SME
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Diaľnica D2 potrebuje krajnicu, menej stromov, zvodidlá i zvukové značky

Mapovanie bezpečnosti ukázalo, že stačí málo opatrení, aby sa zvýšila bezpečnosť diaľnic na Slovensku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)
Projekt Sensor
Je to iniciatíva Európskej únie pre juhovýchodnú Európu (14 krajín). Má pomôcť zvýšiť bezpečnosť ciest pomocou štatistického vyhodnotenia nehodovosti, fyzickej kontroly ciest a odporúčaní pre správcov ciest. Projekt financuje EÚ a Cezhraničný program spolupráce pre juhovýchodnú Európu. Na Slovensku je zástupcom projektu Slovenská asociácia motoristického športu.

Viac TU >>

Na Slovensku máme dve percentá diaľničných úsekov, ktoré patria medzi svetovú špičku z hľadiska bezpečnosti. Ďalších sedem percent úsekov získalo len jednu z piatich hviezdičiek.

Len 41 percent úsekov diaľnic a rýchlostných dosahuje európsky bezpečnostný štandard (aspoň 3 hviezdičky).

Vyplýva to z výsledkov projektu Sensor, ktorý koncom roku 2013 mapoval takmer 2500 km ciest na Slovensku a hodnotil ich z hľadiska bezpečnosti.

Súčasťou projektu bolo navrhnúť opatrenia, ktoré by pomohli zvýšiť bezpečnosť na cestách a zároveň vypočítať výšku a návratnosť investícií do bezpečnosti cestnej infraštruktúry, ktoré majú potenciál predísť čo najviac úmrtiam a ťažkým zraneniam.

Na diaľnici D2 sa nestáva veľa nehôd. Napriek tomu patrí medzi potenciálne rizikové. Projekt ukázal, že sa tam nachádzajú úseky, ktoré môžu z havárie spraviť tragickú.

Pri ceste sú blízko stromy, chýbajú zvodidlá na strane spolujazdca, nie sú tam akustické vodorovné dopravné značky (keď po nich prejde vozidlo, hučia), krajnica pri stredových zvodidlách má šírku menšiu ako jeden meter. Bezpečnostnú situáciu zhoršuje najvyššia povolená rýchlosť 130 km/h.

Diaľnica D2 má preto až 61 % dvojhviezdičkových úsekov. Len 35 % úsekov je trojhviezdičkových a 4 % sú štvorhviezdičkové.

Najvyššia dovolená rýchlosť má veľký vplyv na to, koľko "bezpečnostných" hviezdičiek cesta dostane. Čím je vyššia, tým sa jej bezpečnostná úroveň znižuje.

d2_r1621.jpg

Vplyv rýchlosti na bezpečnosť ciest

Nasledujúci graf ukazuje, ako veľmi môže počet križovatiek a rýchlosť rozhodnúť o bezpečnostnej úrovni trojpruhovej diaľnice.

Platí to pre diaľnicu, po ktorej jazdí 35-tisíc vozidiel denne, má stredové aj okrajové zvodidlá a križovatky sú mimoúrovňové.

Na X-ovej osi je rýchlosť v km/h, na Y-ovej je bezpečnostná úroveň cesty vyjadrená aj počtom hviezdičiek.

Spodná čiara ukazuje vplyv rýchlosti na počet hviezdičiek pre trojkilometrový úsek diaľnice bez križovatiek, stredná ukazuje diaľnicu s jednou križovatkou a vrchná s tromi mimoúrovňovými križovatkami.

graf.jpg

hviezdicky.jpg

Ak by sa navrhované opatrenia prijali, diaľnica D2 by si mohla zachovať rýchlosť 130 km/h, no bezpečnostná úroveň by sa zvýšila. Celá D2 by spĺňala európsky štandard.

Správcu diaľnice by odstránenie hlavných nedostatkov stálo približne 3,5 milióna eur. Počas 20 rokov by to ale pomohlo zachrániť až 160 ľudí pred smrťou alebo ťažkými zraneniami.

Ani jeden úsek D2 by nebol dvojhviezdičkový. Trojhviezdičkových by bolo 78 % z úsekov, štvorhviezdičkových až 22 %.

mapax.jpg

NDS upravuje diaľnice

"V niektorých oblastiach nás projekt Sensor inšpiroval a v niektorých oblastiach potvrdil, že to, čo sa chystáme a robíme, robíme dobre," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ NDS.

V roku 2015 bude NDS meniť zvodidlá na 174 km diaľnic a rýchlostných ciest. Malo by to stáť približne 80 miliónov eur a spolufinancovať by to mali eurofondy.

Zvodidlá sú jedným z hlavných faktorov, ktoré pomáhajú zachraňovať ľudské životy.

Ďalší prvok s výrazným vplyvom na bezpečnosť je akustické dopravné značenie. NDS by malo podľa Töröka do roku 2016 vyznačiť takýmto vodorovným značením všetky diaľnice.

"Na D2 máme už natiahnutých 110 km akustického vodorovného značenia."

NDS zároveň "odstraňuje" pevné prekážky z blízkosti ciest. Umiestňuje k nim zvodidlá tak, aby minimalizovali riziko stretu vozidla s pevnou prekážkou.

"Stredisko špeciálnych činností už tri roky v podstate nič iné nerobí. Ročne montujeme asi 20 km zvodidiel. Možno si poviete, čo je to 20 km. Ale keď na "odstránenie" nejakej značky spotrebujete 100 metrov zvodidiel, dosť výrazne to zvyšuje bezpečnosť," vysvetlil Török.

Medzi pevné prekážky pri ceste patria aj stromy v blízkosti vozovky. Skôr, než bol projekt Sensor vyhodnotený, NDS nechala vyrúbať 4000 stromov pri diaľnici D2 a na tento rok majú schválený výrub ďalších 7000 stromov.

"Ak by sa meranie spravilo teraz, po roku, tak dosiahneme lepšie výsledky," skonštatoval Štefan Török.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 877
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 790
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 045
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 863
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 976
  6. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 671
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 205
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 164
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 000
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 731
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na viacerých miestach sa po dne Dunaja dalo prechádzať.


13 h
Branislav Benčat

Hľadáme úspešné inovatívne malé a stredné firmy.


16 h
Dvojkajak Adam Botek a Samuel Baláž na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu v Tokiu.


Sportnet a 1 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Koncept Alfa Romeo Tonale príde v sériovej podobe v roku 2022.

Niektoré značky dostali čas preukázať svoju hodnotu.


12 h
Hyundai Tucson

Výkonu je dostatok, ale problém je inde.


3. aug
Tesla Model 3

Dacia Sandero dobieha Volkswagen Golf.


2. aug
Honda Motocompo

Predajný úspech nemala, no jej cena je teraz o to vyššia.


1. aug