazom vo vysokých rýchlostiach.

Ak by sa cesty upravili tak, ako to navrhuje Sensor, Slovensko by to stálo približne 180 miliónov eur. Zároveň by to ale za 20 rokov mohlo zachrániť viac ako 7500 ľudí pred úmrtím alebo ťažkým zranením.

graf_fin_small.jpg

Kliknutím na tabuľku sa vám zobrazí vo väčšej mierke (v anglickom jazyku).

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 782
  2. Moskva alebo Petrohrad? 4 962
  3. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 4 606
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 142
  5. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 928
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 557
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 300
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 176
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 517
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 204

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

ŠPORT

Prerušenie ligy? Neexistuje na to dôvod, tvrdí Lintner

Kluby si môžu vyskúšať, aké je to hrať bez kľúčových hráčov, hovorí šéf ligy.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.