SME
Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav
reklama

Je fotka z radaru dostatočný dôkaz prekročenia rýchlosti?

Snímka z rýchlomera podľa polície obsahuje presvedčivé množstvo údajov k usvedčeniu priestupcu.

(Zdroj: Ilustračné TASR)

Jaro: "Jazdím na firemnom vozidle. Nedávno mi prišlo na firmu predvolanie na Krajský dopravný inšpektorát v Bratislave (KDI BA) k vysvetleniu k priestupku (prekročenie rýchlosti).

Pri výsluchu na KDI BA mi predložili fotografiu môjho firemného vozidla s miestom priestupku, dátumom, časom a nameranou rýchlosťou. Uvedené vozidlo mám pridelené iba ja, takže som sa samozrejme k priestupku priznal.

Prekročil som rýchlosť v obci, kde bola povolená maximálna rýchlosť 50 km/h, konkrétne na Devínskej ceste v Bratislave. Kto tento úsek pozná, vie, že je tam dopravnými značkami povolená maximálna rýchlosť na niektorých úsekoch aj 70 km/h.

Keď som prišiel z výsluchu domov, uvedomil som si, že na fotografii, ktorú mi predložili na polícii, bolo len moje firemné vozidlo a za ním 4 stromy. Takže z uvedenej fotografie nebolo absolútne jasné a zrejmé, kde bola fotografia urobená. Na popise k fotografii bolo uvedené Devínska cesta.

Čo v prípade, že by som s uvedeným priestupkom nesúhlasil? Ako by mi polícia dokázala, že fotografia bola urobená práve na Devínskej ceste? Majú policajné radary GPS, na základe ktorých by sa to dalo v prípade súdu s nimi dokázať, alebo musím akceptovať to, čo mi predložili na polícii? Fotografia môjho vozidla mohla byť urobená hocikde inde, pretože na nej nie je vidno absolútne nič."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na to, aby mohli policajti niekoho obviniť z priestupku, musia mať dôkaz o priestupku, o mieste a čase a musia zistiť aj osobu, ktorá priestupok spáchala.

Podľa zákona o priestupkoch možno priestupcu potrestať na mieste pokarhaním alebo uložením pokuty.

Oficiálne sa to nazýva blokové konanie, ktoré je prakticky skrátenou formou konania o priestupkoch.

Ako zistili vodiča, ktorý prekročil rýchlosť

Jara pri prekročení najvyššej povolenej rýchlosti nezastavili. Policajti však zistili priestupok. Zisťovali aj to, kto šoféroval.

Držiteľ vozidla (ten, kto je tak uvedený v techničáku) je povinný pod hrozbou pokuty prezradiť, kto v čase priestupku viedol vozidlo.

Fyzická osoba (nepodnikateľ) by za neprezradenie vodiča riskoval pokutu do 100 eur. Firma alebo podnikateľ môže dostať pokutu až 3500 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prípade, že by polícia riešila priestupok cez objektívnu zodpovednosť, vinníkom by bol držiteľ vozidla. Buď by prezradil vodiča, alebo by musel zaplatiť pokutu. Tú by si potom mohol nárokovať priamo od vodiča.

Či policajti využili na zistenie vodiča objektívnu zodpovednosť, alebo nie, len od držiteľa vozidla sa mohli dozvedieť, že Jaro šoféroval firemné auto, keď prekročilo rýchlosť. Ďalším dôkazom o priestupcovi bolo jeho priznanie.

Ak by sa Jaro nepriznal, s veľkou pravdepodobnosťou by pokutu na polícii neplatil.

Mohol by ale porušiť firemné pravidlá o používaní služobného vozidla. Firma by od neho pravdepodobne žiadala náhradu za pokutu a zároveň by to pre Jara mohlo skončiť aj "vyhadzovom".

Záznam z radaru nemusí byť jediný dôkaz

To, že sa stal priestupok, zaznamenala v Jarovom prípade kamera s radarom. Výstupom je fotografia, prípadne video a záznam o priestupku. "Záznam cestného rýchlomera nemusí byť jediným dôkazom na rozhodnutie správneho orgánu o tom, či sa skutok stal a či ho spáchala osoba podozrivá zo spáchania priestupku," upozornila Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jaro potvrdil, že jeho vozidlo je na fotke.

Polícia si vedie záznam o svojej činnosti. A ak súhlasí so záznamom z radaru, zvyčajne nie je dôvod pochybovať.

V prípade pochybností sa dá priamo na mieste, o ktorom polícia tvrdí, že sa tam mal stať priestupok, vyhotoviť záznam prostredia a porovnať ho s pôvodnou fotografiou.

Podľa Baloghovej obsahuje snímka z rýchlomera presvedčivé množstvo údajov k usvedčeniu priestupcu, napríklad miesto merania rýchlosti, čas a dátum merania, smer merania, nameranú hodnotu rýchlosti a jednotku rýchlosti a aj limit rýchlosti v mieste merania, či výrobné číslo prístroja.

"To všetko za účelom jednoznačnej identifikácie priestupcu a objektívneho zistenia skutku. Údaje z rýchlomera sú v súlade s právnym systémom Európskej únie a používané v krajinách Európskej únie," dodala Baloghová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O GPS súradniciach sme sa síce nič nedozvedeli, no pri existencii uvedených dôkazov ani nie sú potrebné. Okrem toho, GPS súradnice v zázname sa dajú spochybniť rovnako, ako záznam o uvedení lokality.

Príklad záznamu o prekročení najvyššej povolenej rýchlosti

rychlost.jpg

tabulka.jpg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 226
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 494
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 946
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 052
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 708
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 5 626
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 187
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 004
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 029
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 614
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 887
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 383
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 577
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 499
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 424
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 352
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu