Michelin začal s vývojom pneumatiky, ktorá si sama zalepí defekt pred tromi rokmi. Prvý prototyp sme videli na Berlínskom Michelin Challenge Bibendum v roku 2011.
Teraz pri návšteve rovnomennej výstavy v Číne nám výrobca prakticky predviedol funkciu nového plášťa na bežnom aute.
Najskôr skúmali počet defektov
Prezujte svoje auto medzi prvými so zľavou
Prezutie, vyváženie pneumatík aj geometria kolies za výhodné ceny nájdete na zlavy.sme.sk.
Foto: zlavy.sme.sk
Samotnému vývoju plášťa predchádzali zistenia o reálnych defektoch v premávke.
Kým v Európe dostane auto defekt pneumatiky raz za 80.000 kilometrov, v Amerike má šofér starosti s prepichnutým plášťom každých 55.000 kilometrov.
Napríklad v Číne prejde automobil priemerne len 9500 kilometrov a už mu hrozí defekt.
Početné defekty s malými dierkami v plášti a čoraz viac áut bez rezervného kolesa utvrdili Michelin vo vývoji pneumatiky s technológiou Selfseal.
Mysleli aj na bočnicu
Nový plášť sám zalepí defekt spôsobený dierkou od jedného do šiestich milimetrov.
Michelin sa chváli, že jeho Selfseal by mal zvládnuť ľahké poškodenie pneumatiky na obrubníku.
Najväčšou výhodou automatického zalepenia defektu je v podstate nebadateľný úbytok tlaku a oprava bez nutnosti zalepenia defektu.
Vodič vlastne nevie, kedy k oprave i defektu došlo.
Za všetkým je špeciálna vrstva mäkkej hmoty nanesenej na vnútornej strane plášťa. Materiál sa nanesie na predmet, ktorý vnikol do pneumatiky.
Pri jeho vytiahnutí sa hmota tlakom vtisne do poškodeného miesta a znemožní únik vzduchu.
Sledujú záujem verejnosti
Michelin demonštroval schopnosti pneumatiky na modeloch Volkswagen Passat priamo pred našimi očami.
Autá bez technológie Selfseal prešli po prepichnutí na klincoch dva kilometre a ostali na disku. Nové plášte dieru po klincoch zalepili.
Michelin zatiaľ zvažuje, či vôbec spustí sériovú produkciu samoopraviteľnej pneumatiky. Vraj záleží na záujme verejnosti.
V súvislosti s novou pneumatikou od Michelinu treba pripomenúť, že nie je jediná a ani prvá na svete.
Systém Selfseal ponúka v sériovom vyhotovení značka Continental a to pre letné aj zimné pneumatiky s priemerom od 16 do 21 palcov.

Autor: Jakub Rejlek