Jaro: "Jazdím na firemnom vozidle. Nedávno mi prišlo na firmu predvolanie na Krajský dopravný inšpektorát v Bratislave (KDI BA) k vysvetleniu k priestupku (prekročenie rýchlosti).
Pri výsluchu na KDI BA mi predložili fotografiu môjho firemného vozidla s miestom priestupku, dátumom, časom a nameranou rýchlosťou. Uvedené vozidlo mám pridelené iba ja, takže som sa samozrejme k priestupku priznal.
Prekročil som rýchlosť v obci, kde bola povolená maximálna rýchlosť 50 km/h, konkrétne na Devínskej ceste v Bratislave. Kto tento úsek pozná, vie, že je tam dopravnými značkami povolená maximálna rýchlosť na niektorých úsekoch aj 70 km/h.
Keď som prišiel z výsluchu domov, uvedomil som si, že na fotografii, ktorú mi predložili na polícii, bolo len moje firemné vozidlo a za ním 4 stromy. Takže z uvedenej fotografie nebolo absolútne jasné a zrejmé, kde bola fotografia urobená. Na popise k fotografii bolo uvedené Devínska cesta.
Čo v prípade, že by som s uvedeným priestupkom nesúhlasil? Ako by mi polícia dokázala, že fotografia bola urobená práve na Devínskej ceste? Majú policajné radary GPS, na základe ktorých by sa to dalo v prípade súdu s nimi dokázať, alebo musím akceptovať to, čo mi predložili na polícii? Fotografia môjho vozidla mohla byť urobená hocikde inde, pretože na nej nie je vidno absolútne nič."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Na to, aby mohli policajti niekoho obviniť z priestupku, musia mať dôkaz o priestupku, o mieste a čase a musia zistiť aj osobu, ktorá priestupok spáchala.
Podľa zákona o priestupkoch možno priestupcu potrestať na mieste pokarhaním alebo uložením pokuty.
Oficiálne sa to nazýva blokové konanie, ktoré je prakticky skrátenou formou konania o priestupkoch.
Ako zistili vodiča, ktorý prekročil rýchlosť
Jara pri prekročení najvyššej povolenej rýchlosti nezastavili. Policajti však zistili priestupok. Zisťovali aj to, kto šoféroval.
Držiteľ vozidla (ten, kto je tak uvedený v techničáku) je povinný pod hrozbou pokuty prezradiť, kto v čase priestupku viedol vozidlo.
Fyzická osoba (nepodnikateľ) by za neprezradenie vodiča riskoval pokutu do 100 eur. Firma alebo podnikateľ môže dostať pokutu až 3500 eur.
V prípade, že by polícia riešila priestupok cez objektívnu zodpovednosť, vinníkom by bol držiteľ vozidla. Buď by prezradil vodiča, alebo by musel zaplatiť pokutu. Tú by si potom mohol nárokovať priamo od vodiča.
Či policajti využili na zistenie vodiča objektívnu zodpovednosť, alebo nie, len od držiteľa vozidla sa mohli dozvedieť, že Jaro šoféroval firemné auto, keď prekročilo rýchlosť. Ďalším dôkazom o priestupcovi bolo jeho priznanie.
Ak by sa Jaro nepriznal, s veľkou pravdepodobnosťou by pokutu na polícii neplatil.
Mohol by ale porušiť firemné pravidlá o používaní služobného vozidla. Firma by od neho pravdepodobne žiadala náhradu za pokutu a zároveň by to pre Jara mohlo skončiť aj "vyhadzovom".
Záznam z radaru nemusí byť jediný dôkaz
To, že sa stal priestupok, zaznamenala v Jarovom prípade kamera s radarom. Výstupom je fotografia, prípadne video a záznam o priestupku. "Záznam cestného rýchlomera nemusí byť jediným dôkazom na rozhodnutie správneho orgánu o tom, či sa skutok stal a či ho spáchala osoba podozrivá zo spáchania priestupku," upozornila Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.
Jaro potvrdil, že jeho vozidlo je na fotke.
Polícia si vedie záznam o svojej činnosti. A ak súhlasí so záznamom z radaru, zvyčajne nie je dôvod pochybovať.
V prípade pochybností sa dá priamo na mieste, o ktorom polícia tvrdí, že sa tam mal stať priestupok, vyhotoviť záznam prostredia a porovnať ho s pôvodnou fotografiou.
Podľa Baloghovej obsahuje snímka z rýchlomera presvedčivé množstvo údajov k usvedčeniu priestupcu, napríklad miesto merania rýchlosti, čas a dátum merania, smer merania, nameranú hodnotu rýchlosti a jednotku rýchlosti a aj limit rýchlosti v mieste merania, či výrobné číslo prístroja.
"To všetko za účelom jednoznačnej identifikácie priestupcu a objektívneho zistenia skutku. Údaje z rýchlomera sú v súlade s právnym systémom Európskej únie a používané v krajinách Európskej únie," dodala Baloghová.
O GPS súradniciach sme sa síce nič nedozvedeli, no pri existencii uvedených dôkazov ani nie sú potrebné. Okrem toho, GPS súradnice v zázname sa dajú spochybniť rovnako, ako záznam o uvedení lokality.
Príklad záznamu o prekročení najvyššej povolenej rýchlosti