SME
reklama

Čo by firmy mali vedieť o poistení vozidiel

Každé auto musí byť poistené povinným zmluvným poistením. Vlastníci áut by pre istotu mali uvažovať aj o havarijnom poistení prípadne o pripoistení.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)
1.Ako si vybrať PZP

Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, teda povinné zmluvné poistenie (PZP), musia dnes zo zákona uzavrieť všetci majitelia vozidiel registrovaných na Slovensku.

PZP má chrániť poisteného, aby nemusel hradiť škody, ktoré spôsobilo jeho vozidlo. Ale aj poškodeného, aby nemusel škodu vymáhať od vinníka, ale uplatnil si ju v poisťovni.

Rozsah krytia je všade rovnaký, určený zákonom.

"Napriek rovnakému rozsahu krytia je dôležité prihliadať aj na kvalitu služieb poisťovne. Ak poškodený nie je načas a dostatočne odškodnený z poisťovne, s požiadavkou náhrady škody sa môže obrátiť len na škodcu," spresňuje technický riaditeľ spoločnosti Business Lease Slovakia Peter Kundlák.

A ak ani ten nechce škodu nahradiť, zostáva už len súd.

2.Po Európe jazdite radšej s vyšším krytím

Minimálne krytie pri PZP, ktoré každé vozidlo musí mať, je 1 milión eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví.

Práve firmy, ktorých zamestnanci často cestujú do zahraničia, by si však mali zvoliť povinné zmluvné poistenie s vyšším krytím.

"Z našej skúsenosti takéto firmy zväčša volia krytie 2 milióny eur za škody na majetku a 5 miliónov eur za škody na zdraví a živote. Dôvodom sú možné vyššie náklady v zahraničí spojené s odstránením škôd na majetku a aj rozdielna legislatíva náhrady škody v zahraničí. Platí totiž pravidlo, že vzniknutá škoda sa vždy likviduje podľa legislatívy krajiny v ktorej škoda nastala." vysvetľuje Kundlák.

3.Lobujte za správnu nižšiu cenu

V poisťovni majú výhodu firmy, ktoré dohadujú veľký objem poistenia, teda pre viac áut.

Aj vy sa môžete pokúsiť vyjednať si lepšiu cenu, no nerobte to na úkor horšieho krytia poistenia, spoluúčasti či asistenčných služieb.

4.Havarijné poistenie má význam

Havarijné poistenie je síce nepovinné, no zvážiť by ste ho mali, ak

  • sa vám pričasto stávajú "parkovacie" nehody,
  • máte skúsenosti s častým rozbitím čelného skla, vandalizmom a podobne.

Užitočné bude aj pre tých, ktorí využívajú auto permanentne a teda je tam častejšie riziko škôd. Napríklad pre firmy z obchodu, či distribúcie, alebo ak jazdíte v regióne s významným dopravným zaťažením.

Havarijné poistenie kryje náklady na odstránenie škôd na vašom havarovanom vozidle, aj keď ste vinníkom vy. Nie je dôležité, čo škodu vznikla stretom s iným vozidlom, nárazom do nejakého predmetu, vandalizmom, krádežou vozidla (alebo jeho častí), či živelnými udalosťami (požiar, víchrica, krupobitie, povodeň, záplava, pád stromov a podobne.

Pri náhrade škody z havarijnej poistky ale zvyčajne musíte počítať so spoluúčasťou. Časť škody musíte zaplatiť vy.

5.Aká spoluúčasť pri havarijnej poistke sa oplatí

Poisťovne na Slovensku ponúkajú havarijné poistky, ktoré kryjú celú škodu (bez spoluúčasti). To ale obvykle znamená vyššiu cenu poistky.

"Poistka bez spoluúčasti je najdrahšia a zamestnancov firiem nemotivuje k opatrnosti pri jazde. Z dlhodobého hľadiska speje k výpovedi, či zrušeniu poistného zo strany poisťovne, respektíve k zvýšeniu poistných sadzieb," vysvetľuje Kundlák.

Firmy najčastejšie využívajú poistky s päťpercentnou spoluúčasťou (minimálne 166 eur). Najlacnejšie sú so spoluúčasťou 10 %. Vyplýva to zo štatistík Business Lease.

6.Preverte si ochotu poisťovne

Pri výbere havarijného poistenia je dôležitá aj kvalita asistenčných služieb poisťovne. Mali by ste vedieť dopredu, ako sa poisťovňa správa v prípade nehody alebo poruchy vozidla.

Zistite si, či v prípade nehody alebo poruchy vozidla zabezpečí jeho odtiahnutie, posádke návrat domov, alebo pokračovanie v ceste, náhradné vozidlo a podobne.

7.Amortizácia

Kým havarijné poistenie definitívne zavrhnete, pretože si myslíte, že ste dobrý vodič, je potrebné si uvedomiť, že havarijné poistenie kryje množstvo škôd, ktoré nemôžete ovplyvniť.

Typickým príkladom sú živelné udalosti, krádež alebo poškodenia na parkovisku inou osobou.

Okrem toho, ak máte vozidlo staršie ako tri roky, pri likvidácii škody z PZP vinníka si poisťovne obvykle uplatnia amortizáciu. Poisťovňa vtedy nepreplatí celé náklady na opravu. Odpočíta si napríklad "zhodnotenie" vozidla vďaka namontovaniu nových dielcov.

Poisťovne si podľa Kundláka amortizáciu neodpočítajú, ak sa škoda likviduje z vášho havarijného poistenia.

8.Ako sa počíta poistné plnenie

Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla bez zliav. Táto suma je aj hornou hranicou plnenia poisťovne.

Pri totálnej škode vozidla (krádež alebo havária), keď je nerentabilné vozidlo opravovať, poisťovňa poskytuje plnenie len do výšky trhovej ceny auta.

Firmy by malo zaujímať, že tá je zvyčajne nižšia, než účtovná zostatková hodnota vozidla v čase poistnej udalosti. Klient poisťovne tak znáša rozdiel. Môže ísť o tisícky eur.

9.Pripoistenie

Havarijné poistenie napríklad kryje rozbitie čelného skla, no pripoistenie znižuje spoluúčasť na nulu.

Pripoistiť sa dá aj batožina, právna pomoc, úraz posádky počas jazdy vo vozidle a podobne.

"Zriedkavo, ale predsa, sa niekedy stretávame s firmami, ktoré nevyužívajú ani havarijné poistenie. Najčastejšie majú na to dva dôvody. Buď je ich vozidlový park natoľko veľký, že je pre nich výhodnejšie opravovať si prípadné škody z vlastných zdrojov. Druhým motívom býva, že firma má dlhodobo nízky počet poistných udalostí a preto sa havarijné poistenie javí ako ekonomicky nerentabilné." vysvetľuje Kundlák.

10.Meníte auto?

Každou zmenou auta či majiteľa auta súčasné poistenie zaniká a je potrebné dohodnúť nové.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 344
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 882
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 215
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 797
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 838
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 021
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 639
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 999
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 441
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 233
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu