Vybrali sme sa do Číny na festival úspornosti

Festival úspornej jazdy a najnovších technológií na znižovanie spotreby zavítal tam, kde patrí asi najviac. Redaktor Jakub Rejlek čaká v Číne na slávnostné otvorenie výstavy.

V týchto dňoch sme vyrazili do Číny, kde sa práve rieši budúca mobilita na tradičnej akcii Michelin Challenge Bibendum.

Toto je tradičná akcia, ktorá nemá s pneumatikami nič spoločné. Ešte pred prvými dojmami z najnovších výdobytkov techniky načrieme do minulosti festivalu úspornosti.

Riešia budúcnosť od minulého storočia

Michelin založil pred 16 rokmi tradíciu v podobe akcie Challenge Bibendum. Respektíve pripravil výzvu pre všetkých výrobcov automobilov a tomuto priemyslu pridružených firiem, aby sa zišli na jednom mieste a začali riešiť budúcnosť.

Ukázali, ako si predstavujú budúcnosť, ako zlepšiť ekológiu automobilov a zároveň zlepšiť životné prostredie. Michelin Challenge Bibendum každý rok mení lokalitu a aj tému, ktorá sa na tomto veľkom mítingu rieši. Všetko sa začalo v sídle spoločnosti Michelin v roku 1998.

Je iné o smogu počuť a iné ho cítiť

Hovoríte si, že to musí byť nuda. Ekológia, riešenie mobility a iných nepodstatných problémov? Tiež som si to myslel, kým som nevystúpil z lietadla v čínskom meste Chengdu, hlavnom meste provincie Sečuan s počtom obyvateľov 15 miliónov.

Smog nás tu sprevádzal a znepríjemňoval život niekoľko dní a trochu nám zmenil pohľad na svet. Vidíme sotva sto metrov pred seba, ťažko sa nám dýcha a energia z nás ubúda rýchlosťou svetla.

Ekologickí aktivisti patria do Číny

Konečne som našiel miesto, kde by sa „ekoterorizmus“ európskeho parlamentu uživil. Tu by mali sedieť a kázať svoje múdrosti, nariaďovať príkazy a zákazy.

Keď vidím situáciu tu v Číne, nechápem, prečo my v Európe riešime ekológiu ako najatí. Ak vám pripadá Praha zapchatá, tak v Chengdu vás vyvedú z omylu behom pár sekúnd.

Preplnené štvorprúdové mestské cesty sú naplnené zmesou starých a nových áut, skútrov a bicyklov. Semafory sú tu iba ako doplnok, naopak klaksón je úplnou samozrejmosťou.

Je úžasné sledovať ten cvrkot, ten organizmus v tvare dopravy, ktorá dokáže plynúť bez akejkoľvek nehody alebo kolapsu.

A predsa tu doprava funguje

Kolóny sa tvoria, lebo je tu veľa automobilov, motocyklistov a cyklistov, ale všetci sa rešpektujú. Je zaujímavé, že až na pár výnimiek ako metro pod zemou, tu nestretnete žiadnu hromadnú dopravu.

Ani autobusy, ani električky, nič také. Všetci uprednostňujú osobnú prepravu, čo je podľa mňa základný problém, ktorý treba v Číne riešiť.

Som zvedavý, čo nás počas troch dní čaká. Chengdu je tretím najväčším producentom automobilov v Číne a v roku 2014 vzrástla výroba áut o 40 percent.

Tohtoročný Michelin Challenge Bibendum má podtext "Green paper" a zúčastňuje sa ho viac ako 150 firiem naviazaných na automobilový priemysel z takmer stovky krajín a takmer tisícka novinárov z celého sveta.

Najviac sa teším na testovacie jazdy, kde môžem vyskúšať technológie a stroje, ktoré sa v bežnej premávke objavia až za niekoľko rokov.

Uvidíme najnovšie pneumatiky

Michelin tu prezentuje dve novinky. Prvou je najväčšia pneumatika na svete Michelin AxioBib IF900/65R46 určená pre traktory s neuveriteľnými rozmermi, takmer meter na šírku a 2,32 metra na výšku.

Druhá novinka sa volá Selfseal, je to technológia umožňujúca automatickú opravu pneumatiky po jej prepichnutí.

Michelin vo svojom prieskume zistil, že v Európe dochádza k defektu pneumatiky raz za 75 tisíc kilometrov. Tento fakt prinútil inžinierov z Michelinu zaoberať sa technológiou samoopravenia pneumatiky po defekte.

V nasledujúcich dňoch prinesieme to najnovšie zo sveta efektívnejšej a ekologickej mobility. Samozrejme bude to pohľad do budúcnosti.

História Michelin Challenge Bibendum:

1998 - 2000: Clermont - Ferrand (Francúzsko)

Prvé tri ročníky sa uskutočnili priamo v centrále Michelinu a na prvom oslavoval panáčik Michelinu sto rokov. Hlavnou témou boli eko automobily v bežnej premávke.

2001: Fontana (USA)

Ďalší ročník bol už medzinárodný a konal sa v Kalifornii. Novinári z 21 krajín mohli otestovať 50 rôznych konceptov a všetko sa to točilo okolo vodíka.

2002: Heidelberg (Nemecko)

Koncepty počas akcie navštívili európsky parlament a následne sa presunuli na parížsky autosalón.

2003: Sonoma (USA)

Druhá návšteva Ameriky priviedla najväčšie špičky automobilového priemyslu k okrúhlemu stolu, kde sa dohodli na spolupráci v oblasti ekológie.

2004: Šanghaj - 2005: Kyoto

Prvá ázijská zastávka akcie Michelin Challenge Bibendum priviedla odborníkov a expertov na ázijský kontinent a do rýchlo sa rozvíjajúcej Číny.

2006: Paríž

Akcia sa vrátila domov a zúčastnilo sa jej viac ako 500 novinárov a 600 hostí z celého sveta. Témou bola prehliadka najnovších technológií v automobilovom priemysle, vrátane najčistejších konceptov a štúdií budúcich automobilov.

2007: Čína

Počas štvordňovej akcie videlo 3500 hostí viac ako 100 rôznych áut, mestských vozidiel a motorizovaných bicyklov, ktoré by mali odľahčiť preplnenú mestskú dopravu.

2010: Rio

Po krátkej prestávke sa desiaty ročník Challenge Bibendum pozrel do Južnej Ameriky, kde v Riu prezentoval koncepty autobusov, úžitkových vozidiel, automobilov, ale tiež veľké množstvo jednostopých vozidiel.

Akciu navštívil brazílsky prezident a výrazný nárast zaznamenali semináre a workshopy expertov zúčastnených firiem.

2011: Berlín

Zatiaľ najrozsiahlejší ročník Challenge Bibendum od jeho založenia v roku 1998. Viac než 300 rôznych automobilov jasne ukázalo zameranie na testovanie nových technológií a možností v automobilovom priemysle. Akcie sa zúčastnilo okolo 6000 návštevníkov z celého sveta a počet spoločností zapojených do Challenge &bibendum prekročil číslo 150.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 836
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 022
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 738
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 597
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 440
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 080
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 029
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 560

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.