Diaľnica D2 potrebuje krajnicu, menej stromov, zvodidlá i zvukové značky

Mapovanie bezpečnosti ukázalo, že stačí málo opatrení, aby sa zvýšila bezpečnosť diaľnic na Slovensku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)
Projekt Sensor
Je to iniciatíva Európskej únie pre juhovýchodnú Európu (14 krajín). Má pomôcť zvýšiť bezpečnosť ciest pomocou štatistického vyhodnotenia nehodovosti, fyzickej kontroly ciest a odporúčaní pre správcov ciest. Projekt financuje EÚ a Cezhraničný program spolupráce pre juhovýchodnú Európu. Na Slovensku je zástupcom projektu Slovenská asociácia motoristického športu.

Viac TU >>

Na Slovensku máme dve percentá diaľničných úsekov, ktoré patria medzi svetovú špičku z hľadiska bezpečnosti. Ďalších sedem percent úsekov získalo len jednu z piatich hviezdičiek.

Len 41 percent úsekov diaľnic a rýchlostných dosahuje európsky bezpečnostný štandard (aspoň 3 hviezdičky).

Vyplýva to z výsledkov projektu Sensor, ktorý koncom roku 2013 mapoval takmer 2500 km ciest na Slovensku a hodnotil ich z hľadiska bezpečnosti.

Súčasťou projektu bolo navrhnúť opatrenia, ktoré by pomohli zvýšiť bezpečnosť na cestách a zároveň vypočítať výšku a návratnosť investícií do bezpečnosti cestnej infraštruktúry, ktoré majú potenciál predísť čo najviac úmrtiam a ťažkým zraneniam.

Na diaľnici D2 sa nestáva veľa nehôd. Napriek tomu patrí medzi potenciálne rizikové. Projekt ukázal, že sa tam nachádzajú úseky, ktoré môžu z havárie spraviť tragickú.

Pri ceste sú blízko stromy, chýbajú zvodidlá na strane spolujazdca, nie sú tam akustické vodorovné dopravné značky (keď po nich prejde vozidlo, hučia), krajnica pri stredových zvodidlách má šírku menšiu ako jeden meter. Bezpečnostnú situáciu zhoršuje najvyššia povolená rýchlosť 130 km/h.

Diaľnica D2 má preto až 61 % dvojhviezdičkových úsekov. Len 35 % úsekov je trojhviezdičkových a 4 % sú štvorhviezdičkové.

Najvyššia dovolená rýchlosť má veľký vplyv na to, koľko "bezpečnostných" hviezdičiek cesta dostane. Čím je vyššia, tým sa jej bezpečnostná úroveň znižuje.

d2_r1621.jpg

Vplyv rýchlosti na bezpečnosť ciest

Nasledujúci graf ukazuje, ako veľmi môže počet križovatiek a rýchlosť rozhodnúť o bezpečnostnej úrovni trojpruhovej diaľnice.

Platí to pre diaľnicu, po ktorej jazdí 35-tisíc vozidiel denne, má stredové aj okrajové zvodidlá a križovatky sú mimoúrovňové.

Na X-ovej osi je rýchlosť v km/h, na Y-ovej je bezpečnostná úroveň cesty vyjadrená aj počtom hviezdičiek.

Spodná čiara ukazuje vplyv rýchlosti na počet hviezdičiek pre trojkilometrový úsek diaľnice bez križovatiek, stredná ukazuje diaľnicu s jednou križovatkou a vrchná s tromi mimoúrovňovými križovatkami.

graf.jpg

hviezdicky.jpg

Ak by sa navrhované opatrenia prijali, diaľnica D2 by si mohla zachovať rýchlosť 130 km/h, no bezpečnostná úroveň by sa zvýšila. Celá D2 by spĺňala európsky štandard.

Správcu diaľnice by odstránenie hlavných nedostatkov stálo približne 3,5 milióna eur. Počas 20 rokov by to ale pomohlo zachrániť až 160 ľudí pred smrťou alebo ťažkými zraneniami.

Ani jeden úsek D2 by nebol dvojhviezdičkový. Trojhviezdičkových by bolo 78 % z úsekov, štvorhviezdičkových až 22 %.

mapax.jpg

NDS upravuje diaľnice

"V niektorých oblastiach nás projekt Sensor inšpiroval a v niektorých oblastiach potvrdil, že to, čo sa chystáme a robíme, robíme dobre," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ NDS.

V roku 2015 bude NDS meniť zvodidlá na 174 km diaľnic a rýchlostných ciest. Malo by to stáť približne 80 miliónov eur a spolufinancovať by to mali eurofondy.

Zvodidlá sú jedným z hlavných faktorov, ktoré pomáhajú zachraňovať ľudské životy.

Ďalší prvok s výrazným vplyvom na bezpečnosť je akustické dopravné značenie. NDS by malo podľa Töröka do roku 2016 vyznačiť takýmto vodorovným značením všetky diaľnice.

"Na D2 máme už natiahnutých 110 km akustického vodorovného značenia."

NDS zároveň "odstraňuje" pevné prekážky z blízkosti ciest. Umiestňuje k nim zvodidlá tak, aby minimalizovali riziko stretu vozidla s pevnou prekážkou.

"Stredisko špeciálnych činností už tri roky v podstate nič iné nerobí. Ročne montujeme asi 20 km zvodidiel. Možno si poviete, čo je to 20 km. Ale keď na "odstránenie" nejakej značky spotrebujete 100 metrov zvodidiel, dosť výrazne to zvyšuje bezpečnosť," vysvetlil Török.

Medzi pevné prekážky pri ceste patria aj stromy v blízkosti vozovky. Skôr, než bol projekt Sensor vyhodnotený, NDS nechala vyrúbať 4000 stromov pri diaľnici D2 a na tento rok majú schválený výrub ďalších 7000 stromov.

"Ak by sa meranie spravilo teraz, po roku, tak dosiahneme lepšie výsledky," skonštatoval Štefan Török.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Používate make-up? Potom spozornite
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 26 772
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 184
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 189
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 024
  5. Používate make-up? Potom spozornite 1 152
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 1 085
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 021
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 951
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 947
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 866

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

V počítači nasimulovali, ako vyzerá optimálna križovatka

Kruhové objazdy premávku spomaľujú, inteligentné semafory zrýchľujú.

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.