SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Test: Porovnali sme Škody Octavie na zemný plyn a naftu, z Košíc do Bratislavy

Verzia G-TEC na zemný plyn je o tretinu úspornejšia ako výkonovo porovnateľný naftový motor TDI. Zemný plyn v dynamike nezaostáva.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Škoda Octavia s motorom TDI sa rokmi stala kultovým služobným automobilom. Ak v minulosti šéf schválil referentské vozidlo s motorom TDI, automaticky to bola na tie časy silná verzia 1,9 TDI alebo neskôr 2,0 TDI.

Pod tlakom predpisov a ekológie prišli do ponuky menšie motory 1,6 TDI s nižším výkonom a päťstupňovou prevodovkou. Tie však majú novú konkurenciu na poli služobného auta.

Časy sa zmenili a firmy chcú výrazne šetriť aj na referentských vozidlách.

Prepĺňané benzínové motory a najmä bi-fuel verzie na CNG majú ponúknuť ekologickú alternatívu. Napokon v koncerne Volkswagen rozšírený systém vozidiel na zemný plyn ponúka aj Škoda v modeloch Octavia G-TEC.

Verzia 1,4 G-TEC vytvára konkurenciu čistejšej a stále cenovo prijateľnej prevádzky oproti klasickému naftovému motoru a v neposlednom rade aj benzínovému.

Ak motor spaľuje stlačený zemný plyn (CNG), dokáže stiahnuť emisie CO2 na 97g/km, čo v konečnom dôsledku prilepší značke v celkovom priemere.

Zaujal prvý test

Škoda Octavia
1,4 TSI G-TEC

Spotreba v teste:
4,1 kg/100 km

Cena verzie od:
18.240 eur

NÁŠ NÁZOR: Konečne prišlo auto pre milovníkov benzínových motorov a so spotrebou lepšou ako má TDI. Kto má na dosah čerpaciu stanicu CNG a chce Octaviu, nemusí váhať. Odporúčanie výsostne závisí od regiónu. V prípade dostupnej čerpacej stanice nám táto Octavia dáva zmysel.

K aktuálnemu testu na trase z Košíc do Bratislavy nás inšpirovali dva fakty. Zámer automobilky ponúknuť Octaviu G-TEC ako firemné vozidlo a náš prvý test liftbacku na zemný plyn.

Pri prvom kontakte s Octaviou G-TEC sme na zemnom plyne dosiahli v podstate sľubovanú spotrebu okolo 3,5 až 3,7 kilogramu na 100 kilometrov.

Podľa prepočtov prvý test vykázal celkom slušnú úsporu nákladov na prevádzku. Pochopiteľne, lacná prevádzka favorizuje auto iba v prípade, že máte v okolí čerpaciu stanicu na CNG.

Možností, kde na Slovensku načerpať zemný plyn, je v porovnaní s Nemeckom alebo Švajčiarskom veľmi málo. Užívateľa najmenej obmedzujú stanice SPP. Sú dostupné non-stop a možno na nich platiť kartou.

Záleží na lokalite

Pre náš test sme zvolili frekventovaný severný ťah medzi Košicami a Bratislavou. Severnú aj južnú trasu možno vďaka staniciam na CNG (Žilina, Zvolen, Nitra) pokryť čisto plynovým dojazdom.

Ak firma uvažuje o Škode Octavii G-TEC pre jej sľubované výhody, mala by zvážiť najčastejšie trasy, ktorými sa jej autá pohybujú.

Potom už záleží na tom, či je Octavia G-TEC naozaj o tretinu úspornejšia oproti naftovému motoru ako píše Škoda.

Okrem konečnej spotreby sme chceli zistiť, ako narastá spotreba plynu s dynamickou jazdou. Totiž pokiaľ sa jazdí za "firemné", málokto šetrí.

Na druhej strane nás zaujímalo, či užívateľ nepríde oproti motoru TDI o dynamiku.

Ráno má dve podoby

Po rannom štarte o 5:30 ráno pri teplote sotva nad nulou prišiel na rad prvý benefit G-TEC. Motor je tichší, rýchlejšie sa ohreje a tá prvá "ranná" spotreba v studenom meste nepresahuje 5,8 kg/100 km.

Naopak diesel "vstáva" ťažšie, dlhšie sa zahrieva a neochotne postupujem mestom vpred. Vidieť to aj na spotrebe, ktorá začne pod šesť litrov klesať až na výjazde z mesta.

Odhliadnuc od už známych vecí, ktoré sme nemuseli objavovať, G-TEC nám príde ako pohodlnejšie a lepšie auto na ranný príjazd do práce k rozdeleniu úloh.

Zemný plyn má výhodu, ak firemné autá parkujú u zamestnancov a tí s nimi dochádzajú do práce. Akurát pri rannom tankovaní CNG si nekúpite kávu, trvá dlhšie ako čerpanie nafty a o kultúrnom prostredí nemožno hovoriť.

Výhodou čerpania CNG je, že miniete obsluhu, ktorá povinne každému ponúka akciové sladkosti a nahovára na sladký nápoj taktiež v akcii.

Plynu tlačenie na plyn neprekáža

Účelom testu nebolo za každú cenu šetrne jazdiť, preto sme si odskočili na horský priechod Branisko. Keď chodíme na východ, tunel je päť ráz z desiatich zatvorený, tak sme ho obišli.

Na zlom asfalte krásnych zákrut zadok Octavie G-TEC poslušne sedel ako prikutý. Je to zrejme zásluha vyrovnaného zaťaženia, pretože vzadu sú okrem benzínovej nádrže dve na zemný plyn.

Predok je oproti dieselu citeľne ľahší avšak nie tak tuhý. Trakcia pri výjazde z ostrej zákruty bola lepšia v Octavii TDI. Benzínové turbo 1,4 TSI však zaujme charakteristikou a využiteľnejším spektrom otáčok.

Napokon pri šesťstupňovej prevodovke je dynamika Octavie G-TEC (81 kW) lepšia ako modelu 1,6 TDI (77 kW).

Okrem pocitovo lepšej jazdy je CNG úspornejšie ako diesel a pri nákupe drahšie iba o 350 eur v porovnateľnej výbave.

Poteší tiež, že zvýšené tempo na ceste sa neprejaví na spotrebe plynu tak, ako sme zvyknutí u čisto benzínového pohonu. CNG vychádza úspornejšie oproti dieselu aj po diaľničnej služobnej jazde naprieč Slovenskom.

Treba brať do úvahy obmedzenia

K výbornej spotrebe G-TEC verzie nezabudneme poznamenať, že kufor verzie je o niečo plytší, čerpanie plynu trvá dlhšie a nie je tak komfortné ako pri nafte. Hoci si od CNG nezamažete ruky ako od naftovej pištole, samotné čerpanie je trochu náročnejšie.

Motor 1,4 TSI potrebuje výmenu oleja každých 15.000 km, nádrže vyžadujú rutinnú kontrolu každé 4 roky. Sústava plynového pohonu a hrdlo nádrže vyžadujú revíziu po dvoch rokoch.

Prevádzkovateľ staníc SPP vyžaduje členskú kartu na čerpanie a niektoré stanice mimo SPP bývajú cez víkendy zatvorené.

Škoda o spotrebe nezavádza

Automobilka sľubuje tretinovú úsporu na cene za pohonné hmoty oproti naftovej verzii TDI. Test a dočerpávanie plynu potvrdili, že je to celkom reálne.

Automobilka uvádza náklady CNG na kilometer jazdy na úrovni 0,04 eur. Nám to vyšlo 0,047, čiže 5 centov. Naproti tomu diesel ukázal náklady na naftu 0,067 eur/km.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Verzia

1,4 TSI G-TEC

1,6 TDI (77 kW)

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

18.240

17.890

Motor

(benzín/CNG; štvorvalec; 1395(cm3);

naftový štvorvalec;

1598 (cm3)

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4800-6000

77(105)/3000-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200/1500-3500

250/1500-2750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna / 6

manuálna / 5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,9 / 11,57

10,8 /11,84

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 3. st.

4,83

5,07

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 4. st.

6,27

6,81

Náklady na km jazdy (eur)

0,047

0,067

Náklady na jazdu KE - BA ( cez Žilinu)

22,09 €

32,83 €

Spotreba - výrobca/test

3,5 (kg/100 km)/ 4,1 (kg/100 km)

4,2 (5,2) (l/100 km)

Objem palivovej nádrže (l)

50 (N95) + 97 CNG (15 kg)

50

Objem batož. priestoru (km)

460

568

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1390

1300


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  4. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  8. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 266
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 318
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 319
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 302
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 196
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 126
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 3 314
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 184
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 827
  10. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 241
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie Covid-19 prekonali, sa otvoria všetky obchody už v piatok 10. decembra.

Od pondelka ostane doma druhý stupeň a stredné školy.


28m
Minister financií Igor Matovič.

Koaličné strany sa dohodli na odmeňovaní.


2 h
Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Minister financií v parlamente odohral partičku binga s dôchodcami.


1 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


4 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Branislav Maček: Riešenie: akceptujte vôľu pacienta !
  2. Elena Antalová: Giordano Bruno nie je prášok na pranie
  3. Anna Milanová: Fantazijné kvety vo váze... 2021
  4. Marek Mačuha: Sloboda slova aj pre hoaxerov
  5. Ján Marton: Jedna postkomunistická poľnohospodárska vízia ako doraziť vidiek.
  6. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný
  8. Adriana Boysová: Som out
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 352
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 965
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 456
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 953
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 783
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 558
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 3 482
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 3 236
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu