SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Ministerstvo dopravy: zvýšime bezpečnosť 150 km ciest prvej triedy

Podľa ministerstva je hlavným problémom ciest prvej triedy nedostatok peňazí na ich pravidelnú obnovu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pred rokom jazdilo po slovensku vozidlo, ktorým monitorovali bezpečnosť ciest. V rámci projektu Sensor prešli takmer 2500 km a hodnotili desiatky parametrov ciest.

Z výsledkov hodnotenia, ktoré zverejnili začiatkom novembra, vyplýva, že najbezpečnejšie cesty na Slovensku sú diaľnice a rýchlostné cesty.

Viac ako tri štvrtiny úsekov ciest prvej triedy, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov, sú nadpriemerne rizikové, z toho takmer jedna polovica získala najnižšie možné hodnotenie.

Oslovili sme ministerstvo dopravy. Chceli sme vedieť, čo všetko sa u nás robí pre bezpečnosť ciest. Na otázky reagoval Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Sú podľa Vás cesty na Slovensku bezpečné?

Miera bezpečnosti závisí hneď od niekoľkých faktorov - najmä od stavebno-technického stavu vozovky, schopností a správania sa vodiča a tiež od stavu vozidla.

K štatisticky najbezpečnejším samozrejme patria diaľnice a rýchlostné cesty, kde sa už v návrhu ich trasy zohľadňuje vyššia navrhovaná rýchlosť a intenzita premávky. V súčasnosti sú to aj lepšie stanovené technické normy a nové technológie, ktoré zvyšujú ich bezpečnosť ako aj pohodlie jazdy.

Potom sú to cesty I. triedy, ktorých sieť je podstatne dlhšia – cca 3188 km. Vznikala v dlhom časovom období s inými požiadavkami na vedenie trasy, šírkové parametre i únosnosť.

Prudkým nárastom intenzity, najmä ťažkej nákladnej dopravy a nárastom rozmerov a hmotnosti vozidiel sa však prejavili určité „úzke miesta“ na sieti, ktoré vyžadujú buď novú výstavbu alebo rekonštrukciu ciest, čo je však dlhodobý proces.

Ako by ste zhodnotili výsledky projektu Sensor? Sú jeho výsledky použiteľné na Slovensku?

Ministerstvo dopravy získalo prvé informácie o projekte až pri jeho prezentácii.

Preto až po jeho analyzovaní správcami ciest (NDS a SSC) bude možné zhodnotiť ich prínos pre bezpečnosť.

Rozdiel však vidíme najmä v tom, že projekt ponúka hodnotenie cesty z pohľadu jej užívateľov (vodičov), a nie správcov.

Aké opatrenia z hľadiska úprav existujúcich ciest je potrebné spraviť, aby mohli byť cesty na Slovensku bezpečnejšie? Sú na to dostupné financie?

Dnes sa pri všetkých projektoch výstavby nových diaľnic a rýchlostných ciest vždy podnikajú kroky na zvyšovanie bezpečnosti.

Ako sme už uviedli v 1. otázke, najviac opatrení v súvislosti s bezpečnosťou cestnej premávky si vyžadujú cesty I. triedy.

Časť týchto ciest je vedená cez intravilán obcí a miest, čo prudko zvyšuje možnosť kolízií s inými účastníkmi premávky. Tu je riešením vybudovanie nových obchvatov, čo je však súčasne aj najdrahším a časovo najnáročnejším riešením.

Rovnako sa snažíme o postupnú rekonštrukciu úsekov ciest v existujúcej trase tak, aby šírkovým usporiadaním aj únosnosťou vyhoveli súčasným požiadavkám na vedenie dopravy bez obmedzenia.

Problémom je tiež zhoršujúca sa kvalita povrchu vozoviek, kde vznikajú koľaje, výtlky či trhliny, ktoré okrem nižšieho pohodlia jazdy ovplyvňujú aj bezpečnosť na cestách.

Samozrejme, v Strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 je zaradených hneď niekoľko prioritných projektov, ktoré sa budú realizovať a ich financovanie pokryjú eurofondy.

Vo všeobecnosti môžeme povedať, že ide predovšetkým o mimoriadne nebezpečné úseky, kde miera nehodovosti predstavuje 0,5 až 1 nehodu na 1 km, pričom sa tiež vyznačujú vysokým podielom nákladnej dopravy.

Zásadným problémom stavu ciest 1. triedy je ich dlhodobé podfinancovanie a nedostatok peňazí na cyklickú obnovu. Tento problém nebol v posledných dvoch desaťročiach adekvátne riešený, čo sa prejavuje aj v súčasnosti.

Výraznejšie sa veci pohli dopredu až v posledných rokoch, kedy sa s pomocou eurofondov podarilo zmodernizovať stovky kilometrov ciest 1. triedy a ďalšie pribudnú v nasledujúcich rokoch. Stále však doháňame historický dlh, ktorý sa nazbieral za posledné štvrťstoročie.

Aké úpravy ciest sa na Slovensku v súčasnosti realizujú vo vzťahu k bezpečnosti cestnej premávky?

Napriek tomu, že diaľnice sú štatisticky najbezpečnejšími cestami (tak na Slovensku ako aj v okolitých krajinách), súčasné vedenie rezortu dlhodobo podniká kroky na zvyšovanie bezpečnosti, či už ide napríklad o kompletné oplotenie diaľnic (na zabránenie stretu vozidiel a divej zveri), alebo inštaláciu zvodidiel aj na miesta, kde to normy nevyžadujú.

Medzi inými opatreniami plánujeme v najbližších troch rokoch (2015, 2016, 2017) osadiť zvodidlá na ďalších 174 kilometroch slovenských diaľnic a rýchlostných ciest. Predpokladané náklady sú vo výške 118 miliónoch eur bez DPH a krytie týchto prác zabezpečia eurofondy.

Rovnako SSC pripravuje projekt „Stavebné a bezpečnostné opatrenia na cestách I. triedy“ financovaný z prostriedkov EÚ, ktorý bude zameraný na zvyšovanie bezpečnostnej úrovne komunikácií v koridoroch základnej siete TEN-T s celkovou dĺžkou približne 150 km.

Realizovaním projektu dôjde k odstráneniu bezpečnostných rizík a kolíznych lokalít, zlepšia sa životné podmienky v okolí ciest vedúcich cez intravilány obcí a rovnako sa zvýši dopravná priepustnosť úsekov a tiež komfort jazdy pre vodičov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 595
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 070
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 591
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 647
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 240
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 929
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 004
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 003
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 998
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 750
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric