SME

Máme bezpečnejšie diaľnice ako Rakúsko, väčšina ciest I. triedy je riziková

Cestári by mohli pred smrťou a ťažkými zraneniami zachrániť 7500 ľudí, vyplýva z hodnotenia projektu Sensor.

Vozidlo, ktorým monitorovali bezpečnosť takmer 2500 km ciest na Slovensku.Vozidlo, ktorým monitorovali bezpečnosť takmer 2500 km ciest na Slovensku. (Zdroj: Tomáš Novotný)

Najbezpečnejšie cesty na Slovensku sú diaľnice a rýchlostné cesty. Viac ako tri štvrtiny úsekov ciest prvej triedy, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov, sú nadpriemerne rizikové, z toho takmer jedna polovica získala najnižšie možné hodnotenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to zo zistení projektu Sensor, ktoré boli prezentované v stredu odbornej verejnosti.

Monitoring bezpečnosti ciest na Slovensku bol súčasťou väčšej štúdie, do ktorej je zapojených 14 krajín juhovýchodnej Európy.

Počet nehôd doteraz znižovali najmä policajti, rezervy sú v cestách

Projekt Sensor

SkryťVypnúť reklamu

Je to iniciatíva Európskej únie pre juhovýchodnú Európu (14 krajín). Má pomôcť zvýšiť bezpečnosť ciest pomocou štatistického vyhodnotenia nehodovosti, fyzickej kontroly ciest a odporúčaní pre správcov ciest. Projekt financuje EÚ a Cezhraničný program spolupráce pre juhovýchodnú Európu. Na Slovensku je zástupcom projektu Slovenská asociácia motoristického športu.

Viac TU >>

Na bezpečnosť na cestách vplýva nielen správanie sa ľudí (chodcov, vodičov,...), ale aj kvalita vozidiel a ciest. Najdôležitejším ukazovateľom bezpečnosti ciest sú nehody, najmä závažné.

Za posledné roky sa podľa policajných štatistík počet dopravných nehôd výrazne znížil. Podľa odborníkov z odboru dopravnej polície a správcov komunikácií, ktorí sa zúčastnili na prezentácii výsledkov projektu, to najviac ovplyvnili

SkryťVypnúť reklamu
  • dopravno-bezpečnostné akcie polície,
  • médiá (informovanie o doprave a dopravných nehodách),
  • "šrotovné", a teda o 40-tisíc starých a potenciálne nebezpečných áut na cestách menej a
  • výstavba nových úsekov diaľnic.

"Reštrikciu nie je možné stupňovať do nekonečna, v rámci doterajších opatrení sa už bezpečnosť na cestách nedá veľmi zvýšiť. Rezervy sú ale v bezpečnosti jednotlivých ciest," skonštatoval Martin Juck, koordinátor projektu Sensor na Slovensku.

Sledovali tisíce kilometrov ciest

Projekt hodnotil cesty podľa počtu tragických nehôd (a nehôd s vážnymi následkami) v období rokov 2006 až 2011. Štatisticky zmapoval 5262 km ciest (29% zo všetkých) s dennou intenzitou dopravy nad 3500 vozidiel.

Okrem toho koncom minulého roka prešlo monitorovacie vozidlo takmer 2500 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy. Na základe kamerových záznamov odborníci tento rok zisťovali, kde sú na cestách nedostatky.

SkryťVypnúť reklamu

hviezdicky.jpg

Najväčším problémom sú pevné prekážky blízko ciest, či chýbajúce zvodidlá a akustické vodorovné dopravné značenie (keď po ňom prejde auto, hučí).

Projekt využil medzinárodnú metodiku EuroRAP, ktorú používa viac ako 80 krajín sveta. Touto metodikou sa každých sto metrov sleduje 52 parametrov (napríklad šírka cesty, krajnice, kvalita povrchu, atď.).

Získané dáta po spracovaní a kontrole zahraničnými odborníkmi nakoniec vyústili v odporúčania pre správcov ciest. Majú možnosť sa dozvedieť, ktoré úpravy ciest sú najefektívnejšie z hľadiska záchrany ľudských životov.

Správcovia ciest môžu zachrániť za 20 rokov až 7500 ľudí pred smrťou alebo vážnym zranením.

Naše diaľnice sú podľa počtu nehôd bezpečnejšie ako rakúske

História dopravných nehôd ukazuje, že diaľnice a rýchlostné cesty máme veľmi bezpečné. V porovnaní s rakúskymi sú dokonca bezpečnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

U nás má nízku mieru rizika 67 % diaľničných úsekov, v Rakúsku 55 %. Zvyšok úsekov do 100 % má pre obe krajiny nižšiu strednú mieru rizika.

Cesty prvej triedy sú na tom horšie. Na Slovensku vykazuje 5 % z nich vysoké riziko, ďalších 22 % má vyššiu strednú mieru rizika.

mapa1_small1.jpg

Kliknutím na mapu sa vám zobrazí vo väčšej mierke.

Nasledujúce grafy ukazujú štatistickú mieru rizika (dopravnú nehodovosť) v porovnaní s minulosťou a s vybranými krajinami juhovýchodnej Európy.

Tieto údaje ale neumožňujú určiť, do akej miery sa na rizikovosti jednotlivých úsekov podieľajú jednotlivé faktory (správanie sa účastníkov cestnej premávky, vozidlo, cesta).

nehod2.jpg

Veľké číslo v zelenom poli znamená počet usmrtených na cestách v sledovanom období.

map3_small.jpg

Kliknutím na obrázok sa vám zobrazí vo väčšej mierke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máme aj 5-hviezdičkové diaľnice

Ďalšia časť prieskumu sa zamerala na zisťovanie reálneho stavu ciest a ich nedostatkov, ktoré predstavujú potenciálne nebezpečenstvo vzniku závažnej dopravnej nehody.

"Po prvý raz bol na Slovensku použitý proaktívny prístup hodnotenia bezpečnosti cestnej infraštruktúry, predvídanie nebezpečných úsekov," upozornil Martin Juck.

V novembri a decembri minulého roka jazdilo inšpekčné vozidlo po celom Slovensku. Získalo dáta z 2488 km ciest.

Na základe výsledkov inšpekcie dostal každý 100-metrový úsek cesty svoj vlastný bezpečnostný rating, ktorý je vyjadrený počtom hviezdičiek.

Viac ako polovica úsekov diaľnic a rýchlostných ciest získala dve alebo jednu hviezdičku. Za minimálny bezpečnostný štandard sa považujú tri hviezdičky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dosiahnuť päť hviezdičiek je však takmer nemožné. Kritériá sú nastavené tak, aby päť hviezdičiek spĺňala "diaľnica budúcnosti", ktorá

  • je vybavená všetkými bezpečnostnými prvkami,
  • komunikuje s vozidlom a
  • navyše má nízku prevádzkovú rýchlosť.

Napriek tomu krátky úsek na Slovensku máme (v mestskej časti diaľnice D1 v Bratislave).

mapa4.jpg

Kliknutím na mapu sa vám zobrazí vo väčšej mierke.

Cesty prvej triedy sú nebezpečné

Cesty prvej triedy sú na tom horšie. To, že žiadna z nich nie je päť hviezdičková, neprekvapuje. Také sa aj v západnej Európe nachádzajú málokde.

Viac ako tri štvrtiny z nich nedosahujú tri hviezdičky a takmer polovica získala len jednu hviezdičku.

mapa5.jpg

Kliknutím na mapu sa vám zobrazí vo väčšej mierke.

"Inšpekcia ukázala, že v bezpečnosti našich ciest je veľký potenciál na zníženie následkov závažných dopravných nehôd na Slovensku," uviedol Martin Juck.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa Jucka chýba len málo, aby sme na cestách dosiahli európsky bezpečnostný štandard (aspoň tri hviezdičky).

Ako zachrániť 7500 ľudí

Projekt Sensor na zvýšenie bezpečnosti ciest odporúča najmä

  • znížiť počet nebezpečných a nechránených pevných prekážok v blízkosti cestného telesa (stĺpy, stromy, zábradlia, nechránené ukončenia zvodidiel a iné),
  • zvýšiť ochranu pred dopravnými nehodami, pri ktorých by auto opustilo cestu (inštalácia zvodidiel a akustického vodorovného dopravného značenia),
  • znížiť riziko čelných zrážok (oddelenie protismerných dopravných prúdov akustickým vodorovným dopravným značením, vodiacimi prahmi alebo stenami),
  • eliminovať nebezpečné a zle označené križovatky tvaru X a T v extravilánoch, na ktorých dochádza k nebezpečným bočným nárazom vo vysokých rýchlostiach.

Ak by sa cesty upravili tak, ako to navrhuje Sensor, Slovensko by to stálo približne 180 miliónov eur. Zároveň by to ale za 20 rokov mohlo zachrániť viac ako 7500 ľudí pred úmrtím alebo ťažkým zranením.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

graf_fin_small.jpg

Kliknutím na tabuľku sa vám zobrazí vo väčšej mierke (v anglickom jazyku).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 625
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 174
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 268
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 423
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 171
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 066
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 239
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 092
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 405
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 864
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 845
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 490
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 978
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 684
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu