Diaľnica D2 potrebuje krajnicu, menej stromov, zvodidlá i zvukové značky

Mapovanie bezpečnosti ukázalo, že stačí málo opatrení, aby sa zvýšila bezpečnosť diaľnic na Slovensku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)
Projekt Sensor
Je to iniciatíva Európskej únie pre juhovýchodnú Európu (14 krajín). Má pomôcť zvýšiť bezpečnosť ciest pomocou štatistického vyhodnotenia nehodovosti, fyzickej kontroly ciest a odporúčaní pre správcov ciest. Projekt financuje EÚ a Cezhraničný program spolupráce pre juhovýchodnú Európu. Na Slovensku je zástupcom projektu Slovenská asociácia motoristického športu.

Viac TU >>

Na Slovensku máme dve percentá diaľničných úsekov, ktoré patria medzi svetovú špičku z hľadiska bezpečnosti. Ďalších sedem percent úsekov získalo len jednu z piatich hviezdičiek.

Len 41 percent úsekov diaľnic a rýchlostných dosahuje európsky bezpečnostný štandard (aspoň 3 hviezdičky).

Vyplýva to z výsledkov projektu Sensor, ktorý koncom roku 2013 mapoval takmer 2500 km ciest na Slovensku a hodnotil ich z hľadiska bezpečnosti.

Súčasťou projektu bolo navrhnúť opatrenia, ktoré by pomohli zvýšiť bezpečnosť na cestách a zároveň vypočítať výšku a návratnosť investícií do bezpečnosti cestnej infraštruktúry, ktoré majú potenciál predísť čo najviac úmrtiam a ťažkým zraneniam.

Na diaľnici D2 sa nestáva veľa nehôd. Napriek tomu patrí medzi potenciálne rizikové. Projekt ukázal, že sa tam nachádzajú úseky, ktoré môžu z havárie spraviť tragickú.

Pri ceste sú blízko stromy, chýbajú zvodidlá na strane spolujazdca, nie sú tam akustické vodorovné dopravné značky (keď po nich prejde vozidlo, hučia), krajnica pri stredových zvodidlách má šírku menšiu ako jeden meter. Bezpečnostnú situáciu zhoršuje najvyššia povolená rýchlosť 130 km/h.

Diaľnica D2 má preto až 61 % dvojhviezdičkových úsekov. Len 35 % úsekov je trojhviezdičkových a 4 % sú štvorhviezdičkové.

Najvyššia dovolená rýchlosť má veľký vplyv na to, koľko "bezpečnostných" hviezdičiek cesta dostane. Čím je vyššia, tým sa jej bezpečnostná úroveň znižuje.

d2_r1621.jpg

Vplyv rýchlosti na bezpečnosť ciest

Nasledujúci graf ukazuje, ako veľmi môže počet križovatiek a rýchlosť rozhodnúť o bezpečnostnej úrovni trojpruhovej diaľnice.

Platí to pre diaľnicu, po ktorej jazdí 35-tisíc vozidiel denne, má stredové aj okrajové zvodidlá a križovatky sú mimoúrovňové.

Na X-ovej osi je rýchlosť v km/h, na Y-ovej je bezpečnostná úroveň cesty vyjadrená aj počtom hviezdičiek.

Spodná čiara ukazuje vplyv rýchlosti na počet hviezdičiek pre trojkilometrový úsek diaľnice bez križovatiek, stredná ukazuje diaľnicu s jednou križovatkou a vrchná s tromi mimoúrovňovými križovatkami.

graf.jpg

hviezdicky.jpg

Ak by sa navrhované opatrenia prijali, diaľnica D2 by si mohla zachovať rýchlosť 130 km/h, no bezpečnostná úroveň by sa zvýšila. Celá D2 by spĺňala európsky štandard.

Správcu diaľnice by odstránenie hlavných nedostatkov stálo približne 3,5 milióna eur. Počas 20 rokov by to ale pomohlo zachrániť až 160 ľudí pred smrťou alebo ťažkými zraneniami.

Ani jeden úsek D2 by nebol dvojhviezdičkový. Trojhviezdičkových by bolo 78 % z úsekov, štvorhviezdičkových až 22 %.

mapax.jpg

NDS upravuje diaľnice

"V niektorých oblastiach nás projekt Sensor inšpiroval a v niektorých oblastiach potvrdil, že to, čo sa chystáme a robíme, robíme dobre," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ NDS.

V roku 2015 bude NDS meniť zvodidlá na 174 km diaľnic a rýchlostných ciest. Malo by to stáť približne 80 miliónov eur a spolufinancovať by to mali eurofondy.

Zvodidlá sú jedným z hlavných faktorov, ktoré pomáhajú zachraňovať ľudské životy.

Ďalší prvok s výrazným vplyvom na bezpečnosť je akustické dopravné značenie. NDS by malo podľa Töröka do roku 2016 vyznačiť takýmto vodorovným značením všetky diaľnice.

"Na D2 máme už natiahnutých 110 km akustického vodorovného značenia."

NDS zároveň "odstraňuje" pevné prekážky z blízkosti ciest. Umiestňuje k nim zvodidlá tak, aby minimalizovali riziko stretu vozidla s pevnou prekážkou.

"Stredisko špeciálnych činností už tri roky v podstate nič iné nerobí. Ročne montujeme asi 20 km zvodidiel. Možno si poviete, čo je to 20 km. Ale keď na "odstránenie" nejakej značky spotrebujete 100 metrov zvodidiel, dosť výrazne to zvyšuje bezpečnosť," vysvetlil Török.

Medzi pevné prekážky pri ceste patria aj stromy v blízkosti vozovky. Skôr, než bol projekt Sensor vyhodnotený, NDS nechala vyrúbať 4000 stromov pri diaľnici D2 a na tento rok majú schválený výrub ďalších 7000 stromov.

"Ak by sa meranie spravilo teraz, po roku, tak dosiahneme lepšie výsledky," skonštatoval Štefan Török.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Talent - vzdelanie - úspech
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  3. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  4. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  5. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  6. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  7. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  9. Hotel Devin Spa centre - relaxation in the intimate atmosphere
  10. The Horizont Resort **** - fun and wellness
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 25 816
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 137
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 118
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 090
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 822
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 584
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 062
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 046
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 641
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slováci prehrali s USA aj druhýkrát a na olympiáde končia

Slovenskí hokejisti dostali päť gólov.

DOMOV

Poradenská firma u Maďariča mohla zneužívať dôverné informácie

Poradenská spoločnosť Centire mala o eurofondovej výzve pre kreatívny priemysel na ministerstve kultúry informácie vždy ako prvá.

DOMOV

Dobré ráno: Česká ČSSD? Fico im rozprával o bordeli a prostitútkach

Českí sociálni demokrati zmenili šéfa.

KOMENTÁRE

Prepáčte, ploty ani zverochody nebudú, počkať musia aj výtlky

Málo sa sťažujú zdravotníci a hasiči, ktorí ten bodrel musia chodiť odpratávať?

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.