SME
Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav
reklama

Prvá jazda: Ford Mondeo vyniká jazdou v rýchlych zákrutách

Model amerického výrobcu prináša do Európy bezpečnostné pásy so zabudovaným airbagom. Nás potešil najmä komfort a celková kultúra jazdy Mondea.

Predná maska pôsobí agresívne a kontrastne voči oblým líniám karosérie.Predná maska pôsobí agresívne a kontrastne voči oblým líniám karosérie. (Zdroj: Ford)

Na to, čo v USA jazdí pod menom Fusion už niekoľko rokov, sme si v Európe museli nejaký čas počkať. Prvé vozidlá štvrtej generácie Mondea sa na Slovensko dostanú koncom roka.

K dispozícii budú v troch karosárskych verziách. Liftback a päťdverové kombi doplní hybridný sedan.

My sme prvé kilometre za volantom liftbacku absolvovali počas dynamickej prezentácie tohto pre Európu nového auta.

Pri pohľade zvonku je pre nás jednoznačne dominantným prvkom pre Ford typická predná maska. Tá pôsobí agresívne a kontrastne voči oblým líniám karosérie. Boky oživujú dva lemy, z ktorých vrchný prepája predné svetlá so zadnými.

Jediným rušivým elementom vonkajšieho dizajnu v prípade nami skúšaného liftbacku je stierač zadného okna. Dizajnéri ho nemali kam schovať, a tak vyzerá ako nasilu domontovaný.

Naživo je to viditeľnejšie ako na fotkách. Jeho praktický význam je však v prípade veľkého zadného skla neodškriepiteľný.

V interiéri nás potešili najmä sedadlá

Vo vnútri nás pozitívne prekvapili predné sedadlá. Dobré bočné vedenie a komfortné sedenie sme ocenili hlavne počas dlhšej jazdy.

Akýmsi hybridom, medzi klasickými analógovými budíkmi a ich dnes modernými digitálnymi napodobneninami, je desaťpalcový digitálny panel.

Všetky doplnkové informácie vrátane ručičiek tachometra a otáčkomera sú zobrazené digitálne, zatiaľ čo “ciferníky“ ostali analógové.

Multimediálny systém SYNC 2 možno ovládať pomocou osempalcového dotykového displeja, ale aj pomocou hlasových príkazov.

Na jednoduché a ergonomické ovládanie rádia a klimatizácie slúžia tlačidlá pod dotykovým displejom. Zatiaľ čo funkčne im nemôžeme nič vyčítať, dizajnovo nás celá časť stredového panelu pod displejom neoslnila.

Stredová konzola je jednoduchá a ľahko ovládateľná. Svojím vzhľadom nás neoslnila.

Nafukovacie pásy sú novým bezpečnostným prvkom

Európsku premiéru zažívajú v Mondeu zadné nafukovacie bezpečnostné pásy. Kombinujú v sebe výhody klasického bezpečnostného pásu a airbagu.

Na základe údajov zo senzorov sa v prípade závažného nárazu airbag zabudovaný v páse naplní plynom a zníži riziko zranenia hlavy, krku a hrudníka.

Pásy so zabudovaným airbagom sú k dispozícii pre členov posádky sediacich vzadu na stranách.

Ford popracoval na odhlučnení kabíny

Ford sa v prípade Mondea zameral na zníženie hluku v kabíne, preto použil dodatočné zvukové izolácie, nové tesnenia dverí a okien, o 0,4 mm hrubšie zadné sklá a znížil počet otvorov karosérie.

Opatrenia sa v praxi ukázali účinné, odhlučnenie kabíny hodnotíme pozitívne vrátane aerodynamického hluku, ktorý je nízky aj pri diaľničných rýchlostiach.

O pohon liftbacku sa staral momentálne najvýkonnejší diesel montovaný do Mondea, kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Sprevodovanie bolo v tomto prípade nastavené jednoznačne v prospech diaľničných rýchlostí. Dlhé prevody znamenajú nižšiu hlučnosť a spotrebu vo vysokých rýchlostiach.

Motor reaguje na plyn veľmi dobre, treba si však zvyknúť na nutnosť poriadne stupiť na plyn, ktorý má dve rôzne polohy.

V prvej polovici je utlmený možno úspornejší, aj keď silu motora stále cítiť. V druhej polohe je však ostrejší, akoby ste využívali kick-down. Je na šoférovi, ktorú možnosť zvolí.

V tiahlych zákrutách sa Mondeo cíti ako doma.

Sedia mu rýchle zákruty

Podvozok Mondea sme vyskúšali na rôznych typoch ciest. Na začiatku sme prešli úzkymi cestami s výrazným stúpaním a ostrými zákrutami.

Veľkosť auta a jeho hmotnosť bolo v pomalých zákrutách cítiť. Tu by určite pomohol pohon všetkých kolies, ale ani pri využívaní čisto prednej nápravy na prenos krútiaceho momentu na cestu sa vozidlo nesprávalo v zákrutách zle.

K nedotáčavému charakteru sme ho museli dotlačiť prepálením nájazdovej rýchlosti. Miernym vyrovnaním volantu sme dali priestor pre pneumatiky, nech sa zahryznú do asfaltu.

Auto následne poslušne zatočilo do zákruty. Tento manéver sprevádzalo mierne zavlnenie zadnej časti.

Stačí mierne ubrať z tempa a Mondeo ostane síce stále rýchle, ale jednoducho ovládateľné. S autom sme sa rýchlo zžili a jeho presné riadenie pomáhalo pri jazde na úzkych cestách.

Jeho domovom sú však rýchle tiahle zákruty, v ktorých vyniká komfortom, rýchlosťou a celkovou kultúrou jazdy.

V jazdných vlastnostiach nezaostáva ani verzia kombi, na ktorej sme sa krátko zviezli, ale s ľahším benzínovým motorom 1,5 l EcoBoost.

Mondeo je presne takým autom, aké sme čakali. Je príjemné, komfortné, ideálne na dlhé cesty a rýchle presuny.

Hoci športový charakter od tohto auta neočakávame, svojou dynamikou a správaním nás rozhodne nesklamal.

Batožinový priestor liftbacku nás už na prvý pohľad prekvapil svojou veľkosťou.

Z testovacieho zápisníka

značka

Ford

model

Mondeo

motorizácia

2,0 TDCi

objem (cm 3)/ počet valcov

1 997/4

výkon (kW (k))/pri otáčkach

132(180)/3 500

krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach

400/2 000-2 500

dojmy z motora

silný diesel si bez problémov s Mondeom poradí, o čom svedčí papierové zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 8,3 s; motor nezaostáva ani v pružnosti a poskytuje pohodlnú rezervu pri predbiehaní

reakcia na plyn/štart stop

plynový pedál akoby mal dve polohy, v prvej polovici je lenivejší a úspornejší, v druhej je podstatne ostrejší – je na šoférovi, ktorú z možností v danej situácii využije/má štart stop

pohotovostná hmotnosť

1 577

prevodovka/ počet stupňov

manuál/6

kvalita radenia

kulisa páky prevodovky vyniká presnosťou radenia; prevodovka diesela má dlhšie prevody, ktoré vyhovujú prioritne diaľničnému tempu

typ pohonu

pohon predných kolies

rozmer a typ pneumatík

Michelin Primacy 3 235/45 R18

riadenie a vedenie stopy

veľmi dobre ovládateľné auto prejavovalo snahu zatočiť do zákruty vo väčšine situácií; v pomalých zákrutách cítiť hmotnosť vozidla a s Mondeom treba pri pokuse o športovejšiu jazdu trochu bojovať; keď sme auto našou snahou dohnali k nedotáčavému správaniu, tak po korigovaní vzniknutej situácie v druhej časti zákruty rýchlo zmenilo charakter a prejavilo ochotu zatočiť – pri tejto situácii mierne zavlnilo zadnou časťou; po rezignácii na športovú jazdu je vozidlo ľahko ovládateľné, ale zároveň nás pohľad na tachometer presviedčal o našom svižnom tempe; lepšie vlastnosti v pomalých zákrutách očakávame od verzie s pohonom všetkých kolies, ktorá zatiaľ nie je k dispozícii; oveľa viac Mondeu svedčia tiahle zákruty, kde ukazuje svoju rýchlosť a komfort zároveň

odhlučnenie podvozka

podvozok väčšinou dobre tlmí nerovnosti

komfort podvozka

komfort patrí medzi silné stránky Mondea

asistenčné systémy

aktívny parkovací asistent s technológiou kolmého parkovania;

systém varovania pre opustenie jazdného pruhu;

Torque Vectoring Control – systém smerovania krútiaceho momentu;

Pre-Collision Assist s funkciou rozpoznávania chodcov Pedestrian Detection;

Traffic Sign Recognition – systém rozpoznávania dopravných značiek

výhľad od vodiča

všeobecne dobrý výhľad, niekomu však môže prekážať hrubší A stĺpik

posed za volantom

sedadlá ponúkajú dobré bočné vedenie a dobrý komfort aj na dlhých cestách

ovládacie prvky a navigácia

pre Európu nové Mondeo prináša dotykový displej a zjednodušené ovládače na palubnej doske; tie z hľadiska ergonómie a funkčnosti hodnotíme pozitívne

grafika displejov

dobrá grafika

nastupovanie dopredu a dozadu

vpredu je vonkajší prah vyšší, ako sme pri pohľade na zavreté dvere očakávali, aj tak je však nastupovanie pohodlné; vzadu mierne komplikuje situáciu vysoký vnútorný prah - prekáža pri vystupovaní

úžitková hodnota a bat. priestor

štyri oká; dva háčiky; v kombi verzii sa dá plato skryť pod dno kufra; otvor v strednom sedadle umožňuje prevoz dlhých predmetov

zameranie vozidla

vhodné ako služobné vozidlo používané na dlhé trasy a diaľnice; na prvý pohľad objemný kufor nediskvalifikuje ani sedan z pozície kandidáta na rodinné auto – na to však Ford ponúka iné vozidlá

celkový dojem

výborné správanie auta v rýchlych zákrutách, komfortný podvozok a celková kultúra jazdy robí z Mondea príjemné auto na dlhé cesty a rýchle presuny

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 292
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 538
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 946
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 057
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 710
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 6 124
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 214
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 037
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 045
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 576
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 780
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 579
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 514
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 499
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 498
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 353
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
SkryťZatvoriť reklamu