SME

Väčšina úsekov cesty medzi Makovom a Bytčou je nebezpečná

Investovaním siedmich miliónov do zvýšenia bezpečnosti môžu cestári na 30-kilometrovom úseku zachrániť pred smrťou alebo ťažkým zranením 260 ľudí za 20 rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Takmer polovica úsekov ciest prvej triedy, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov, je nebezpečná. V hodnotení bezpečnosti ciest získala len jednu hviezdičku z piatich.

Ani dvojhviezdičkové, ktorých máme 30 %, nespĺňajú európsky štandard. Tri hviezdičky získalo 19 % hodnotených úsekov ciest prvej triedy a 4 % získali štyri hviezdičky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to z výsledkov projektu Sensor, ktorý koncom roku 2013 mapoval takmer 2500 km ciest na Slovensku a hodnotil ich z hľadiska bezpečnosti.

Prečítajte si tiež: Diaľnica D2 potrebuje krajnicu, menej stromov, zvodidlá i zvukové značky Čítajte 

V porovnaní s diaľnicami sú na tom cesty prvej triedy výrazne horšie. Drvivá väčšina z nich má pre každý smer jazdy len jeden jazdný pruh a čelným zrážkam tam nemá čo zabrániť.

SkryťVypnúť reklamu

Neraz majú cesty nedostatočne širokú krajnicu, v blízkosti ciest sa nachádzajú pevné prekážky, ktoré zvyšujú riziko tragédie po vzniku dopravnej nehody.

Cesty 1. triedy majú často nekvalitný povrch a aj vodorovné dopravné značenie je neraz zošúchané.

Nasledujúce obrázky ukazujú nedostatky na konkrétnych cestách 1. triedy.

cesta1.jpg

cesta2.jpg

cesta3.jpg

Prečítajte si tiež: Máme bezpečnejšie diaľnice ako Rakúsko, väčšina ciest I. triedy je riziková Čítajte 

Cesta I/18 medzi Makovom a Bytčou má až 65 % úsekov, ktoré dostali len jednu hviezdičku v hodnotení bezpečnosti ciest. Dvojhviezdičkových úsekov sú 4 %.

Len 31 % úsekov cesty dosiahlo tri hviezdičky a tak sa dajú považovať za štandardne bezpečné.

Aby cesta bola bezpečnejšia,

  • vodorovné dopravné značenie musí byť opravené,
  • na spolujazdcovej strane musia pribudnúť zvodidlá,
  • správca cesty musí odstrániť pevné prekážky (stromy, stĺpy), respektíve zabrániť stretu vozidiel s nimi a
  • chodci a cyklisti musia byť lepšie chránení.

Zabezpečeniev šetkých bezpečnostných úprav, ktoré na 30 - kilometrovom úseku cesty I/18 Makov - Bytča navrhuje projekt Sensor, by podľa odhadov malo stáť približne 7 miliónov eur. Za 20 rokov to ale môže zachrániť 260 ľudí pred smrťou a ťažkými zraneniami.

SkryťVypnúť reklamu

Cesta potom bude obsahovať už len 15 % dvojhviezdičkových úsekov. Zvyšné by boli na úrovni európskeho bezpečnostného štandardu.

grafyx.jpg

hviezdicky.jpg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  3. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  4. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  6. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  7. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 901
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 918
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 999
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 869
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 135
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 819
  7. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 3 623
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 577
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  3. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  4. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  5. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  6. Ján Valchár: Au moje uši (blog písaný tak trochu pod obstrelom)
  7. Štefan Šturdzík: Kemer
  8. Marek Mačuha: Prečo je AI úspešná v dnešnom svete?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 742
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 528
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 297
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 501
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 186
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 424
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 176
  8. Dušan Koniar: Huliakov kotrmelce šuviks 4 537
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťZatvoriť reklamu