Dominik: "Ako mám postupovať po škodovej udalosti?
Začiatkom septembra do môjho vozidla, ktoré som parkoval, nacúvala žena a to rovno do ľavého boku. Nevšimla si ma.
Na mieste sme spísali záznam o dopravnej nehode. Vinu si priznala, tak sme nevolali políciu. Na ďalší deň som kontaktoval jej poisťovňu, aby som oznámil škodovú udalosť.
Všetko šlo, ako malo. Kontaktoval ma ich likvidátor, bol som na obhliadke, dostal som záznam o obhliadke, poisťovni som doložil kópiu techničáku, vodičáku, stk, podpísané oznámenie o škodovej udalosti, záznam o dopravnej nehode, žiadosť o prefinancovanie rozpočtom a mailom som súčasne poisťovňu žiadal, že ak ešte niečo treba, nech ma kontaktujú.
Keď sa mesiac nič nedialo, kontaktoval som poisťovňu telefonicky. Oznámila, že ten, kto zavinil dopravnú nehodu, túto nehodu stále nenahlásil. Volal som teda s majiteľom vozidla a povedal mi, že telefonicky to nahlásil, ale písomne nie. Tak mi prisľúbil, že im pošle e-mailom potrebné tlačivo.
O týždeň som kontaktoval poisťovňu telefonicky, kde mi povedali, že stále im druhá strana nenahlásila škodovú udalosť. To sa nestalo ani po ďalšej urgencii.
Poisťovňa mi napísala: "Oznamujeme Vám, že náš poistený nám i napriek urgencii do dnešného dňa poistnú udalosť písomne nenahlásil. Bolo doložené nevyplnené tlačivo. Ostatné žiadané doklady neboli doložené. V tomto prípade nebola poistná udalosť vyšetrená políciou. Vzhľadom na to sa nedali spoľahlivo zistiť všetky skutkové okolnosti a ustáliť, ktoré z nich boli príčinou škody, a teda nie je možné stanoviť právny základ poistnej udalosti a prípadnú zodpovednosť nášho poisteného za škodu."
Kam sa mám teraz obrátiť pre riešenie tohto problému? Existuje nejaká organizácia alebo úrad, kde môžem podať sťažnosť na riešenie tohto prípadu? Nevidím dôvod, prečo ja, ako poškodená strana, musím riešiť veci, ktoré by som nemusel."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Poisťovňa, ktorá prípad rieši, je Uniqa. Podľa nej urobil poškodený všetko, čo mal. Napriek tomu nemohla určiť vinníka a uzavrieť škodovú udalosť.
"Predložený záznam o dopravnej nehode bol nečitateľný, zo záznamu sa nedala identifikovať miera zavinenia a rozsah zodpovednosti vodiča poisteného vozidla. Poistený v stanovenej lehote nenahlásil poistiteľovi škodu spôsobenú jeho vozidlom, z tohto dôvodu nemal poistiteľ oprávnenie na poskytnutie poistného plnenia," napísala Martin Križan z poisťovne.
Poisťovňa už má vyjadrenie vinníka
Dodal ale, že poisťovňa už má k dispozícii aj písomné vyjadrenie poisteného, ktorý sa k vine priznal. Podľa poisťovne na viaceré urgencie nereagoval.
Uniqa sa bude zaoberať poistným plnením a Dominikovi škodu preplatí.
Bez vyjadrenia vinníka a jeho priznania by poisťovňa nemohla nahradiť škodu z poistenia vinníka ale z vlastného. Preto poisťovne škodu bez priznania nepreplácajú.
V prípade, že sa vodič k náhrade škody nedostane cez poisťovňu, pomôže mu len súd.
Dominikovi by nepomohla ani Slovenská kancelária poisťovateľov. Tá nahrádza napríklad škodu, ktorú spôsobil neznámy vinník alebo vodič nepoisteného vozidla. Podmienkou aj pritom je, aby polícia haváriu oficiálne zdokumentovala.
Nezabudnite uviesť vinníka havárie
Poisťovňa upozorňuje, aby ste záznam o nehode vždy vyplnili čitateľne a zároveň ho aj podpísali. Nezabudnite uviesť aj vinníka, ak ste sa na ňom dohodli.
"Pre poistiteľa je záznam o nehode relevantný doklad pokiaľ je vo všetkých bodoch riadne vyplnený, čitateľný a s identifikovateľnými podpismi účastníkov nehody. Obvykle neobsahuje určenie miery zavinenia resp. rozsah zodpovednosti. Predloženie predmetného dokladu však nevylučuje možnosť ďalšieho šetrenia kvôli stanoveniu výšky poistného plnenia," upozornil Križan.