Vybrali sme sa do Číny na festival úspornosti

Festival úspornej jazdy a najnovších technológií na znižovanie spotreby zavítal tam, kde patrí asi najviac. Redaktor Jakub Rejlek čaká v Číne na slávnostné otvorenie výstavy.

V týchto dňoch sme vyrazili do Číny, kde sa práve rieši budúca mobilita na tradičnej akcii Michelin Challenge Bibendum.

Toto je tradičná akcia, ktorá nemá s pneumatikami nič spoločné. Ešte pred prvými dojmami z najnovších výdobytkov techniky načrieme do minulosti festivalu úspornosti.

Riešia budúcnosť od minulého storočia

Michelin založil pred 16 rokmi tradíciu v podobe akcie Challenge Bibendum. Respektíve pripravil výzvu pre všetkých výrobcov automobilov a tomuto priemyslu pridružených firiem, aby sa zišli na jednom mieste a začali riešiť budúcnosť.

Ukázali, ako si predstavujú budúcnosť, ako zlepšiť ekológiu automobilov a zároveň zlepšiť životné prostredie. Michelin Challenge Bibendum každý rok mení lokalitu a aj tému, ktorá sa na tomto veľkom mítingu rieši. Všetko sa začalo v sídle spoločnosti Michelin v roku 1998.

Je iné o smogu počuť a iné ho cítiť

Hovoríte si, že to musí byť nuda. Ekológia, riešenie mobility a iných nepodstatných problémov? Tiež som si to myslel, kým som nevystúpil z lietadla v čínskom meste Chengdu, hlavnom meste provincie Sečuan s počtom obyvateľov 15 miliónov.

Smog nás tu sprevádzal a znepríjemňoval život niekoľko dní a trochu nám zmenil pohľad na svet. Vidíme sotva sto metrov pred seba, ťažko sa nám dýcha a energia z nás ubúda rýchlosťou svetla.

Ekologickí aktivisti patria do Číny

Konečne som našiel miesto, kde by sa „ekoterorizmus“ európskeho parlamentu uživil. Tu by mali sedieť a kázať svoje múdrosti, nariaďovať príkazy a zákazy.

Keď vidím situáciu tu v Číne, nechápem, prečo my v Európe riešime ekológiu ako najatí. Ak vám pripadá Praha zapchatá, tak v Chengdu vás vyvedú z omylu behom pár sekúnd.

Preplnené štvorprúdové mestské cesty sú naplnené zmesou starých a nových áut, skútrov a bicyklov. Semafory sú tu iba ako doplnok, naopak klaksón je úplnou samozrejmosťou.

Je úžasné sledovať ten cvrkot, ten organizmus v tvare dopravy, ktorá dokáže plynúť bez akejkoľvek nehody alebo kolapsu.

A predsa tu doprava funguje

Kolóny sa tvoria, lebo je tu veľa automobilov, motocyklistov a cyklistov, ale všetci sa rešpektujú. Je zaujímavé, že až na pár výnimiek ako metro pod zemou, tu nestretnete žiadnu hromadnú dopravu.

Ani autobusy, ani električky, nič také. Všetci uprednostňujú osobnú prepravu, čo je podľa mňa základný problém, ktorý treba v Číne riešiť.

Som zvedavý, čo nás počas troch dní čaká. Chengdu je tretím najväčším producentom automobilov v Číne a v roku 2014 vzrástla výroba áut o 40 percent.

Tohtoročný Michelin Challenge Bibendum má podtext "Green paper" a zúčastňuje sa ho viac ako 150 firiem naviazaných na automobilový priemysel z takmer stovky krajín a takmer tisícka novinárov z celého sveta.

Najviac sa teším na testovacie jazdy, kde môžem vyskúšať technológie a stroje, ktoré sa v bežnej premávke objavia až za niekoľko rokov.

Uvidíme najnovšie pneumatiky

Michelin tu prezentuje dve novinky. Prvou je najväčšia pneumatika na svete Michelin AxioBib IF900/65R46 určená pre traktory s neuveriteľnými rozmermi, takmer meter na šírku a 2,32 metra na výšku.

Druhá novinka sa volá Selfseal, je to technológia umožňujúca automatickú opravu pneumatiky po jej prepichnutí.

Michelin vo svojom prieskume zistil, že v Európe dochádza k defektu pneumatiky raz za 75 tisíc kilometrov. Tento fakt prinútil inžinierov z Michelinu zaoberať sa technológiou samoopravenia pneumatiky po defekte.

V nasledujúcich dňoch prinesieme to najnovšie zo sveta efektívnejšej a ekologickej mobility. Samozrejme bude to pohľad do budúcnosti.

História Michelin Challenge Bibendum:

1998 - 2000: Clermont - Ferrand (Francúzsko)

Prvé tri ročníky sa uskutočnili priamo v centrále Michelinu a na prvom oslavoval panáčik Michelinu sto rokov. Hlavnou témou boli eko automobily v bežnej premávke.

2001: Fontana (USA)

Ďalší ročník bol už medzinárodný a konal sa v Kalifornii. Novinári z 21 krajín mohli otestovať 50 rôznych konceptov a všetko sa to točilo okolo vodíka.

2002: Heidelberg (Nemecko)

Koncepty počas akcie navštívili európsky parlament a následne sa presunuli na parížsky autosalón.

2003: Sonoma (USA)

Druhá návšteva Ameriky priviedla najväčšie špičky automobilového priemyslu k okrúhlemu stolu, kde sa dohodli na spolupráci v oblasti ekológie.

2004: Šanghaj - 2005: Kyoto

Prvá ázijská zastávka akcie Michelin Challenge Bibendum priviedla odborníkov a expertov na ázijský kontinent a do rýchlo sa rozvíjajúcej Číny.

2006: Paríž

Akcia sa vrátila domov a zúčastnilo sa jej viac ako 500 novinárov a 600 hostí z celého sveta. Témou bola prehliadka najnovších technológií v automobilovom priemysle, vrátane najčistejších konceptov a štúdií budúcich automobilov.

2007: Čína

Počas štvordňovej akcie videlo 3500 hostí viac ako 100 rôznych áut, mestských vozidiel a motorizovaných bicyklov, ktoré by mali odľahčiť preplnenú mestskú dopravu.

2010: Rio

Po krátkej prestávke sa desiaty ročník Challenge Bibendum pozrel do Južnej Ameriky, kde v Riu prezentoval koncepty autobusov, úžitkových vozidiel, automobilov, ale tiež veľké množstvo jednostopých vozidiel.

Akciu navštívil brazílsky prezident a výrazný nárast zaznamenali semináre a workshopy expertov zúčastnených firiem.

2011: Berlín

Zatiaľ najrozsiahlejší ročník Challenge Bibendum od jeho založenia v roku 1998. Viac než 300 rôznych automobilov jasne ukázalo zameranie na testovanie nových technológií a možností v automobilovom priemysle. Akcie sa zúčastnilo okolo 6000 návštevníkov z celého sveta a počet spoločností zapojených do Challenge &bibendum prekročil číslo 150.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 729
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 482
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 719
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 594
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 537
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 185
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 955
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 273
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 941