SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Škoda zreštaurovala jediný exemplár modelu 966 Supersport

Na celom svete existuje jediná Škoda 966 Supersport z roku 1950.

(Zdroj: Škoda)

Špecialisti českej značky zrenovovali pretekársky automobil Škoda 966 Supersport. Teraz ho môžu obdivovať návštevníci Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.

V roku 1950 boli postavené tri exempláre pretekárskeho špeciálu Škoda 966, zachoval sa ale iba jediný z nich. Pretekal až do doku 1962.

Mnoho rokov bol vo vlastníctve slovenského automobilového pretekára Ivana Micika. Automobil získalo v roku 2007 múzeum Škoda a začalo jeho rozsiahlu renováciu.

Prvý automobil bol značne poškodený

Pretekársky špeciál Škoda 966 Supersport s hliníkovou karosériou bol predstavený v roku 1950 a vynikal veľkou variabilitou.

S reflektormi a blatníkmi štartoval v kategórii športových vozidiel. Po miernych úpravách karosérie zakrytím miesta spolujazdca a demontáži reflektorov a blatníkov, bol nasadený aj v kategórii pretekárskych automobilov.

Premiéra vozidla Škoda 966 Supersport sa udiala v máji 1950 pri okruhových pretekoch v Mladej Boleslavi. Po dvoch ďalších pretekoch bol automobil natoľko poškodený, že ho museli nahradiť novým.

Cieľom továrenského tímu bolo nasadzovať do pretekov dvojicu vozidiel, preto vzniklo hneď ďalšie auto, v poradí tretí exemplár. A práve tento tretí Supersport sa ako jediný zachoval.

Hliníková karoséria je špecialitou aj dnes

Agregát so zdvihovým objemom 1.089 cm3 pochádzal pôvodne z vozidla Škoda Tudor, no dostal novú hliníkovú hlavu valcov s polguľovým spaľovacím priestorom.

Existovala verzia s atmosférickým nasávaním a dvoma karburátormi, alebo najvýkonnejšie prevedenie s jedným alebo dvoma kompresormi.

Pre ďalšie navýšenie výkonu v súlade so zmenenými pretekárskymi pravidlami zväčšila neskôr Škoda zdvihový objem motora, najprv na 1.221 cm3.

V poslednej vývojovej fáze sa dostali pod kapotu aj motory so zdvihovým objemom 1.500 cm3 so štyrmi karburátormi alebo jedným, prípadne dvoma kompresormi.

Motor s karburátorom vyvinul výkon 66 kW (90 k). Preplňovaná verzia ponúkala výkon 132 kW (180 k) a umožnila vozidlu zrýchliť až na hranicu 200 km/h.

Kvôli značnému množstvu rúrok v motorovom priestore bol model s kompresorom nazývaný aj "Plynáreň".

Posledný krát pretekal v roku 1955

Na jeseň roku 1953 dosiahol Václav Bobek s vozidlom v prevedení s dvoma kompresormi nový rýchlostný rekord 197,8 km/h. Škoda 966 Supersport sa tak v tej dobe stala najrýchlejším československým automobilom.

Posledné úpravy karosérie prebehli v roku 1954. Supersport dostal v dôsledku zmeny pravidiel veľké blatníky, pevne uchytené ku karosérii. Jaroslav Netušil so zreštaurovaným exemplárom postavil na štart ešte v sezóne 1955.

O rok neskôr začal vývin nástupcu superšportu, nového špeciálu Škoda 1100 OHC.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 504
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 393
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 053
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 424
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 990
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 171
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 715
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 392
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 313
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 4 648
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poukazovanie na akúsi „kritickú infraštruktúru“ je kastovou verziou rakúsko-uhorského dedičstva.

20. jan
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

12 h