SME

Čo by firmy mali vedieť o poistení vozidiel

Každé auto musí byť poistené povinným zmluvným poistením. Vlastníci áut by pre istotu mali uvažovať aj o havarijnom poistení prípadne o pripoistení.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

1.Ako si vybrať PZP

Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, teda povinné zmluvné poistenie (PZP), musia dnes zo zákona uzavrieť všetci majitelia vozidiel registrovaných na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PZP má chrániť poisteného, aby nemusel hradiť škody, ktoré spôsobilo jeho vozidlo. Ale aj poškodeného, aby nemusel škodu vymáhať od vinníka, ale uplatnil si ju v poisťovni.

Rozsah krytia je všade rovnaký, určený zákonom.

"Napriek rovnakému rozsahu krytia je dôležité prihliadať aj na kvalitu služieb poisťovne. Ak poškodený nie je načas a dostatočne odškodnený z poisťovne, s požiadavkou náhrady škody sa môže obrátiť len na škodcu," spresňuje technický riaditeľ spoločnosti Business Lease Slovakia Peter Kundlák.

SkryťVypnúť reklamu

A ak ani ten nechce škodu nahradiť, zostáva už len súd.

2.Po Európe jazdite radšej s vyšším krytím

Minimálne krytie pri PZP, ktoré každé vozidlo musí mať, je 1 milión eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví.

Práve firmy, ktorých zamestnanci často cestujú do zahraničia, by si však mali zvoliť povinné zmluvné poistenie s vyšším krytím.

"Z našej skúsenosti takéto firmy zväčša volia krytie 2 milióny eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví a živote. Dôvodom sú možné vyššie náklady v zahraničí spojené s odstránením škôd na majetku a aj rozdielna legislatíva náhrady škody v zahraničí. Platí totiž pravidlo, že vzniknutá škoda sa vždy likviduje podľa legislatívy krajiny v ktorej škoda nastala." vysvetľuje Kundlák.

SkryťVypnúť reklamu

3.Lobujte za správnu nižšiu cenu

V poisťovni majú výhodu firmy, ktoré dohadujú veľký objem poistenia, teda pre viac áut.

Aj vy sa môžete pokúsiť vyjednať si lepšiu cenu, no nerobte to na úkor horšieho krytia poistenia, spoluúčasti či asistenčných služieb.

4.Havarijné poistenie má význam

Havarijné poistenie je síce nepovinné, no zvážiť by ste ho mali, ak

  • sa vám pričasto stávajú "parkovacie" nehody,
  • máte skúsenosti s častým rozbitím čelného skla, vandalizmom a podobne.

Užitočné bude aj pre tých, ktorí využívajú auto permanentne a teda je tam častejšie riziko škôd. Napríklad pre firmy z obchodu, či distribúcie, alebo ak jazdíte v regióne s významným dopravným zaťažením.

Havarijné poistenie kryje náklady na odstránenie škôd na vašom havarovanom vozidle, aj keď ste vinníkom vy. Nie je dôležité, čo škodu vznikla stretom s iným vozidlom, nárazom do nejakého predmetu, vandalizmom, krádežou vozidla (alebo jeho častí), či živelnými udalosťami (požiar, víchrica, krupobitie, povodeň, záplava, pád stromov a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Pri náhrade škody z havarijnej poistky ale zvyčajne musíte počítať so spoluúčasťou. Časť škody musíte zaplatiť vy.

5.Aká spoluúčasť pri havarijnej poistke sa oplatí

Poisťovne na Slovensku ponúkajú havarijné poistky, ktoré kryjú celú škodu (bez spoluúčasti). To ale obvykle znamená vyššiu cenu poistky.

"Poistka bez spoluúčasti je najdrahšia a zamestnancov firiem nemotivuje k opatrnosti pri jazde. Z dlhodobého hľadiska speje k výpovedi, či zrušeniu poistného zo strany poisťovne, respektíve k zvýšeniu poistných sadzieb," vysvetľuje Kundlák.

Firmy najčastejšie využívajú poistky s päťpercentnou spoluúčasťou (minimálne 166 eur). Najlacnejšie sú so spoluúčasťou 10 %. Vyplýva to zo štatistík Business Lease.

6.Preverte si ochotu poisťovne

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri výbere havarijného poistenia je dôležitá aj kvalita asistenčných služieb poisťovne. Mali by ste vedieť dopredu, ako sa poisťovňa správa v prípade nehody alebo poruchy vozidla.

Zistite si, či v prípade nehody alebo poruchy vozidla zabezpečí jeho odtiahnutie, posádke návrat domov, alebo pokračovanie v ceste, náhradné vozidlo a podobne.

7.Amortizácia

Kým havarijné poistenie definitívne zavrhnete, pretože si myslíte, že ste dobrý vodič, je potrebné si uvedomiť, že havarijné poistenie kryje množstvo škôd, ktoré nemôžete ovplyvniť.

Typickým príkladom sú živelné udalosti, krádež alebo poškodenia na parkovisku inou osobou.

Okrem toho, ak máte vozidlo staršie ako tri roky, pri likvidácii škody z PZP vinníka si poisťovne obvykle uplatnia amortizáciu. Poisťovňa vtedy nepreplatí celé náklady na opravu. Odpočíta si napríklad "zhodnotenie" vozidla vďaka namontovaniu nových dielcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poisťovne si podľa Kundláka amortizáciu neodpočítajú, ak sa škoda likviduje z vášho havarijného poistenia.

8.Ako sa počíta poistné plnenie

Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla bez zliav. Táto suma je aj hornou hranicou plnenia poisťovne.

Pri totálnej škode vozidla (krádež alebo havária), keď je nerentabilné vozidlo opravovať, poisťovňa poskytuje plnenie len do výšky trhovej ceny auta.

Firmy by malo zaujímať, že tá je zvyčajne nižšia, než účtovná zostatková hodnota vozidla v čase poistnej udalosti. Klient poisťovne tak znáša rozdiel. Môže ísť o tisícky eur.

9.Pripoistenie

Havarijné poistenie napríklad kryje rozbitie čelného skla, no pripoistenie znižuje spoluúčasť na nulu.

Pripoistiť sa dá aj batožina, právna pomoc, úraz posádky počas jazdy vo vozidle a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Zriedkavo, ale predsa, sa niekedy stretávame s firmami, ktoré nevyužívajú ani havarijné poistenie. Najčastejšie majú na to dva dôvody. Buď je ich vozidlový park natoľko veľký, že je pre nich výhodnejšie opravovať si prípadné škody z vlastných zdrojov. Druhým motívom býva, že firma má dlhodobo nízky počet poistných udalostí a preto sa havarijné poistenie javí ako ekonomicky nerentabilné." vysvetľuje Kundlák.

10.Meníte auto?

Každou zmenou auta či majiteľa auta súčasné poistenie zaniká a je potrebné dohodnúť nové.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  2. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  3. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  4. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  7. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 035
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 329
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 680
  4. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 872
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 544
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 4 408
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 288
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 991
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Kto je dnes vlastne pravičiar a kto ľavičiar?
  2. Vladimír Krátky: " Peniaze ležia na ceste ", len sa treba pre ne zohnúť ... .
  3. Tibor Javor: Aby vás e-bajk nezabil
  4. Vladimír Hatara: 1+1=3
  5. Ján Šeďo: Stalina nahnali do vojny židia, Putina kapitalisti zo "Západu".
  6. Ján Valchár: Kauza slovenských sviatkov a nezmyselnosť ľavice a pravice
  7. Martin Balajty: Cherry picking v článku na portály Closer.
  8. Simona Šramová: Hodnoty v AI: Technológia s dušou svojich tvorcov
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 65 697
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 366
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 586
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 715
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 327
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 5 394
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 633
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 403
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťZatvoriť reklamu