SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Automobilky pripravujú autá na vodík, v elektromobiloch nevidia budúcnosť

Toyota začne predávať sériové auto už začiatkom budúceho roka.

(Zdroj: Audi)

Napriek neustálemu napredovaniu elektromobilov, ktoré ako zdroj elektrickej energie využívajú rôzne typy akumulátorov, napredujú aj vozidlá na vodík.

Viaceré zdroje uvádzajú, že elektromobily, tak ako ich poznáme, sú len slepá ulička a nikdy nenahradia vozidlá na fosílne palivá úplne.

Technológia je dokonalejšia, cena nižšia

Automobily jazdiace na vodík majú, zdá sa, opäť reálnejšiu šancu. Cena palivových článkov na vodík, ktoré sú schopné efektívne vyrábať elektrickú energiu za posledné roky, výrazne klesla a účinnosť stúpla.

Prototypy automobilov na vodík už nie sú doménou len veľkých automobiliek. Hotové vozidlá pre firemných zákazníkov ponúka napríklad aj Hyundai.

Mercedes-Benz informoval, že sériové vozidlá na vodík, ktoré budú vedieť konkurovať autám so spaľovacím motorom, pripraví do roku 2017.

Toyota začne model Mirai, prvý sériový automobil na vodík, predávať v USA a Japonsku od začiatku budúceho roka.

Aj ďalší nemecký koncern chce naskočiť na vodíkový vlak

Na americkom autosalóne v Los Angeles predviedol koncern Volkswagen hneď viacero „vodíkových“ noviniek. Dve z nich patria materskej automobilke a stelesňuje ich Volkswagen Golf SportWagen HyMotion a väčší Passat HyMotion.

O samotný pohon sa stará elektromotor, ktorý svoju energiu čerpá nie len z palivových článkov, ale aj z „vyrovnávacích“ akumulátorov typu Lithium-Ion.

Celkový výkon pohonnej sústavy je 136 konských síl, čo umožní Volkswagenu Golf SportWagen HyMotion pokoriť rýchlosť 100 km/h za 10 sekúnd.

Na uskladnenie vodíka slúžia štyri menšie tlakové nádrže vyrobené z uhlíkových vlákien. Vodík je v nich udržiavaný pod tlakom 700 bar (10,150 psi alebo 690 atm.)

Podľa informácií automobilky, prototyp s plnými nádržami prekoná vzdialenosť 500 km.

Technológiu zvládli a sú pripravení sériovo vyrábať

Prémiovka koncernu Volkswagen, automobilka Audi, vložila vodíkovú techniku do modelu A7 Sportback s prívlastkom h-tron.

Na rozdiel od Volkswagenu je Audi verné pohonu všetkých štyroch kolies. O pohon tých predných sa stará elektromotor primárne spojený s palivovými článkami na vodík.

Pohon kolies zadnej nápravy má na starosti ďalší elektromotor, požičaný z modelu A3, ktorý energiu čerpá z batérií typu Lithium-Ion. Batérie slúžia ako sekundárny zdroj elektrickej energie a ich dobíjanie je možné cez systém rekuperácie alebo dobitím z elektrickej siete.

Medzi prednou a zadnou nápravou neexistuje pohyblivé mechanické spojenie.

Spoločný výkon oboch elektromotorov je 231 konských síl a dojazd s plnými nádržami 550 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 138
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 130
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 881
  4. Po Slovensku na motorke 6 549
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 131
  6. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 996
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 855
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 308
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 841
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 17 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Aký bude Izrael po Netanjahuovi?


15. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún