SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Ministerstvo dopravy: zvýšime bezpečnosť 150 km ciest prvej triedy

Podľa ministerstva je hlavným problémom ciest prvej triedy nedostatok peňazí na ich pravidelnú obnovu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pred rokom jazdilo po slovensku vozidlo, ktorým monitorovali bezpečnosť ciest. V rámci projektu Sensor prešli takmer 2500 km a hodnotili desiatky parametrov ciest.

Z výsledkov hodnotenia, ktoré zverejnili začiatkom novembra, vyplýva, že najbezpečnejšie cesty na Slovensku sú diaľnice a rýchlostné cesty.

Viac ako tri štvrtiny úsekov ciest prvej triedy, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov, sú nadpriemerne rizikové, z toho takmer jedna polovica získala najnižšie možné hodnotenie.

Oslovili sme ministerstvo dopravy. Chceli sme vedieť, čo všetko sa u nás robí pre bezpečnosť ciest. Na otázky reagoval Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Sú podľa Vás cesty na Slovensku bezpečné?

Miera bezpečnosti závisí hneď od niekoľkých faktorov - najmä od stavebno-technického stavu vozovky, schopností a správania sa vodiča a tiež od stavu vozidla.

K štatisticky najbezpečnejším samozrejme patria diaľnice a rýchlostné cesty, kde sa už v návrhu ich trasy zohľadňuje vyššia navrhovaná rýchlosť a intenzita premávky. V súčasnosti sú to aj lepšie stanovené technické normy a nové technológie, ktoré zvyšujú ich bezpečnosť ako aj pohodlie jazdy.

Potom sú to cesty I. triedy, ktorých sieť je podstatne dlhšia – cca 3188 km. Vznikala v dlhom časovom období s inými požiadavkami na vedenie trasy, šírkové parametre i únosnosť.

Prudkým nárastom intenzity, najmä ťažkej nákladnej dopravy a nárastom rozmerov a hmotnosti vozidiel sa však prejavili určité „úzke miesta“ na sieti, ktoré vyžadujú buď novú výstavbu alebo rekonštrukciu ciest, čo je však dlhodobý proces.

Ako by ste zhodnotili výsledky projektu Sensor? Sú jeho výsledky použiteľné na Slovensku?

Ministerstvo dopravy získalo prvé informácie o projekte až pri jeho prezentácii.

Preto až po jeho analyzovaní správcami ciest (NDS a SSC) bude možné zhodnotiť ich prínos pre bezpečnosť.

Rozdiel však vidíme najmä v tom, že projekt ponúka hodnotenie cesty z pohľadu jej užívateľov (vodičov), a nie správcov.

Aké opatrenia z hľadiska úprav existujúcich ciest je potrebné spraviť, aby mohli byť cesty na Slovensku bezpečnejšie? Sú na to dostupné financie?

Dnes sa pri všetkých projektoch výstavby nových diaľnic a rýchlostných ciest vždy podnikajú kroky na zvyšovanie bezpečnosti.

Ako sme už uviedli v 1. otázke, najviac opatrení v súvislosti s bezpečnosťou cestnej premávky si vyžadujú cesty I. triedy.

Časť týchto ciest je vedená cez intravilán obcí a miest, čo prudko zvyšuje možnosť kolízií s inými účastníkmi premávky. Tu je riešením vybudovanie nových obchvatov, čo je však súčasne aj najdrahším a časovo najnáročnejším riešením.

Rovnako sa snažíme o postupnú rekonštrukciu úsekov ciest v existujúcej trase tak, aby šírkovým usporiadaním aj únosnosťou vyhoveli súčasným požiadavkám na vedenie dopravy bez obmedzenia.

Problémom je tiež zhoršujúca sa kvalita povrchu vozoviek, kde vznikajú koľaje, výtlky či trhliny, ktoré okrem nižšieho pohodlia jazdy ovplyvňujú aj bezpečnosť na cestách.

Samozrejme, v Strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 je zaradených hneď niekoľko prioritných projektov, ktoré sa budú realizovať a ich financovanie pokryjú eurofondy.

Vo všeobecnosti môžeme povedať, že ide predovšetkým o mimoriadne nebezpečné úseky, kde miera nehodovosti predstavuje 0,5 až 1 nehodu na 1 km, pričom sa tiež vyznačujú vysokým podielom nákladnej dopravy.

Zásadným problémom stavu ciest 1. triedy je ich dlhodobé podfinancovanie a nedostatok peňazí na cyklickú obnovu. Tento problém nebol v posledných dvoch desaťročiach adekvátne riešený, čo sa prejavuje aj v súčasnosti.

Výraznejšie sa veci pohli dopredu až v posledných rokoch, kedy sa s pomocou eurofondov podarilo zmodernizovať stovky kilometrov ciest 1. triedy a ďalšie pribudnú v nasledujúcich rokoch. Stále však doháňame historický dlh, ktorý sa nazbieral za posledné štvrťstoročie.

Aké úpravy ciest sa na Slovensku v súčasnosti realizujú vo vzťahu k bezpečnosti cestnej premávky?

Napriek tomu, že diaľnice sú štatisticky najbezpečnejšími cestami (tak na Slovensku ako aj v okolitých krajinách), súčasné vedenie rezortu dlhodobo podniká kroky na zvyšovanie bezpečnosti, či už ide napríklad o kompletné oplotenie diaľnic (na zabránenie stretu vozidiel a divej zveri), alebo inštaláciu zvodidiel aj na miesta, kde to normy nevyžadujú.

Medzi inými opatreniami plánujeme v najbližších troch rokoch (2015, 2016, 2017) osadiť zvodidlá na ďalších 174 kilometroch slovenských diaľnic a rýchlostných ciest. Predpokladané náklady sú vo výške 118 miliónoch eur bez DPH a krytie týchto prác zabezpečia eurofondy.

Rovnako SSC pripravuje projekt „Stavebné a bezpečnostné opatrenia na cestách I. triedy“ financovaný z prostriedkov EÚ, ktorý bude zameraný na zvyšovanie bezpečnostnej úrovne komunikácií v koridoroch základnej siete TEN-T s celkovou dĺžkou približne 150 km.

Realizovaním projektu dôjde k odstráneniu bezpečnostných rizík a kolíznych lokalít, zlepšia sa životné podmienky v okolí ciest vedúcich cez intravilány obcí a rovnako sa zvýši dopravná priepustnosť úsekov a tiež komfort jazdy pre vodičov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 193
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 143
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 802
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 804
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 438
  6. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 090
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 048
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 821
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Byť členom vlády je pre Matoviča dôležitejšie ako to, aby tá vláda fungovala.

Ak niekto chce, aby sa to skončilo, nemôžete sa mu čudovať.


14. aug
Peter Tkačenko

Keď bude chcieť, vybaví aj predčasné voľby.


3 h
Vodič Rudolf mal všetko v poriadku. Z policajných kontrol traumu nemá.

Opitých vodičov na cestách nájdeme takmer denne, hovoria prievidzskí policajti.


1 h
Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  2. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  3. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  4. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  5. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  6. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  7. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  8. Erik Kriššák: Terra incognita – dobre prebádané územie genitívnych metafor
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 24 407
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 034
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 309
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 874
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 758
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 531
  7. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 403
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 308
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu