BMW rozpútalo s modelmi triedy X novú módu, ktorá bola dovtedy pre luxusnú trojku Mercedes, BMW a Audi pomerne tabu.
Hlavne najmenší model X1 znamenal v pretekoch predstavovania SUV a crossoverov prvenstvo na ceste smerom dole. Teda pokiaľ ide o rozmery.
Pár rokov po BMW X1 prišlo Audi Q3 a na prelome rokov aj Mercedes GLA.
Posledný menovaný model vyniká moderným štýlom, kompaktnými rozmermi a v skutku dobrými vlastnosťami v ľahkom teréne.
Jeho medzinápravová spojka reaguje rýchlo a vďaka dobre navrhnutému algoritmu trefne predpovedá situáciu, do ktorej auto vchádza.
Vybrali sme najčastejšie kombinácie
Pred časom osviežené BMW X1 dostalo vážneho konkurenta v podobnej cenovej hladine. Mercedes GLA je naladený na vlnu súčasnosti, ktorá preferuje výraznejšie tvary a naoko efektnejšie riešenia.
V redakčnom teste sme postavili proti sebe dve verzie, ktoré vzídu ako pomerne častý výsledok objednávky klientov.
Hoci väčšina užívateľov nevidí ľahký terén ako je rok dlhý, pre ten kúsok snehu treba voliť pohon všetkých kolies a pre istotu ten silnejší diesel.
Model BMW X1 2,0d je zlatá stredná cesta, pretože ešte nemá zložitú konštrukciu najsilnejšej verzie 25d. Obe autá sme porovnávali prevažne na ceste a zamerali sme sa na interiér i každodenný úžitok.
Po už spomínanom nechcenom formátovaní disku v počítači nám neostali fotografie.
Avšak máme merania a náš tradičný protokol k testu. Veríme, že záujemcom o tieto autá pomôžeme a ostatným dáme dôvod k diskusii.
Mercedes púta pozornosť
Konzervatívne BMW predstavuje klasiku, ktorá nemá veľa do činenia s peknými líniami.
Model X1 má karosériu, ktorej tvary sa aj napriek dokonalosti dizajnu ostatných BMW trochu hádajú.
Je to možno trvácnejšia forma než Mercedes, ktorý momentálne doslova lezie do očí. Priznajme si, je atraktívnejším autom.
Aj interiér vyzerá moderne. Napriek tomu BMW pôsobí z dnu hodnotnejšie, lebo nemá toľko strieborných plastov. Palubný systém iDrive sa nám zdá prehľadnejší, hoci pracuje v anglickom jazyku. Mercedes GLA ponúka český jazyk.
Vôbec sa nebudeme čudovať, ak Mercedes zaujme väčšinu svojim zjavom a novým štýlom. Tromfy BMW sú úplne v niečom inom.
Rázvor náprav rozhoduje
Pri BMW nás v porovnaní s Mercedesom prekvapila pomerne zásadná vec. Napriek pozdĺžne uloženému motoru netrpí interiér nedostatkom priestoru.
V porovnaní s Mercedesom GLA je BMW X1 vo vnútri vzdušnejšie a ponúka viac miesta i variability na zadných sedadlách.
Na obhajobu Mercedesu jedným dychom dodávame, že je o desať centimetrov kratší a má aj o šesť centimetrov kratší rázvor.
V reči centimetrov sú rozdiely neveľké, pocitovo je však BMW väčším autom. Najmä systém sklápania zadných operadiel v kombinácii s kufrom má väčší úžitok.
Páči sa nám polohovanie zadných operadiel BMW, výklopná stredná časť a viac miesta nad hlavou.
Nastupovanie do BMW je pohodlnejšie a výhľad z miesta šoféra lepší.
Nevedno prečo je výškové nastavovanie predných sedadiel BMW ako z automobilového praveku (osobne mi vyhovuje, ale množstvo ľudí na to nadáva a asi právom).
Na druhej strane potešilo výborné dofukovanie bočného vedenia sedadla. Ak sa na tieto kompaktné SUV pozrieme ako na jediné rodinné auto, navrch má BMW.
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
Vozidlo | BMW X1 | MERCEDES GLA |
nakladacia hrana von (mm) | 705 | 750 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 50 | 105 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 945/1265 | 1050/1140 |
výška kufra po roletu (mm) | 455 | 450 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 815/740/1000 | 780/710/970 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 875/1615 | 810/1590 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1390 | 1390 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1470 | 1445 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1020 | 950 (990 pri streš.okne) |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 520 | 520 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1395 | 1350 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1475 | 1410 |
výška krajné sedadlá (mm) | 980 | 925 |
výška stredné sedadlo (mm) | 965 | 925 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 430/400 | 440/400 |
Výkon mizne v radení stupňov
Nové trendy a snaha dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu si vyžiadali montáž prevodoviek s vysokým počtom stupňov.
Kým Mercedes GLA má sedemstupňovú dvojspojkovú a automatickú prevodovku, BMW má až 8 stupňov.
V plne automatickom a bežnom režime jazdy to má svoj význam. Obe prevodovky radia lahodne a mapujú situáciu na ceste i jazdný štýl vodiča.
Akonáhle príde potreba výkonu a radosti z jazdy, hľadajú správny stupeň.
Motor BMW má výkonom oproti Mercedesu navrch, ale pri zrýchlení z pokoja na stovku radením prehajdáka množstvo svojej energie.
Skrátka k vysokým krútiacim momentom by stačilo menej stupňov. Protiváhou nášho opovrhnutia počtu stupňov stojí skutočnosť, že väčšine motoristov to neprekáža a na preplnené cesty je veľa stupňov fajn.
Pneumatiky rozhodnú o jazde
Testovaný Mercedes GLA , ktorého fotky neuvidíte, lebo zmizli z počítača do nenávratna, jazdil na 19 palcových kolesách a príplatkových diskoch AMG.
Povoľte uzdu fantázii a predstavte si červené GLA s obrovskými kolesami. To auto vyzeralo neskutočne dobre oproti tmavému BMW na sedemnásť palcových kolesách utopených pod blatníkmi.
Druhú stranu mince predstavuje komfort jazdy na našich cestách a hlavne v Bratislave. Treba zvážiť, či efektný vzhľad za to stojí.
Možno sa pekné obutie oplatí, keď nevyužijete terénne danosti verzie 4MATIC. Pri výbere jedného z týchto dvoch kandidátov si zvážite ceny a výhody, ktoré ponúkajú jednotlivé značky.
My sme autám zmerali dynamiku, aby ste nemuseli trpieť strachom, ktoré je rýchlejšie.
Mercedes s vyšším počtom najazdených kilometrov vykazoval nižšiu spotrebu, najmä ak sa viac tlačilo na plyn. V protokole pod textom nájdete porovnanie jednotlivých parametrov, ktoré z katalógov nevyčítate.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | BMW X1 | MERCEDES GLA |
Verzia | xDrive 2,0d | 220 CDI 4MATIC |
Cena modelu od/verzia od (eur) | 28.100/35.600 | 28.998/38.382 |
Motor | (naftový štvorvalec; 1995 (cm3); jedno turbodúchadlo s variabilnou geometriou; medzichladič stlačeného vzduchu; vstrekovanie typu common rail | naftový štvorvalec; 2143 (cm3); emisná norma Euro6; jedno turbodúchadlo s variabilnou geometriou; medzichladič stlačeného vzduchu; vstrekovanie typu common rail |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 135(184)/4000 | 125 (170)/3400-4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 380/1750-2750 | 350/1400-3400 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatická 8 stupňová | automatická dvojspojková 7G DCT |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 8,1/8,33 | 8,3/8,65 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 38,31 | 37,06 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 3,74 na 4. stupni | 3,71 na 4. stupni |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,4 na 5. stupni | 4,88 na 5. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1350 na 8. stupni | 1500 na 7. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2000 na 8. stupni | 2250 na 7. stupni |
Skutočná rýchlosť pri 50/90/130 (km/h) | 48/85/124 | 48/88/127 |
Stav tachometra (km) | 5.119 | 14.687 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,5/ minimálna 5,8; diaľnice a dynamika 6,4; priemer 6,2 | 5,1/ minimálna 5,4; diaľnice 5,9; celkový priemer 5,6 |
Typ a rozmer pneumatík | Pirelli Cinturato P7 225/50 R17 | Goodyear Efficientgrip 235/45 R19 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1650/550 | 1595/480 |
Objem batožinového priestoru (l) | 420 | 421 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2760;4454;1798;1545 | 2699;4445;1804;1494 |
Motor | hluk motora BMW zanikne vo vysokých rýchlostiach avšak v meste je hlučnejší; medzi konkurenciou vyniká dynamikou a dobrou reakciou; v spotrebe netrhá rekordy ako píše výrobca, ale úsporný je; | Mercedes GLA má subjektívne o niečo tichší diesel v mestskej premávke; motor ponúka dobrú odozvu v širokom spektre otáčok a vie predviesť relatívne úspornú jazdu; |
Prevodovka | pracuje veľmi intuitívne; dobre podraďuje pri jazde z kopca; veľmi komfortné radenie; na zážitky zo športovej jazdy bol lepší 6 stupňový automat; čo si motor nadbieha oproti Mercedesu výkonom pri šprinte, to zaniká v častejšom radení | dvojspojková prevodovka vyniká rýchlym preraďovaním; je lepšia v automatickom ako v manuálnom režime; nepohýna sa tak jemne ako klasický automat avšak ponúka výbornú spätnú väzbu od motora pri zaradenom stupni |
Podvozok | špička v segmente, výborné utlmenie rázov od cesty; aj na vyšších pneumatikách radosť jazdiť; na sedemnásť palcových kolesách nevyzerá X1 lákavo ale za ten komfortný pocit z jazdy to stojí | mercedes vykrajuje zákruty s ľahkosťou; na športových pneumatikách zatáča efektívnejšie ako BMW a tvári sa športovejšie; pochopiteľne na 19 palcových kolesách s nízkym profilom pneumatík je podvozok hlučnejší a tvrdší; neobjednávajte si takéto obutie |
Interiér | klasické konzervatívne BMW; kokpit pôsobí robustne a vyniká kvalitou spracovania; dobre tvarovaný volant; menšie pedále; výborná páka automatickej prevodovky; | sviežejší ako v BMW; príjemné materiály; displej nezapadá do tvarov prístrojovej dosky; GLA pôsobí modernejšie; menej strieborných doplnkov by nezaškodilo; |
Posed vodiča a výhľad | viac miesta nad hlavou; dobrý výhľad a ideálne navrhnutý posed šoféra; na rozdiel od športovo strihnutého posedu v iných BMW, tento je pre väčšie spektrum šoférov; odkladacie priestory sú dobré vo dverách , inak slabšie; | šikmejší predný stĺpik; menej miesta nad hlavou ako v BMW aj mierne horší výhľad šikmo dopredu; výborný volant a lepšie odkladacie priestory ako v BMW; protišmykový povrch pedálov; dobre vyriešená skrinka pred spolujazdcom |
Ovládanie palubného systému/navigácie | X1 používa staršiu generáciu iDrive, s menším ovládačom bez dotykovej plochy; výborne zabudovaný displej do prístrojovky a čitateľný za každých okolností; ovládanie ako také excelentné | Mercedes vyniká dištančným radarom a doplnkami aktívnej bezpečnosti; tiež výborne spolupracuje s telefónom a má prehľadný palubný počítač; displej a ovládanie palubného systému sa nám páči viac v BMW; |
Jazyk auta/navigácie | anglický/anglický | český/český |
Grafika displejov a zobrazovanie | výborné zobrazovanie a zrozumiteľná grafika; čitateľný aj na slnku | Mercedes má tiež výbornú grafiku, záleží od preferencií, nám prišlo lepšie BMW |
Predné svetlá technika a účinok | bi-xenónové svetlomety; graficky pekné a svojské denné svetlá; výkon svetlometov nedosahuje úrovne Mercedesu | vo výbave boli inteligentné bi-xenónové svetlá; výborný výkon najmä v diaľkovom režime; dobre čitateľné denné LED svetlá; |
Odomykanie/vstup do auta | diaľkový ovládač od auta ale nie key-less; štartovanie tlačidlom ale nutnosť zasunúť ovládač do prístrojovky; zbytočné štartovanie tlačidlom ak to nemá key-less; | klasický kľúč s diaľkovým ovládaním ale bez key-less; je to však lepšie pretože štartujete kľúčom a nemusíte robiť dva úkony; |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | BMW X1 má pomerne vysoké prahy, napriek tomu ponúka pohodlné nastupovanie; celkom prekvapilo miesto na hlavu a vzhľadom na to ako pôsobí navonok karoséria je nastupovanie príjemné; | Mercedes má nižšie strechu a tak na hlavu to nie je pri nastupovaní úplne ideálne; vzadu príliš kolmý sklon operadiel; nižší stredový tunel ako v BMW avšak celkovo trochu menej miesta |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | výškové nastavovanie manuálne ovládaných sedadiel pochádza z praveku a to nemusí každému vyhovovať; pritom sedadlá majú nastaviteľné bočné vedenie dofukovaním; bedrová štvorsmerová opierka sa nastavuje elektricky; tiež si možno predĺžiť sedák | Mercedes nemá nastaviteľnú bedrovú opierku avšak klasické nastavovanie výšky pákou; sklon operadla predných sedadiel nastavujete otočnou ružicou; a možno meniť uhol sklonu sedáka; predné sedadlá v tejto verzii nemajú nastaviteľné bočné vedenie ale celkom univerzálne navrhnutý tvar; |
Zadné sedadlá a sklápanie operadiel vzadu | Zadné operadlá sú v BMW vyriešené veľmi šikovne; jednak majú päť možných polôh sklonu operadla; po sklopení sú v jednej rovine s dnom kufra; v základe sa sklápajú v pomere 2/3; ak je to potrebné možno samostatne sklopiť stredný; vzadu sú lampy na čítanie, slušné boxy vo dverách a miesto na chodidlá pod predným sedadlom aj v jeho najnižšej polohe; | základná poloha pomerne kolmých operadiel je len jedna, po vyklopení pomocného držiaku môžu byť operadlá v druhej ešte kolmejšej polohe; operadlá sa sklápajú do jednej roviny s vyšším dnom kufra; sedenie vzadu je lepšie v BMW |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | široký nakladací otvor; výrazne rozšírený kufor v jednom mieste, čo vyhovuje pri zloženom športovom kočíku, praktická guma na dne kufra a štyri kovové oká na sieť; pod dnom je ešte veľmi plytký organizér na drobnosti alebo na nič; výklopné dno kufra nemá držiak | dvojité dno, pod dnom pekný priestor a skladacia bednička; nemá širšiu časť kufra; zásek na dno, keď ho vyklopíš; štyri kovové oká; veľmi šikmý zadok, horšie využiteľný |
Rezervné koleso - prístup | bez rezervného kolesa – Run-flat pneumatiky | bez rezervného kolesa – Run-flat pneumatiky |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | klasické veko nádrže; dve zámky prednej kapoty; ostrekovač trochu ďaleko od okraja motorového priestoru; plynová vzpera | veko motora bez plynovej vzpery; klasické veko nádrže; ostrekovač dobre dostupný blízko svetla; |