SME
Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena
reklama

Vyskúšali sme mestský autobus bez vodiča od konštruktéra F1

Výstava Michelin Challenge Bibendum v Číne venuje veľkú pozornosť mestskej mobilite.

(Zdroj: Jakub Rejlek)

Značku Ligier poznajú fanúšikovia motoristického športu z rokov 1976 až 1996, kedy účinkovala vo Formule 1.

Rodinná firma Guya Ligiera dávno opustila motoršportové aktivity na najvyššej úrovni a pozornosť venuje malým autám.

Ligier vyrába vozidielka pre mladých ľudí, ktorí ešte nemajú klasické vodičské oprávnenie. Najnovšie však inžinieri venujú pozornosť malým ekologickým autám.

Autobus bez šoféra už vyrábajú

Francúzska firma však do Číny priniesla novinku, ktorá má zmeniť prepravu ľudí vo veľkomestách.

Inovatívny autobus dokáže jazdiť bez vodiča a vraj vystavený kus nie je koncept ale už sériovo vyrobené vozidlo.

Dokonca prvé exempláre majú svojich zákazníkov vo Švajčiarsku a Francúzsku.

Zavedeniu do bežnej premávky zatiaľ bráni legislatíva, ktorá nedovoľuje použiť dvojstopové vozidlo bez riadenia a zásahu vodiča.

Ligier EasyMile nemá vodiča ani volant. Ide o elektrický autobus, ktorý dokáže zobrať až desať ľudí, z toho šesť na sedenie a štyroch na státie.

autobusligier_3_r8700.jpg

Zatiaľ jazdí na neverejných trasách

Okolie automatického autobusu monitoruje niekoľko kamier, počítač spracuváva obraz a porovnáva s údajmi z GPS.

Kým sa autobusy nedostanú do voľnej premávky, nepotrebujú najmodernejší systém GPS.

Ak si ho zákazník objedná na prácu v uzavretom priestore a nie na verejnej komunikácii, prídu ľudia od firmy Ligier a autobus zajazdia na danej trase.

Zajazdenie autobusu urobia pomocou dotykového ovládacie panelu. Ligier EasyMile si nahrá trasu do pamäte, a potom jazdí bez ďalšieho zásahu.

Stačí malý motor a nízka rýchlosť

Cestujúci majú možnosť v prípade nebezpečenstva potiahnuť záchrannú brzdu. V autobuse je trojica tlačidiel, ktorými ho možno zastaviť a nechýba ani tlačidlo SOS.

Ligier EasyMile poháňa malý elektromotor s výkonom 10 kW, ktorý napájajú Lithium-ionové batérie s kapacitou 7,2 alebo 20 kWh.

Autobus s poháňanou prednou nápravou dokáže jazdiť rýchlosťou 40 km/h. Novinka pasuje do uličiek uzavretého parku alebo historického centra mesta.

Maximálne dokáže odviesť 1150 kilogramov a na jedno nabitie jazdí až 14 hodín. Zákazník si môže prenajať Ligier EasyMile za 5000 eur mesačne alebo si ho kúpiť za 200 000 eur s päťročnou zárukou.

autobusligier_4_r3560.jpg

Pri chodcoch príliš spomaľuje

Minibus som si vyskúšal na vlastnej koži a viem si predstaviť, že by dokázal jazdiť v uzavretom najužšom centre veľkomesta, napríklad Prahy.

Je to zvláštny pocit, ak v niečom sedíte spolu s inými ľuďmi a veziete sa bez zásahu šoféra. Ale funguje to.

Ligier EasyMile sa pomaly a veľmi pokojne rozbieha. V prípade, že na trase uvidií chodcov alebo predmety, spomalí a obíde ich.

Na môj vkus však spomalí až priveľmi. Neodkážem si predstaviť ako dlho by mu trvala cesta z Václavského námestia na Staromestské alebo k Paladiu.

Ak má minibus voľnú cestu, dokáže sa rozbehnúť na slušnú rýchlosť a kilometrový okruh na výstavisku zvládol presvedčivo aj medzi chodcami.

autobusligier_hlavni_r2906.jpg

Čína sa nevzdáva

Pochopiteľne Ligier EasyMile nie je jediný autobus budúcnosti na Michelin Challenge Bibendum.

Pozadu nechcú ostať ani výrobcovia z Číny, ktorí predstavili veľké elektrické autobusy. Jeden z nich s obrovskou batériou prejde na nabitie 350 kilometrov a odvezie 50 ľudí.

Akurát výrobca k nemu zverejnil popis v jazyku, ktorý štandardný Európan nevie rozlúštiť.

Postupne vám ukážeme Citroen DS6 a elektromobil Denza postavený na báze minulej generácie Mercedesu triedy B.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  5. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  2. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  3. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  4. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  5. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  6. Sodastream sa mení
  7. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 618
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 598
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 676
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 420
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 668
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 569
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 180
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 691
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Andrea Bérešová: Exkurzia v továrni na výrobu tradičnej kosy
  2. Juraj Králik: Na jar sa sneh roztopil
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (212) - Lošonec
  4. Milan Buno: Zmiznutie tínedžerky na chorvátskom pobreží | 7 knižných tipov
  5. Vladimír Zervan: Mám sa báť?
  6. Michael Achberger: 0 potravín s takmer nulovými kalóriami, ktoré môžete bez obmedzení konzumovať a udržať si štíhlu líniu!
  7. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  8. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 15 676
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 568
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 474
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 787
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 463
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 589
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 249
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 229
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu