Peter: "Priateľka robila vodičák, bola na skúške. Celá jazda prebehla bez problémov, no ku koncu ju zobrali schválne do strmého kopca, aby ukázala, či sa vie pohnúť v kopci cez ručnú.
Rozumiem, že niektorí policajti sú zákerní, ale nech. Bola v tom kopci, mala ručnú a pomaličky sa rozbiehala, no inštruktor jej svojpomocne pomohol v rozjazde. Policajt to videl, tak ju proste vyhodil zo skúšky.
Viem, že je zakázané z pohľadu inštruktora pomáhať skúšanému, ale ako mohla ona tomu zabrániť? Prečo nie je postihnutý len inštruktor, ale aj moja priateľka? Ona sa mu o to predsa neprosila.
Nepoviem, keby sa nevedela pohnúť, alebo jej to zdochlo. Skrátka, celú jazdu si krásne odšoférovala, bez akýchkoľvek problémov a nakoniec vyletela len preto, že inštruktor jej chcel len pomôcť, aby jej to náhodou nezdochlo. Ešte si obidvaja tykali a policajt mu povedal, že "Mišo, vieš, že sa nesmie akokoľvek pomáhať skúšanému". Jednoducho bola to inštruktorova chyba a nie chyba priateľky.
Čo s tým?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Ak sa študentovi autoškoly zdá, že rozhodnutie o výsledku skúšky nie je spravodlivé, môže podať do 15 dní od rozhodnutia odvolanie. Musí byť písomné a mal by v ňom uviesť a popísať všetky svoje námietky. Iný spôsob, ako sa brániť, neexistuje.
Ďalšou možnosťou je na nespravodlivosť zabudnúť a pokúsiť sa spraviť reparát.
Skúšobný komisár mal zistiť, či inštruktor musel pomôcť
Pochybujeme o tom, že by odvolanie viedlo k inému výsledku, ako zamietnutie. Ak sa udalosť stala tak, ako o tom napísal Peter, inštruktor i policajt (skúšobný komisár) by sa museli priznať k vlastnej chybe.
"Ak nastala situácia, keď pri vedení motorového vozidla musel zasiahnuť inštruktor alebo skúšobný komisár, žiadateľ o vykonanie skúšky je hodnotený klasifikačným stupňom neprospel a skúšobný komisár skúšku skončí," píše sa vo vyhláške.
Podmienkou teda je, aby inštruktor musel zasiahnuť. Ak nemusel, žiadateľ o vodičák by nemal byť potrestaný za neurobenie skúšky.
Inštruktor, ak pomohol z vlastnej vôle, bez toho, aby to bolo potrebné, poškodil Petrovu priateľku. Mohol v skúšobnom komisárovi navodiť pocit, že to bolo potrebné.
Policajt sa ale nesmie počas skúšky riadiť pocitmi alebo predpokladmi. Mal od študenta a inštruktora zistiť, čo sa stalo. Ak sa zo správania auta nedalo zistiť, či študent za volantom spravil chybu a inštruktor vodičovi napriek tomu pomohol, mal policajtovi dôveryhodne vysvetliť, prečo pomohol.
Hodnotí sa aj jazda do kopca
Skúšobný komisár smel poslať Petrovu priateľku, aby zistil, či sa vie rozbiehať do kopca. Nepovažujeme to za zákernosť.
Nezvládnutie rozbiehania do kopca môže v skutočnej premávke v lepšom prípade znamenať zablokovanie premávky, v horšom haváriu.
Podľa vyhlášky má skúška v premávke trvať najmenej 25 minút. Za ten čas by mala byť jazda prakticky bezchybná.
Pri skúške v premávke sa hodnotí, či vodič:
- sleduje situáciu v cestnej premávke, najmä pokyny policajta a iných osôb oprávnených riadiť cestnú premávku, svetelné signály, dopravné značky a dopravné zariadenia,
- dbá na bezpečnosť cestujúcich vo vozidle a bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky,
- berie do úvahy vplyv otáčok motora, radenia prevodových stupňov, zrýchľovania a brzdenia na spotrebu paliva a emisií a či vedie motorové vozidlo skupiny B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE tak, aby sa znížila spotreba paliva a emisie počas zvyšovania a znižovania rýchlosti, pri jazde do kopca a z kopca, ak je to potrebné a možné, aj ručným radením prevodových stupňov,
- dodržiava pravidlá cestnej premávky,
- je počas jazdy schopný včas, správne a bez zásahu inštruktora alebo skúšobného komisára reagovať na situáciu v cestnej premávke,
- preukáže predvídavosť vo vzťahu ku konaniu iných účastníkov cestnej premávky,
- zohľadňuje stav cesty, poveternostné podmienky, výkon, rozmery, hmotnosť vozidla a iné okolnosti, ktoré s vedením vozidla súvisia.
Pomohli by kamery v autách autoškôl
Aby takéto situácie nenastali, mali by byť podľa nás vo vozidlách autoškoly kamery, ktoré by snímali nielen cestu ale aj vnútro kabíny. Aby sa dalo v prípade pochybností vyhodnotiť, či si žiadateľ o skúšku vodičák zaslúži alebo nie.
Zároveň by sa tým výrazne znížilo riziko bezdôvodného vyhadzovania zo skúšok.