SME

Porovnali sme malé SUV. Je lepší Mercedes GLA alebo BMW X1?

V porovnaní kompaktných SUV sledujeme praktické detaily, dynamické vlastnosti a spotrebu.

(Zdroj: Mercedes)

BMW rozpútalo s modelmi triedy X novú módu, ktorá bola dovtedy pre luxusnú trojku Mercedes, BMW a Audi pomerne tabu.

Hlavne najmenší model X1 znamenal v pretekoch predstavovania SUV a crossoverov prvenstvo na ceste smerom dole. Teda pokiaľ ide o rozmery.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pár rokov po BMW X1 prišlo Audi Q3 a na prelome rokov aj Mercedes GLA.

Posledný menovaný model vyniká moderným štýlom, kompaktnými rozmermi a v skutku dobrými vlastnosťami v ľahkom teréne.

Jeho medzinápravová spojka reaguje rýchlo a vďaka dobre navrhnutému algoritmu trefne predpovedá situáciu, do ktorej auto vchádza.

SkryťVypnúť reklamu

Vybrali sme najčastejšie kombinácie

Pred časom osviežené BMW X1 dostalo vážneho konkurenta v podobnej cenovej hladine. Mercedes GLA je naladený na vlnu súčasnosti, ktorá preferuje výraznejšie tvary a naoko efektnejšie riešenia.

V redakčnom teste sme postavili proti sebe dve verzie, ktoré vzídu ako pomerne častý výsledok objednávky klientov.

Hoci väčšina užívateľov nevidí ľahký terén ako je rok dlhý, pre ten kúsok snehu treba voliť pohon všetkých kolies a pre istotu ten silnejší diesel.

bmw_x1_wallpaper_1600x1200_06_res_r2095.jpg

Model BMW X1 2,0d je zlatá stredná cesta, pretože ešte nemá zložitú konštrukciu najsilnejšej verzie 25d. Obe autá sme porovnávali prevažne na ceste a zamerali sme sa na interiér i každodenný úžitok.

Po už spomínanom nechcenom formátovaní disku v počítači nám neostali fotografie.

SkryťVypnúť reklamu

Avšak máme merania a náš tradičný protokol k testu. Veríme, že záujemcom o tieto autá pomôžeme a ostatným dáme dôvod k diskusii.

Mercedes púta pozornosť

Konzervatívne BMW predstavuje klasiku, ktorá nemá veľa do činenia s peknými líniami.

Model X1 má karosériu, ktorej tvary sa aj napriek dokonalosti dizajnu ostatných BMW trochu hádajú.

Je to možno trvácnejšia forma než Mercedes, ktorý momentálne doslova lezie do očí. Priznajme si, je atraktívnejším autom.

Aj interiér vyzerá moderne. Napriek tomu BMW pôsobí z dnu hodnotnejšie, lebo nemá toľko strieborných plastov. Palubný systém iDrive sa nám zdá prehľadnejší, hoci pracuje v anglickom jazyku. Mercedes GLA ponúka český jazyk.

Vôbec sa nebudeme čudovať, ak Mercedes zaujme väčšinu svojim zjavom a novým štýlom. Tromfy BMW sú úplne v niečom inom.

SkryťVypnúť reklamu

Rázvor náprav rozhoduje

Pri BMW nás v porovnaní s Mercedesom prekvapila pomerne zásadná vec. Napriek pozdĺžne uloženému motoru netrpí interiér nedostatkom priestoru.

V porovnaní s Mercedesom GLA je BMW X1 vo vnútri vzdušnejšie a ponúka viac miesta i variability na zadných sedadlách.

Na obhajobu Mercedesu jedným dychom dodávame, že je o desať centimetrov kratší a má aj o šesť centimetrov kratší rázvor.

V reči centimetrov sú rozdiely neveľké, pocitovo je však BMW väčším autom. Najmä systém sklápania zadných operadiel v kombinácii s kufrom má väčší úžitok.

vodambgal_r2780.jpg

Páči sa nám polohovanie zadných operadiel BMW, výklopná stredná časť a viac miesta nad hlavou.

Nastupovanie do BMW je pohodlnejšie a výhľad z miesta šoféra lepší.

