SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Čo by firmy mali vedieť o poistení vozidiel

Každé auto musí byť poistené povinným zmluvným poistením. Vlastníci áut by pre istotu mali uvažovať aj o havarijnom poistení prípadne o pripoistení.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)
1.Ako si vybrať PZP

Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, teda povinné zmluvné poistenie (PZP), musia dnes zo zákona uzavrieť všetci majitelia vozidiel registrovaných na Slovensku.

PZP má chrániť poisteného, aby nemusel hradiť škody, ktoré spôsobilo jeho vozidlo. Ale aj poškodeného, aby nemusel škodu vymáhať od vinníka, ale uplatnil si ju v poisťovni.

Rozsah krytia je všade rovnaký, určený zákonom.

"Napriek rovnakému rozsahu krytia je dôležité prihliadať aj na kvalitu služieb poisťovne. Ak poškodený nie je načas a dostatočne odškodnený z poisťovne, s požiadavkou náhrady škody sa môže obrátiť len na škodcu," spresňuje technický riaditeľ spoločnosti Business Lease Slovakia Peter Kundlák.

A ak ani ten nechce škodu nahradiť, zostáva už len súd.

2.Po Európe jazdite radšej s vyšším krytím

Minimálne krytie pri PZP, ktoré každé vozidlo musí mať, je 1 milión eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví.

Práve firmy, ktorých zamestnanci často cestujú do zahraničia, by si však mali zvoliť povinné zmluvné poistenie s vyšším krytím.

"Z našej skúsenosti takéto firmy zväčša volia krytie 2 milióny eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví a živote. Dôvodom sú možné vyššie náklady v zahraničí spojené s odstránením škôd na majetku a aj rozdielna legislatíva náhrady škody v zahraničí. Platí totiž pravidlo, že vzniknutá škoda sa vždy likviduje podľa legislatívy krajiny v ktorej škoda nastala." vysvetľuje Kundlák.

3.Lobujte za správnu nižšiu cenu

V poisťovni majú výhodu firmy, ktoré dohadujú veľký objem poistenia, teda pre viac áut.

Aj vy sa môžete pokúsiť vyjednať si lepšiu cenu, no nerobte to na úkor horšieho krytia poistenia, spoluúčasti či asistenčných služieb.

4.Havarijné poistenie má význam

Havarijné poistenie je síce nepovinné, no zvážiť by ste ho mali, ak

  • sa vám pričasto stávajú "parkovacie" nehody,
  • máte skúsenosti s častým rozbitím čelného skla, vandalizmom a podobne.

Užitočné bude aj pre tých, ktorí využívajú auto permanentne a teda je tam častejšie riziko škôd. Napríklad pre firmy z obchodu, či distribúcie, alebo ak jazdíte v regióne s významným dopravným zaťažením.

Havarijné poistenie kryje náklady na odstránenie škôd na vašom havarovanom vozidle, aj keď ste vinníkom vy. Nie je dôležité, čo škodu vznikla stretom s iným vozidlom, nárazom do nejakého predmetu, vandalizmom, krádežou vozidla (alebo jeho častí), či živelnými udalosťami (požiar, víchrica, krupobitie, povodeň, záplava, pád stromov a podobne.

Pri náhrade škody z havarijnej poistky ale zvyčajne musíte počítať so spoluúčasťou. Časť škody musíte zaplatiť vy.

5.Aká spoluúčasť pri havarijnej poistke sa oplatí

Poisťovne na Slovensku ponúkajú havarijné poistky, ktoré kryjú celú škodu (bez spoluúčasti). To ale obvykle znamená vyššiu cenu poistky.

"Poistka bez spoluúčasti je najdrahšia a zamestnancov firiem nemotivuje k opatrnosti pri jazde. Z dlhodobého hľadiska speje k výpovedi, či zrušeniu poistného zo strany poisťovne, respektíve k zvýšeniu poistných sadzieb," vysvetľuje Kundlák.

Firmy najčastejšie využívajú poistky s päťpercentnou spoluúčasťou (minimálne 166 eur). Najlacnejšie sú so spoluúčasťou 10 %. Vyplýva to zo štatistík Business Lease.

6.Preverte si ochotu poisťovne

Pri výbere havarijného poistenia je dôležitá aj kvalita asistenčných služieb poisťovne. Mali by ste vedieť dopredu, ako sa poisťovňa správa v prípade nehody alebo poruchy vozidla.

Zistite si, či v prípade nehody alebo poruchy vozidla zabezpečí jeho odtiahnutie, posádke návrat domov, alebo pokračovanie v ceste, náhradné vozidlo a podobne.

7.Amortizácia

Kým havarijné poistenie definitívne zavrhnete, pretože si myslíte, že ste dobrý vodič, je potrebné si uvedomiť, že havarijné poistenie kryje množstvo škôd, ktoré nemôžete ovplyvniť.

Typickým príkladom sú živelné udalosti, krádež alebo poškodenia na parkovisku inou osobou.

Okrem toho, ak máte vozidlo staršie ako tri roky, pri likvidácii škody z PZP vinníka si poisťovne obvykle uplatnia amortizáciu. Poisťovňa vtedy nepreplatí celé náklady na opravu. Odpočíta si napríklad "zhodnotenie" vozidla vďaka namontovaniu nových dielcov.

Poisťovne si podľa Kundláka amortizáciu neodpočítajú, ak sa škoda likviduje z vášho havarijného poistenia.

8.Ako sa počíta poistné plnenie

Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla bez zliav. Táto suma je aj hornou hranicou plnenia poisťovne.

Pri totálnej škode vozidla (krádež alebo havária), keď je nerentabilné vozidlo opravovať, poisťovňa poskytuje plnenie len do výšky trhovej ceny auta.

Firmy by malo zaujímať, že tá je zvyčajne nižšia, než účtovná zostatková hodnota vozidla v čase poistnej udalosti. Klient poisťovne tak znáša rozdiel. Môže ísť o tisícky eur.

9.Pripoistenie

Havarijné poistenie napríklad kryje rozbitie čelného skla, no pripoistenie znižuje spoluúčasť na nulu.

Pripoistiť sa dá aj batožina, právna pomoc, úraz posádky počas jazdy vo vozidle a podobne.

"Zriedkavo, ale predsa, sa niekedy stretávame s firmami, ktoré nevyužívajú ani havarijné poistenie. Najčastejšie majú na to dva dôvody. Buď je ich vozidlový park natoľko veľký, že je pre nich výhodnejšie opravovať si prípadné škody z vlastných zdrojov. Druhým motívom býva, že firma má dlhodobo nízky počet poistných udalostí a preto sa havarijné poistenie javí ako ekonomicky nerentabilné." vysvetľuje Kundlák.

10.Meníte auto?

Každou zmenou auta či majiteľa auta súčasné poistenie zaniká a je potrebné dohodnúť nové.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 819
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 694
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 852
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 299
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 189
  6. Od Česka až po Jadran 3 971
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 032
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 896
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


8 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 5 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 6 h

Neprehliadnite tiež

Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


16 h
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl