SME
reklama

Test: Porovnali sme Škody Octavie na zemný plyn a naftu, z Košíc do Bratislavy

Verzia G-TEC na zemný plyn je o tretinu úspornejšia ako výkonovo porovnateľný naftový motor TDI. Zemný plyn v dynamike nezaostáva.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Škoda Octavia s motorom TDI sa rokmi stala kultovým služobným automobilom. Ak v minulosti šéf schválil referentské vozidlo s motorom TDI, automaticky to bola na tie časy silná verzia 1,9 TDI alebo neskôr 2,0 TDI.

Pod tlakom predpisov a ekológie prišli do ponuky menšie motory 1,6 TDI s nižším výkonom a päťstupňovou prevodovkou. Tie však majú novú konkurenciu na poli služobného auta.

Časy sa zmenili a firmy chcú výrazne šetriť aj na referentských vozidlách.

Prepĺňané benzínové motory a najmä bi-fuel verzie na CNG majú ponúknuť ekologickú alternatívu. Napokon v koncerne Volkswagen rozšírený systém vozidiel na zemný plyn ponúka aj Škoda v modeloch Octavia G-TEC.

Verzia 1,4 G-TEC vytvára konkurenciu čistejšej a stále cenovo prijateľnej prevádzky oproti klasickému naftovému motoru a v neposlednom rade aj benzínovému.

Ak motor spaľuje stlačený zemný plyn (CNG), dokáže stiahnuť emisie CO2 na 97g/km, čo v konečnom dôsledku prilepší značke v celkovom priemere.

Zaujal prvý test

Škoda Octavia
1,4 TSI G-TEC

Spotreba v teste:
4,1 kg/100 km

Cena verzie od:
18.240 eur

NÁŠ NÁZOR: Konečne prišlo auto pre milovníkov benzínových motorov a so spotrebou lepšou ako má TDI. Kto má na dosah čerpaciu stanicu CNG a chce Octaviu, nemusí váhať. Odporúčanie výsostne závisí od regiónu. V prípade dostupnej čerpacej stanice nám táto Octavia dáva zmysel.

K aktuálnemu testu na trase z Košíc do Bratislavy nás inšpirovali dva fakty. Zámer automobilky ponúknuť Octaviu G-TEC ako firemné vozidlo a náš prvý test liftbacku na zemný plyn.

Pri prvom kontakte s Octaviou G-TEC sme na zemnom plyne dosiahli v podstate sľubovanú spotrebu okolo 3,5 až 3,7 kilogramu na 100 kilometrov.

Podľa prepočtov prvý test vykázal celkom slušnú úsporu nákladov na prevádzku. Pochopiteľne, lacná prevádzka favorizuje auto iba v prípade, že máte v okolí čerpaciu stanicu na CNG.

Možností, kde na Slovensku načerpať zemný plyn, je v porovnaní s Nemeckom alebo Švajčiarskom veľmi málo. Užívateľa najmenej obmedzujú stanice SPP. Sú dostupné non-stop a možno na nich platiť kartou.

Záleží na lokalite

Pre náš test sme zvolili frekventovaný severný ťah medzi Košicami a Bratislavou. Severnú aj južnú trasu možno vďaka staniciam na CNG (Žilina, Zvolen, Nitra) pokryť čisto plynovým dojazdom.

Ak firma uvažuje o Škode Octavii G-TEC pre jej sľubované výhody, mala by zvážiť najčastejšie trasy, ktorými sa jej autá pohybujú.

Potom už záleží na tom, či je Octavia G-TEC naozaj o tretinu úspornejšia oproti naftovému motoru ako píše Škoda.

Okrem konečnej spotreby sme chceli zistiť, ako narastá spotreba plynu s dynamickou jazdou. Totiž pokiaľ sa jazdí za "firemné", málokto šetrí.

Na druhej strane nás zaujímalo, či užívateľ nepríde oproti motoru TDI o dynamiku.

Ráno má dve podoby

Po rannom štarte o 5:30 ráno pri teplote sotva nad nulou prišiel na rad prvý benefit G-TEC. Motor je tichší, rýchlejšie sa ohreje a tá prvá "ranná" spotreba v studenom meste nepresahuje 5,8 kg/100 km.

Naopak diesel "vstáva" ťažšie, dlhšie sa zahrieva a neochotne postupujem mestom vpred. Vidieť to aj na spotrebe, ktorá začne pod šesť litrov klesať až na výjazde z mesta.

Odhliadnuc od už známych vecí, ktoré sme nemuseli objavovať, G-TEC nám príde ako pohodlnejšie a lepšie auto na ranný príjazd do práce k rozdeleniu úloh.

Zemný plyn má výhodu, ak firemné autá parkujú u zamestnancov a tí s nimi dochádzajú do práce. Akurát pri rannom tankovaní CNG si nekúpite kávu, trvá dlhšie ako čerpanie nafty a o kultúrnom prostredí nemožno hovoriť.

Výhodou čerpania CNG je, že miniete obsluhu, ktorá povinne každému ponúka akciové sladkosti a nahovára na sladký nápoj taktiež v akcii.

Plynu tlačenie na plyn neprekáža

Účelom testu nebolo za každú cenu šetrne jazdiť, preto sme si odskočili na horský priechod Branisko. Keď chodíme na východ, tunel je päť ráz z desiatich zatvorený, tak sme ho obišli.

Na zlom asfalte krásnych zákrut zadok Octavie G-TEC poslušne sedel ako prikutý. Je to zrejme zásluha vyrovnaného zaťaženia, pretože vzadu sú okrem benzínovej nádrže dve na zemný plyn.

Predok je oproti dieselu citeľne ľahší avšak nie tak tuhý. Trakcia pri výjazde z ostrej zákruty bola lepšia v Octavii TDI. Benzínové turbo 1,4 TSI však zaujme charakteristikou a využiteľnejším spektrom otáčok.

Napokon pri šesťstupňovej prevodovke je dynamika Octavie G-TEC (81 kW) lepšia ako modelu 1,6 TDI (77 kW).

Okrem pocitovo lepšej jazdy je CNG úspornejšie ako diesel a pri nákupe drahšie iba o 350 eur v porovnateľnej výbave.

Poteší tiež, že zvýšené tempo na ceste sa neprejaví na spotrebe plynu tak, ako sme zvyknutí u čisto benzínového pohonu. CNG vychádza úspornejšie oproti dieselu aj po diaľničnej služobnej jazde naprieč Slovenskom.

Treba brať do úvahy obmedzenia

K výbornej spotrebe G-TEC verzie nezabudneme poznamenať, že kufor verzie je o niečo plytší, čerpanie plynu trvá dlhšie a nie je tak komfortné ako pri nafte. Hoci si od CNG nezamažete ruky ako od naftovej pištole, samotné čerpanie je trochu náročnejšie.

Motor 1,4 TSI potrebuje výmenu oleja každých 15.000 km, nádrže vyžadujú rutinnú kontrolu každé 4 roky. Sústava plynového pohonu a hrdlo nádrže vyžadujú revíziu po dvoch rokoch.

Prevádzkovateľ staníc SPP vyžaduje členskú kartu na čerpanie a niektoré stanice mimo SPP bývajú cez víkendy zatvorené.

Škoda o spotrebe nezavádza

Automobilka sľubuje tretinovú úsporu na cene za pohonné hmoty oproti naftovej verzii TDI. Test a dočerpávanie plynu potvrdili, že je to celkom reálne.

Automobilka uvádza náklady CNG na kilometer jazdy na úrovni 0,04 eur. Nám to vyšlo 0,047, čiže 5 centov. Naproti tomu diesel ukázal náklady na naftu 0,067 eur/km.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Verzia

1,4 TSI G-TEC

1,6 TDI (77 kW)

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

18.240

17.890

Motor

(benzín/CNG; štvorvalec; 1395(cm3);

naftový štvorvalec;

1598 (cm3)

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4800-6000

77(105)/3000-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200/1500-3500

250/1500-2750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna / 6

manuálna / 5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,9 / 11,57

10,8 /11,84

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 3. st.

4,83

5,07

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 4. st.

6,27

6,81

Náklady na km jazdy (eur)

0,047

0,067

Náklady na jazdu KE - BA ( cez Žilinu)

22,09 €

32,83 €

Spotreba - výrobca/test

3,5 (kg/100 km)/ 4,1 (kg/100 km)

4,2 (5,2) (l/100 km)

Objem palivovej nádrže (l)

50 (N95) + 97 CNG (15 kg)

50

Objem batož. priestoru (km)

460

568

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1390

1300


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 632
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 911
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 258
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 096
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 842
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 767
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 081
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 870
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 452
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu