SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Automobilky pripravujú autá na vodík, v elektromobiloch nevidia budúcnosť

Toyota začne predávať sériové auto už začiatkom budúceho roka.

(Zdroj: Audi)

Napriek neustálemu napredovaniu elektromobilov, ktoré ako zdroj elektrickej energie využívajú rôzne typy akumulátorov, napredujú aj vozidlá na vodík.

Viaceré zdroje uvádzajú, že elektromobily, tak ako ich poznáme, sú len slepá ulička a nikdy nenahradia vozidlá na fosílne palivá úplne.

Technológia je dokonalejšia, cena nižšia

Automobily jazdiace na vodík majú, zdá sa, opäť reálnejšiu šancu. Cena palivových článkov na vodík, ktoré sú schopné efektívne vyrábať elektrickú energiu za posledné roky, výrazne klesla a účinnosť stúpla.

Prototypy automobilov na vodík už nie sú doménou len veľkých automobiliek. Hotové vozidlá pre firemných zákazníkov ponúka napríklad aj Hyundai.

Mercedes-Benz informoval, že sériové vozidlá na vodík, ktoré budú vedieť konkurovať autám so spaľovacím motorom, pripraví do roku 2017.

Toyota začne model Mirai, prvý sériový automobil na vodík, predávať v USA a Japonsku od začiatku budúceho roka.

Aj ďalší nemecký koncern chce naskočiť na vodíkový vlak

Na americkom autosalóne v Los Angeles predviedol koncern Volkswagen hneď viacero „vodíkových“ noviniek. Dve z nich patria materskej automobilke a stelesňuje ich Volkswagen Golf SportWagen HyMotion a väčší Passat HyMotion.

O samotný pohon sa stará elektromotor, ktorý svoju energiu čerpá nie len z palivových článkov, ale aj z „vyrovnávacích“ akumulátorov typu Lithium-Ion.

Celkový výkon pohonnej sústavy je 136 konských síl, čo umožní Volkswagenu Golf SportWagen HyMotion pokoriť rýchlosť 100 km/h za 10 sekúnd.

Na uskladnenie vodíka slúžia štyri menšie tlakové nádrže vyrobené z uhlíkových vlákien. Vodík je v nich udržiavaný pod tlakom 700 bar (10,150 psi alebo 690 atm.)

Podľa informácií automobilky, prototyp s plnými nádržami prekoná vzdialenosť 500 km.

Technológiu zvládli a sú pripravení sériovo vyrábať

Prémiovka koncernu Volkswagen, automobilka Audi, vložila vodíkovú techniku do modelu A7 Sportback s prívlastkom h-tron.

Na rozdiel od Volkswagenu je Audi verné pohonu všetkých štyroch kolies. O pohon tých predných sa stará elektromotor primárne spojený s palivovými článkami na vodík.

Pohon kolies zadnej nápravy má na starosti ďalší elektromotor, požičaný z modelu A3, ktorý energiu čerpá z batérií typu Lithium-Ion. Batérie slúžia ako sekundárny zdroj elektrickej energie a ich dobíjanie je možné cez systém rekuperácie alebo dobitím z elektrickej siete.

Medzi prednou a zadnou nápravou neexistuje pohyblivé mechanické spojenie.

Spoločný výkon oboch elektromotorov je 231 konských síl a dojazd s plnými nádržami 550 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 682
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 807
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 607
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 762
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 829
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 384
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 088
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 512
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 192
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 950
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Autá Volkswagen
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L