SME
Nedeľa, 2. apríl, 2023 | Meniny má Zita
reklama

Od prvých áut, cez benzín až po 130 oktánov

Vodič by sa mal riadiť odporúčaniami výrobcu auta, koľko oktánov natankovať. Ak ich bude viac, motoru ani katalyzátoru to ale neublíži.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Spaľovací motor sa v závere 19. storočia postaral o veľký prielom v doprave. Aj keď sa o jeho vývoj pokúšali v mnohých krajinách, úspešní boli najmä Nemci.

Nikolaus Otto pracoval na vývoji plynového motoru. V roku 1864 otvoril prvú továreň na výrobu týchto agregátov.

Ottovi sa pripisuje zostrojenie prvého štvortaktu, ktorý prelomil mnohé bariéry v odvetviach automobilov, lodí, železníc i lietadiel.

Postupom času sa ukázalo, že existujú aj lepšie riešenia, ako plynové motory. Tie boli síce pomerne ekologické, ale nemali potrebný akčný rádius a ani výkon.

Zvíťazil benzín

Vývoj v ďalšom období posunul predovšetkým Gottlieb Daimler s prvým spaľovacím motorom na benzín.

V roku 1885 zostrojil s Wilhelmom Maybachom v Stuttgarte prvý motocykel. O rok neskôr vybavil spaľovacím motorom aj vtedajší prepravný koč.

Nezávisle od týchto pánov pracoval aj Karl Friedrich Benz, ktorý predviedol svoj prvý automobil v januári 1886 v Mannheime. V júli začal aj s jeho predajom. Nazval ho Benz Velo.

Mnohí ľudia neverili spoľahlivosti auta. Benzova manželka Bertha ju však dokázala vďaka stokilometrovej ceste z Mannheimu do Pforzheimu. Vozidlo malo výkon niečo vyše jednej konskej sily a dosahovalo rýchlosť 16 km/h.

Najznámejšia vlastnosť benzínu sa meria oktánovým číslom

Fakty
Čo je to benzín

Benzín je kvapalná zmes prchavých uhľovodíkov (najmä alkánov, cykloalkánov, aromatických uhľovodíkov a alkénov) oddelená z ropy a ďalších prídavných látok (najčastejšie benzén a izooktán), ktoré zlepšujú jeho vlastnosti ako paliva.

Zvyčajný počet atómov uhlíka v jednotlivých molekulách uhľovodíkov tvoriacich základ zmesi je od päť do dvanásť.

Benzín má rôzne vlastnosti. Tá najznámejšia sa meria podľa oktánového čísla. Všeobecne prevláda názor, že čím vyššie oktánové číslo natankujeme, tým lepší výkon motor poskytne. Je to pravda len sčasti.

Oktánové číslo označuje odolnosť proti detonačnému spaľovaniu a treba ho vnímať v širších súvislostiach.

Od okamihu, ako sa zmes dostane do valca, kompresiou sa zahrieva. Nasleduje zážih prostredníctvom iskry zapaľovacej sviečky, no tesne predtým sa zmes pri vysokej teplote môže vznietiť aj sama. Ak sa tak stane, jej prehorenie nie je homogénne a ani kvalitné. V aute to vnímame ako "klepanie motora".

Pri vyššom oktánovom čísle sa to nestane.

Vodič by sa mal riadiť odporúčaniami výrobcu, ktorý nastaví kompresný pomer a ďalšie vlastnosti tak, aby bol spaľovací proces ideálny práve pri ním odporúčanom počte oktánov. Ak ich bude viac, nič sa nestane: motoru ani katalyzátoru to neublíži.

Koľko oktánov vieme natankovať

Pojem oktánové číslo použili prvýkrát v roku 1927, kedy sa používal predovšetkým 60-oktánový benzín.

V úvode druhej polovice minulého storočia nastal obrovský boom automobilizmu a výrobcovia áut začali úzko spolupracovať s výrobcami palív.

Menili sa kompresné pomery, spaľovacie priestory a všetko sa takpovediac optimalizovalo. Z nedávnej minulosti si pamätáme obľúbený Špeciál 91 či Super 96.

Dnes sa na pumpách predávajú najmä Natural 95 a 98. Niektorí motoristi ale tankujú ešte vyšší počet oktánov. Viaceré spoločnosti, napríklad OMV, Shell, či Slovnaft predávajú 100-oktánové benzíny pod názvami ako MaxxMotion, V-Power Racing Nito+, alebo Evo Benzín. Nedávno sa k nim pridali aj malé siete čerpacích staníc ako TaM Autohof alebo Daliol.

Moderné a výkonné autá tak môžu mať lepšiu akceleráciu i efektivitu spaľovania.

Čo príde po 100-oktánových benzínoch

Už dnes sa bežný človek dokáže dostať aj k pretekárskemu benzínu, ktorý má 102 či 107 oktánov. Existujú aj špičkové 130-oktánové produkty.

Nie je teda vylúčené, že horná hranica pre oktány sa bude v budúcnosti posúvať aj na čerpacích staniciach. Veď pred 50 rokmi boli 90-oktánové benzíny len pre špeciály.

Autor je z agentúry Kubus, ktorá zastupuje spoločnosť OMV.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023
  2. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  5. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  6. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  7. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023
  2. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  3. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  4. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  5. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  6. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  7. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  8. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 35 134
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 485
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 886
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 386
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 6 368
  6. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 5 521
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 704
  8. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023 3 564
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Za tím L Racing absolvoval preteky aj minister obrany Jaroslav Naď.

Na Gemeri sa pripravuje jedna z najväčších dražieb za posledné roky.


31. mar
Ilustračné foto.

Lučenčan netušil, že sa mu v noci pokúšajú vybieliť účet.


14 h
Protižidovská karikatúra z publikácie: Ctibor Pokorný - Židovstvo na Slovensku

Dalo by sa v knihe nahradiť cigánenie za klamanie bez toho, aby utrpela kvalita?


31. mar
Trenčín si v tabuľke polepšil. Situácia Liptovského Mikuláša je prakticky beznádejná.

Kabína sa tešila, akoby hrala o titul.


2 h
reklama

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Nedeľná min úvaha
  2. Peter Kubica: Kniha o vytrvalom seniorovi
  3. Jozef Sitko: Šíritelia lží a chaosu hrozbou štátu
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  5. Blanka Ulaherová: Marcový víkend v Aténach
  6. Silvia Valkovič: Na svitaní
  7. Anton Lisinovič: Recenzia: Kybernemoc (kniha)
  8. Michal Fizer: Timkova Ublianská pekáreň
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 46 643
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 23 842
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 608
  4. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 868
  5. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 772
  6. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 4 598
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 224
  8. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte 3 763
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  2. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  4. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  5. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  6. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  7. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
SkryťZatvoriť reklamu