SME
Štvrtok, 22. apríl, 2021 | Meniny má SlavomírKrížovkyKrížovky

Vyskúšali sme mestský autobus bez vodiča od konštruktéra F1

Výstava Michelin Challenge Bibendum v Číne venuje veľkú pozornosť mestskej mobilite.

(Zdroj: Jakub Rejlek)

Značku Ligier poznajú fanúšikovia motoristického športu z rokov 1976 až 1996, kedy účinkovala vo Formule 1.

Rodinná firma Guya Ligiera dávno opustila motoršportové aktivity na najvyššej úrovni a pozornosť venuje malým autám.

Ligier vyrába vozidielka pre mladých ľudí, ktorí ešte nemajú klasické vodičské oprávnenie. Najnovšie však inžinieri venujú pozornosť malým ekologickým autám.

Autobus bez šoféra už vyrábajú

Francúzska firma však do Číny priniesla novinku, ktorá má zmeniť prepravu ľudí vo veľkomestách.

Inovatívny autobus dokáže jazdiť bez vodiča a vraj vystavený kus nie je koncept ale už sériovo vyrobené vozidlo.

Dokonca prvé exempláre majú svojich zákazníkov vo Švajčiarsku a Francúzsku.

Zavedeniu do bežnej premávky zatiaľ bráni legislatíva, ktorá nedovoľuje použiť dvojstopové vozidlo bez riadenia a zásahu vodiča.

Ligier EasyMile nemá vodiča ani volant. Ide o elektrický autobus, ktorý dokáže zobrať až desať ľudí, z toho šesť na sedenie a štyroch na státie.

autobusligier_3_r8700.jpg

Zatiaľ jazdí na neverejných trasách

Okolie automatického autobusu monitoruje niekoľko kamier, počítač spracuváva obraz a porovnáva s údajmi z GPS.

Kým sa autobusy nedostanú do voľnej premávky, nepotrebujú najmodernejší systém GPS.

Ak si ho zákazník objedná na prácu v uzavretom priestore a nie na verejnej komunikácii, prídu ľudia od firmy Ligier a autobus zajazdia na danej trase.

Zajazdenie autobusu urobia pomocou dotykového ovládacie panelu. Ligier EasyMile si nahrá trasu do pamäte, a potom jazdí bez ďalšieho zásahu.

Stačí malý motor a nízka rýchlosť

Cestujúci majú možnosť v prípade nebezpečenstva potiahnuť záchrannú brzdu. V autobuse je trojica tlačidiel, ktorými ho možno zastaviť a nechýba ani tlačidlo SOS.

Ligier EasyMile poháňa malý elektromotor s výkonom 10 kW, ktorý napájajú Lithium-ionové batérie s kapacitou 7,2 alebo 20 kWh.

Autobus s poháňanou prednou nápravou dokáže jazdiť rýchlosťou 40 km/h. Novinka pasuje do uličiek uzavretého parku alebo historického centra mesta.

Maximálne dokáže odviesť 1150 kilogramov a na jedno nabitie jazdí až 14 hodín. Zákazník si môže prenajať Ligier EasyMile za 5000 eur mesačne alebo si ho kúpiť za 200 000 eur s päťročnou zárukou.

autobusligier_4_r3560.jpg

Pri chodcoch príliš spomaľuje

Minibus som si vyskúšal na vlastnej koži a viem si predstaviť, že by dokázal jazdiť v uzavretom najužšom centre veľkomesta, napríklad Prahy.

Je to zvláštny pocit, ak v niečom sedíte spolu s inými ľuďmi a veziete sa bez zásahu šoféra. Ale funguje to.

Ligier EasyMile sa pomaly a veľmi pokojne rozbieha. V prípade, že na trase uvidií chodcov alebo predmety, spomalí a obíde ich.

Na môj vkus však spomalí až priveľmi. Neodkážem si predstaviť ako dlho by mu trvala cesta z Václavského námestia na Staromestské alebo k Paladiu.

Ak má minibus voľnú cestu, dokáže sa rozbehnúť na slušnú rýchlosť a kilometrový okruh na výstavisku zvládol presvedčivo aj medzi chodcami.

autobusligier_hlavni_r2906.jpg

Čína sa nevzdáva

Pochopiteľne Ligier EasyMile nie je jediný autobus budúcnosti na Michelin Challenge Bibendum.

Pozadu nechcú ostať ani výrobcovia z Číny, ktorí predstavili veľké elektrické autobusy. Jeden z nich s obrovskou batériou prejde na nabitie 350 kilometrov a odvezie 50 ľudí.

Akurát výrobca k nemu zverejnil popis v jazyku, ktorý štandardný Európan nevie rozlúštiť.

Postupne vám ukážeme Citroen DS6 a elektromobil Denza postavený na báze minulej generácie Mercedesu triedy B.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  3. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  4. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  5. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  6. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  7. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  8. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  9. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  10. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  1. Riaditeľ Kositu: Odpad vyriešia technológie, skládky končia
  2. Nákupy zadarmo vo Forum Poprad
  3. AAA AUTO otvorilo pobočky s ponukou 4000 áut
  4. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  5. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  6. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  7. Viete ako na to, ak potrebujete silu a energiu?
  8. Viac ako polovica to zažila, hovoriť nechce nikto
  9. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  10. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 822
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 15 221
  3. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 10 224
  4. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou 8 456
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 062
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 335
  7. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 172
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 6 718
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 706
  10. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov 6 562
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany SR Jaroslav Naď, predseda vlády SR Eduard Heger a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Ivan Korčok počas vyhlásenia po zasadnutí Bezpečnostnej rady SR.

Slovensko je prvou krajinou, ktorá vyjadrila solidaritu s Českom vyhostením diplomatov.

1 h

Penta odchádza z pozície minoritného akcionára vydavateľstva Petit Press, a. s.

6 h

Penta odchádza zo SME.

7 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Česi robia neriadený reštart

Zuzana Kepplová.

Čo chceme z témy vrbětickej agresie dostať my?

1 h

Neprehliadnite tiež

Audi A6 e-tron

Na dojazd 300 kilometrov postačí nabíjať 10 minút.

6 h
Honda HR-V e:HEV

Dostala väčší výkon ako Jazz.

18. feb
Vysokonapäťové akumulátory z modelov Volvo budú mať ďalšie využitie.

Od roku 2040 bude všetky diely áut recyklovať.

21. apr
Ford Evos

Má priniesť nový impulz do strednej triedy.

21. apr