Nevedno prečo je výškové nastavovanie predných sedadiel BMW ako z automobilového praveku (osobne mi vyhovuje, ale množstvo ľudí na to nadáva a asi právom).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na druhej strane potešilo výborné dofukovanie bočného vedenia sedadla. Ak sa na tieto kompaktné SUV pozrieme ako na jediné rodinné auto, navrch má BMW.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

Vozidlo

BMW X1

MERCEDES GLA

nakladacia hrana von (mm)

705

750

nakladacia hrana dnu (mm)

50

105

šírka kufra min./maximálna (mm)

945/1265

1050/1140

výška kufra po roletu (mm)

455

450

nakladací otvor výška/šírka(mm)

815/740/1000

780/710/970

dĺžka kufra min./max (mm)

875/1615

810/1590

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1390

1390

šírka lakte vpredu (mm)

1470

1445

výška na hlavu šofér max. (mm)

1020

950 (990 pri streš.okne)

dĺžka sedáku šofér (mm)

520

520

šírka v ramenách vzadu (mm)

1395

1350

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1475

1410

výška krajné sedadlá (mm)

980

925

výška stredné sedadlo (mm)

965

925

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

430/400

440/400

Výkon mizne v radení stupňov

Nové trendy a snaha dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu si vyžiadali montáž prevodoviek s vysokým počtom stupňov.

Kým Mercedes GLA má sedemstupňovú dvojspojkovú a automatickú prevodovku, BMW má až 8 stupňov.

V plne automatickom a bežnom režime jazdy to má svoj význam. Obe prevodovky radia lahodne a mapujú situáciu na ceste i jazdný štýl vodiča.

Akonáhle príde potreba výkonu a radosti z jazdy, hľadajú správny stupeň.

Motor BMW má výkonom oproti Mercedesu navrch, ale pri zrýchlení z pokoja na stovku radením prehajdáka množstvo svojej energie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skrátka k vysokým krútiacim momentom by stačilo menej stupňov. Protiváhou nášho opovrhnutia počtu stupňov stojí skutočnosť, že väčšine motoristov to neprekáža a na preplnené cesty je veľa stupňov fajn.

Pneumatiky rozhodnú o jazde

Testovaný Mercedes GLA , ktorého fotky neuvidíte, lebo zmizli z počítača do nenávratna, jazdil na 19 palcových kolesách a príplatkových diskoch AMG.

Povoľte uzdu fantázii a predstavte si červené GLA s obrovskými kolesami. To auto vyzeralo neskutočne dobre oproti tmavému BMW na sedemnásť palcových kolesách utopených pod blatníkmi.

Druhú stranu mince predstavuje komfort jazdy na našich cestách a hlavne v Bratislave. Treba zvážiť, či efektný vzhľad za to stojí.

vodax1_r257.jpg

Možno sa pekné obutie oplatí, keď nevyužijete terénne danosti verzie 4MATIC. Pri výbere jedného z týchto dvoch kandidátov si zvážite ceny a výhody, ktoré ponúkajú jednotlivé značky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

My sme autám zmerali dynamiku, aby ste nemuseli trpieť strachom, ktoré je rýchlejšie.

Mercedes s vyšším počtom najazdených kilometrov vykazoval nižšiu spotrebu, najmä ak sa viac tlačilo na plyn. V protokole pod textom nájdete porovnanie jednotlivých parametrov, ktoré z katalógov nevyčítate.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW X1

MERCEDES GLA

Verzia

xDrive 2,0d

220 CDI 4MATIC

Cena modelu od/verzia od (eur)

28.100/35.600

28.998/38.382

Motor

(naftový štvorvalec; 1995 (cm3); jedno turbodúchadlo s variabilnou geometriou; medzichladič stlačeného vzduchu; vstrekovanie typu common rail

naftový štvorvalec; 2143 (cm3); emisná norma Euro6; jedno turbodúchadlo s variabilnou geometriou; medzichladič stlačeného vzduchu; vstrekovanie typu common rail

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135(184)/4000

125 (170)/3400-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

380/1750-2750

350/1400-3400

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická 8 stupňová

automatická dvojspojková 7G DCT

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,1/8,33

8,3/8,65

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

38,31

37,06

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

3,74 na 4. stupni

3,71 na 4. stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,4 na 5. stupni

