Značku Ligier poznajú fanúšikovia motoristického športu z rokov 1976 až 1996, kedy účinkovala vo Formule 1.
Rodinná firma Guya Ligiera dávno opustila motoršportové aktivity na najvyššej úrovni a pozornosť venuje malým autám.
Ligier vyrába vozidielka pre mladých ľudí, ktorí ešte nemajú klasické vodičské oprávnenie. Najnovšie však inžinieri venujú pozornosť malým ekologickým autám.

Autobus bez šoféra už vyrábajú
Francúzska firma však do Číny priniesla novinku, ktorá má zmeniť prepravu ľudí vo veľkomestách.
Inovatívny autobus dokáže jazdiť bez vodiča a vraj vystavený kus nie je koncept ale už sériovo vyrobené vozidlo.
Dokonca prvé exempláre majú svojich zákazníkov vo Švajčiarsku a Francúzsku.
Zavedeniu do bežnej premávky zatiaľ bráni legislatíva, ktorá nedovoľuje použiť dvojstopové vozidlo bez riadenia a zásahu vodiča.
Ligier EasyMile nemá vodiča ani volant. Ide o elektrický autobus, ktorý dokáže zobrať až desať ľudí, z toho šesť na sedenie a štyroch na státie.
Zatiaľ jazdí na neverejných trasách
Okolie automatického autobusu monitoruje niekoľko kamier, počítač spracuváva obraz a porovnáva s údajmi z GPS.
Kým sa autobusy nedostanú do voľnej premávky, nepotrebujú najmodernejší systém GPS.
Ak si ho zákazník objedná na prácu v uzavretom priestore a nie na verejnej komunikácii, prídu ľudia od firmy Ligier a autobus zajazdia na danej trase.
Zajazdenie autobusu urobia pomocou dotykového ovládacie panelu. Ligier EasyMile si nahrá trasu do pamäte, a potom jazdí bez ďalšieho zásahu.
Stačí malý motor a nízka rýchlosť
Cestujúci majú možnosť v prípade nebezpečenstva potiahnuť záchrannú brzdu. V autobuse je trojica tlačidiel, ktorými ho možno zastaviť a nechýba ani tlačidlo SOS.
Ligier EasyMile poháňa malý elektromotor s výkonom 10 kW, ktorý napájajú Lithium-ionové batérie s kapacitou 7,2 alebo 20 kWh.
Autobus s poháňanou prednou nápravou dokáže jazdiť rýchlosťou 40 km/h. Novinka pasuje do uličiek uzavretého parku alebo historického centra mesta.
Maximálne dokáže odviesť 1150 kilogramov a na jedno nabitie jazdí až 14 hodín. Zákazník si môže prenajať Ligier EasyMile za 5000 eur mesačne alebo si ho kúpiť za 200 000 eur s päťročnou zárukou.
Pri chodcoch príliš spomaľuje
Minibus som si vyskúšal na vlastnej koži a viem si predstaviť, že by dokázal jazdiť v uzavretom najužšom centre veľkomesta, napríklad Prahy.
Je to zvláštny pocit, ak v niečom sedíte spolu s inými ľuďmi a veziete sa bez zásahu šoféra. Ale funguje to.
Ligier EasyMile sa pomaly a veľmi pokojne rozbieha. V prípade, že na trase uvidií chodcov alebo predmety, spomalí a obíde ich.
Na môj vkus však spomalí až priveľmi. Neodkážem si predstaviť ako dlho by mu trvala cesta z Václavského námestia na Staromestské alebo k Paladiu.
Ak má minibus voľnú cestu, dokáže sa rozbehnúť na slušnú rýchlosť a kilometrový okruh na výstavisku zvládol presvedčivo aj medzi chodcami.
Čína sa nevzdáva
Pochopiteľne Ligier EasyMile nie je jediný autobus budúcnosti na Michelin Challenge Bibendum.
Pozadu nechcú ostať ani výrobcovia z Číny, ktorí predstavili veľké elektrické autobusy. Jeden z nich s obrovskou batériou prejde na nabitie 350 kilometrov a odvezie 50 ľudí.
Akurát výrobca k nemu zverejnil popis v jazyku, ktorý štandardný Európan nevie rozlúštiť.
Postupne vám ukážeme Citroen DS6 a elektromobil Denza postavený na báze minulej generácie Mercedesu triedy B.
Autor: Jakub Rejlek