1.Ako si vybrať PZP
Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, teda povinné zmluvné poistenie (PZP), musia dnes zo zákona uzavrieť všetci majitelia vozidiel registrovaných na Slovensku.
PZP má chrániť poisteného, aby nemusel hradiť škody, ktoré spôsobilo jeho vozidlo. Ale aj poškodeného, aby nemusel škodu vymáhať od vinníka, ale uplatnil si ju v poisťovni.
Rozsah krytia je všade rovnaký, určený zákonom.
"Napriek rovnakému rozsahu krytia je dôležité prihliadať aj na kvalitu služieb poisťovne. Ak poškodený nie je načas a dostatočne odškodnený z poisťovne, s požiadavkou náhrady škody sa môže obrátiť len na škodcu," spresňuje technický riaditeľ spoločnosti Business Lease Slovakia Peter Kundlák.
A ak ani ten nechce škodu nahradiť, zostáva už len súd.
2.Po Európe jazdite radšej s vyšším krytím
Minimálne krytie pri PZP, ktoré každé vozidlo musí mať, je 1 milión eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví.
Práve firmy, ktorých zamestnanci často cestujú do zahraničia, by si však mali zvoliť povinné zmluvné poistenie s vyšším krytím.
"Z našej skúsenosti takéto firmy zväčša volia krytie 2 milióny eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví a živote. Dôvodom sú možné vyššie náklady v zahraničí spojené s odstránením škôd na majetku a aj rozdielna legislatíva náhrady škody v zahraničí. Platí totiž pravidlo, že vzniknutá škoda sa vždy likviduje podľa legislatívy krajiny v ktorej škoda nastala." vysvetľuje Kundlák.
3.Lobujte za správnu nižšiu cenu
V poisťovni majú výhodu firmy, ktoré dohadujú veľký objem poistenia, teda pre viac áut.
Aj vy sa môžete pokúsiť vyjednať si lepšiu cenu, no nerobte to na úkor horšieho krytia poistenia, spoluúčasti či asistenčných služieb.
4.Havarijné poistenie má význam
Havarijné poistenie je síce nepovinné, no zvážiť by ste ho mali, ak
- sa vám pričasto stávajú "parkovacie" nehody,
- máte skúsenosti s častým rozbitím čelného skla, vandalizmom a podobne.
Užitočné bude aj pre tých, ktorí využívajú auto permanentne a teda je tam častejšie riziko škôd. Napríklad pre firmy z obchodu, či distribúcie, alebo ak jazdíte v regióne s významným dopravným zaťažením.
Havarijné poistenie kryje náklady na odstránenie škôd na vašom havarovanom vozidle, aj keď ste vinníkom vy. Nie je dôležité, čo škodu vznikla stretom s iným vozidlom, nárazom do nejakého predmetu, vandalizmom, krádežou vozidla (alebo jeho častí), či živelnými udalosťami (požiar, víchrica, krupobitie, povodeň, záplava, pád stromov a podobne.
Pri náhrade škody z havarijnej poistky ale zvyčajne musíte počítať so spoluúčasťou. Časť škody musíte zaplatiť vy.
5.Aká spoluúčasť pri havarijnej poistke sa oplatí
Poisťovne na Slovensku ponúkajú havarijné poistky, ktoré kryjú celú škodu (bez spoluúčasti). To ale obvykle znamená vyššiu cenu poistky.
"Poistka bez spoluúčasti je najdrahšia a zamestnancov firiem nemotivuje k opatrnosti pri jazde. Z dlhodobého hľadiska speje k výpovedi, či zrušeniu poistného zo strany poisťovne, respektíve k zvýšeniu poistných sadzieb," vysvetľuje Kundlák.
Firmy najčastejšie využívajú poistky s päťpercentnou spoluúčasťou (minimálne 166 eur). Najlacnejšie sú so spoluúčasťou 10 %. Vyplýva to zo štatistík Business Lease.
6.Preverte si ochotu poisťovne
Pri výbere havarijného poistenia je dôležitá aj kvalita asistenčných služieb poisťovne. Mali by ste vedieť dopredu, ako sa poisťovňa správa v prípade nehody alebo poruchy vozidla.
Zistite si, či v prípade nehody alebo poruchy vozidla zabezpečí jeho odtiahnutie, posádke návrat domov, alebo pokračovanie v ceste, náhradné vozidlo a podobne.
7.Amortizácia
Kým havarijné poistenie definitívne zavrhnete, pretože si myslíte, že ste dobrý vodič, je potrebné si uvedomiť, že havarijné poistenie kryje množstvo škôd, ktoré nemôžete ovplyvniť.
Typickým príkladom sú živelné udalosti, krádež alebo poškodenia na parkovisku inou osobou.
Okrem toho, ak máte vozidlo staršie ako tri roky, pri likvidácii škody z PZP vinníka si poisťovne obvykle uplatnia amortizáciu. Poisťovňa vtedy nepreplatí celé náklady na opravu. Odpočíta si napríklad "zhodnotenie" vozidla vďaka namontovaniu nových dielcov.
Poisťovne si podľa Kundláka amortizáciu neodpočítajú, ak sa škoda likviduje z vášho havarijného poistenia.
8.Ako sa počíta poistné plnenie
Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla bez zliav. Táto suma je aj hornou hranicou plnenia poisťovne.
Pri totálnej škode vozidla (krádež alebo havária), keď je nerentabilné vozidlo opravovať, poisťovňa poskytuje plnenie len do výšky trhovej ceny auta.
Firmy by malo zaujímať, že tá je zvyčajne nižšia, než účtovná zostatková hodnota vozidla v čase poistnej udalosti. Klient poisťovne tak znáša rozdiel. Môže ísť o tisícky eur.
9.Pripoistenie
Havarijné poistenie napríklad kryje rozbitie čelného skla, no pripoistenie znižuje spoluúčasť na nulu.
Pripoistiť sa dá aj batožina, právna pomoc, úraz posádky počas jazdy vo vozidle a podobne.
"Zriedkavo, ale predsa, sa niekedy stretávame s firmami, ktoré nevyužívajú ani havarijné poistenie. Najčastejšie majú na to dva dôvody. Buď je ich vozidlový park natoľko veľký, že je pre nich výhodnejšie opravovať si prípadné škody z vlastných zdrojov. Druhým motívom býva, že firma má dlhodobo nízky počet poistných udalostí a preto sa havarijné poistenie javí ako ekonomicky nerentabilné." vysvetľuje Kundlák.
10.Meníte auto?
Každou zmenou auta či majiteľa auta súčasné poistenie zaniká a je potrebné dohodnúť nové.