4,88 na 5. stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1350 na 8. stupni

1500 na 7. stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2000 na 8. stupni

2250 na 7. stupni

Skutočná rýchlosť pri 50/90/130 (km/h)

48/85/124

48/88/127

Stav tachometra (km)

5.119

14.687

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,5/ minimálna 5,8; diaľnice a dynamika 6,4; priemer 6,2

5,1/ minimálna 5,4; diaľnice 5,9; celkový priemer 5,6

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli Cinturato P7 225/50 R17

Goodyear Efficientgrip 235/45 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1650/550

1595/480

Objem batožinového priestoru (l)

420

421

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2760;4454;1798;1545

2699;4445;1804;1494

Motor

hluk motora BMW zanikne vo vysokých rýchlostiach avšak v meste je hlučnejší; medzi konkurenciou vyniká dynamikou a dobrou reakciou; v spotrebe netrhá rekordy ako píše výrobca, ale úsporný je;

Mercedes GLA má subjektívne o niečo tichší diesel v mestskej premávke; motor ponúka dobrú odozvu v širokom spektre otáčok a vie predviesť relatívne úspornú jazdu;

Prevodovka

pracuje veľmi intuitívne; dobre podraďuje pri jazde z kopca; veľmi komfortné radenie; na zážitky zo športovej jazdy bol lepší 6 stupňový automat; čo si motor nadbieha oproti Mercedesu výkonom pri šprinte, to zaniká v častejšom radení

dvojspojková prevodovka vyniká rýchlym preraďovaním; je lepšia v automatickom ako v manuálnom režime; nepohýna sa tak jemne ako klasický automat avšak ponúka výbornú spätnú väzbu od motora pri zaradenom stupni

Podvozok

špička v segmente, výborné utlmenie rázov od cesty; aj na vyšších pneumatikách radosť jazdiť; na sedemnásť palcových kolesách nevyzerá X1 lákavo ale za ten komfortný pocit z jazdy to stojí

mercedes vykrajuje zákruty s ľahkosťou; na športových pneumatikách zatáča efektívnejšie ako BMW a tvári sa športovejšie; pochopiteľne na 19 palcových kolesách s nízkym profilom pneumatík je podvozok hlučnejší a tvrdší; neobjednávajte si takéto obutie

Interiér

klasické konzervatívne BMW; kokpit pôsobí robustne a vyniká kvalitou spracovania; dobre tvarovaný volant; menšie pedále; výborná páka automatickej prevodovky;

sviežejší ako v BMW; príjemné materiály; displej nezapadá do tvarov prístrojovej dosky; GLA pôsobí modernejšie; menej strieborných doplnkov by nezaškodilo;

Posed vodiča a výhľad

viac miesta nad hlavou; dobrý výhľad a ideálne navrhnutý posed šoféra; na rozdiel od športovo strihnutého posedu v iných BMW, tento je pre väčšie spektrum šoférov; odkladacie priestory sú dobré vo dverách , inak slabšie;

šikmejší predný stĺpik; menej miesta nad hlavou ako v BMW aj mierne horší výhľad šikmo dopredu; výborný volant a lepšie odkladacie priestory ako v BMW; protišmykový povrch pedálov; dobre vyriešená skrinka pred spolujazdcom

Ovládanie palubného systému/navigácie

X1 používa staršiu generáciu iDrive, s menším ovládačom bez dotykovej plochy; výborne zabudovaný displej do prístrojovky a čitateľný za každých okolností; ovládanie ako také excelentné

Mercedes vyniká dištančným radarom a doplnkami aktívnej bezpečnosti; tiež výborne spolupracuje s telefónom a má prehľadný palubný počítač; displej a ovládanie palubného systému sa nám páči viac v BMW;

Jazyk auta/navigácie

anglický/anglický

český/český

Grafika displejov a zobrazovanie

výborné zobrazovanie a zrozumiteľná grafika; čitateľný aj na slnku

Mercedes má tiež výbornú grafiku, záleží od preferencií, nám prišlo lepšie BMW

Predné svetlá technika a účinok

bi-xenónové svetlomety; graficky pekné a svojské denné svetlá; výkon svetlometov nedosahuje úrovne Mercedesu

vo výbave boli inteligentné bi-xenónové svetlá; výborný výkon najmä v diaľkovom režime; dobre čitateľné denné LED svetlá;

