SME

Diaľnica D2 potrebuje krajnicu, menej stromov, zvodidlá i zvukové značky

Mapovanie bezpečnosti ukázalo, že stačí málo opatrení, aby sa zvýšila bezpečnosť diaľnic na Slovensku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Projekt Sensor

Je to iniciatíva Európskej únie pre juhovýchodnú Európu (14 krajín). Má pomôcť zvýšiť bezpečnosť ciest pomocou štatistického vyhodnotenia nehodovosti, fyzickej kontroly ciest a odporúčaní pre správcov ciest. Projekt financuje EÚ a Cezhraničný program spolupráce pre juhovýchodnú Európu. Na Slovensku je zástupcom projektu Slovenská asociácia motoristického športu.

Viac TU >>

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku máme dve percentá diaľničných úsekov, ktoré patria medzi svetovú špičku z hľadiska bezpečnosti. Ďalších sedem percent úsekov získalo len jednu z piatich hviezdičiek.

SkryťVypnúť reklamu

Len 41 percent úsekov diaľnic a rýchlostných dosahuje európsky bezpečnostný štandard (aspoň 3 hviezdičky).

Vyplýva to z výsledkov projektu Sensor, ktorý koncom roku 2013 mapoval takmer 2500 km ciest na Slovensku a hodnotil ich z hľadiska bezpečnosti.

Súčasťou projektu bolo navrhnúť opatrenia, ktoré by pomohli zvýšiť bezpečnosť na cestách a zároveň vypočítať výšku a návratnosť investícií do bezpečnosti cestnej infraštruktúry, ktoré majú potenciál predísť čo najviac úmrtiam a ťažkým zraneniam.

Prečítajte si tiež: Máme bezpečnejšie diaľnice ako Rakúsko, väčšina ciest I. triedy je riziková Čítajte 

Na diaľnici D2 sa nestáva veľa nehôd. Napriek tomu patrí medzi potenciálne rizikové. Projekt ukázal, že sa tam nachádzajú úseky, ktoré môžu z havárie spraviť tragickú.

Pri ceste sú blízko stromy, chýbajú zvodidlá na strane spolujazdca, nie sú tam akustické vodorovné dopravné značky (keď po nich prejde vozidlo, hučia), krajnica pri stredových zvodidlách má šírku menšiu ako jeden meter. Bezpečnostnú situáciu zhoršuje najvyššia povolená rýchlosť 130 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľnica D2 má preto až 61 % dvojhviezdičkových úsekov. Len 35 % úsekov je trojhviezdičkových a 4 % sú štvorhviezdičkové.

Najvyššia dovolená rýchlosť má veľký vplyv na to, koľko "bezpečnostných" hviezdičiek cesta dostane. Čím je vyššia, tým sa jej bezpečnostná úroveň znižuje.

d2_r1621.jpg

Vplyv rýchlosti na bezpečnosť ciest

Nasledujúci graf ukazuje, ako veľmi môže počet križovatiek a rýchlosť rozhodnúť o bezpečnostnej úrovni trojpruhovej diaľnice.

Platí to pre diaľnicu, po ktorej jazdí 35-tisíc vozidiel denne, má stredové aj okrajové zvodidlá a križovatky sú mimoúrovňové.

Na X-ovej osi je rýchlosť v km/h, na Y-ovej je bezpečnostná úroveň cesty vyjadrená aj počtom hviezdičiek.

Spodná čiara ukazuje vplyv rýchlosti na počet hviezdičiek pre trojkilometrový úsek diaľnice bez križovatiek, stredná ukazuje diaľnicu s jednou križovatkou a vrchná s tromi mimoúrovňovými križovatkami.

SkryťVypnúť reklamu

graf.jpg

hviezdicky.jpg

Ak by sa navrhované opatrenia prijali, diaľnica D2 by si mohla zachovať rýchlosť 130 km/h, no bezpečnostná úroveň by sa zvýšila. Celá D2 by spĺňala európsky štandard.

Správcu diaľnice by odstránenie hlavných nedostatkov stálo približne 3,5 milióna eur. Počas 20 rokov by to ale pomohlo zachrániť až 160 ľudí pred smrťou alebo ťažkými zraneniami.

Ani jeden úsek D2 by nebol dvojhviezdičkový. Trojhviezdičkových by bolo 78 % z úsekov, štvorhviezdičkových až 22 %.

mapax.jpg

NDS upravuje diaľnice

"V niektorých oblastiach nás projekt Sensor inšpiroval a v niektorých oblastiach potvrdil, že to, čo sa chystáme a robíme, robíme dobre," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ NDS.

V roku 2015 bude NDS meniť zvodidlá na 174 km diaľnic a rýchlostných ciest. Malo by to stáť približne 80 miliónov eur a spolufinancovať by to mali eurofondy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvodidlá sú jedným z hlavných faktorov, ktoré pomáhajú zachraňovať ľudské životy.

Ďalší prvok s výrazným vplyvom na bezpečnosť je akustické dopravné značenie. NDS by malo podľa Töröka do roku 2016 vyznačiť takýmto vodorovným značením všetky diaľnice.

"Na D2 máme už natiahnutých 110 km akustického vodorovného značenia."

NDS zároveň "odstraňuje" pevné prekážky z blízkosti ciest. Umiestňuje k nim zvodidlá tak, aby minimalizovali riziko stretu vozidla s pevnou prekážkou.

"Stredisko špeciálnych činností už tri roky v podstate nič iné nerobí. Ročne montujeme asi 20 km zvodidiel. Možno si poviete, čo je to 20 km. Ale keď na "odstránenie" nejakej značky spotrebujete 100 metrov zvodidiel, dosť výrazne to zvyšuje bezpečnosť," vysvetlil Török.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Medzi pevné prekážky pri ceste patria aj stromy v blízkosti vozovky. Skôr, než bol projekt Sensor vyhodnotený, NDS nechala vyrúbať 4000 stromov pri diaľnici D2 a na tento rok majú schválený výrub ďalších 7000 stromov.

"Ak by sa meranie spravilo teraz, po roku, tak dosiahneme lepšie výsledky," skonštatoval Štefan Török.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 371
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 176
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 271
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 953
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 106
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 059
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 231
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 088
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 412
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 901
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 63 458
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 185
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 496
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 676
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 030
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 690
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu