SME
reklama

Pozrite sa, za koľko sa predávajú socialistické autá

Pozrite si graf vývoja cien áut, ktoré sa predávali do roku 1990. Hodnota niektorých za posledných osem rokov rastie.

(Zdroj: Ilustračné TASR)

Spomínate si na autá socializmu? Veľa značiek po našich cestách vtedy nejazdilo. Najčastejšie to boli naše Škody, ruské alebo nemecké autá.

Pozreli sme sa na to, ako sa vyvíjali ceny týchto áut za posledných 8 rokov. Niektoré modely sú dokonca dobrou investičnou príležitosťou. Vyplýva to zo štatistík portálu Autobazar.eu.

Na ktoré socialistické autá si spomínate?

Graf
Ako sme porovnávali

Pri porovnaní cenového vývoja áut sme nebrali do úvahy najväčšie extrémy na oboch stranách ponukového spektra. Zvyšky vozidiel určené do šrotu ale aj zberateľsky vzácne kúsky by mohli priemerné ceny príliš skresliť.

Do úvahy sme brali len vozidlá vyrobené do roku 1990.

V grafe je cenový vývoj jednotlivých modelov v posledných rokoch (roletka v grafe umožňuje prepínať medzi vozidlami). Údaje sme vygenerovali k 17. novembru 2014.

Čo vám povedia názvy ako Wartburg, Moskvič, Oltcit alebo Zastava? Ak máte tridsať a menej a nie ste automobilovým nadšencom, asi budete len tušiť.

V osemdesiatych rokoch minulého storočia to boli na našich cestách bežné autá. Teda až na juhoslovanskú Zastavu.

Viaceré socialistické autá sa dajú kúpiť aj dnes. Počty inzerátov, ktoré ich ponúkajú, sú síce skromné (najviac v desiatkach), a aj tých ubúda, ale ceny si väčšinou držia. Pri niektorých modeloch dokonca rastú.

Pre porovnanie, hodnota bežných nových áut takmer bez výnimky iba klesá.

Ponuka obsahuje nielen skoro nepojazdné vraky. Za rastúcimi cenami treba hľadať oveľa viac cenené, udržiavané a vyparádené verzie niektorých značiek.

Hodnota Volgy a Trabanta rastie

Pre Škodu 105 a 120, pre Daciu, Wartburg 353 a Ladu sú typické ubúdajúca ponuka a už aspoň 3 roky rastúca cena. Ešte dlhšie stúpa cena Volgy a Trabanta.

Počas celého sledovaného obdobia (od roku 2006) bez prestania stúpa cena Tatier 603 a 613. Výnimkou je tento rok, keď Tatry náhle zlacneli. Ťažko povedať, či je to krátkodobý výkyv alebo začiatok trendu. V prvom prípade by Tatra 613 bola pre motoristického nadšenca dobrou investíciou.

Zastava je v ponuke už len jedna, stojí presne 470 eur.

Dlhodobo stabilnú cenu si drží rumunský Oltcit (aj keď ten už v ponuke nie je) a aj Moskvič.

Ďalší rumunský import, terénne ARO, sa ešte v roku 2006 držal cenovo vysoko, odvtedy však jeho cena iba klesá. Akoby už skončili veľké okamihy tohto "teréniaku", rovnako, ako celá spomínaná epocha.

Autor je zamestnancom PR agentúry zastupujúcej Autobazar.eu.

Autor: Ľubor Zámečník

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 213
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 548
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 925
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 301
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 178
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 870
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 708
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu