Vyskúšali sme mestský autobus bez vodiča od konštruktéra F1

Výstava Michelin Challenge Bibendum v Číne venuje veľkú pozornosť mestskej mobilite.

(Zdroj: Jakub Rejlek)

Značku Ligier poznajú fanúšikovia motoristického športu z rokov 1976 až 1996, kedy účinkovala vo Formule 1.

Rodinná firma Guya Ligiera dávno opustila motoršportové aktivity na najvyššej úrovni a pozornosť venuje malým autám.

Ligier vyrába vozidielka pre mladých ľudí, ktorí ešte nemajú klasické vodičské oprávnenie. Najnovšie však inžinieri venujú pozornosť malým ekologickým autám.

Autobus bez šoféra už vyrábajú

Francúzska firma však do Číny priniesla novinku, ktorá má zmeniť prepravu ľudí vo veľkomestách.

Inovatívny autobus dokáže jazdiť bez vodiča a vraj vystavený kus nie je koncept ale už sériovo vyrobené vozidlo.

Dokonca prvé exempláre majú svojich zákazníkov vo Švajčiarsku a Francúzsku.

Zavedeniu do bežnej premávky zatiaľ bráni legislatíva, ktorá nedovoľuje použiť dvojstopové vozidlo bez riadenia a zásahu vodiča.

Ligier EasyMile nemá vodiča ani volant. Ide o elektrický autobus, ktorý dokáže zobrať až desať ľudí, z toho šesť na sedenie a štyroch na státie.

autobusligier_3_r8700.jpg

Zatiaľ jazdí na neverejných trasách

Okolie automatického autobusu monitoruje niekoľko kamier, počítač spracuváva obraz a porovnáva s údajmi z GPS.

Kým sa autobusy nedostanú do voľnej premávky, nepotrebujú najmodernejší systém GPS.

Ak si ho zákazník objedná na prácu v uzavretom priestore a nie na verejnej komunikácii, prídu ľudia od firmy Ligier a autobus zajazdia na danej trase.

Zajazdenie autobusu urobia pomocou dotykového ovládacie panelu. Ligier EasyMile si nahrá trasu do pamäte, a potom jazdí bez ďalšieho zásahu.

Stačí malý motor a nízka rýchlosť

Cestujúci majú možnosť v prípade nebezpečenstva potiahnuť záchrannú brzdu. V autobuse je trojica tlačidiel, ktorými ho možno zastaviť a nechýba ani tlačidlo SOS.

Ligier EasyMile poháňa malý elektromotor s výkonom 10 kW, ktorý napájajú Lithium-ionové batérie s kapacitou 7,2 alebo 20 kWh.

Autobus s poháňanou prednou nápravou dokáže jazdiť rýchlosťou 40 km/h. Novinka pasuje do uličiek uzavretého parku alebo historického centra mesta.

Maximálne dokáže odviesť 1150 kilogramov a na jedno nabitie jazdí až 14 hodín. Zákazník si môže prenajať Ligier EasyMile za 5000 eur mesačne alebo si ho kúpiť za 200 000 eur s päťročnou zárukou.

autobusligier_4_r3560.jpg

Pri chodcoch príliš spomaľuje

Minibus som si vyskúšal na vlastnej koži a viem si predstaviť, že by dokázal jazdiť v uzavretom najužšom centre veľkomesta, napríklad Prahy.

Je to zvláštny pocit, ak v niečom sedíte spolu s inými ľuďmi a veziete sa bez zásahu šoféra. Ale funguje to.

Ligier EasyMile sa pomaly a veľmi pokojne rozbieha. V prípade, že na trase uvidií chodcov alebo predmety, spomalí a obíde ich.

Na môj vkus však spomalí až priveľmi. Neodkážem si predstaviť ako dlho by mu trvala cesta z Václavského námestia na Staromestské alebo k Paladiu.

Ak má minibus voľnú cestu, dokáže sa rozbehnúť na slušnú rýchlosť a kilometrový okruh na výstavisku zvládol presvedčivo aj medzi chodcami.

autobusligier_hlavni_r2906.jpg

Čína sa nevzdáva

Pochopiteľne Ligier EasyMile nie je jediný autobus budúcnosti na Michelin Challenge Bibendum.

Pozadu nechcú ostať ani výrobcovia z Číny, ktorí predstavili veľké elektrické autobusy. Jeden z nich s obrovskou batériou prejde na nabitie 350 kilometrov a odvezie 50 ľudí.

Akurát výrobca k nemu zverejnil popis v jazyku, ktorý štandardný Európan nevie rozlúštiť.

Postupne vám ukážeme Citroen DS6 a elektromobil Denza postavený na báze minulej generácie Mercedesu triedy B.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 859
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 621
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 443
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 060
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 982
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 589
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 775
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 195
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 019
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 707

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie PET fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko vo finále MS vo futbale? Nie je to utópia

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Neprehliadnite tiež

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.

V Bratislave sa predviedli vzácne veterány

V centre Bratislavy sa uskutočnil zraz najstarších a najvzácnejších veteránov.