SME

Ako sa správne otáčať cez električkovú trať

Vodiči tlačiaci sa k pravej strane priestoru na otáčanie porušujú pravidlá a obmedzujú plynulosť premávke.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Gabriel Kuchta)

Ľudo: "Chcel by som sa spýtať na správny spôsob vyhýbania sa protiidúcich vozidiel pri otáčaní cez električkový pás. Konkrétne, na Ružinovskej ulici v Bratislave je pás prerušený na viacerých miestach, aby umožnil otáčanie.

Mám za to, že pri takomto otáčaní sa protiidúce vozidlá vyhýbajú vľavo, ako pri odbočovaní vľavo. Niektorí vodiči sa však chcú neustále nachádzať na pravej strane vozovky, aj keď sa nachádzajú na električkovom páse. Následkom toho sa doprava zasekáva.

Ako to je skutočne s ohľadom na predpisy?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre otáčanie platia rovnaké pravidlá ako pre odbočovanie.

"Pri otáčaní platí obdobne § 19; pri otáčaní na križovatke aj § 20," píše sa v zákone o cestnej premávke s tým, že § 19 je o odbočovaní a § 20 o jazde cez križovatku.

Pri otáčaní sa držte vľavo

Na Ružinovskej ulici v Bratislave je niekoľko miest, ktoré nie sú križovatkou a zároveň tam majú vozidlá možnosť otočiť sa do opačného smeru jazdy.

Či v križovatke alebo mimo nej, ak sa otáčate do opačného smeru jazdy, musíte sa držať pri ľavom okraji určeného priestoru na otáčanie. Aby ste sa mohli správne vyhnúť oprotiidúcemu autu.

Ak pre odbočovanie vľavo platí, že sa protiidúce vozidlá vyhýbajú vľavo, platí to aj pre otáčanie.

Vodiči, ktorí sa tlačia k pravej strane priestoru na otáčanie, porušujú pravidlá a obmedzujú plynulosť premávke. Zároveň riskujú kolíziu, lebo zbytočne pretínajú jazdné dráhy protiidúcich vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči z vedľajšej cesty

V križovatkách sa situácia môže skomplikovať.

Ak sú riadené semaforom alebo policajtom a dopravné značenie to nedovoľuje, otočiť sa do opačného smeru jazdy nesmiete. Na neriadených, ak ste na hlavnej, sa pre vás situácia nemení v porovnaní s otáčaním sa mimo križovatky.

Neraz sa ale stáva, že z vedľajšej cesty vojde do priestoru električkovej trate iné vozidlo a zastaví tam, aby dal prednosť vozidlám idúcim rovno po hlavnej za električkovou traťou.

Takýto vodiči porušujú pravidlá. Vošli do križovatky, aj keď ňou nemôžu plynule prejsť a ani nedávajú prednosť oprotiidúcim vozidlám.

Zhoršujú plynulosť cestnej premávky, lebo blokujú vozidlá z hlavnej, ktoré chcú odbočiť vľavo alebo sa otočiť.

Nezabúdajte na električky

Pri otáčaní sa cez električkovú trať netreba zabúdať ani na električky. Nesmiete ich ohroziť a ani obmedziť. Otáčať sa pritom smiete len na mieste, ktoré je na to určené.

SkryťVypnúť reklamu

"Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde," upozorňuje zákon.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 253
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 994
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 067
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 901
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 762
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 559
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 783
  8. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori? 1 721
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  2. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  3. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  4. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  5. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  6. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  7. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 425
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 581
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 733
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 146
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 4 844
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 635
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 367
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 213
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu