SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Väčšina úsekov cesty medzi Makovom a Bytčou je nebezpečná

Investovaním siedmich miliónov do zvýšenia bezpečnosti môžu cestári na 30-kilometrovom úseku zachrániť pred smrťou alebo ťažkým zranením 260 ľudí za 20 rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Takmer polovica úsekov ciest prvej triedy, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov, je nebezpečná. V hodnotení bezpečnosti ciest získala len jednu hviezdičku z piatich.

Ani dvojhviezdičkové, ktorých máme 30 %, nespĺňajú európsky štandard. Tri hviezdičky získalo 19 % hodnotených úsekov ciest prvej triedy a 4 % získali štyri hviezdičky.

Vyplýva to z výsledkov projektu Sensor, ktorý koncom roku 2013 mapoval takmer 2500 km ciest na Slovensku a hodnotil ich z hľadiska bezpečnosti.

V porovnaní s diaľnicami sú na tom cesty prvej triedy výrazne horšie. Drvivá väčšina z nich má pre každý smer jazdy len jeden jazdný pruh a čelným zrážkam tam nemá čo zabrániť.

Neraz majú cesty nedostatočne širokú krajnicu, v blízkosti ciest sa nachádzajú pevné prekážky, ktoré zvyšujú riziko tragédie po vzniku dopravnej nehody.

Cesty 1. triedy majú často nekvalitný povrch a aj vodorovné dopravné značenie je neraz zošúchané.

Nasledujúce obrázky ukazujú nedostatky na konkrétnych cestách 1. triedy.

cesta1.jpg

cesta2.jpg

cesta3.jpg

Cesta I/18 medzi Makovom a Bytčou má až 65 % úsekov, ktoré dostali len jednu hviezdičku v hodnotení bezpečnosti ciest. Dvojhviezdičkových úsekov sú 4 %.

Len 31 % úsekov cesty dosiahlo tri hviezdičky a tak sa dajú považovať za štandardne bezpečné.

Aby cesta bola bezpečnejšia,

  • vodorovné dopravné značenie musí byť opravené,
  • na spolujazdcovej strane musia pribudnúť zvodidlá,
  • správca cesty musí odstrániť pevné prekážky (stromy, stĺpy), respektíve zabrániť stretu vozidiel s nimi a
  • chodci a cyklisti musia byť lepšie chránení.

Zabezpečeniev šetkých bezpečnostných úprav, ktoré na 30 - kilometrovom úseku cesty I/18 Makov - Bytča navrhuje projekt Sensor, by podľa odhadov malo stáť približne 7 miliónov eur. Za 20 rokov to ale môže zachrániť 260 ľudí pred smrťou a ťažkými zraneniami.

Cesta potom bude obsahovať už len 15 % dvojhviezdičkových úsekov. Zvyšné by boli na úrovni európskeho bezpečnostného štandardu.

grafyx.jpg

hviezdicky.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 240
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 368
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 078
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 356
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 914
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 846
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 298
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 174
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 037
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 914
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

17 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan