SME

Neprešla autoškolou, lebo jej inštruktor pomohol. Podľa nej nemusel

Ak žiadateľovi o skúšku musí pomôcť inštruktor, skúškou neprejde. Pomohli by kamery vo vozidlách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Oliver Filan)

Peter: "Priateľka robila vodičák, bola na skúške. Celá jazda prebehla bez problémov, no ku koncu ju zobrali schválne do strmého kopca, aby ukázala, či sa vie pohnúť v kopci cez ručnú.

Rozumiem, že niektorí policajti sú zákerní, ale nech. Bola v tom kopci, mala ručnú a pomaličky sa rozbiehala, no inštruktor jej svojpomocne pomohol v rozjazde. Policajt to videl, tak ju proste vyhodil zo skúšky.

Viem, že je zakázané z pohľadu inštruktora pomáhať skúšanému, ale ako mohla ona tomu zabrániť? Prečo nie je postihnutý len inštruktor, ale aj moja priateľka? Ona sa mu o to predsa neprosila.

Nepoviem, keby sa nevedela pohnúť, alebo jej to zdochlo. Skrátka, celú jazdu si krásne odšoférovala, bez akýchkoľvek problémov a nakoniec vyletela len preto, že inštruktor jej chcel len pomôcť, aby jej to náhodou nezdochlo. Ešte si obidvaja tykali a policajt mu povedal, že "Mišo, vieš, že sa nesmie akokoľvek pomáhať skúšanému". Jednoducho bola to inštruktorova chyba a nie chyba priateľky.

Čo s tým?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa študentovi autoškoly zdá, že rozhodnutie o výsledku skúšky nie je spravodlivé, môže podať do 15 dní od rozhodnutia odvolanie. Musí byť písomné a mal by v ňom uviesť a popísať všetky svoje námietky. Iný spôsob, ako sa brániť, neexistuje.

Ďalšou možnosťou je na nespravodlivosť zabudnúť a pokúsiť sa spraviť reparát.

Skúšobný komisár mal zistiť, či inštruktor musel pomôcť

Pochybujeme o tom, že by odvolanie viedlo k inému výsledku, ako zamietnutie. Ak sa udalosť stala tak, ako o tom napísal Peter, inštruktor i policajt (skúšobný komisár) by sa museli priznať k vlastnej chybe.

"Ak nastala situácia, keď pri vedení motorového vozidla musel zasiahnuť inštruktor alebo skúšobný komisár, žiadateľ o vykonanie skúšky je hodnotený klasifikačným stupňom neprospel a skúšobný komisár skúšku skončí," píše sa vo vyhláške.

SkryťVypnúť reklamu

Podmienkou teda je, aby inštruktor musel zasiahnuť. Ak nemusel, žiadateľ o vodičák by nemal byť potrestaný za neurobenie skúšky.

Inštruktor, ak pomohol z vlastnej vôle, bez toho, aby to bolo potrebné, poškodil Petrovu priateľku. Mohol v skúšobnom komisárovi navodiť pocit, že to bolo potrebné.

Policajt sa ale nesmie počas skúšky riadiť pocitmi alebo predpokladmi. Mal od študenta a inštruktora zistiť, čo sa stalo. Ak sa zo správania auta nedalo zistiť, či študent za volantom spravil chybu a inštruktor vodičovi napriek tomu pomohol, mal policajtovi dôveryhodne vysvetliť, prečo pomohol.

Hodnotí sa aj jazda do kopca

Skúšobný komisár smel poslať Petrovu priateľku, aby zistil, či sa vie rozbiehať do kopca. Nepovažujeme to za zákernosť.

Nezvládnutie rozbiehania do kopca môže v skutočnej premávke v lepšom prípade znamenať zablokovanie premávky, v horšom haváriu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa vyhlášky má skúška v premávke trvať najmenej 25 minút. Za ten čas by mala byť jazda prakticky bezchybná.

Pri skúške v premávke sa hodnotí, či vodič:

  • sleduje situáciu v cestnej premávke, najmä pokyny policajta a iných osôb oprávnených riadiť cestnú premávku, svetelné signály, dopravné značky a dopravné zariadenia,
  • dbá na bezpečnosť cestujúcich vo vozidle a bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky,
  • berie do úvahy vplyv otáčok motora, radenia prevodových stupňov, zrýchľovania a brzdenia na spotrebu paliva a emisií a či vedie motorové vozidlo skupiny B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE tak, aby sa znížila spotreba paliva a emisie počas zvyšovania a znižovania rýchlosti, pri jazde do kopca a z kopca, ak je to potrebné a možné, aj ručným radením prevodových stupňov,
  • dodržiava pravidlá cestnej premávky,
  • je počas jazdy schopný včas, správne a bez zásahu inštruktora alebo skúšobného komisára reagovať na situáciu v cestnej premávke,
  • preukáže predvídavosť vo vzťahu ku konaniu iných účastníkov cestnej premávky,
  • zohľadňuje stav cesty, poveternostné podmienky, výkon, rozmery, hmotnosť vozidla a iné okolnosti, ktoré s vedením vozidla súvisia.

Pomohli by kamery v autách autoškôl

Aby takéto situácie nenastali, mali by byť podľa nás vo vozidlách autoškoly kamery, ktoré by snímali nielen cestu ale aj vnútro kabíny. Aby sa dalo v prípade pochybností vyhodnotiť, či si žiadateľ o skúšku vodičák zaslúži alebo nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zároveň by sa tým výrazne znížilo riziko bezdôvodného vyhadzovania zo skúšok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 741
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 310
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu