SME

Čo by firmy mali vedieť o poistení vozidiel

Každé auto musí byť poistené povinným zmluvným poistením. Vlastníci áut by pre istotu mali uvažovať aj o havarijnom poistení prípadne o pripoistení.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

1.Ako si vybrať PZP

Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, teda povinné zmluvné poistenie (PZP), musia dnes zo zákona uzavrieť všetci majitelia vozidiel registrovaných na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PZP má chrániť poisteného, aby nemusel hradiť škody, ktoré spôsobilo jeho vozidlo. Ale aj poškodeného, aby nemusel škodu vymáhať od vinníka, ale uplatnil si ju v poisťovni.

Rozsah krytia je všade rovnaký, určený zákonom.

"Napriek rovnakému rozsahu krytia je dôležité prihliadať aj na kvalitu služieb poisťovne. Ak poškodený nie je načas a dostatočne odškodnený z poisťovne, s požiadavkou náhrady škody sa môže obrátiť len na škodcu," spresňuje technický riaditeľ spoločnosti Business Lease Slovakia Peter Kundlák.

SkryťVypnúť reklamu

A ak ani ten nechce škodu nahradiť, zostáva už len súd.

2.Po Európe jazdite radšej s vyšším krytím

Minimálne krytie pri PZP, ktoré každé vozidlo musí mať, je 1 milión eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví.

Práve firmy, ktorých zamestnanci často cestujú do zahraničia, by si však mali zvoliť povinné zmluvné poistenie s vyšším krytím.

"Z našej skúsenosti takéto firmy zväčša volia krytie 2 milióny eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví a živote. Dôvodom sú možné vyššie náklady v zahraničí spojené s odstránením škôd na majetku a aj rozdielna legislatíva náhrady škody v zahraničí. Platí totiž pravidlo, že vzniknutá škoda sa vždy likviduje podľa legislatívy krajiny v ktorej škoda nastala." vysvetľuje Kundlák.

SkryťVypnúť reklamu

3.Lobujte za správnu nižšiu cenu

V poisťovni majú výhodu firmy, ktoré dohadujú veľký objem poistenia, teda pre viac áut.

Aj vy sa môžete pokúsiť vyjednať si lepšiu cenu, no nerobte to na úkor horšieho krytia poistenia, spoluúčasti či asistenčných služieb.

4.Havarijné poistenie má význam

Havarijné poistenie je síce nepovinné, no zvážiť by ste ho mali, ak

  • sa vám pričasto stávajú "parkovacie" nehody,
  • máte skúsenosti s častým rozbitím čelného skla, vandalizmom a podobne.

Užitočné bude aj pre tých, ktorí využívajú auto permanentne a teda je tam častejšie riziko škôd. Napríklad pre firmy z obchodu, či distribúcie, alebo ak jazdíte v regióne s významným dopravným zaťažením.

Havarijné poistenie kryje náklady na odstránenie škôd na vašom havarovanom vozidle, aj keď ste vinníkom vy. Nie je dôležité, čo škodu vznikla stretom s iným vozidlom, nárazom do nejakého predmetu, vandalizmom, krádežou vozidla (alebo jeho častí), či živelnými udalosťami (požiar, víchrica, krupobitie, povodeň, záplava, pád stromov a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Pri náhrade škody z havarijnej poistky ale zvyčajne musíte počítať so spoluúčasťou. Časť škody musíte zaplatiť vy.

5.Aká spoluúčasť pri havarijnej poistke sa oplatí

Poisťovne na Slovensku ponúkajú havarijné poistky, ktoré kryjú celú škodu (bez spoluúčasti). To ale obvykle znamená vyššiu cenu poistky.

"Poistka bez spoluúčasti je najdrahšia a zamestnancov firiem nemotivuje k opatrnosti pri jazde. Z dlhodobého hľadiska speje k výpovedi, či zrušeniu poistného zo strany poisťovne, respektíve k zvýšeniu poistných sadzieb," vysvetľuje Kundlák.

Firmy najčastejšie využívajú poistky s päťpercentnou spoluúčasťou (minimálne 166 eur). Najlacnejšie sú so spoluúčasťou 10 %. Vyplýva to zo štatistík Business Lease.

6.Preverte si ochotu poisťovne

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri výbere havarijného poistenia je dôležitá aj kvalita asistenčných služieb poisťovne. Mali by ste vedieť dopredu, ako sa poisťovňa správa v prípade nehody alebo poruchy vozidla.

Zistite si, či v prípade nehody alebo poruchy vozidla zabezpečí jeho odtiahnutie, posádke návrat domov, alebo pokračovanie v ceste, náhradné vozidlo a podobne.

7.Amortizácia

Kým havarijné poistenie definitívne zavrhnete, pretože si myslíte, že ste dobrý vodič, je potrebné si uvedomiť, že havarijné poistenie kryje množstvo škôd, ktoré nemôžete ovplyvniť.

Typickým príkladom sú živelné udalosti, krádež alebo poškodenia na parkovisku inou osobou.

Okrem toho, ak máte vozidlo staršie ako tri roky, pri likvidácii škody z PZP vinníka si poisťovne obvykle uplatnia amortizáciu. Poisťovňa vtedy nepreplatí celé náklady na opravu. Odpočíta si napríklad "zhodnotenie" vozidla vďaka namontovaniu nových dielcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poisťovne si podľa Kundláka amortizáciu neodpočítajú, ak sa škoda likviduje z vášho havarijného poistenia.

8.Ako sa počíta poistné plnenie

Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla bez zliav. Táto suma je aj hornou hranicou plnenia poisťovne.

Pri totálnej škode vozidla (krádež alebo havária), keď je nerentabilné vozidlo opravovať, poisťovňa poskytuje plnenie len do výšky trhovej ceny auta.

Firmy by malo zaujímať, že tá je zvyčajne nižšia, než účtovná zostatková hodnota vozidla v čase poistnej udalosti. Klient poisťovne tak znáša rozdiel. Môže ísť o tisícky eur.

9.Pripoistenie

Havarijné poistenie napríklad kryje rozbitie čelného skla, no pripoistenie znižuje spoluúčasť na nulu.

Pripoistiť sa dá aj batožina, právna pomoc, úraz posádky počas jazdy vo vozidle a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Zriedkavo, ale predsa, sa niekedy stretávame s firmami, ktoré nevyužívajú ani havarijné poistenie. Najčastejšie majú na to dva dôvody. Buď je ich vozidlový park natoľko veľký, že je pre nich výhodnejšie opravovať si prípadné škody z vlastných zdrojov. Druhým motívom býva, že firma má dlhodobo nízky počet poistných udalostí a preto sa havarijné poistenie javí ako ekonomicky nerentabilné." vysvetľuje Kundlák.

10.Meníte auto?

Každou zmenou auta či majiteľa auta súčasné poistenie zaniká a je potrebné dohodnúť nové.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 422
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 9 198
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 874
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 117
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 360
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 049
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  2. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  3. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  4. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  5. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  6. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  7. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  8. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 677
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 22 274
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 394
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 257
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 957
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 286
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 496
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu