Od prvých áut, cez benzín až po 130 oktánov

Vodič by sa mal riadiť odporúčaniami výrobcu auta, koľko oktánov natankovať. Ak ich bude viac, motoru ani katalyzátoru to ale neublíži.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Spaľovací motor sa v závere 19. storočia postaral o veľký prielom v doprave. Aj keď sa o jeho vývoj pokúšali v mnohých krajinách, úspešní boli najmä Nemci.

Nikolaus Otto pracoval na vývoji plynového motoru. V roku 1864 otvoril prvú továreň na výrobu týchto agregátov.

Ottovi sa pripisuje zostrojenie prvého štvortaktu, ktorý prelomil mnohé bariéry v odvetviach automobilov, lodí, železníc i lietadiel.

Postupom času sa ukázalo, že existujú aj lepšie riešenia, ako plynové motory. Tie boli síce pomerne ekologické, ale nemali potrebný akčný rádius a ani výkon.

Zvíťazil benzín

Vývoj v ďalšom období posunul predovšetkým Gottlieb Daimler s prvým spaľovacím motorom na benzín.

V roku 1885 zostrojil s Wilhelmom Maybachom v Stuttgarte prvý motocykel. O rok neskôr vybavil spaľovacím motorom aj vtedajší prepravný koč.

Nezávisle od týchto pánov pracoval aj Karl Friedrich Benz, ktorý predviedol svoj prvý automobil v januári 1886 v Mannheime. V júli začal aj s jeho predajom. Nazval ho Benz Velo.

Mnohí ľudia neverili spoľahlivosti auta. Benzova manželka Bertha ju však dokázala vďaka stokilometrovej ceste z Mannheimu do Pforzheimu. Vozidlo malo výkon niečo vyše jednej konskej sily a dosahovalo rýchlosť 16 km/h.

Najznámejšia vlastnosť benzínu sa meria oktánovým číslom

Fakty
Čo je to benzín

Benzín je kvapalná zmes prchavých uhľovodíkov (najmä alkánov, cykloalkánov, aromatických uhľovodíkov a alkénov) oddelená z ropy a ďalších prídavných látok (najčastejšie benzén a izooktán), ktoré zlepšujú jeho vlastnosti ako paliva.

Zvyčajný počet atómov uhlíka v jednotlivých molekulách uhľovodíkov tvoriacich základ zmesi je od päť do dvanásť.

Benzín má rôzne vlastnosti. Tá najznámejšia sa meria podľa oktánového čísla. Všeobecne prevláda názor, že čím vyššie oktánové číslo natankujeme, tým lepší výkon motor poskytne. Je to pravda len sčasti.

Oktánové číslo označuje odolnosť proti detonačnému spaľovaniu a treba ho vnímať v širších súvislostiach.

Od okamihu, ako sa zmes dostane do valca, kompresiou sa zahrieva. Nasleduje zážih prostredníctvom iskry zapaľovacej sviečky, no tesne predtým sa zmes pri vysokej teplote môže vznietiť aj sama. Ak sa tak stane, jej prehorenie nie je homogénne a ani kvalitné. V aute to vnímame ako "klepanie motora".

Pri vyššom oktánovom čísle sa to nestane.

Vodič by sa mal riadiť odporúčaniami výrobcu, ktorý nastaví kompresný pomer a ďalšie vlastnosti tak, aby bol spaľovací proces ideálny práve pri ním odporúčanom počte oktánov. Ak ich bude viac, nič sa nestane: motoru ani katalyzátoru to neublíži.

Koľko oktánov vieme natankovať

Pojem oktánové číslo použili prvýkrát v roku 1927, kedy sa používal predovšetkým 60-oktánový benzín.

V úvode druhej polovice minulého storočia nastal obrovský boom automobilizmu a výrobcovia áut začali úzko spolupracovať s výrobcami palív.

Menili sa kompresné pomery, spaľovacie priestory a všetko sa takpovediac optimalizovalo. Z nedávnej minulosti si pamätáme obľúbený Špeciál 91 či Super 96.

Dnes sa na pumpách predávajú najmä Natural 95 a 98. Niektorí motoristi ale tankujú ešte vyšší počet oktánov. Viaceré spoločnosti, napríklad OMV, Shell, či Slovnaft predávajú 100-oktánové benzíny pod názvami ako MaxxMotion, V-Power Racing Nito+, alebo Evo Benzín. Nedávno sa k nim pridali aj malé siete čerpacích staníc ako TaM Autohof alebo Daliol.

Moderné a výkonné autá tak môžu mať lepšiu akceleráciu i efektivitu spaľovania.

Čo príde po 100-oktánových benzínoch

Už dnes sa bežný človek dokáže dostať aj k pretekárskemu benzínu, ktorý má 102 či 107 oktánov. Existujú aj špičkové 130-oktánové produkty.

Nie je teda vylúčené, že horná hranica pre oktány sa bude v budúcnosti posúvať aj na čerpacích staniciach. Veď pred 50 rokmi boli 90-oktánové benzíny len pre špeciály.

Autor je z agentúry Kubus, ktorá zastupuje spoločnosť OMV.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 729
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 007
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 245
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 362
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 354
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 906
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 614
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 543
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 459
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 856

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop