Na to, čo v USA jazdí pod menom Fusion už niekoľko rokov, sme si v Európe museli nejaký čas počkať. Prvé vozidlá štvrtej generácie Mondea sa na Slovensko dostanú koncom roka.
K dispozícii budú v troch karosárskych verziách. Liftback a päťdverové kombi doplní hybridný sedan.
My sme prvé kilometre za volantom liftbacku absolvovali počas dynamickej prezentácie tohto pre Európu nového auta.
Pri pohľade zvonku je pre nás jednoznačne dominantným prvkom pre Ford typická predná maska. Tá pôsobí agresívne a kontrastne voči oblým líniám karosérie. Boky oživujú dva lemy, z ktorých vrchný prepája predné svetlá so zadnými.
Jediným rušivým elementom vonkajšieho dizajnu v prípade nami skúšaného liftbacku je stierač zadného okna. Dizajnéri ho nemali kam schovať, a tak vyzerá ako nasilu domontovaný.
Naživo je to viditeľnejšie ako na fotkách. Jeho praktický význam je však v prípade veľkého zadného skla neodškriepiteľný.
V interiéri nás potešili najmä sedadlá
Vo vnútri nás pozitívne prekvapili predné sedadlá. Dobré bočné vedenie a komfortné sedenie sme ocenili hlavne počas dlhšej jazdy.
Akýmsi hybridom, medzi klasickými analógovými budíkmi a ich dnes modernými digitálnymi napodobneninami, je desaťpalcový digitálny panel.
Všetky doplnkové informácie vrátane ručičiek tachometra a otáčkomera sú zobrazené digitálne, zatiaľ čo “ciferníky“ ostali analógové.
Multimediálny systém SYNC 2 možno ovládať pomocou osempalcového dotykového displeja, ale aj pomocou hlasových príkazov.
Na jednoduché a ergonomické ovládanie rádia a klimatizácie slúžia tlačidlá pod dotykovým displejom. Zatiaľ čo funkčne im nemôžeme nič vyčítať, dizajnovo nás celá časť stredového panelu pod displejom neoslnila.

Nafukovacie pásy sú novým bezpečnostným prvkom
Európsku premiéru zažívajú v Mondeu zadné nafukovacie bezpečnostné pásy. Kombinujú v sebe výhody klasického bezpečnostného pásu a airbagu.
Na základe údajov zo senzorov sa v prípade závažného nárazu airbag zabudovaný v páse naplní plynom a zníži riziko zranenia hlavy, krku a hrudníka.
Pásy so zabudovaným airbagom sú k dispozícii pre členov posádky sediacich vzadu na stranách.
Ford popracoval na odhlučnení kabíny
Ford sa v prípade Mondea zameral na zníženie hluku v kabíne, preto použil dodatočné zvukové izolácie, nové tesnenia dverí a okien, o 0,4 mm hrubšie zadné sklá a znížil počet otvorov karosérie.
Opatrenia sa v praxi ukázali účinné, odhlučnenie kabíny hodnotíme pozitívne vrátane aerodynamického hluku, ktorý je nízky aj pri diaľničných rýchlostiach.
O pohon liftbacku sa staral momentálne najvýkonnejší diesel montovaný do Mondea, kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Sprevodovanie bolo v tomto prípade nastavené jednoznačne v prospech diaľničných rýchlostí. Dlhé prevody znamenajú nižšiu hlučnosť a spotrebu vo vysokých rýchlostiach.
Motor reaguje na plyn veľmi dobre, treba si však zvyknúť na nutnosť poriadne stupiť na plyn, ktorý má dve rôzne polohy.
V prvej polovici je utlmený možno úspornejší, aj keď silu motora stále cítiť. V druhej polohe je však ostrejší, akoby ste využívali kick-down. Je na šoférovi, ktorú možnosť zvolí.

Sedia mu rýchle zákruty
Podvozok Mondea sme vyskúšali na rôznych typoch ciest. Na začiatku sme prešli úzkymi cestami s výrazným stúpaním a ostrými zákrutami.
Veľkosť auta a jeho hmotnosť bolo v pomalých zákrutách cítiť. Tu by určite pomohol pohon všetkých kolies, ale ani pri využívaní čisto prednej nápravy na prenos krútiaceho momentu na cestu sa vozidlo nesprávalo v zákrutách zle.
K nedotáčavému charakteru sme ho museli dotlačiť prepálením nájazdovej rýchlosti. Miernym vyrovnaním volantu sme dali priestor pre pneumatiky, nech sa zahryznú do asfaltu.
Auto následne poslušne zatočilo do zákruty. Tento manéver sprevádzalo mierne zavlnenie zadnej časti.
Stačí mierne ubrať z tempa a Mondeo ostane síce stále rýchle, ale jednoducho ovládateľné. S autom sme sa rýchlo zžili a jeho presné riadenie pomáhalo pri jazde na úzkych cestách.
Jeho domovom sú však rýchle tiahle zákruty, v ktorých vyniká komfortom, rýchlosťou a celkovou kultúrou jazdy.
V jazdných vlastnostiach nezaostáva ani verzia kombi, na ktorej sme sa krátko zviezli, ale s ľahším benzínovým motorom 1,5 l EcoBoost.
Mondeo je presne takým autom, aké sme čakali. Je príjemné, komfortné, ideálne na dlhé cesty a rýchle presuny.
Hoci športový charakter od tohto auta neočakávame, svojou dynamikou a správaním nás rozhodne nesklamal.

Z testovacieho zápisníka
značka | Ford |
model | Mondeo |
motorizácia | 2,0 TDCi |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1 997/4 |
výkon (kW (k))/pri otáčkach | 132(180)/3 500 |
krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach | 400/2 000-2 500 |
dojmy z motora | silný diesel si bez problémov s Mondeom poradí, o čom svedčí papierové zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 8,3 s; motor nezaostáva ani v pružnosti a poskytuje pohodlnú rezervu pri predbiehaní |
reakcia na plyn/štart stop | plynový pedál akoby mal dve polohy, v prvej polovici je lenivejší a úspornejší, v druhej je podstatne ostrejší – je na šoférovi, ktorú z možností v danej situácii využije/má štart stop |
pohotovostná hmotnosť | 1 577 |
prevodovka/ počet stupňov | manuál/6 |
kvalita radenia | kulisa páky prevodovky vyniká presnosťou radenia; prevodovka diesela má dlhšie prevody, ktoré vyhovujú prioritne diaľničnému tempu |
typ pohonu | pohon predných kolies |
rozmer a typ pneumatík | Michelin Primacy 3 235/45 R18 |
riadenie a vedenie stopy | veľmi dobre ovládateľné auto prejavovalo snahu zatočiť do zákruty vo väčšine situácií; v pomalých zákrutách cítiť hmotnosť vozidla a s Mondeom treba pri pokuse o športovejšiu jazdu trochu bojovať; keď sme auto našou snahou dohnali k nedotáčavému správaniu, tak po korigovaní vzniknutej situácie v druhej časti zákruty rýchlo zmenilo charakter a prejavilo ochotu zatočiť – pri tejto situácii mierne zavlnilo zadnou časťou; po rezignácii na športovú jazdu je vozidlo ľahko ovládateľné, ale zároveň nás pohľad na tachometer presviedčal o našom svižnom tempe; lepšie vlastnosti v pomalých zákrutách očakávame od verzie s pohonom všetkých kolies, ktorá zatiaľ nie je k dispozícii; oveľa viac Mondeu svedčia tiahle zákruty, kde ukazuje svoju rýchlosť a komfort zároveň |
odhlučnenie podvozka | podvozok väčšinou dobre tlmí nerovnosti |
komfort podvozka | komfort patrí medzi silné stránky Mondea |
asistenčné systémy | aktívny parkovací asistent s technológiou kolmého parkovania; systém varovania pre opustenie jazdného pruhu; Torque Vectoring Control – systém smerovania krútiaceho momentu; Pre-Collision Assist s funkciou rozpoznávania chodcov Pedestrian Detection; Traffic Sign Recognition – systém rozpoznávania dopravných značiek |
výhľad od vodiča | všeobecne dobrý výhľad, niekomu však môže prekážať hrubší A stĺpik |
posed za volantom | sedadlá ponúkajú dobré bočné vedenie a dobrý komfort aj na dlhých cestách |
ovládacie prvky a navigácia | pre Európu nové Mondeo prináša dotykový displej a zjednodušené ovládače na palubnej doske; tie z hľadiska ergonómie a funkčnosti hodnotíme pozitívne |
grafika displejov | dobrá grafika |
nastupovanie dopredu a dozadu | vpredu je vonkajší prah vyšší, ako sme pri pohľade na zavreté dvere očakávali, aj tak je však nastupovanie pohodlné; vzadu mierne komplikuje situáciu vysoký vnútorný prah - prekáža pri vystupovaní |
úžitková hodnota a bat. priestor | štyri oká; dva háčiky; v kombi verzii sa dá plato skryť pod dno kufra; otvor v strednom sedadle umožňuje prevoz dlhých predmetov |
zameranie vozidla | vhodné ako služobné vozidlo používané na dlhé trasy a diaľnice; na prvý pohľad objemný kufor nediskvalifikuje ani sedan z pozície kandidáta na rodinné auto – na to však Ford ponúka iné vozidlá |
celkový dojem | výborné správanie auta v rýchlych zákrutách, komfortný podvozok a celková kultúra jazdy robí z Mondea príjemné auto na dlhé cesty a rýchle presuny |