Odomykanie/vstup do auta

diaľkový ovládač od auta ale nie key-less; štartovanie tlačidlom ale nutnosť zasunúť ovládač do prístrojovky; zbytočné štartovanie tlačidlom ak to nemá key-less;

klasický kľúč s diaľkovým ovládaním ale bez key-less; je to však lepšie pretože štartujete kľúčom a nemusíte robiť dva úkony;

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

BMW X1 má pomerne vysoké prahy, napriek tomu ponúka pohodlné nastupovanie; celkom prekvapilo miesto na hlavu a vzhľadom na to ako pôsobí navonok karoséria je nastupovanie príjemné;

Mercedes má nižšie strechu a tak na hlavu to nie je pri nastupovaní úplne ideálne; vzadu príliš kolmý sklon operadiel; nižší stredový tunel ako v BMW avšak celkovo trochu menej miesta

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

výškové nastavovanie manuálne ovládaných sedadiel pochádza z praveku a to nemusí každému vyhovovať; pritom sedadlá majú nastaviteľné bočné vedenie dofukovaním; bedrová štvorsmerová opierka sa nastavuje elektricky; tiež si možno predĺžiť sedák

Mercedes nemá nastaviteľnú bedrovú opierku avšak klasické nastavovanie výšky pákou; sklon operadla predných sedadiel nastavujete otočnou ružicou; a možno meniť uhol sklonu sedáka; predné sedadlá v tejto verzii nemajú nastaviteľné bočné vedenie ale celkom univerzálne navrhnutý tvar;

Zadné sedadlá a sklápanie operadiel vzadu

Zadné operadlá sú v BMW vyriešené veľmi šikovne; jednak majú päť možných polôh sklonu operadla; po sklopení sú v jednej rovine s dnom kufra; v základe sa sklápajú v pomere 2/3; ak je to potrebné možno samostatne sklopiť stredný; vzadu sú lampy na čítanie, slušné boxy vo dverách a miesto na chodidlá pod predným sedadlom aj v jeho najnižšej polohe;

základná poloha pomerne kolmých operadiel je len jedna, po vyklopení pomocného držiaku môžu byť operadlá v druhej ešte kolmejšej polohe; operadlá sa sklápajú do jednej roviny s vyšším dnom kufra; sedenie vzadu je lepšie v BMW

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

široký nakladací otvor; výrazne rozšírený kufor v jednom mieste, čo vyhovuje pri zloženom športovom kočíku, praktická guma na dne kufra a štyri kovové oká na sieť; pod dnom je ešte veľmi plytký organizér na drobnosti alebo na nič; výklopné dno kufra nemá držiak

dvojité dno, pod dnom pekný priestor a skladacia bednička; nemá širšiu časť kufra; zásek na dno, keď ho vyklopíš; štyri kovové oká; veľmi šikmý zadok, horšie využiteľný

Rezervné koleso - prístup

bez rezervného kolesa – Run-flat pneumatiky

bez rezervného kolesa – Run-flat pneumatiky

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

klasické veko nádrže; dve zámky prednej kapoty; ostrekovač trochu ďaleko od okraja motorového priestoru; plynová vzpera

veko motora bez plynovej vzpery; klasické veko nádrže; ostrekovač dobre dostupný blízko svetla;


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 635
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 043
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 691
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 175
  5. Ísť do kúpeľov je IN 4 780
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 561
  7. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 4 473
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 430
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť I.
  2. Vladimír Krátky: Kartel ?
  3. Lukáš Majerčák: Belianske Tatry I. : okruh na Chatu Plesnivec (1 290 mnm)
  4. Viktor Pamula: Dvadsaťjeden rokov v NATO.
  5. Ján Valchár: Menová reforma reloaded (až som skoro vytriezvel)
  6. Miroslav Pollák: Marec 2025 a Slovensko 1.
  7. Ivan Mlynár: Aj bezvýznamný živočích Filip Kuffa je cenou za slobodu politickej galérky.
  8. Štefan Šturdzík: Antalya moja láska.
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 36 166
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 258
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 11 126
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 631
  5. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 10 546
  6. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 8 427
  7. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 7 743
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 645
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu