Škoda zreštaurovala jediný exemplár modelu 966 Supersport

Na celom svete existuje jediná Škoda 966 Supersport z roku 1950.

(Zdroj: Škoda)

Špecialisti českej značky zrenovovali pretekársky automobil Škoda 966 Supersport. Teraz ho môžu obdivovať návštevníci Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.

V roku 1950 boli postavené tri exempláre pretekárskeho špeciálu Škoda 966, zachoval sa ale iba jediný z nich. Pretekal až do doku 1962.

Mnoho rokov bol vo vlastníctve slovenského automobilového pretekára Ivana Micika. Automobil získalo v roku 2007 múzeum Škoda a začalo jeho rozsiahlu renováciu.

Prvý automobil bol značne poškodený

Pretekársky špeciál Škoda 966 Supersport s hliníkovou karosériou bol predstavený v roku 1950 a vynikal veľkou variabilitou.

S reflektormi a blatníkmi štartoval v kategórii športových vozidiel. Po miernych úpravách karosérie zakrytím miesta spolujazdca a demontáži reflektorov a blatníkov, bol nasadený aj v kategórii pretekárskych automobilov.

Premiéra vozidla Škoda 966 Supersport sa udiala v máji 1950 pri okruhových pretekoch v Mladej Boleslavi. Po dvoch ďalších pretekoch bol automobil natoľko poškodený, že ho museli nahradiť novým.

Cieľom továrenského tímu bolo nasadzovať do pretekov dvojicu vozidiel, preto vzniklo hneď ďalšie auto, v poradí tretí exemplár. A práve tento tretí Supersport sa ako jediný zachoval.

Hliníková karoséria je špecialitou aj dnes

Agregát so zdvihovým objemom 1.089 cm3 pochádzal pôvodne z vozidla Škoda Tudor, no dostal novú hliníkovú hlavu valcov s polguľovým spaľovacím priestorom.

Existovala verzia s atmosférickým nasávaním a dvoma karburátormi, alebo najvýkonnejšie prevedenie s jedným alebo dvoma kompresormi.

Pre ďalšie navýšenie výkonu v súlade so zmenenými pretekárskymi pravidlami zväčšila neskôr Škoda zdvihový objem motora, najprv na 1.221 cm3.

V poslednej vývojovej fáze sa dostali pod kapotu aj motory so zdvihovým objemom 1.500 cm3 so štyrmi karburátormi alebo jedným, prípadne dvoma kompresormi.

Motor s karburátorom vyvinul výkon 66 kW (90 k). Preplňovaná verzia ponúkala výkon 132 kW (180 k) a umožnila vozidlu zrýchliť až na hranicu 200 km/h.

Kvôli značnému množstvu rúrok v motorovom priestore bol model s kompresorom nazývaný aj "Plynáreň".

Posledný krát pretekal v roku 1955

Na jeseň roku 1953 dosiahol Václav Bobek s vozidlom v prevedení s dvoma kompresormi nový rýchlostný rekord 197,8 km/h. Škoda 966 Supersport sa tak v tej dobe stala najrýchlejším československým automobilom.

Posledné úpravy karosérie prebehli v roku 1954. Supersport dostal v dôsledku zmeny pravidiel veľké blatníky, pevne uchytené ku karosérii. Jaroslav Netušil so zreštaurovaným exemplárom postavil na štart ešte v sezóne 1955.

O rok neskôr začal vývin nástupcu superšportu, nového špeciálu Škoda 1100 OHC.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 888
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 497
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 494
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 234
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 630
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 578
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 248
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 909
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 681
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 717

Téma: Skoda Octavia, Fabia, Rapid, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop